Citroën Berlingo wordt hip

0

Citroën levert de Berlingo inmiddels al meer dan 20 jaar. In die tijd meldden zich 1,7 miljoen klanten. Daar is Citroën best tevreden over, maar ook auto’s als de Berlingo (zogeheten Ludospace modellen) voelen de concurrentiedruk van de SUV. Daarom is er voor de derde generatie gekozen voor een spannendere en stoerdere uitstraling.

Voor de Berlingo is een dergelijke aankleding nieuw, maar voor Citroën niet. De C4 Cactus beet in 2014 de spits af met een hip, onderscheidend design en sindsdien hebben we ook kennis kunnen maken met een C3 en C3 Aircross die allesbehalve saai ogen. Dankzij de smalle LED dagverlichting, het gebruik van zwart plastic, Airbumps en een welgemikte spat contrasterende kleur oogt de nieuwe Berlingo als een échte Citroën.

Maar het gaat niet alleen om uiterlijke aanpassingen. Citrën claimt dat de nieuwe Berlingo comfortabeler, stiller en luxueuzer is dan de vorige generatie. Voor het eerst kan je hem in 2 formaten bestellen. De 4,4 meter lange standaardversie is sowieso al groter dan het vorige model Berlingo, maar met 2,97 meter wielbasis en een totale lengte van 4,75 meter (+35 cm) is er nu ook een extra grote XL variant met (optioneel) 7 zitplaatsen.

Er kan over de gehele lengte van het interieur een vlakke laadvloer worden gecreëerd en de kofferruimte van de standaardversie is 775 liter groot (oftewel 100 liter meer dan de huidige Berlingo). De laadvloer is dan maximaal 2,70 meter lang. In de XL uitvoering kan, als je de achterste zitplaatsen niet gebruikt, 1.050 liter aan bagage worden meegenomen. De laadvloer is maximaal 3,05 meter lang. Citroën spreekt daarnaast van 28 verschillende opbergvakjes, in totaal goed voor een inhoud tot 186 liter. Een Top Box aan de binnenzijde van het dak is één van die opbergplaatsen. Wie grote spullen moet vervoeren, kan de achterstoelen eenvoudig verwijderen, zodat er een enorme laadvloer ontstaat. Daarnaast komen er neerklapbare zetels beschikbaar, die hetzelfde resultaat moeten opleveren.

In vergelijking met de tweede generatie is de overhang zowel voor als achter minder geworden. Daarnaast spreekt Citroën van een kleinere draaicirkel. De schuifdeuren zijn behouden gebleven, maar klimmen wel een paar treden op de luxeladder. De klapraampjes hebben namelijk plaatsgemaakt voor elektrisch bedienbare ruiten die gewoon in de deur verdwijnen. De achterste rij stoelen zijn in de XL versie verschuifbaar.

Hoewel met name de XL versie van de nieuwe Berlingo een hoog bestelwagengehalte heeft, zou het dashboard in een conventionele personenauto niet misstaan. Alleen het hoog in de middenconsole ingebouwde pookje verraadt dat om een bedrijfswagen annex MPV gaat. Voor de rest kan je Berlingo worden volgehangen met opties die wij van de modernste middenklassers kennen: een 8,0 inch infomedia touch screen (dat compatibel is met Android Auto, Apple Carplay en Mirrorlink), voorruit projectie in kleur, adaptieve cruise controle, een elektronische handrem, een achteruit rij camera met Top Rear Vision, dode hoek detectie, een panoramische camera, een stabiliteitscontrole systeem dat ook een aanhanger in de gaten houdt, een afdaalhulp voor op hellingen (inclusief Grip Control) en een de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden.

Het motorenpalet kennen we van andere modellen van het PSA concern: De 1,2 liter turbobenzine motor is verkrijgbaar met 110 of 130 pk. Daarnaast is er een 1.5 BlueHDi met 75, 100 of 130 pk. Een handbak is standaard, maar optioneel is er voor sommige motorvarianten een 8-traps automaat beschikbaar; een primeur voor het segment. De nieuwe Berlingo is gebaseerd op het EMP2 platform van de PSA Groep. Dit fundament wordt ook voor de Peugeot 308, 3008/5008, Opel Grandland X en de DS 7 Crossback gebruikt. Dat illustreert misschien nog wel het best dat de nieuwe Berlingo geen veredelde bestelwagen meer wil zijn.


In een later stadium zullen Opel en Peugeot hun eigen versies van de nieuwe Berlingo voorstellen (de Combo respectievelijk Partner). Zijn debuut beleeft de Citroën op de autosalon van Genève. In het najaar arriveert hij bij de dealers in de showroom. Prijzen van de derde generatie Berlingo zijn er nog niet. De nieuwe Peugeot Partner zal vermoedelijk ook in Genève te zien zijn, maar de nieuwe Combo niet omdat Opel daar van het nieuwe moederbedrijf geen beursruimte mocht huren. Eerst moet er weer geld verdiend worden.

.

 

Comments are closed.