Nieuwstelex II

0

+++ Uit een studie van Test Aankoop blijkt dat Lexus, Honda, Porsche, Toyota en Mitsubishi de 5 best scorende merken qua BETROUWBAARHEID zijn. Om de merken van de Fiat Chrysler Automobiles groep kan je daarentegen het beste met een grote boog heen lopen. In totaal werden er 37.000 Europese automobilisten naar hun mening gevraagd. Met een score van 95 procent verovert Lexus de eerste plaats op het podium. De tweede plek wordt bezet door 3 merken, die elk 93 procent hebben gehaald: Honda, Porsche en Toyota. Mitsubishi pakt brons met 92 procent. Aan het andere eind van het spectrum bevinden zich Fiat (84 procent), Alfa Romeo (83 procent), Chrysler (82 procent) en Dodge (80 procent). Uit de studie blijkt dat auto’s tegenwoordig meer mankementen hebben dan vroeger. De problemen zijn veel vaker elektronisch van aard dan mechanisch. +++

+++ BMW twijfelt, zoals Autointernationaal.nl al eerder suggereerde, of er wel rechtstreekse opvolgers voor de i3 en i8 komen. Ze staan in ieder geval niet op de tekentafel en dat is een veeg teken. BMW wil tot 2025 minimaal 11 nieuwe elektrische modellen op de markt brengen, maar daar zitten de opvolgers van de i3 en de i8 dus waarschijnlijk niet bij. Daarmee blijft de laatste net zo’n eenmalige oefening in het supersportwagen segment als de M1. De i3 is qua constructie (veel met koolstofvezel versterkt plastic) te duur om concurrerend te kunnen zijn. Nieuw ‘volumemodel’ in het elektrische segment wordt de i4, een auto van het formaat 4-serie Gran Coupé. De conceptstudie iNext, die ook veel techniek aan boord heeft waarmee hij autonoom kan rijden, zal in productievorm als vlaggenschip gepositioneerd worden met een navenante prijsstelling. +++

+++ CITROEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de C4 binnenkort uit productie gaat en dat de honneurs in het C segment waargenomen gaan worden door de (ingrijpend vernieuwde) C4 Cactus. De laatste heeft nu een meer volwassen uitstraling, waardoor Citroën er een alternatief in ziet voor bijvoorbeeld de Fiat Tipo. De eerste generatie C4 rolde vanaf 2004 van de band als opvolger van de Xsara. In tegenstelling tot deze voorganger kon er niet geopteerd worden voor een stationwagon versie; wel was er de keuze uit 2 hatchback varianten (3 of 5-deurs). De tweede generatie C4 werd alleen als 5-deurs hatchback leverbaar, al was voor bepaalde markten wel een sedanversie. In totaal zijn in Nederland 20.965 exemplaren van de C4 verkocht. In 2007 beleefde de eerste generatie zijn topjaar met 4.464 registraties. Daarna ging het rap bergafwaarts en werd in 2019 een dieptepunt bereikt met 614 verkopen. Met de introductie van de tweede generatie veerden de afzetcijfers weer enigszins op tot 2.034 stuks in 2011, maar daarna belandde de C4 opnieuw in een neerwaartse spiraal. Vorig jaar werden er slechts 120 exemplaren verkocht; een absoluut dieptepunt. +++

+++ Vorig jaar zijn in Nederland 61 procent meer volledig ELEKTRISCHE auto’s verkocht. Op 31 december waren er 21.115 stuks geregistreerd. In 2016 was het saldo 13.105 volledig elektrische auto’s, wat toen een stijging van 39 procent ten opzichte van het resultaat van het jaar er voor betekende. In 2017 werden 8.116 nieuwe exemplaren geregistreerd. Dat aantal was goed voor 1,9 procent van de totale autoverkopen; een record. Tesla is heer en meester in het elektrische segment, zowel qua totaal aantal registraties als qua verkopen in 2017. Dit merk heeft met 8.028 exemplaren een marktaandeel van afgerond 45 procent. De Renault Zoe en Nissan Leaf volgen op afstand met 2.304 en 2.123 registraties. Daarna volgen de BMW i3, de Tesla Model X, de Volkswagen e-Golf, de Hyundai Ioniq, de Nissan e-NV200, de Renault Kangoo ZE en de Smart Fortwo Electric Drive. De top10 van best verkochte volledig elektrische auto’s in 2017 bestaat uit achtereenvolgens de Tesla Model S (2.085 stuks), de Tesla Model X (1.242), de Hyundai Ioniq (959), de Volkswagen e-Golf (949), de BMW i3 (863), de Renault Zoe (781), de Nissan Leaf (519), de Opel Ampera-e (228), de Kia Soul EV (75) en de Volkswagen e-up (37). De marktpositie van Tesla was afgelopen jaar dus iets minder dominant dan voorheen, maar als de levering van de Model 3 op gang komt, kan dat zomaar weer veranderen. Wij zullen daarvoor vermoedelijk wel tot 2019 geduld moeten hebben. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) beleeft woelige tijden. Topman Sergio Marchionne hoopt dat de nieuwe Ram pick-up samen met een reeks versie Jeep modellen het tij zal keren. Voor deze SUV specialist heeft FCA de Wagoneer en Grand Wagoneer in het vat zitten. Marchionne benadrukt nog eens expliciet dat Jeep, de kip met de gouden eieren voor het autoconcern, niet te koop staat, ondanks de hardnekkige geruchten in die richting. Integendeel: Jeep moet een andere fabrikant als alliantiepartner voor FCA lokken. Marchionne hoopt die huwelijkskandidaat te vinden voordat hij eind 2018 met pensioen gaat. De aandelenkoers van FCA steeg in de afgelopen 2 weken met meer dan 30 procent. Dat zou komen door speculaties dat Marchionne in zijn laatste jaar als CEO grote strategische stappen gaat zetten, zoals de verkoop van onderdelen van het concern of het sluiten van technologische allianties. Dat eerste spreekt hij dus tegen. In september werd gespeculeerd dat Hyundai geïnteresseerd zou zijn in overname van Fiat Chrysler. Autointernationaal.nl denkt dat Hyundai liever op eigen kracht wil blijven groeien. Er waren vorig jaar nog meer overnamegeruchten. Zo zou het Chinese concern Great Wall Motors het automerk Jeep willen kopen van de Italiaanse/Amerikaanse autofabrikant, maar die partij werd door Marchionne subiet de deur gewezen. Hij laat weten dat er op dit moment met de Chinese partner Guangzhou Automobile Group wordt gesproken over hulp op de Amerikaanse markt en over de productie van meer Jeep modellen in China. “Maar geen van deze zaken zijn bedoeld om gevolgen te hebben voor de onafhankelijkheid van Fiat Chrysler”, aldus de topman. +++

+++ FORD werkt aan een compleet nieuwe, volledig elektrische performance SUV. Die heeft als werktitel Mach 1 gekregen; een typeaanduiding die in het verleden voor snelle versies van de Mustang werd gebruikt. De volledig elektrische SUV moet in 2020 op de markt komen. Hij krijgt een actieradius van minimaal 480 km. Ford heeft de fabriek in Flat Rock (Michigan) als productielocatie aangewezen. Daarin zal 700 miljoen dollar worden geïnvesteerd. De elektrische SUV komt ook naar Europa. Andere modellen met elektromotor die op de agenda staan zijn een hybride versie van de Mustang en een stekkerhybride uitvoering van de Transit Custom. In de komende 4 jaar verschijnen er in totaal 40 geëlektrificeerde voertuigen, waaronder 16 exemplaren met alleen een elektromotor. +++

+++ ZUID KOREA is een echt succesverhaal geworden voor (vooral) hybride auto’s, maar ook voor elektrische voertuigen. In 2017 namen hun verkoopcijfers een hoge vlucht, ook voor ingevoerde modellen. Verwacht wordt dat dit jaar de afzet boven de 100.000 eenheden zal uitkomen. In 2017 werden op de Zuid Koreaanse markt 97.486 (deels)elektrische auto’s verkocht, oftewel 41,6 procent meer dan in 2016. Het marktaandeel bedraagt nu 6 procent. Vooral hybride modellen (83.762 inschrijvingen) waren in trek. De groeiende interesse in Zuid Korea voor hybride en elektrische voertuigen heeft te maken met de technische vooruitgang die is geboekt met deze modellen, hun lage verbruik en met het groeiende aanbod van Hyundai en Kia. Maar voor het eerst zijn ook buitenlandse merken erin geslaagd om meer dan 20.000 hybride auto’s te verkopen in Zuid Korea. +++

Reageren is niet mogelijk.