Nieuwstelex

0

+++ Er is in de Tweede Kamer een motie aangenomen om te onderzoeken hoe milieubelastende stoffen geweerd kunnen worden uit het ontwerp van AUTOBANDEN om ze zo schoon mogelijk te kunnen recyclen. In de motie vragen Kamerleden Van Eijs (D66) en Kröger (Groen Links) staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat) in gesprek te gaan met de bandenbranche over ‘safe by design’ banden. Safe-by-design is een werkwijze die ontwerpers aanmoedigt om veiligheid in de breedste zin van het woord vanaf het begin van de ontwikkeling van het ontwerp mee te nemen. Het idee is om zo risico’s te voorkomen op een andere manier en in een andere fase dan met veiligheidsmaatregelen achteraf. Moties die pleitten voor een tijdelijke opschorting van de aanleg van nieuwe sportvelden met rubbergranulaat, haalden het niet. Kees van Oostenrijk, voorzitter van vereniging Band en Milieu (BEM) spreekt van een overwinning van het gezonde verstand. “De verwerping van deze moties heeft voorkomen dat diverse gemeenten zonder bewijslast fors op kosten zijn gejaagd”. BEM en de afdeling banden van de Nederlandse Vereniging van Rubberproducenten (NVR banden) laten in een reactie op de Safe-by-design motie weten graag in gesprek te gaan met de staatssecretaris en het streven naar het verhogen van de circulaire milieuwaarde van autobanden te delen. +++

+++ BMW werkt aan een facelift voor de uit 2015 stammende 7-serie. Een dergelijke opfrisbeurt is niet onwelkom na de introductie van de compleet nieuwe Audi A8 en de bijgepunte Mercedes S klasse. Reken op iets ander gevormde koplampen (in de stijl van de nieuwe 8-serie) en een gewijzigde grille. Een digitaal instrumentarium, Live Cockpit, genaamd, wordt standaard. Verder zal de vernieuwde 7 serie op Level 3 autonoom kunnen rijden. Voor echt zelfstandig de boel regelen is het wachten tot 2021. Onder de motorkap kunnen wij een upgrade van de stekkerhybride aandrijflijn van de 740e iPerformance verwachten. Daardoor neemt het gecombineerde vermogen toe tot circa 390 km. Ook de actieradius stijgt. Als basisunit blijft BMW vasthouden aan de 2,0 liter 4 cilinder. Voor het debuut van de vernieuwde 7-serie is het nog een klein jaar wachten, tot december of januari 2019. +++

+++ Ook DACIA omarmt de elektrische auto. Daarvoor zal gebruik worden gemaakt van Renault techniek, maar pas op een moment dat de kosten laag genoeg zijn om een ​aantrekkelijke verkoopprijs te kunnen blijven bieden. Voor India werkt Renault in ieder geval aan een elektrische versie van de Kwid cross-over. Die zou niet meer dan 15.000 euro moeten gaan kosten en kan in aangepaste vorm ook onder Dacia vlag in Europa verkocht gaan worden. Renault gaat het model zelf sowieso ook in China op de markt brengen. +++

+++ Bezoekers van het autosalon in Brussel laten DIESEL modellen massaal links liggen. Tenminste, in het C SUV segment (de klasse van lokaal marktleider Hyundai Tucson). Vroeger was een dieselmotor in dergelijke modellen een must. Neem de Hyundai Tucson. Vorig jaar had 64 procent van alle verkochte exemplaren nog een dieselmotor aan boord, maar op het autosalon betreft liefst 75 procent van de gevraagde offertes een benzineversie. Die tendens zien we in België ook bij andere merken. Bij Volkswagen is het verkoopaandeel van diesel eveneens gedaald naar 25 procent (2016: 50 procent). Liefst 81 procent van de kopers van een Mazda CX-5 kiest voor een uitvoering op benzine. Bij ‘segmentuitvinder’ Nissan bedraagt het DIG-T aandeel bij de Qashqai 71 procent. Bij premiummerken is de situatie iets anders. Zo kiest 50 procent van de kopers van een BMW X1 nog voor een dieselversie. Maar vorig jaar was dit nog 66 procent. Waardoor er daar ook een verschuiving zichtbaar is. Dat de Belgische consument de dieselmotor de rug toekeert, komt door het imagoprobleem en door fiscale wijzigingen bij onze zuiderburen, waardoor men minstens 30.000 kilometer per jaar zal moeten rijden om nog een financieel voordeel te behalen. Dit getal geeft aan dat de dieselmotor niet perse dood is. Maar dit brandstoftype is alleen nog voor veelrijders interessant. +++

+++ Nog geen maand nadat een rechter FASTNED in een kort geding tegen Shell niet ontvankelijk verklaarde, heeft de snelle laadpalen firma opnieuw een gevoelige nederlaag geleden: hun kort geding tegen het Rijksvastgoedbedrijf is ook richting de prullenmand gedirigeerd. Inzet van de meest recente (privaatrechtelijke) zaak was een vermeende ongelijke behandeling van Fastned en haar concurrenten door de Staat der Nederlanden. De snelle laadpalen firma is van mening dat het Rijksvastgoedbedrijf met 2 maten meet door houders van tankstations langs de snelweg vergunningen te verlenen voor het plaatsen van snelladers. Momenteel is dit alleen Shell, dat onlangs laadpalen uitbater The New Motion overnam, maar de klacht was evengoed gericht tot eenieder die plannen ontwikkelt om zijn eigen palen neer te zetten. De meeste laadpunten van Fastned (en Mister Green, dat zich aansloot bij de klacht) staan bij parkeerplaatsen waar ook een tankstation is. Die mogen wel winkeltjes en andere voorzieningen uitbaten, maar Fastned mag dit niet, met als argument dat het te veel extra schaarse ruimte in beslag zou nemen (althans, zo luidde het oordeel in de niet ontvankelijkheidverklaring van december). Kortom: het is eenrichtingsverkeer: de pomphouders mogen naast hun brandstofverkoop naar hartelust laders plaatsen, maar Fastned mag geen brandstof verkopen, geen winkeltje neerzetten en zelfs geen toiletten plaatsen voor zijn klanten. In 2012 kreeg Fastned van de Staat concessies om laadpalen uit te baten langs de Nederlandse snelweg. Aangezien aan een concessie automatisch een alleenrecht tot het uitbaten van een dienst of product gekoppeld is, en geen enkel brandstofconcern interesse toonde om te investeren in snelle laadpalen, ging Fastned ervan uit dat ze geen concurrentie zouden krijgen op nota bene hun eigen terrein. Met deze analyse in het achterhoofd werd er geïnvesteerd in laadinfrastructuur, wat een voorwaarde is voor de concessie. Voor een beginnend bedrijf betekent dit relatief hoge kosten, met name als er sprake is van een kleine markt die zich nog moet ontwikkelen. Het is dan ook begrijpelijk dat het steekt wanneer de grote oliejongens een paar jaar later toch gewoon op een paar meter afstand hun eigen snelladers kunnen plaatsen. De rechter ging echter niet mee in het Calimero gedrag van Fastned. Zij onderschrijft de argumentatie van het Rijksvastgoedbedrijf dat Fastned nooit is beloofd dat zij het alleenrecht zouden houden. Kennelijk is Fastned daar vanuit gegaan zonder het grondig juridisch te checken, en dat kan ze nog duur komen te staan. Maar toch: wat is de waarde van een concessie als er kennelijk getornd kan worden aan het uitsluitende karakter ervan? Feit is dat het plaatsen van eigen laadpalen door Shell voor de rechter niet voldoende botst met het belang van Fastned. Als dit bedrijf een keihard alleenrecht op de exploitatie van laadinfrastructuur had gewild, dan had zij dit met het Rijksvastgoedbedrijf contractueel moeten vastleggen, Momenteel lijkt het erop dat Fastned geen poot heeft om op te staan. Het bedrijf laat samen met MisterGreen in een reactie weten verbijsterd te zijn over de uitspraak. “Oliemaatschappijen worden door de minister behandeld alsof ze een status aparte hebben en de rechter oordeelt nu dat dit geoorloofd is omdat bedrijven als Shell nu eenmaal anders zijn”, aldus Michiel Langezaal, de CEO van Fastned. “Ik heb altijd geleerd dat discrimineren niet mag, maar blijkbaar mag het dus toch. Het oordeel is bovendien zeer schadelijk voor de energietransitie en voor de kartrekkers van deze transitie zoals Fastned en Mistergreen”. +++

+++ FORD heeft vorig jaar flink meer winst gemaakt dan in 2016, mede geholpen door een gestegen verkoop op de Amerikaanse thuismarkt. De nettowinst klom met 65 procent tot 7,6 miljard dollar (6,1 miljard euro). De omzet ging met 3 procent omhoog tot 156,8 miljard dollar. Het bedrijf deed vooral goede zaken met de verkoop van relatief winstgevende pick-ups in de Verenigde Staten. In totaal werden vorig jaar wereldwijd 6,6 miljoen auto’s verkocht door het concern. Ford heeft overigens gewaarschuwd dat de winst dit jaar zal dalen, vooral door hogere grondstofprijzen. De genoemde pick-up is namelijk grotendeels van aluminium vervaardigd en deze metaalsoort wordt gestaag duurder. Fiat Chrysler Automobiles en General Motors zagen die bui al (eerder) hangen en hebben daarom besloten om vast te houden aan constructie van staal voor hun tegenvoeters. +++

+++ HYUNDAI kende een enigszins teleurstellend slot van 2017. De Zuid Koreaanse automaker kampte met stakingen onder personeel. Verder zorgden negatieve wisselkoerseffecten ervoor dat de concurrentiepositie van de automaker verzwakte ten opzichte van andere Aziatische merken. Werknemers van het bedrijf legden meerdere malen het werk neer om hun eis voor meer loon kracht bij te zetten. De acties liepen door tot midden januari en zetten een rem op de productie. Verder was de vraag naar Hyundai in belangrijke markten als de VS en China zwak. In de VS zag Hyundai de verkopen 7 procent lager uitvallen. In China daalden de verkopen met bijna een vijfde. Hyundai zag het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal van 2017 dalen tot omgerekend 587 miljoen euro, bijna een kwart minder dan een jaar eerder en ook veel minder dan waar kenners rekening mee hielden. Voor dit jaar is Hyundai uiterst voorzichtig over de verkoopverwachtingen. +++

+++ JEEP heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij momenteel de mogelijkheden onderzoekt om een kleiner model onder de Renegade aan het gamma toe te voegen. Met de nieuwe instapper zou Jeep met name willen scoren op de Europese markt; een afzetgebied waar compacte SUV modellen niet aan te slepen zijn. Het gaat om een minder dan 4 meter lang model. Ter vergelijking: de Renegade is 4,23 meter groot. Waarschijnlijk zal de nieuweling in de fabriek van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles in het Italiaanse Pomigliano worden gebouwd. Daar rolt nu nog de Panda van de band, maar de productie van dit model verhuist na de generatiewisseling eind 2019 naar Polen. +++

+++ KIA werkt aan een facelift voor de uit 2015 stammende Optima. De ingrepen beperken zich tot een aantal cosmetische correcties. Zo wordt de merkkarakteristieke Tigernose grille voorzien van verticaal geplaatste lamellen in plaats van gaaswerk. Ook de bumpers worden opnieuw getekend, met aan de voorkant extra (nep) luchtinlaten. Verder zal de indeling van de lichtunits zowel voor als achter worden vernieuwd. In het interieur monteert Kia naast een ander stuurwiel een verbeterd infomediasysteem, dat ook een 360 graden camera omvat. Kia zal de vernieuwde Optima waarschijnlijk in oktober aan het publiek voorstellen, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon wordt gehouden. +++

+++ Alliander zet LAADPALEN dochter Allego in de etalage. Volgens het netwerkbedrijf kan deze divisie met een andere eigenaar beter klaargestoomd worden voor de toekomst. Allego werd in 2013 opgezet om laadoplossingen op maat te maken voor gemeenten, bedrijven en vervoersmaatschappijen. De onderneming is actief in steeds meer Europese landen. Daardoor nemen ook de investeringsrisico’s voor het moederbedrijf, dat in publieke handen is, toe. Alliander topvrouw Ingrid Thijssen vindt dat het risicoprofiel van de volgende fase minder bij een bedrijf als Alliander past. “De ontwikkelingen op de markt van elektrisch rijden zijn stormachtig. Over 12 jaar moet iedere nieuwe auto in Nederland emissieloos zijn. Daar is een passende infrastructuur met onder andere honderdduizenden nieuwe laadpalen voor nodig”. De eerste gesprekken met geïnteresseerde partijen voor Allego zijn inmiddels gepland. Alliander verwacht dat het ergens in de loop van de eerste helft van dit jaar tot een verkoop kan komen. Dat Allego eigenlijk niet zo past bij een netwerkbedrijf, is overigens iets dat concurrenten van de laadpalen dochter al langer zeggen. Een partij als Nuon vindt dat Allego zich als dochter van Alliander niet op een commerciële markt mag begeven en stapte hiervoor ook naar de rechter. Het gerechtshof in Arnhem ging daar in november in mee. Allego mag wel laadpalen plaatsen, maar moet zich in opdrachten verre houden van de elektriciteitslevering. Het besluit om Allego nu van de hand te doen staat volgens Alliander echter los van dat geschil. Bij de laadpalen dochter werken ruim 170 mensen en de activiteiten zijn verspreid over 6 landen. +++

+++ LYNK & CO heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij mogelijk auto’s die bestemd zijn voor de Europese markt gaat bouwen in de Volvo fabriek in het Belgische Gent. Beide merken zijn eigendom van de Zhejiang Geely Holding Groep. In 2019 moet de verkoop in Europa starten. Sinds eind november is de Lynk & Co 01 cross-over in China bestelbaar. Volvo heeft een belang van 30 procent in het nieuwe Chinese merk, terwijl Geely Automobile Holdings 50 procent in handen heeft. De rest is ondergebracht bij Zhejiang Haoqing Automobile Manufacturing Company, eveneens een onderdeel van de Zhejiang Geely Holding. Halverwege 2019 gaat de Lynk & Co ook in Noord Amerika starten met de verkoop van haar auto’s. Daarvoor wordt eveneens een lokale fabriek gezocht. +++

+++ Op de Europese markt voor OCCASIONS zijn Duitse auto’s het populairst. Dat blijkt uit cijfers van Autoscout24. De Nederlandse top10 van meest gezochte gebruikte auto’s op de website staat vol Duitse modellen. Ons land blijkt geen uitzondering, want ook elders in Europa blijken occasions van merken van onze oosterburen op deze website populair. De BMW 3-serie was vorig jaar met 4,9 procent opnieuw de meest gezochte occasion; een positie die de middenklasser uit München al 10 jaar bezet. Daarna volgen de Volkswagen Golf (4,7 procent), de Audi A4 (2,9 procent), de BMW 5-serie (2,8 procent) en de Mercedes C klasse (eveneens afgerond 2,8 procent). De gemiddelde prijs waarvoor een 3-serie wordt gezocht, is met 17.444 euro niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. Voor de Golf, A4, 5-serie en C klasse liggen die bedragen als volgt: 15.662 euro (+5%), 20.124 euro (+4%), 25.708 euro (+8%) en 23.665 euro (+5%). De meest gezochte automerken zijn achtereenvolgens BMW (14,2 procent), Mercedes (13,0 procent), Audi (12,8 procent), Volkswagen (12,5 procent) en Ford (4,5 procent). Jurgen Vugts, de directeur van AutoScout24, meldt over het onderzoek: “Wat in Nederland opvalt, is dat er een scheefgroei lijkt te zijn in de populariteit en het aanbod van automerken. Zo wordt er relatief veel gezocht naar een BMW, meer dan je op basis van het aanbod zou verwachten. Bij Renault is de situatie andersom: veel aanbod, maar minder mensen zoeken op dit merk als ze een occasion willen kopen”. +++

+++ RIMAC Automobili zal tijdens de autosalon van Genève een nieuwe hypersportwagen aan het publiek voorstellen. Rimac kennen we momenteel alleen van de Concept One, een in ieder opzicht extreme elektrische supersportwagen die, hoewel zijn naam anders doet vermoeden, gewoon te koop was. De auto is in een serie van 8 stuks gebouwd en was vrij snel uitverkocht. Tijdens de autosalon van Genève kunnen we kennismaken met een opvolger. Die moet wel heel potent zijn om zijn voorganger te overtreffen. De Concept One was met zijn 1.089 pk en 1.600 Nm namelijk een absoluut monster waarmee men in 2,5 tellen naar 100 km/u kon accelereren. Pas bij 355 km/u gooide de Concept One de handdoek in de ring. De mogelijk tot Rimac Two te dopen auto zal volgens een woordvoerder in elk opzicht sneller zijn. Dat belooft wat. +++

+++ SUZUKI kan in Europa terugkijken op een uitstekend jaar. Er werden 21,3 procent meer auto’s verkocht in 2017. In Nederland was de toename nog groter. In de Europese Unie verkocht Suzuki het afgelopen jaar 233.357 auto’s tegen 192.313 exemplaren in 2016. In Nederland namen de verkopen met 28 procent toe, waarvoor vooral de Swift, de S-Cross, de Vitara en de Ignis verantwoordelijk zijn. Binnen nu en een jaar wordt het programma nog aangevuld met de Suzuki Swift Sport en de nieuwe Jimny. Afgelopen jaar werd de Celerio uitgeroepen tot de zuinigste auto in Nederland zonder hybride techniek, terwijl de Consumentenbond na uitgebreid onderzoek Suzuki betitelde als meest betrouwbare merk. +++

+++ TOYOTA is druk bezig met het testen van een volledig nieuwe generatie RAV4. Hoewel de SUV in Nederland niet razend populair is, is het model op mondiaal niveau zeer belangrijk voor het Japanse merk. In 2017 ging 807.401 exemplaren over de toonbank, hetgeen 11,0 procent meer is dan het jaar er voor. Daarmee laat de RAV4 concurrenten als de Honda CR-V en de Nissan Rogue (X-Trail) achter zich. Om die voorsprong ook in de toekomst te behouden, brengt Toyota naar verwachting in de tweede helft van dit jaar een volledig nieuwe generatie op de markt. De huidige RAV4 werd eind 2012 gepresenteerd. In 2015 werd er een facelift doorgevoerd, waarna de SUV ook in hybride uitvoering ten tonele verscheen. De nieuwe generatie RAV4 zal vanaf het begin met dergelijke benzinebesparende techniek leverbaar zijn. Onderhuids nieuws is de overstap naar Toyota’s TNGA platform dat reeds onder de Prius en de C-HR te vinden is. +++

Reageren is niet mogelijk.