Nieuwstelex II

0

+++ Om de verkoop van auto’s op AARDGAS te bevorderen, gaat Seat de 7 meest hardnekkige mythes rondom deze brandstof te lijf. Veel mensen denken dat een auto op aardgas anders rijdt, maar CGN doet niets af aan het rij gevoel. Dat komt mede omdat het bereikte vermogen identiek blijft. De brandstoftank voldoet aan de hoogte standaarden en is voorzien van een veiligheidsklep die in het geval van een brand het gas op een gecontroleerde manier aan de buitenkant van de auto laat ontsnappen. Omdat aardgas een schonere brandstof is dan benzine en diesel mogen auto’s die hiervan zijn voorzien in alle milieuzones rijden. Een auto op aardgas heeft ook nog een benzinetank. Er wordt automatisch op benzine overgeschakeld als het gas op is. Seat modellen op aardgas maken dit duidelijk op het dashboard. Aardgas auto’s kunnen normaal gesproken alleen met aardgas toe. Toch is er een minimale hoeveelheid benzine nodig voor het starten onder extreem koude omstandigheden en bij starten direct na het vullen van de tank. Belangrijk is dat deze hoeveelheid benzine in zes maanden wordt geconsumeerd. Auto’s op aardgas zijn normaal gesproken niet of nauwelijks duurder. Het voordeel zit vooral in de gunstige brandstofprijs. En tot slot wijst Seat erop dat het onderhoud even veel kost als een auto alleen op benzine. Het is onjuist dat bougies of filters vaker gewisseld moeten worden. +++

+++ Het 33ste Festival Automobile International in Parijs heeft de prestigieuze ‘Prijs voor de mooiste auto van het jaar’ toegekend aan de nieuwe ALPINE A110. Carlos Ghosn, algemeen directeur van de Renault Groep, is blij met de prijs: “Een sportief icoon zoals de A110 opnieuw lanceren is een erg boeiende uitdaging! Je moet trouw blijven aan de geschiedenis en tegelijk de huidige knowhow en technologie integreren. Het enthousiasme waarmee de nieuwe Alpine A110 wordt ontvangen, maakt ons bijzonder trots, zowel in Dieppe (Frankrijk), waar hij wordt gebouwd, als in de rest van de Renault Groep. Deze onderscheiding is dan ook een bekroning voor al onze teams en de energie die ze 5 jaar lang hebben geïnvesteerd om dit symbool van Franse uitmuntendheid en elegantie nieuw leven in te blazen”. De Alpine A110, die iets minder dan een jaar geleden werd onthuld in Genève, won de prestigieuze “Prijs voor de mooiste auto van het jaar”, op basis van stemmen van het internetpubliek. “Deze onderscheiding bekroont de teams van de Renault Groep voor de inspanningen die ze hebben geleverd om dit iconische merk uit het Franse autolandschap opnieuw te lanceren”, aldus Ghosn. +++

+++ In 2017 werd er meer geld aan nieuwe auto’s uitgegeven dan ooit eerder in ons land, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Belangrijkste oorzaak voor de stijging is dat de particulieren meer uitgeven. De consument gelooft weer een beetje in de economie en durft dus centen te spenderen. De gemiddelde particuliere koper gaf afgelopen jaar 29.596 euro uit aan een nieuwe auto, hetgeen 6.324 euro meer is dan 10 jaar geleden. Het grotere uitgave bedrag wordt vooral veroorzaakt door de extra vraag naar compacte SUV modellen. Die zijn met name in trek bij oudere Nederlanders. Liefst 70 procent van de kopers van een compacte SUV is 55 (Plus). Opvallend: in het zakelijke segment daalde de gemiddelde transactiewaarde juist. 10 jaar geleden werd er gemiddeld nog 34.596 euro aan een nieuwe leasebak uitgegeven. Dat was in 2017 niet meer dan 33.574 euro. Ondertussen steeg de gemiddeld betaalde BPM op auto’s van 3.927 euro naar 4.620 euro; een opmerkelijke ontwikkeling omdat de overheid heeft toegezegd dat de BPM flink omlaag gaat. Dit om de concurrentieverhoudingen met omliggende landen te normaliseren. De BPM op auto’s wordt berekend op basis van CO2-uitstoot. Een nieuwe auto stootte in 2017, als gevolg van de toegenomen populariteit van SUV modellen en de verminderde vraag naar diesels, gemiddeld meer CO2 uit dan het jaar er voor. Ook het uit de gratie raken van stekkerhybride modellen (onder andere het gevolg van gewijzigde bijtellingregels) speelt hierbij een rol. De extra afzet aan volledig elektrische auto’s heeft dit niet kunnen compenseren. +++

+++ Vlamingen opteren nog veel te weinig voor een ELEKTRISCHE auto. Om de verkoop aantrekkelijker te maken, ziet minister van Energie Bart Tommelein daarom af van het afbouwen van de subsidies. Wie een elektrische auto koopt, kan daardoor alsnog een premie van maximaal 4.000 euro blijven ontvangen. Aanvankelijk zou het maximale premiebedrag in 2018 zakken naar 3.000 euro (tegenover 4.000 euro in 2017 en 5.000 euro in 2016), maar er is nu in Vlaanderen besloten om de maximumpremie op 4.000 euro te houden, zowel in 2018 als in 2019. Slechts 0,6 procent van de vorig jaar in België ingeschreven nieuwe auto’s was elektrisch. Van de meer dan 1.000 premies die in de afgelopen 2 jaar werden uitbetaald, ging 43 procent naar de Nissan Leaf en 22 procent naar de Renault Zoe. +++

+++ FORD heeft afgelopen jaar zijn winst met 65 procent zien toenemen naar 7,6 miljard dollar. Dat is echter voor een groot deel te danken aan financiële foefjes en een gunstige planning van te betalen belastingen. De omzet ging met 3 procent omhoog naar 156,8 miljard dollar. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de hogere verkoopprijzen in de Verenigde Staten. Op basis van die goede resultaten kunnen de Amerikaanse werknemers rekenen op een bonus van 7.500 dollar de man. In Europa ging de omzet omhoog naar bijna 1,6 miljard dollar, maar daalde de winst met 971 miljoen dollar naar net 234 miljoen dollar. Dat schrijft Ford toe aan de negatieve gevolgen van Brexit, hogere garantiekosten maar ook duurdere grondstoffen. Ford meldt daarbij wel dat het voor het 6de achtereenvolgende jaar het grootste merk was op de Europese bestelwagenmarkt. Voor dat lopende jaar voorziet Ford een behoorlijk lagere winst. Dat komt door de eerder genoemde duurdere grondstoffen, die het merk als gevolg van de felle concurrentie niet (volledig) kan doorberekenen in de consumentenprijzen. Ford zal anders dan verwacht de nieuwe Focus niet al in maart op de autosalon van Genève presenteren. Het merk geeft er de voorkeur aan om dit belangrijke nieuwe model tijdens een apart evenement te lanceren, zodat de media-aandacht maximaal is. Ford staat op de autosalon van Genève evenwel niet met lege handen: op de autosalon zal de vernieuwde Edge aan het Europese publiek worden voorgesteld, evenals de ST uitvoering. Verder wordt de bijgepunte Ka+ in Zwitserland gepresenteerd. De nieuwe Focus krijgt net als de andere Ford modellen een Vignale variant en zal à la de Fiesta ook leverbaar worden in een Active terreinlook versie. Vanzelfsprekend komt er ook weer een ST-Line uitvoering en, naast de hatchback, zowel een Sedan als een Wagon. +++

+++ Inwoners van IJSLAND , die altijd een hartstochtelijke band hebben met hun auto en automerk, lijken warm te lopen voor de nieuwste Nissan Leaf. Volgens de dealer van Nissan, BMW en Subaru in dit noordelijke land met net 334.000 inwoners staan er inmiddels al 129 nieuwe exemplaren in voorbestelling. De auto zal pas op zijn vroegst in april beschikbaar komen. Volgens het nationale energiebedrijf Orka Náttúrunnar waren er eind vorig jaar in IJsland 4.848 elektrische of semi-elektrische auto’s geregistreerd. Dat is dan wel ruim 500 keer zo veel als in 2014 want toen ging het om niet meer dan 94 exemplaren. Sinds dat jaar zijn er al 430 exemplaren van de Nissan Leaf verkocht, maar dan van het oude model. “Het heeft er alles weg van dat elektrisch rijden ook in ons land een vast gegeven gaat worden”, aldus dealer Brynjar E. Óskarsson in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ In de Britse Sunderland fabriek van NISSAN is het 3 miljoenste exemplaar van de Qashqai geproduceerd. De eerste rolde in december 2006 van de band en in maart 2007 arriveerde de cross-over in de showrooms. In Nederland zijn sinds de introductie al 59.248 stuks verkocht. De Qashqai is het populairste model ooit van Nissan in Europa. In Nederland moet het model in de verkoopstatistieken (vanaf 1983) alleen de Primera (77.817 registraties), de Sunny (142.633) en de Micra (147.062) voor laten gaan; modellen die stuk voor stuk veel langer op de markt zijn of waren. De Qashqai, die afgelopen zomer een facelift heeft ondergaan, ging in Europa vorig jaar 265.520 keer over de toonbank. Dat is 1,2 procent vaker dan in 2016. Nissan verwacht dat het dit jaar zijn verkooprecord verder zal kunnen aanscherpen. Het merk denkt daarbij aan een afzetgroei van 1 tot 2 procent. Nissan zag vorig jaar zijn Europese verkopen ten opzichte van 2016 met 3,8 procent toenemen tot 762.574 exemplaren. Bij deze verkoopstijging heeft de Qashqai opnieuw een belangrijke rol gespeeld. In 2017 beleefde de Qashqai ook in ons land een topjaar. Liefst 7.333 exemplaren vonden een eigenaar, hetgeen goed was voor een 13de plek in de verkoopstatistieken. De enige cross-over die beter scoorde, was de Renault Captur (7.952 registraties), maar die opereert in een lager en populairder segment. Andere topjaren waren 2015 (7.025 stuks) en 2009 (6.051 stuks). Alleen in 2013 zag de Qashqai zijn jaarlijkse verkopen met 2.588 stuks onder de 3.000 duiken. De introductie van de huidige generatie in 2014 gaf de verkoopcijfers direct een boost tot 5.609 stuks. Overigens produceerde de fabriek in Sunderland vorig jaar in totaal 346.856 exemplaren van de Qashqai. Een deel van de output ging naar markten buiten Europa. Met de Qashqai bracht Nissan een alternatief voor de gebruikelijke hatchback Almera, die geen partij was voor de Volkswagen Golf, de Ford Focus en de Opel Astra. Echter, door het roer om te gooien richting de cross-over wist het Japanse merk alsnog vaste voet aan de grond te krijgen in het C segment. De Qashqai was direct een schot in de roos en groeide uit tot de snelst verkopende auto die ooit in Groot-Brittannië werd gemaakt. Niet eerder werden er van één model zo rap 1 miljoen stuks verkocht. Deze mijlpaal werd in januari 2011 bereikt. In 2014 rolde het 2 miljoenste exemplaar van de band, waarmee de verkoopsnelheid nog hoger lag. Nu is dus de grens van 3 miljoen eenheden gepasseerd. De Qashqai wist vorig jaar in de Europese verkoopstatistieken vorig jaar de 5de plaats te bemachtigen, en liet daarmee C segment modellen als de Skoda Octavia (9de plek), de Opel Astra (10) en de Ford Focus (11) zijn achterlichten zien. +++

+++ PEUGEOT heeft geen plannen om à la de Renault Zoe een apart elektrisch model te lanceren. Wel komen er van de nieuwe 208 en 2008 volledig emissieloze uitvoeringen. Grotere modellen krijgen stekkerhybride varianten. Merkchef Jean-Philippe Imparato laat weten dat de nieuwe 208, die in 2019 op de markt verschijnt, niet meer met een dieselmotor leverbaar zal zijn. +++

+++ De PORSCHE Mission E rijdt 400 km na 20 minuten laden. Daarmee biedt de eerste elektrische auto van het merk, die volgend jaar op de markt komt, het snelste oplaadsysteem ter wereld. Ongeveer 15 minuten stekkeren zal voldoende zijn om de batterijen voor 80 procent op te laden. CEO Oliver Blume acht een kwartiertje wachten tijdens een rit wel acceptabel. Waarschijnlijk ben je met een tankstop inclusief wc-bezoek en koffiepauze nu meer tijd kwijt. Thuis laden gaat een stuk minder snel, maar daar staat een auto dan ook vaak uren stil. Via een app stel je de vertrektijd in en vervolgens rekent de Porsche zelf de ideale laadmomenten uit. Zo kan de Mission E zijn accu’s oppompen op het moment dat de stroom het voordeligst is, maar ook kan er met het stroomnet geregeld worden dat het niet overbelast raakt. De Porsche komt waarschijnlijk in 3 vermogensvarianten op de markt. Hiervoor zullen de bekende namen Carrera, Carrera S en Turbo worden gebruikt. Porsche denkt erover om de Mission E via wifi of 4G te updaten of upgraden (van bijvoorbeeld 400 pk naar 450 pk). Het laadpalen netwerk dat Porsche (met andere Duitse fabrikanten) momenteel bouwt, gaat actief communiceren met de gebruikers. Daardoor kunnen auto’s vast plaatsen reserveren bij het laadstation. Het GPS systeem kan ook adviseren om eerder een laadpaal op te zoeken indien alle stopcontacten verderop de route al bezet zijn. Daarnaast zal de Mission E rijder kunnen kiezen of hij ultrasnel of gewoon wil laden. Daarbij is het natuurlijk duurder om de snelle optie te gebruiken, maar het kan handig zijn als je haast hebt (en de meerkosten bij de baas kan declareren). Het duurt nog tot eind 2019 voordat de Mission E op de markt komt. Porsche richt op een prijs in de buurt van de Cayenne en de Panamera. In Nederland zou dat kunnen betekenen dat de Mission E een stuk goedkoper wordt, aangezien er geen BPM op zit. +++

+++ RENAULT gaat een speciaal aan haar elektrische auto’s gewijde showroom openen in een winkelcentrum in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Het ‘Renault Z.E. Electric Vehicle Experience Centre’ wordt opgezet in nauwe samenwerking met Bilia, één van de grootste autodealerbedrijven van Europa met vestigingen in Duitsland, België, Luxemburg, Noorwegen en Zweden zelf. In het Experience Centre, het eerste in zijn soort in Europa, staan niet alleen elektrische auto’s van Renault maar is ook allerlei informatie te vinden over het rijden daarmee, het laden en de infrastructuur, de landelijke en wettelijke bepalingen en de service na de aanschaf. Bezoekers kunnen desgewenst hun elektrische auto direct kopen, benadrukt Bilia. “Met dit nieuwe concept onderstrepen we nog eens dat Renault leider is bij elektrische voertuigen in Europa terwijl we tegelijkertijd een plek creëren waar we belangstellende klanten aan kunnen trekken”, zegt Thomas Holm, directeur Renault Zweden, in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ SEAT heeft alle beschikbare exemplaren van de Leon Cupra R voor Nederland (6 stuks in totaal) verkocht. Van de hete Spanjaard woorden in totaal 799 exemplaren geproduceerd. Kenmerken van de Seat Leon Cupra R zijn koperkleurige details, carbon bij de spoilers, zijschorten en een diffusor. In het interieur komt de koperkleur terug en zijn ook daar diverse koolstofvezel panelen aanwezig. Kopers konden kiezen uit de kleuren Midnight Black, Pyrenees Grey en Matte Grey. De Leon Cupra R heeft net als de reguliere Cupra een 2,0 liter turbomotor met een vermogen van 310 pk (handgeschakeld) of 300 pk (DSG automaat). Daarmee kan er in 5,7 seconden naar 100 km/u worden gesprint. De R uitvoering onderscheidt zich door bredere wielkasten, een nieuw uitlaatsysteem, Brembo remmen en het adaptieve onderstel DCC (Dynamic Chassis Control). Tevens is het camber op de vooras gewijzigd voor een sportiever rijgedrag. De prijs in Nederland bedroeg 56.900 euro. Dat is 13.000 euro meer dan een Leon Cupra met 6-traps DSG automaat moet opbrengen. +++

+++ De Britse autoproductie krimpt voor eerst sinds 2009. In het VERENIGD KONINKRIJK , de op één na grootste automarkt van Europa, werden vorig jaar 1,67 miljoen auto’s geproduceerd. Dit is 3 procent minder dan in 2016, en tevens de eerste daling sinds jaren. Naast de ‘eigen’ merken als Jaguar, Land Rover, Vauxhall, Mini, Aston Martin, Bentley en Rolls-Royce, staan er in het Verenigd Koninkrijk ook flinke fabrieken van Nissan en Honda. Praktisch alle merken haastten zich na de Brexit beslissing te zeggen dat de Britten zich vooral geen zorgen hoefden te maken over de toekomst van deze productievestigingen, maar toch liep de output het afgelopen jaar terug. Dit ondanks een aantrekkende vraag in de Eurozone, de belangrijkste afzetmarkt. De Society of Motor Manufacturers & Traders (SMMT) becijferde eerdergenoemde 1,67 miljoen, waar in 2016 nog 1,73 miljoen auto’s van de Britse banden liepen. Van alle in het Verenigd Koninkrijk gebouwde auto’s blijft een kleine 20 procent op het eiland. De rest is bestemd voor de export. De binnenlandse vraag nam in 2017, na enkele jaren van bovengemiddelde groei, af met 5,7 procent. +++

+++ De markt voor auto’s die op WATERSTOF rijden groeit. De volgende uitdaging is om waterstof betaalbaar en duurzaam te maken. “Waterstof kan op verschillende manieren geproduceerd worden, maar de heilige graal is om het te maken van water en zonne-energie” vertelt Ogitsu, onderzoeker in de Quantum Simulations Group in het Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), in een vraaggesprek met Automobiel Management. Eén van de uitdagingen bij de productie van waterstof door middel van zonne-energie is de stabiliteit van het apparaat dat hiervoor gebruikt wordt. Een uitdaging is dat de meest efficiënte absorberende materialen zoals siliconen instabiel zijn. Dit heeft grotendeels te maken met chemische reacties tijdens de vast/vloeibare interface, wat in sommige gevallen leidt tot oxidatie en degeneratie. Samen met collega’s aan de Notre Dame University en het Lawrence Berkeley National Laboratory (LLNL), hebben onderzoekers een techniek ontwikkeld om de vast/vloeibare interface te onderzoeken. “Het is een eerste stap in het controleerbaar maken van de chemische reacties. Dit biedt ons mogelijkheden om het chemische proces van complexe interfaces beter te begrijpen. Ons werk is een blauwdruk voor het onderzoeken soortgelijke interfaces bij een verscheidenheid aan energietechnologieën”. +++

Comments are closed.