Nieuwstelex

0

+++ Uit Brits onderzoek blijkt dat de bestuurders van een BMW M3 de meest ASOCIALE weggebruikers zijn. De andere discutabele podiumplaatsen zijn voor de Audi TT en de Range Rover. Bestuurders van een Ford Transit eindigden op de 5de plek in de lijst. In Nederland zou dat eerder een Renault Trafic of een Mercedes Sprinter zijn. En de Mitsubishi Outlander PHEV bestuurders zouden bij ons ongetwijfeld ook hoog eindigen. +++

+++ De Amerikaanse tak van het Nederlandse Parkmobile is overgenomen door autofabrikant BMW voor een onbekend bedrag. De Duitse autofabrikant had al een minderheidsbelang. Zeker 100 werknemers van het in Atlanta, Georgia gevestigde Parkmobile LLC gaan mee naar BMW. Parkmobile is actief in zeker 300 Amerikaanse steden, waaronder Philadelphia en New York. In totaal heeft het bedrijf 8 miljoen geregistreerde gebruikers. Parkmobile, gevestigd in Diemen, laat parkeerplaatsen zien bij de gebruiker in de buurt. In januari 2015 nam BMW al een belang in het Nederlandse bedrijf en in april 2016 werd de rest van de aandelen overgenomen. Er zouden “tientallen miljoenen” voor de app maker zijn betaald. +++

+++ Als het hard waait, kun je jouw BROMMER maar beter in de luwte of binnen zetten. Brommers waaien snel om en de schade is dan vaak zeer groot. Dat zegt Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB. Door hun zwaartepunt en massa valt een brommer opvallend snel om als het stormt. Zit er op de bromfiets een windscherm dan valt hij nóg sneller om. De gevolgen ervan zijn groter dan je denkt. De kunststof onderdelen zijn vaak dusdanig beschadigd dat ze niet meer te repareren zijn. Met als gevolg dat de schadelast erg hoog is en bromfietsen zelfs vaak total loss worden verklaard. De kunststof onderdelen zijn namelijk behoorlijk duur. Gaat het dus stormen, zet je brommer dan bij voorkeur binnen of in elk geval in de luwte. En demonteer als het even kan het windscherm. +++

+++ De komende 10 jaar gaan zo’n 80 BRUGGEN , tunnels en sluizen op de schop. Het gaat om infrastructurele werken die gebouwd zijn in de jaren 50 en 60. De bruggen moeten worden versterkt omdat het verkeer steeds zwaarder wordt. Onder meer 13 grote bruggen en 7 tunnels in Zuid-Holland worden opgeknapt. De Wantijbrug bij Dordrecht wordt als eerste aangepakt, halverwege volgend jaar start daar het werk. De Van Brienenoordbrug bij Rotterdam is over 2 jaar aan de beurt. Minister Cora van Nieuwenhuizen noemt de renovatie van bestaande infrastructuur een van haar prioriteiten. “We gaan de infrastructuur verjongen”. zegt ze. “We zitten echt aan het einde van de levensduur van veel tunnels en bruggen”. Volgens Van Nieuwenhuizen is de hoeveelheid auto’s en vrachtauto’s sinds de aanleg van de tunnels en bruggen verachtvoudigd. “Vrachtwagens zijn ook 3 keer zwaarder geworden. Dat vraagt dus meer van infrastructuur”. Rijkswaterstaat houdt er rekening mee dat de minister in maart dus nog eens tientallen andere bruggen en tunnels aanwijst die de komende 10 jaar moeten worden opgeknapt. Dat gaat naar verwachting zo’n 9,5 miljard euro kosten. +++

+++ In de Chinese stad Shenzhen (12 miljoen inwoners) rijdt geen enkele bus nog op fossiele brandstof. De 16.359 exemplaren zijn sinds kort allemaal ELEKTRISCH . De omschakeling van de hele vloot heeft 8 jaar geduurd. Alleen al in 2017 spendeerde Shenzhen 3,3 miljard yuan (442 miljoen euro) aan de aanpassing van zijn busnetwerk. Op 27 december jongstleden was het project afgerond. De stad heeft 8.000 laadpalen geplaatst, verdeeld over 510 stations. Elke bus moet minstens 2 uur bijladen. Het project is belangrijk, want het dient als test voor een nationaal programma om voertuigen met verbrandingsmotoren overbodig te maken. Het gemeentebestuur van Shenzhen hoopt niet alleen 340.000 ton brandstof per jaar uit te sparen, maar ook de jaarlijkse CO2-uitstoot met 1,35 miljoen ton te reduceren. De stad wil nog verder gaan door ook haar hele taxivloot over te laten schakelen op stroom. Momenteel rijden er trouwens al 12.518 taxi’s (oftewel 62,5 procent van de hele vloot) op elektriciteit. Daarmee heeft Shenzhen het sterkst geëlektrificeerde openbare vervoersnetwerk ter wereld. Ter illustratie: in heel Europa zijn er 3.500 elektrische bussen. +++

+++ FIAT CHRYSLER topman Sergio Marchionne heeft bevestigd dat Maserati een kleiner model SUV in haar gamma krijgt. Die komt op het platform van de Stelvio (en Giulia) te staan. Dezelfde bodemplaat (Giorgio genaamd) zal door Alfa Romeo worden gebruikt voor een groter formaat SUV met 7 zitplaatsen. De compacte Maserati SUV zal wellicht al in 2019 in conceptvorm worden gepresenteerd. Hij zal in Cassino, naast de Stelvio (en de Giulia) van de band rollen. Ook de grote SUV van Alfa Romeo, die in 2020 klaar moet zijn, gaan daar gebouwd worden. Die nieuwe modellen zijn met name belangrijk voor de Amerikaanse afzetmarkt. +++

+++ Opvallend: bij de promotie van naar nieuwe i30 N, zegt HYUNDAI regelmatig dat de letter in de typeaanduiding onder andere voor ‘Nürburgring’ staat. Het Zuid Koreaanse merk ontwikkelt en test daar ook haar sportieve modellen. Maar met het fenomeen ronderecords op de Nürburgring heeft Hyundai niks. “Wij zien het nut niet om enkele maanden bezig te zijn om een of ander record te verbreken. Het geld dat autofabrikanten hieraan besteden kunnen we gebruiken om bijna een compleet nieuwe auto te ontwikkelen”, aldus Albert Biermann, die de performance afdeling van Hyundai leidt. +++

+++ LEXUS heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er van de LC ook een open variant komt. Die komt over 2 jaar op de markt. Met dit model krijgt Lexus nog meer wapens in handen in de concurrentiestrijd met BMW (8-serie Cabriolet) en Mercedes (S klasse Cabrio). Er zit ook een extra snelle versie van de LC (de ‘F’ uitvoering) in de pijplijn. Die krijgt in tegenstelling tot de ‘500’ geen atmosferische V8, maar een compleet nieuw turboblok van ongeveer 600 pk. +++

+++ LYNK & CO , het nieuwe merk van Geely, overweegt een fabriek in Noord Amerika. Daarmee laat men er geen gras over groeien bij het realiseren van de ambitie om een mondiale speler in het premiumsegment te worden. Voor de Europese afzetmarkt wordt productie in de Volvo fabriek in het Belgische Gent overwogen, en ook voor wat betreft de Noord Amerikaanse plannen is er een link met het Zweedse zustermerk: Lynk & Co zou de fabriek in Ridgeville in de Amerikaanse staat South Carolina willen bouwen. Daar neemt Volvo later dit jaar zijn eerste Noord Amerikaanse fabriek in gebruik (voor de productie van de nieuwe S60 en vanaf 2021 de derde generatie XC90). +++

+++ MASERATI gaat haar distributienetwerk herstructureren. De divisie ‘West Europe’ bestaat uit de landen Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Portugal. Het hoofdkantoor van de Maserati afdeling is gevestigd in Parijs. Voor de Benelux markt blijft echter een apart kantoor in gebruik. Maserati wordt in Nederland vertegenwoordigd door 4 dealers: Louwman Exclusive (Utrecht), Driessen Maserati (Eindhoven), Munsterhuis Sportscars (Hengelo) en RAC Maserati (Rotterdam). Op het gebied van service wordt het merk ook ondersteund door de dealers Kroymans in Hilversum en Franco Auto in Kwintsheul. +++

+++ MCLAREN heeft in Yorkshire een nieuw koolstofvezel en composiet technologie centrum geopend. Het is de tweede productiefaciliteit van de Britse sportautofabrikant. Het zal zich specifiek richten op de ontwikkeling en productie van koolstofvezel componenten. De productie start in 2019. Wanneer het 50 miljoen pond kostende McLaren Composites Technology Centre (MCTC) nabij Sheffield in 2019 volledig operationeel is, biedt de productiefaciliteit werk aan ongeveer 200 mensen. Die mensen leveren dan de koolstofvezel kuipen aan het McLaren Production Centre in Surrey waar het Britse merk zijn modellen met de hand produceert. Momenteel werken er al 40 mensen in Sheffield. Die houden zich bezig met het optimaliseren van het productieproces van de lichtgewicht koolstofvezel Monocage structuur, het hart van elke McLaren sportwagen. “Ik vind het een persoonlijk hoogtepunt om officieel het verlichte McLaren logo te mogen aanzetten hier op het nieuwe Composites Technology Centre, dat later dit jaar geopend zal worden”, aldus CEO Mike Flewitt. “Het is een teken van permanente ontwikkeling van ons sterke bedrijf met momenteel zo’n 2.100 medewerkers en zorgt bovendien voor nieuwe banen in de regio Sheffield, die als vanouds een sterke band heeft met geavanceerde grondstoffen. In het verleden was het staal, de toekomst is koolstofvezel dat zal worden ontwikkeld en geproduceerd voor McLaren”. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in 2017 op concernniveau een wereldwijd verkooprecord behaald van ruim 10,7 miljoen voertuigen; een stijging van 4,3 procent ten opzichte van het in 2016 behaalde resultaat. Dat blijkt uit de verkoopcijfers die de grootste autofabrikant van Europa naar buiten bracht. Het bedrijf uit Wolfsburg is het moederconcern van merken als Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda en trucks van MAN en Scania. In bijna alle regio’s ging de verkoop vorig jaar omhoog, met flinke stijgingen in Rusland en Zuid-Amerika. Op de Duitse thuismarkt daalde de verkoop echter licht. Bij het hoofdmerk Volkswagen was sprake van een verkoopgroei met meer dan 4 procent tot het nieuwe record van 6,2 miljoen auto’s. Bij premiumdochter Audi bedroeg de groei 0,6 procent tot bijna 1,9 miljoen voertuigen. Concerntopman Matthias Müller gaf aan dankbaar te zijn voor het vertrouwen dat klanten stellen in het bedrijf, na het emissieschandaal waar Volkswagen eerder mee worstelde en waardoor miljarden aan kosten moesten worden gemaakt. +++

+++ VOLVO heeft de eerste klimaatneutrale fabriek in gebruik genomen. Over 7 jaar moeten alle productiefaciliteiten van het automerk aan deze norm voldoen. Volvo optimaliseert de energie-efficiëntie en gebruikt alleen energie van duurzame bronnen. In de bestaande motorenfabriek in Skövde is dit inmiddels het geval. Hiermee vermindert Volvo de impact op het milieu in belangrijke mate en loopt in de auto-industrie voorop. De warmte die nodig is voor de fabriek wordt lokaal opgewekt uit afvalverbranding, biomassa en gerecycleerde biobrandstoffen. Van duurzame elektriciteit was al sinds 2008 sprake. Ook in de Volvo fabriek in Gent zorgt een efficiënt warmtenet sinds 2016 al voor 40 procent minder CO2-uitstoot tijdens het productieproces. Maar Skövde werkt nu als eerste volledig klimaatneutraal. Daar worden motoren geassembleerd die later in de auto’s worden gemonteerd. +++

+++ Jaris, software van Blackberry, scant zwakke plekken in ZELFRIJDENDE auto’s. Het is volgens topman John Chen ook toepasbaar in tal van andere industrietakken (gezondheidszorg, automatisering, luchtvaart en defensie). De nieuwe software met de naam Jarvis identificeert volgens Blackberry binnen enkele minuten de zwakke plekken in software van auto’s. Ook kan het de risico’s op cyberaanvallen op met internet verbonden zelfrijdende voertuigen beperken. Jaguar Land Rover is al afnemer van de software. Eind 2016 opende Blackberry in Canada een onderzoekscentrum voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Jarvis scant kwetsbaarheden, iets dat voorheen handmatig gedaan moest worden. Het levert daarom een enorme tijdswinst op, meent Chen. “Zelfrijdende auto’s beschikken over de meest complexe software, wat een behoorlijke uitdaging vormt voor de auto-industrie. Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat software voldoet aan specifieke veiligheidsstandaarden. Software in met internet verbonden auto’s is dan ook een verleidelijk doelwit voor cyber criminelen”. Jarvis wordt al door Jaguar Land Rover gebruikt. “We hebben het gezamenlijke doel om het meest geavanceerde voertuig ooit te ontwikkelen”, zegt Ralf Speth, de CEO van Jaguar Land Rover. “Blackberry Jarvis richt zich op de belangrijkste behoeftes van de auto-industrie op dit moment. Voorheen duurde het 30 dagen om een code te beveiligen en te beoordelen, nu kost dit nog 7 minuten”. +++

Reageren is niet mogelijk.