Kansloos: Hyundai Santa Fe

0

SUV modellen winnen gestaag aan populariteit en in het D segment is dat niet anders. Toch weet de Hyundai Santa Fe daarvan, in Nederland althans, amper te profiteren. Vorig jaar trok deze Koreaan slechts 14 kopers. De autoconsument lijkt óf een model met premiumstatus à la de Mercedes (985 registraties) en Volvo XC60 (2.150) te prefereren óf een vernuftig, laag geprijsd alternatief zoals de Peugeot 5008 (1.759) en Skoda Kodiaq (1.287).

Zijn er voor de vierde generatie Santa Fe, die binnenkort op de autosalon van Genève zijn Europese première beleeft en eind dit jaar in de Hyundai showrooms arriveert, betere afzetkansen? Dankzij een 6,5 centimeter langere wielbasis en überhaupt wat grotere maatvoering is er voortaan sprake van een volwaardig 7-persoons model. Qua ruimteaanbod verslaat hij zelfs de eerder genoemde Skoda Kodiaq.

De nieuwe Santa Fe is volgens de meest recente designtaal van Hyundai ontworpen. Dat betekent frontverlichting in 2 lagen en een tamelijk drukke, met chroom afgewerkte grille. Het is misschien niet ieders kopje thee, maar een zeker cachet heeft de Koreaan wel. Bovendien moet de kortere overhang voor & achter voor een dynamischere uitstraling zorgen. Op verzoek van de bestaande klanten is de raampartij vergroot zodat achterpassagiers een beter uitzicht hebben.

Ook het interieur maakt een hoogwaardigere indruk. Op het bovenste gedeelte van het dashboard voelen de gebruikte plasticsoorten zacht en degelijk aan. Op de middenconsole is de bezem door het knoppenaanbod gehaald, hetgeen de overzichtelijkheid ten goede komt. Veel functies bedien je voortaan via het 8,0 inch grote scherm van het infomediasysteem (met Apple CarPlay, Android Auto en een 7-jaars abonnement voor internetdiensten). Gelukkig zijn niet alle knoppen verdwenen zodat een kind de was kan doen in de Santa Fe. En mocht het zicht via de binnenspiegel om wat voor reden dan ook geblokkeerd zijn, dan krijg je via een camera en het scherm van het infomediasysteem alsnog een goede blik op de situatie achter je geserveerd.

Tegen meerprijs kan de Hyundai worden voorzien van een digitaal instrumentarium, een verbeterd voorruit projectiesysteem (met name de afleesbaarheid is er sterk op vooruit gegaan) en een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon. Qua veiligheid heeft de Santa Fe zaken als Rear Cross-Traffic Collision Warning (dat tevens is uitgerust met een automatisch remfunctie), Safe Exist Assist (een systeem dat een waarschuwingssignaal afgeeft als een portier wordt geopend naast een andere of een naderende auto; dreigt er gevaar, dan vergrendelt de functie de portieren automatisch) en Rear Occupent Alert (dat passagiers op de achterbank detecteert en de bestuurder attendeert bij het uitstappen) in de aanbieding.

De nieuwe Santa Fe profileert zich dus als een zeer gezinsvriendelijke auto met een bijpassend ruimteaanbod. Zoals gezegd zijn de zetels op de derde rij door volwassenen beter bruikbaar (op korte ritten, althans) dan de exemplaren van de Skoda Kodiaq. Heb je die stoelen niet nodig, dan bedraagt de capaciteit van de kofferbak in 5-zits configuratie een heel behoorlijke 625 liter. Voorin, en op de middelste rij, is er als vanouds veel plek. Voor de rest beschikt de Hyundai over tal van opbergvakken. Helaas is er onder de middenconsole nog wel veel hard plastic te vinden en moet het handschoenenvak het zonder binnenkleding doen, waardoor de Santa Fe in dit opzicht de uitstraling van een huurauto heeft.

De Santa Fe gaat in Europa geleverd worden met een verbeterde versie van de bekende 2,2 liter CRDi turbodieselmotor. Die is goed voor 200 pk / 436 Nm en standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. Die transmissie wisselt soepel van verzet, maar schakelt te snel op, waardoor het prestatiepotentieel in de kiem wordt gesmoord. In Sport setting wordt de aandrijflijn levendiger, maar de keerzijde is duidelijk meer motorlawaai waardoor je daar snel je bekomst van hebt en snel weer terugkeert naar de Comfort modus.

Evenmin ideaal is de onderstel afstelling. Hyundai heeft voor de Santa Fe een nieuw onderstel ontwikkeld met als doel de SUV dynamischere rijeigenschappen te geven. Dat is goed gelukt, in de zin dat de Koreaan amper overhelt, maar de vering is daardoor te hard geworden. Hyundai is dus doorgeschoten. Hopelijk biedt de Europese versie van de Santa Fe (getest werd de Koreaanse uitvoering) een beter compromis tussen veercomfort en rij dynamiek. In zijn huidige vorm mist de Koreaan elke vorm van verfijning en is het typisch een horkerige SUV van de oude school.

Maar zal Hyundai de moeite nemen om speciaal voor Europa met een aangepaste onderstelafstelling te komen? Dat is twijfelachtig. Hyundai geeft onomwonden toe dat de Santa Fe primair voor de thuismarkt en Noord Amerika is ontwikkeld. Dit betekent dat de Europese wens (onder andere van Autointernationaal.nl) om de SUV te gaan leveren in 1.6 T-GDI turbobenzine uitvoering genegeerd gaat worden. Hooguit kunnen wij een atmosferische 2,4 liter versie krijgen. Maar die moeite kan Hyundai beter besparen: de turboloze motor zal geen concurrerende prestatie:verbruik verhouding kunnen bieden.

Jammer, want de nieuwe Santa Fe is gebruiksvriendelijk in de omgang en biedt dankzij de vierwielaandrijving met Torque Vectoring techniek een veilig en voorspelbaar weggedrag. Afhankelijk van de wegsituatie wordt het motorvermogen en koppel over beide assen verdeeld en wielen kunnen individueel worden afgeremd om de tractie te optimaliseren. SUV modellen van dit formaat zijn zelden spannend om mee te rijden en de Hyundai vormt daar geen uitzondering op (de Porsche Macan wel), maar de rijeigenschappen zijn zondermeer netjes met een goede carrosseriecontrole en een vertrouwenwekkende stabiliteit. Ook de besturing (exact en niet te sterk bekrachtigd) weet te plezieren.

 

Comments are closed.