Nieuwstelex

0

+++ Eerst uit de EU stappen om dan een fysieke verbinding te leggen tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Dat is wat Brits minister voor Buitenlandse zaken, Boris Johnson, wil. Een kanaal BRUG , tussen Frankrijk en Engeland. Gek, of geniaal? Tijdens een vergadering met de top politici van Frankrijk en Groot-Brittannië opperde Brits minister voor buitenlandse zaken, Boris Johnson, voor een nieuwe verbinding aan Het Kanaal. Daar kan je momenteel de oversteek maken met de boot of met de trein. Al is het van vitaal belang dat er nog eentje bij komt, aldus Johnson. Jawel, een kanaalbrug, over de 40 kilometer zee die Engeland scheidt van het vasteland. Of dit haalbaar is? Dat is nog maar de vraag. Zo is het niet de eerste keer dat er werd geopperd voor een brug tussen Calais en Dover. In 1981 doken er al plannen op. De brug kwam er echter nooit. Daarnaast is het nu misschien ‘too little, too late’, want door Brexit zijn niet alleen de relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU wat koeltjes, uren aanschuiven op een brug om door de douane te kunnen is ook alles behalve praktisch. +++

+++ Saoedi-Arabië, dat toch vooral bekend staat als één van de grootste olielanden ter wereld, gaat investeren in ELEKTRISCHE auto’s. Saudi Electricity Company SEC, het elektriciteitsbedrijf van de staat, werkt samen met Nissan, Toyota en een collega-elektriciteitsbedrijf uit Japan aan een proefproject om elektrische auto’s op de weg te brengen. De partners gaan in dat kader ook een netwerk van snellaadstations in Saoedi-Arabië aanleggen. SEC ‘leent’ voorlopig enkele elektrische auto’s van Nissan om die voorzieningen verder uit te testen maar wil samen met de andere bedrijven ook bijdragen aan de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Hoeveel geld met de proef en die verdere ontwikkeling gemoeid is, hebben partijen niet bekend gemaakt. Het project past in de plannen van Saoedi-Arabië om minder afhankelijk te worden van olie nu de toekomst van verbrandingsmotoren in steeds meer landen onzeker lijkt te worden. +++

+++ In 2017 verkocht FIAT CHRYSLER 1.044.714 auto’s in Europa. Dat is 5,2 procent meer dan in het jaar ervoor. De Europese markt groeide als geheel met 3,3 procent. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) behaalde er een 4de plaats mee net boven de BMW Groep. Voor Fiat was het een vruchtbaar jaar met groei van 4,5 procent. De 500 is het meest populaire model met ruim 191.400 registraties, gevolgd door de Panda met 188.600 eenheden. Samen zijn de kleine Italianen goed voor 29,1 procent marktaandeel in het A segment. De 500L trok bijna 65.000 kopers, de 500X ging ruim 91.000 keer over de toonbank en voor de Tipo waren er meer dan 127.200 registraties. De 124 Spider werd 2 keer zo goed verkocht als in 2016, namelijk bijna 8.000 keer. Jeep was goed voor een groei van 3,5 procent. De Renegade werd meer dan 73.200 maal verkocht. De geheel herziene Compass kon in een paar maanden al 15.800 nieuwe klanten vinden. Alfa Romeo was het sterkst groeiende merk van Europa (+ 29,5 procent) en kwam uit op 85.691 registraties. De Giulia werd 24.000 keer verkocht en de Stelvio trok 17.000 klanten. Lancia moest het natuurlijk alleen met de Ypsilon (en de Italiaanse markt) doen en verkocht daardoor 9,6 procent minder auto’s (60.805 exemplaren). Maserati wist bijna 9.700 klanten te trekken, hetgeen een stijging van 22,1 procent van het in 2016 behaalde resultaat betekende. +++

+++ Nederland importeert massaal FRITUURVET uit China. Niet om onze bitterballen en kroketjes mee te bakken, maar om dieselmotoren mee aan te drijven. Zo komt er minder CO2 vrij, maar ook minder roet en fijn stof. Op die manier moeten de ambitieuze doelstellingen qua biobrandstof gehaald worden. Je kunt echter niet met een tank vol met frituurvet rijden, zegt Anouk van Grinsven, onderzoeker bij CE Delft: “Frituurvet kun je omzetten naar biodiesel, dat we weer kunnen mengen met gewone diesel. In Europa mag dat momenteel tot 7 procent. Dus iedereen die nu op diesel rijdt, kan ook voor een paar procent op frituurvet rijden”. Het is daarbij belangrijk dat het gebruikt frituurvet is. “Biobrandstoffen uit voedselgewassen wil je eigenlijk niet hebben”, zegt Van Grinsven. “Die concurreren met voedsel. Op het moment dat je dat gaat gebruiken voor biobrandstoffen, zul je die voedselgewassen ergens anders moeten gaan verbouwen. Dan krijg je ontbossing, waardoor weer extra CO2 de lucht in komt. Dan ben je dus contraproductief bezig”. Volgens Ernst van Gelder, directeur van GVG Oliehandel, zit er ook een groot nadeel aan het gebruik van frituurvet: “De grondstof is maar beperkt beschikbaar, dus we kunnen niet onze hele klimaatdoelstellingen daarop baseren”. Dat is dus een reden waarom we het uit China moeten halen: we hebben er gewoon niet genoeg van. En zelfs met vet uit China kunnen we de lucht en zeevaart niet voorzien van biobrandstof. Van Grinsven: “Als je kijkt naar de volumes in de lucht en zeevaart, dan zijn dat zulke grote sectoren dat het gewoon niet voldoende is dat om puur alleen met frituurvet te doen”. Van Grinsven stelt daarom voor dat er meer geïnnoveerd moet worden, om zo van andere producten ook biobrandstoffen te kunnen produceren: “Er zijn proeven bezig met bijvoorbeeld cellulose en lignine. Dat zijn houtachtige afvalstromen uit bijvoorbeeld de bosbouwsector. Algen worden ook vaak genoemd, maar het is de vraag of dat daadwerkelijk op grote schaal beschikbaar komt. Het is volgens mij heel goed om niet meteen al op één paard te wedden, maar het vooral aan de markt over te laten welke technologie het uiteindelijk gaat winnen”. +++

+++ Volgens HYUNDAI valt de Volkswagen Golf GTI op circuit door de mand. Althans, dat is de mening van Albert Biermann, voormalig BMW M manager en de huidige baas van de N divisie van de Zuid Koreaanse autofabrikant. Hij zegt dat de Golf GTI geen circuitgebruik aankan, in tegenstelling tot ‘zijn’ Hyundai i30 N. Volgens hem doorstaat dit model perfect een sessie op de Nürburgring. Dat is voor elke productiewagen een marteling, zelfs voor sommige sportauto’s. Maar de i30 N zou geen krimp geven. De de betrouwbaarheid van de Volkswagen Golf GTI daarentegen komt nog voor het tweede rondje al in het gedrang, terwijl dat bij de Hyundai helemaal niet het geval zou zijn. In Wolfsburg heeft men ondertussen al op zijn beweringen gereageerd: “Deze sensationele beweringen gaan over veronderstelde rivalen die nog niet eens op de markt zijn”, aldus een woordvoerder. De i30 N staat namelijk nog niet eens in de showroom. +++

+++ Olie en gas concern Shell heeft een aanvraag ingediend om een TAXI DIENST te mogen beginnen in Londen. De aanvraag bij de Londense vervoersautoriteit komt van de app FarePilot, die grotendeels in handen is van Shell. De aanvraag werd in juli gedaan. FarePilot laat chauffeurs zien waar er veel vraag is naar taxi’s en werd eind 2016 gelanceerd. Shell bezit driekwart, met de rest voor Boston Consulting Group. Naar verluidt is Shell al bezig chauffeurs te benaderen om mee te doen met proeven. Volgens het bedrijf is er nog geen besluit genomen of het project wordt doorgezet en is het nodig dat eerst alle stappen zijn gezet met vergunningen en procedures. De bekende taxidienst Uber raakte vorig jaar nog zijn vergunning in Londen kwijt omdat het bedrijf een loopje zou nemen met de regels en zaken rond openbare orde en veiligheid. Uber heeft beroep aangetekend tegen dat besluit. Totdat er een definitief vonnis ligt, kunnen de circa 40.000 chauffeurs die Uber heeft in de Britse hoofdstad gewoon hun werk blijven doen. Shell zei eerder al dat het innovatief moest zijn met het oog op ontwikkelingen als taxi apps en elektrische en zelfrijdende auto’s. Elektrische auto’s kunnen een bedreiging zijn voor de traditionele tankstations van oliemaatschappijen, terwijl taxi apps kunnen leiden tot minder privaat autobezit, wat natuurlijk ook nadelig is voor olieproducenten. Shell is daarom bezig zijn activiteiten buiten olie en gas uit te breiden zoals zonne-energie en laadpalen voor elektrische auto’s. +++

+++ De TESLA Model 3 krijgt vierwielaandrijving. De Model S en Model X zijn tegenwoordig alleen nog maar leverbaar als ‘Dual Drive’. Om de prijs van de Model 3 laag te houden, wordt vierwielaandrijving niet standaard op deze Tesla, maar wel een optie. Ergens in het tweede kwartaal gaat de orderboeken open voor de Dual Drive uitvoering. Die wordt voorzien van 2 motoren: op de achteras zit de grote motor en aan de voorkant monteert Tesla een kleiner exemplaar. De dubbele set-up zorgt ervoor dat de auto heel snel op wijzigende omstandigheden kan reageren, de mooie gewichtsverdeling helpt de wegligging en het is goed voor de acceleratie (want er is veel tractie). Bijkomend voordeel in het geval van Tesla is dat de Model 3 Dual Drive waarschijnlijk een grotere actieradius krijgt. Dat is in ieder geval wel zo bij soortgelijke uitvoeringen van de Model S. +++

+++ De Japanse hightech investeerder Softbank heeft de aankoop van een groot belang in UBER voltooid. Daarmee is een aantal forse veranderingen in gang gezet in de manier waarop het bedrijf achter de gelijknamige taxi app wordt aangestuurd. Aandeelhouders van Uber hebben voor in totaal 8 miljard dollar (6,5 miljard euro) aandelen verkocht aan een groep investeerders onder leiding van Softbank. Die is daarmee de grootste aandeelhouder geworden van het Amerikaanse technologiebedrijf. Daarnaast heeft het Japanse concern 1,25 miljard dollar direct in Uber gestoken. Uber raakte het afgelopen jaar in opspraak door een reeks schandalen. Die leidden onder meer tot het ontslag van topman Travis Kalanick. Kalanick zou 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro) hebben opgestreken bij de deal, meldt een ingewijde aan CNBC. Door de deal met Softbank verliest hij echter vrijwel alle zeggenschap die hij nog had over het bedrijf waarvan hijzelf in 2009 aan de wieg stond. Zijn plaats als hoogste baas werd eerder al ingenomen door Dara Khosrowshahi. +++

+++ ZWART heeft wit verdrongen als favoriete kleur voor een nieuwe auto bij de Britten. Wit stond de afgelopen 5 jaar onafgebroken aan de top, maar is vorig jaar teruggezakt naar de derde plaats met grijs op de tweede plek. Ruim 1 op de 5 vorig jaar in Groot-Brittannië verkochte nieuwe auto’s (oftewel 515.970 exemplaren) waren zwart van kleur. Dat vertegenwoordigt een marktaandeel van iets meer dan 20 procent. Grijs en wit volgen op geringe afstand met respectievelijk 19,7 en 19,0 procent. Dit betekent dus dat 60 procent van de nieuwe Britse auto’s zwart, grijs of wit van kleur is. De top5 bestaat verder uit blauw (16 procent) en, op forse afstand, zilver/lichtgrijs (10 procent). Rood valt voor het eerst in jaren buiten de top5, maar haalt nog net wel 10 procent terwijl brons op de 9de plaats een nieuwkomer is in de top10, maar desondanks niet verder komt dan een marktaandeel van 0,5 procent. De gegevens zijn verzameld door de Society of Motor Manufacturers and Traders, de organisatie voor de Britse auto-industrie. +++

Reageren is niet mogelijk.