Nieuwstelex

0

+++ De Belg is lastig uit zijn AUTO VAN DE ZAAK te krijgen, ondanks dat internationale milieuexperts daarvoor pleiten. Met dank aan de goed draaiende economie groeit de markt voor leasewagens voor het derde jaar op rij. In 2017 werden 292.734 nieuwe exemplaren op kenteken gezet. Dat zijn er 3,2 procent meer dan het jaar ervoor. Volgens de autofederatie Traxio is de groei te danken aan de opkomst van de zogeheten cafetariaplannen bij grote bedrijven. “Daarbij kiezen veel werknemers nog altijd voor een auto”, zegt woordvoerder Philippe Decrock. “Wij verwachten dat fiscale veranderingen, zoals cash for cars waarbij werknemers hun leasewagen voor geld kunnen inruilen daarop weinig impact hebben”, zo klinkt het bij leasefederatie Renta. +++

+++ “In de AUTOBRANCHE is het gewoon om iedere klant te vriend te houden. Bij importeur Pon zit die houding in het DNA. Dat doen ze heel goed. Daarom is Pon zo groot geworden. Tussen overheid en bedrijfsleven werd geen onderscheid gemaakt”. Dat is de mening van de 62-jarige Erik van B., voormalig verkoopmanager. Van B. is 1 van de 11 verdachten die terechtstaan in het proces over corrupte praktijken rond de aanschaf van dienstauto’s voor Defensie en de politie. Van B. wordt verweten dat hij ambtenaren heeft omgekocht, in zijn jacht op grote orders bij de overheid. Hij wijst de beschuldigingen van de hand. Hij meent dat hij naar eer en geweten heeft gehandeld, uitsluitend normale deals heeft gesloten en slechts aan relatiebeheer heeft gedaan. Van B. verkocht bij Pon aan klanten die wagenparken van minimaal 100 auto’s hadden, zoals grote bedrijven en overheidsdiensten. In het jaren durende onderzoek namen de rijksrecherche en het Openbaar Ministerie enkele tientallen verdachten op de korrel, zowel onder ambtenaren als in de autobranche. Een aantal medewerkers van Pon schikte met justitie. Dat deed ook het bedrijf zelf, voor 12 miljoen euro. Van B. was de enige medewerker die een schikking weigerde. Hij is namelijk oprecht van mening ben dat hij in die jaren gewoon zijn werk heeft gedaan, op een manier zoals die gebruikelijk was in de autobranche. Volgens hem was het bij Pon niet anders dan in andere bedrijven waar hij heeft gewerkt. Er werkten daar volgens hem heel slimme, ambitieuze mensen, die de markt wilden veroveren. Hij omschrijft Pon als een fantastisch, heel professioneel bedrijf. Van B. laat weten inmiddels in te zien dat met ambtenaren behoedzaam moet worden omgesprongen, om iedere schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Pon zou de gedragsregels op dit punt sterk hebben aangescherpt. Het onderzoek kwam in 2011 aan het rollen met een brief van een anonieme klokkenluider over corruptie bij de aanbesteding van nieuwe dienstauto’s. Woensdag formuleert de officier van justitie zijn strafeis tegen de 11 verdachten. Het gaat om 6 (oud)ambtenaren en 5 medewerkers uit de autobranche. +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte eerder deze week dat de nieuwe WLTP verbruikstest voor auto’s onvoorziene gevolgen heeft. De metingen zijn strenger (lees: reëler) waardoor de CO2 uitstoot hoger uitvalt. En dat betekent in Nederland meer BPM belasting en dus duurdere auto’s. Importeurs zijn daar niet blij mee. In principe gelden de nieuwe regels vanaf 1 januari 2019, maar alle onlangs op de markt gebrachte nieuwe en vernieuwde modellen worden nu al via de WLTP methode getest. De cijfers die daaruit rollen worden voorlopig nog teruggerekend naar de waarde van de oude NEDC meetmethode, maar die ligt hoger dan als de auto via die oude standaard getest zou zijn. Het is niet terecht om de consument voor de hogere BPM belasting tijdens deze overgangsperiode (én vanaf 2019) te laten opdraaien. De Rai Vereniging, die de belangen van de importeurs behartigt, zegt met staatssecretaris Menno Snel van Financiën in gesprek te zullen gaan. Totdat er een oplossing is, moeten de importeurs in Nederland zelf bepalen of (en zo ja: hoe) zij die hogere BPM aan de consument doorberekenen. Sommigen nemen een deel van de verhoging voor hun rekening. BMW laat weten dat zij bereid is om tijdelijk voor de betreffende modellen de prijsstijging te compenseren. Dat doet het merk onder andere door middel van extra uitrusting, waardoor je als consument dus net zoveel waar voor je geld krijgt, maar wel een duurdere auto koopt dan je aanvankelijk van plan was. In andere gevallen zal de consumentenadviesprijs gelijk worden gehouden (in afwachting van een mogelijke aanpassing van de BPM tarieven door de overheid), zo laat BMW weten. Voor 1 januari 2019 moet er een definitieve oplossing zijn in de vorm van nieuwe rekentabellen voor de BPM belasting. De bedragen moeten dusdanig worden verlaagd dat de gemiddelde prijsverhoging wordt vereffend. Het is dan per definitie niet te voorkomen dat bepaalde modellen tóch duurder zullen worden na 1 januari 2019. Het gaat immers om gemiddelden. +++

+++ De bedrijfseconomische situatie bij de Italiaanse tak van FIAT CHRYSLER in het tweede semester van 2017 duidelijk verslechterd. Doordat veel aldaar gebouwde modellen zich moeilijker laten slijten, werd de productie regelmatig onderbroken. Eén keer is misschien niet zo erg, maar de fabricagepauzes zijn de laatste tijd zó frequent geworden, dat het personeel ‘het niet leuk meer vindt’. In Pomigliano d’Arco vreest men dat de vraag naar de Panda dit jaar zal dalen. Een tweede model waarmee dit dreigende verkoopverlies kan worden gecompenseerd, is er niet. In Melfi merkt het fabriekspersoneel duidelijk dat de verouderde Punto op zijn laatste benen loopt. Ook voelt men daar de teruglopende Amerikaanse vraag naar de 500X en de Jeep Renegade. Ook de Maserati modellen Ghibli en de Quattroporte zijn daar duidelijk minder in trek (dit probleem speelt ook in China). Daardoor moet het fabriekspersoneel in Grugliasco pas op de plaats maken. De in Mirafiori gebouwde Levante doet het weliswaar beter, maar op die ene kurk kan de fabriek niet drijven. En de Maserati modellen GranTurismo en GranCabrio zijn niets meer of minder dan een relikwie uit de oudheid. De fabriek in Modena heeft daardoor nog maar amper wat te doen, ook omdat de verkopen van de aldaar geproduceerde Alfa Romeo 4C niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat zijn. Italiaanse vakbonden willen dat Fiat Chrysler investeringen in de fabrieken, in de vorm van productieopdrachten voor nieuwe modellen, gaat doen. Topman Sergio Marchionne beloofde eerder dat iedere Italiaanse werknemer vóór 2020 weer aan het werk zou zijn, maar alles wijst er op dat het tegendeel waar zal zijn. In totaal gaat het om 66.200 werknemers die met de bouw van auto’s aan het werk gehouden moeten worden. Maar Fiat Chrysler blijft nieuwe investeringen uitstellen. +++

+++ De MORGAN Plus 8 zag in 1968 het levenslicht. De Brit met V8 motor is dus 50 jaar oud. Op de autosalon van Genève wordt dat gevierd met de onthulling van de 50th Anniversary Special Edition, in een oplage van 50 stuks. Overigens is de Morgan Plus 8 niet al die 50 jaar in productie geweest. Tussen 2004 en 2012 werden er namelijk geen exemplaren gebouwd. Dat neemt niet weg dat het bijzonder is dat de Morgan Plus 8 een halve eeuw na zijn introductie nog altijd onder ons is. Details over de 50th Anniversary Special Edition zijn nog niet bekend. Wel is zeker dat de atmosferische 4,8 liter V8 van BMW voor de aandrijving al zorgen. Daarmee kan de Morgan in 4,5 tellen naar 100 km/u sprinten. Indien het lukt om bij de verjaardagseditie iets van het gewicht (1.100 kilo) af te snoepen, zal die acceleratietijd verkort kunnen worden. +++

+++ De PSA Groep is van plan dit jaar 1.300 banen in Frankrijk te schrappen op basis van de door President Emmanuel Macron per decreet geïntroduceerde hervormingen van de Franse arbeidsmarkt. Dat zegt vakbondsleider Franck Don. Volgens de vakbond CFTC is het voornemen onderdeel van het ontslag met wederzijds goedvinden van in totaal 2.200 personeelsleden dit jaar. Het aantal geplande ontslagen ligt daarmee lager dan in 2017. Toen maakten 2.670 werknemers van een soortgelijke regeling gebruik. Het moederbedrijf van de automerken Citroën, DS, Peugeot, Opel en Vauxhall is met de ontslagronde een van de eerste Franse ondernemingen die gebruikmaakt van de hervormingen van de Franse arbeidsmarkt. Hiermee is het sinds deze zomer eenvoudiger geworden voor werkgevers om personeel aan te nemen en weer te ontslaan. Bovendien zijn de regels voor arbeidsonderhandelingen tussen werkgever en werknemer vereenvoudigd. Tot slot is de invloed van de vakbonden in onderhandelingen over collectieve arbeidsvoorwaarden teruggedrongen. +++

+++ VOLKSWAGEN is al 13 jaar op rij marktleider in Nederland, maar die positie wordt wel bedreigd. In 2017 daalde het marktaandeel van 12,5 procent naar 10,4 procent. Volkswagen is daardoor zijn comfortabele voorsprong op de concurrentie (lees: Renault) kwijt geraakt. Dat je als marktleider niet op je lauweren kan rusten, bewijst Opel, dat tussen 1969 en 2004 liefst 35 jaar lang de verkoopstatistieken aanvoerde. Nu wordt dus de positie van Volkswagen bedreigd. Was het gat met Renault in 2015 nog meer dan 21.000 auto’s groot, inmiddels is dit geslonken tot afgerond 2.000 exemplaren. De Franse rivaal heeft de afgelopen jaren uitstekend zaken kunnen doen met de Captur; een model dat met 7.944 registraties in de top10 van bestverkopende auto’s staat. Volkswagen heeft daar geen antwoord op. De T-Roc is te duur om de Captur te kunnen beconcurreren. Het wachten is daarom op het debuut van een cross-over op Polo basis, de T-Cross. Die zal pas in het tweede semester van 2018 een verkoopbijdrage gaan leveren. Dat Opel indertijd zijn marktleiderschap kwijtraakte, kan niet los worden gezien van de entree van Daewoo op de Nederlandse automarkt. Die leverde in de vorm van de Nexia een op het eerste gezicht geen onaardig, veel waarde voor zijn geld biedend alternatief voor de Kadett (en eerste generatie Astra). In de vorm van Skoda kampt Volkswagen nu ook met een interne concurrent. Modellen als de Superb en Kodiaq zijn net zo begerenswaardig als het repertoire uit Wolfsburg. Het grootste gevaar wordt echter gevormd door de elektrische auto. Volkswagen mag dan marktleider zijn, in het segment voor emissieloze modellen is zij dat niet. Het is de vraag of de concurrentie met het elektrische I.D. gamma in het defensief kan worden gedrukt. Volkswagen zette dankzij de TDI modellen onmiskenbaar de toon in het dieselsegment, maar die autoriteit heeft zij op het gebied van emissieloze auto’s niet. +++

Reageren is niet mogelijk.