Nieuwstelex

0

+++ Het TT Circuit in ASSEN is beter geschikt om een Formule 1-race te organiseren dan het Circuit Zandvoort. Dat zegt autosport promotiespecialist Lee van Dam. Sinds Max Verstappen in de Formule 1 rijdt, hopen fans op een race in Nederland. Zowel Zandvoort als Assen willen graag zo’n race organiseren. Volgens Van Dam, die al meer dan 30 jaar autosportevenementen over de hele wereld organiseert, is het TT Circuit in Assen de perfecte locatie. “Zandvoort heeft traditie, de geschiedenis. Maar qua infrastructuur, en met alles dat de Formule 1 verder nodig heeft, weet ik zeker dat Assen daar veel geschikter voor is”. Eind vorig jaar lekte uit dat de nieuwe Formule 1-organisatie mogelijk denkt aan een stratenrace in Nederland. Van Dam gelooft daar niet in. “Wij zijn een klein landje. Iemand moet dat betalen. Als je een stratencircuit aanlegt, dan ben je volgens mijn informatie 80 tot 100 miljoen euro kwijt. En het kost 15 tot 20 miljoen euro om het ieder jaar weer op te bouwen. Formule 1 kun je praktisch niet terugverdienen”. +++

+++ Het kabinet moet snel met een nieuw plan voor de AUTO BELASTING komen. Daarvoor pleit voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging . Van Eijck wil de zogeheten Autobrief 3, waarin de autobelastingen voor na 2020 uitgewerkt worden, naar voren halen. Dat is volgens hem nodig omdat anders klimaatdoelstellingen van Rutte 3 onhaalbaar zijn. “Als je ziet welke ambities het kabinet heeft, en ze zijn daar serieus in, dan zullen we toch nog eens tegen het licht moeten houden of we daarmee de doelstellingen gaan halen. Mijn antwoord is: nee”, zegt hij in een interview. Van Eijck vindt de huidige autobelastingen te ingewikkeld. Autobrief 3 moet daar verandering in brengen. “Laten we bij elkaar gaan zitten om te kijken of we voor de toekomst niet tot een belastingstelsel kunnen komen waarbij mensen gestimuleerd worden om nieuwe auto’s te kopen om zo groen, zuinig en veilig te rijden en waarbij we misschien ook nog een beetje het gedrag kunnen beïnvloeden”. Bij dat laatste doelt Van Eijck op een CO2-heffing waarbij automobilisten gaan betalen voor het gebruik van hun auto in plaats van het bezit. De RAI Vereniging gaat binnenkort om tafel met staatssecretaris Menno Snel (D66, Financiën) om het plan te bespreken. Van Eijck ziet het gesprek met vertrouwen tegemoet. “We gaan de bereidheid met elkaar verkennen op 1 februari. Ik ken deze staatssecretaris een beetje uit het verleden en ik heb hele goede hoop op dat het goed komt”. +++

+++ Het parket van Stuttgart is een derde onderzoek gestart naar de rol van BOSCH bij de Volkswagen sjoemeldiesel affaire. In dit onderzoek van de Duitse justitie gaat het om “hulp bij fraude en de mogelijke manipulatie van uitlaatgasnabehandeling in dieselvoertuigen van Audi”. Bosch leverde de systemen die de emissiefraude bij dieselauto’s mogelijk maakten. Het is niet duidelijk in hoeverre het bedrijf zelf bij de fraude betrokken was, maar het lijkt erop dat justitie Bosch nu per automerk aan het onderzoeken is. In een eerdere zaak, die nog steeds loopt, onderzocht de Duitse justitie 7 werknemers van Volkswagen op betrokkenheid bij de dieselfraude. Er loopt ook een zaak tegen Bosch medewerkers in verband met de mogelijke soortgelijke affaire bij Daimler. +++

+++ FORD adviseert eigenaren van 2.900 oudere pick-ups hun auto niet meer te gebruiken totdat er reparatie heeft plaatsgevonden. Door een ontploffende Takata airbag is er namelijk in de Verenigde Staten een tweede dode gevallen in die reed in een Ranger uit 2006. Ford heeft bevestigd dat er in juli vorig jaar een dode is gevallen door een defecte Takata ontsteker in een zo’n pick-up uit 2006. In december 2015 viel in eenzelfde Ranger ook al een dode. Beide auto’s waren zelfs op dezelfde dag geassembleerd. Dit is aanleiding voor Ford om nu 2.900 eigenaren van een bepaalde serie Rangers uit 2006 te adviseren om hun auto te laten staan tot het moment dat de ontsteker is vervangen. De bewuste serie auto’s werd in 2016 ook al teruggeroepen naar de dealer, maar niet alle eigenaren hebben daar gehoor aan gegeven. De defecte Takata ontstekers hebben in 2016 geleid tot de grootste terugroepactie uit de autogeschiedenis. Het gaat wereldwijd om afgerond 125 miljoen auto’s, afkomstig van 19 verschillende merken. Er vielen inmiddels 19 doden, waarvan 17 personen in een Honda. Daarnaast zijn er tot nu toe meer dan 200 gewonden. Vrijwel alle ongevallen vonden plaats in de Verenigde Staten, waar de luchtvochtigheid erg hoog kan zijn. Dat vergroot de kans op ontploffing van de airbag. Takata werd door de schadeclaims aan de rand van een faillissement gebracht. Het nog gezonde deel van het Japanse bedrijf is overgenomen door het Amerikaanse Key Safety Systems. +++

+++ De Renault Clio was niet alleen in Nederland de populairste auto van 2017, maar ook in FRANKRIJK . Daar gingen vorig jaar 117.541 exemplaren over de toonbank. De Clio deed het daarmee beter dan in 2016 en 2015. Renault is in de Franse verkoop top10 ook vertegenwoordigd met de Captur (plek 4 met 68.773 verkopen)), de Mégane (9 – 51.536) en de Twingo (10 – 39.022). Peugeot bezette in 2017 in Frankrijk de andere 2 podiumplaatsen, met respectievelijk de 208 (97.663 registraties) en de 3008 (74.297). Daarna volgen de 2008 (67.979) en de 308 (66.163). Concerngenoot Citroën deed vooral goede zaken met de C3, waarvoor 67.276 bestellingen binnenkwamen. De enige niet-Franse auto die een plek in de verkoop top10 wist te bemachtigen was de Dacia Sandero. Voor een model dat niet door een Frans concern wordt aangeboden, moeten we afdalen naar plek 12, waar wij de Volkswagen Polo tegenkomen. +++

+++ JAGUAR meldt dat er in Nederland al 450 bestellingen zijn voor de I-Pace, de elektrische cross-over. Dat is opvallend, want niemand heeft tot nu toe de productieversie kunnen zien. De klanten hebben hun bestelling geplaatst op basis van afbeeldingen en informatie over het studiemodel. Op de autosalon van Genève, begin maart, trekt Jaguar het doek van de productieversie van de I-Pace. Een maand eerder start Magna-Steyr in het Oostenrijkse Graz met de productie. In juni arriveert de I-Pace bij de Jaguar dealers in de showroom. De Nederlandse importeur verwacht dat er dit jaar meer dan 1.000 bestellingen voor de elektrische cross-over zullen binnenkomen. Men hoopt die auto’s nog dit jaar af te kunnen leveren, want dan kan de zakelijke klant nog profiteren van 4 procent bijtelling. In 2019 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s die meer dan 50.000 euro kosten naar 22 procent. En de I-Pace wordt duurder, want de importeur heeft als indicatie voor de instapprijs een bedrag van 82.500 euro genoemd. De I-Pace is voorzien van 2 elektromotoren, die ieder een as aandrijven. Het gecombineerde vermogen bedraagt 400 pk. Dankzij een accupakket van 90 kWh kan de Jaguar theoretisch 500 km afleggen. In een later stadium komt er een goedkopere variant met 1 elektromotor. Maar ook die zal meer dan 50.000 euro gaan kosten. +++

+++ PSA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat haar merken Opel en DS niet aanwezig zullen zijn op de belangrijke autosalon van Genève. Opel geeft aan dat het dit jaar de focus legt op eigen evenementen in plaats van grote publieksbeurzen. Ook DS zal dus niet in Genève vertegenwoordigd zijn. Reden is dat het merk inschat weinig orders te kunnen noteren op autotentoonstellingen. Bovendien zegt DS als debutant in het premiumsegment een frisse blik te hebben op waar je het marketingbudget het beste aan kan besteden. En dat is dus niet een autotentoonstelling, waar veel kijkers zijn, maar weinig kopers. Mini neemt al jarenlang steeds minder deel aan internationale shows en zegt dat dit vrijwel geen invloed op de verkoopresultaten heeft. +++

+++ Anders dan veel andere exclusieve merken heeft ROLLS-ROYCE geen recordjaar achter de rug. Integendeel: de verkopen daalden met 16,2 procent naar 3.362 auto’s. Dat is het slechtste resultaat sinds 2010. Verklaring voor de malaise is het feit dat de Phantom VII eind 2016 uit productie is gegaan. Inmiddels is zijn opvolger gepresenteerd, maar de eerste leveringen daarvan zullen pas dit jaar zullen plaatsvinden. Toch is het opvallend dat de Ghost, de Wraith en de nog vrij nieuwe Dawn de productiepauze van de Phantom niet hebben weten te compenseren, ook omdat de wereldeconomie afgelopen jaar sterk groeide en er meer miljardairs bij kwamen. Maar met name in Saoedi-Arabië was het afgelopen jaar onrustig en daar heeft Rolls-Royce een belangrijk deel van zijn cliëntèle wonen. Of de verkoopdaling in 2017 veel gevolgen zal hebben voor de bedrijfswinst, valt nog maar te bezien. De vraag naar margerijke Bespoke modellen was afgelopen jaar sterker dan ooit. Autointernationaal.nl verwacht dat de verkopen pas in 2019 flink zullen aantrekken. Dan moet de levering van de Cullinan op gang komen, het antwoord van Rolls-Royce op de Bentley Bentayga. Dit SUV moet op jaarbasis goed zijn voor 1.500 à 2.000 orders. +++

Reageren is niet mogelijk.