Autoverkopen januari: Jeep wint terrein

0

In de eerste maand van 2018 zijn 16,1 procent meer nieuwe auto’s op kenteken gezet dan in januari vorig jaar. In totaal werden 59.367 exemplaren geregistreerd versus 51.121 stuks in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Sinds 2012 zijn er in januari niet zoveel nieuwe auto’s geregistreerd; destijds waren dat er ruim 70.000.

De RAI Vereniging en BOVAG verwachten voor heel 2017 een totale verkoop van 430.000 personenwagens, terwijl afgelopen jaar 414.538 auto’s werden geregistreerd. Het expertisebureau van de ING gaat echter uit van slechts 400.000 nieuwe exemplaren. Dat komt door het zogeheten ‘WLTP effect’ waardoor auto’s fors duurder zijn geworden. In januari was de verkoopschade hiervan nog niet goed voelbaar, ook omdat de zakelijke markt ongehinderd door fiscale veranderingen (voor het eerst in jaren) nieuwe leasewagens op kenteken kon zetten.

December 2016 was de laatste maand dat stekkerhybride auto’s konden profiteerden van een lagere bijtelling. Dat drukte toen de verkopen in januari 2017. Nu er rust is in de fiscale tent, veert het aantal registraties in de eerste maand van het jaar dus weer op. Maar dit is een tijdelijk effect dat niks zegt over de kooplust in de rest van 2018. Prognoses dat de verkopen wel eens op 445.000 auto’s zouden kunnen uitkomen, zijn daarom nogal optimistisch. Bovendien: In 2012 werden de beruchte 0 procent, 14 procent en 20 procent bijtellingtarieven in het leven geroepen. Om van de daken te schreeuwen dat wij “de beste januarimaand sinds 2012!” hebben beleefd, lijkt Autointernationaal.nl dan ook niet geheel recht doen aan het grotere plaatje.

De 10 best verkochte merken in januari waren achtereenvolgens Volkswagen: (10.482 registraties en 17,7 procent marktaandeel), Opel (4.873 en 8,2 procent), Renault (3.922 en 6,6 procent), Peugeot (3.881 en 6,5 procent), Kia (3.676 en 6,2 procent), Ford (3.574), Hyundai (2.802), BMW (2.634), Skoda (2.518) en Audi (2.486). De top4 van best verkochte merken groeide in januari aanzienlijk harder dan het marktgemiddelde van 16 procent. Ook Audi, Hyundai, Mitsubishi, Seat, Skoda en Smart zetten afgelopen maand mooie cijfers neer. Jeep wist haar afzet dankzij de nieuwe Compass bijna te verdrievoudigen en won daarmee fors terrein. Daar staat tegenover dat Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes, Nissan, Porsche, Subaru en Tesla totaal niet wisten te profiteren van de marktgroei en minder auto’s aan de man brachten.

De 10 beste verkochte modellen in januari waren achtereenvolgens: de Volkswagen Polo (2.642 registraties en 4,5 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 2.313 registraties en 3,9 procent), de Volkswagen Up (1.949 en 3,3 procent), de Volkswagen Tiguan (1.783 en 3,0 procent), de Ford Fiesta (1.540 en 2,6 procent), de Renault Clio (1.412; de winnaar van vorig jaar), de Kia Picanto (1.382), de Opel Karl (1.370), de Hyundai i10 (1.189) en de Opel Corsa (948).

De Volkswagen T-Roc stormt met 674 registraties de verkooplijsten binnen en mag zich meteen de best verkochte compacte SUV van Nederland noemen. Andere modellen die in januari minimaal 400 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (695), de Audi A4/S4/RS4 (518), De BMW 3-serie (430), de BMW 5-serie (441), de Citroën C1 (453), de Citroën C3 (432), de Fiat 500 (467), de Ford Focus (943), de Hyundai Ioniq (405), Hyundai Tucson (529), Kia Niro (585), Mazda CX-5 (571), Mini Hatch (450), Nissan Micra (485), Nissan Qashqai (550), Opel Crossland X (545), Opel Astra (820), Peugeot 108 (722), Peugeot 208 (835), Peugeot 2008 (576), Peugeot 308 (578), Peugeot 3008 (835), Peugeot 5008 (436), Renault Twingo (401), Renault Captur (666), Renault Mégane (764), Seat Ibiza (496), Skoda Fabia (443), Skoda Octavia (901), Toyota Aygo (662), Toyota Yaris (573), Toyota C-HR (573), Volkswagen Passat (775), Volvo V40 (893) en Volvo XC60 (561).

Comments are closed.