Nieuwstelex

0

+++ Het aantal verkooppunten dat exclusief verbonden is aan één automerk, is de afgelopen 3 jaar in BELGIE gehalveerd van 3.647 tot 1.800. Vooral de kleinere merkdealers worden gedwongen te fuseren, anders moeten ze verder als onafhankelijke garage. Door hogere kosten en dalende inkomsten staan de winstmarges namelijk onder druk. Autofabrikanten, importeurs en leasemaatschappijen claimen een steeds groter deel van de koek. Tegelijk is er bij nieuwe auto’s minder onderhoud nodig en zijn er minder reparaties. Een verdere kaalslag is niet uitgesloten. “Op EU niveau voorspelt men dat de schaalvergroting tegen 2020-2025 zal leiden tot een daling van 20 procent van de verkooppunten”, zo waarschuwt de sectorfederatie Traxio. +++

+++ De BMW Groep heeft haar verkopen jn januari in alle belangrijke afzetregio’s kunnen opvoeren. De autofabrikant uit München leverde in de eerste maand 3,8 procent meer voertuigen af, namelijk 169.538 stuks. De verkoop van het merk BMW steeg met 3,4 procent tot 148.400 exemplaren. Dochter Mini pluste 7,0 procent en kwam uit op 20.929 auto’s. De verkoop van de BMW 5-serie Sedan groeide met 39,6 procent. De autofabrikant verkocht in januari 36,7 procent meer geëlektrificeerde voertuigen. In Duitsland beschikt 1 op de 5 verkochte auto’s van BMW nu over een (deels)elektrische aandrijving. In Nederland wist BMW haar verkopen ook op te voeren, maar de stijging was minder groot dan de algehele afzetgroei. Daardoor verloor het merk marktaandeel. Hetzelfde geldt voor dochter Mini. +++

+++ Een mysterieuze in Hong Kong gevestigde donor zou FARADAY FUTURE van zijn financiële perikelen kunnen verlossen. Hij of zij zou 1,5 miljard dollar willen investeren in de nieuwe Chinese autofabrikant. De oprichter van Faraday Future, Jia Yueting, weigerde in december om naar zijn thuisland terug te keren ondanks een veroordeling, met als argument dat hij een financier zocht om zijn elektrische automerk te redden. Blijkbaar is hij daarin geslaagd, want er is al een bijdrage van 550 miljoen dollar op de rekening van Faraday Future gestort. Dat bedrag is een deel van een investering van 1,5 miljard dollar om het merk te redden en weer op de kaart te zetten. De anonieme schenker zou uit Hong Kon komen. Met dat geld zou Faraday Future moeten kunnen starten met de productie van zijn cross-over FF91 in zijn fabriek in Hanford. De daad van vrijgevigheid lijkt het merk nieuwe moed te hebben gegeven, want het kondigt meteen een tweede model aan: de FF81. +++

+++ De ANWB wil dat gemeenten gaan zorgen voor veiligere FIETSPADEN . Ook moet er volgens directeur Frits van Bruggen bekeken worden of er meer 30-kilometerzones bij kunnen komen. “Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Daarom willen wij ze wakkerschudden”. Uit een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB leden blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets, met name in de grote steden. Amsterdam komt als slechtste uit de bus: 44 procent voelt zich daar onveilig op de fiets. Ook in Delft (37 procent), Maastricht (36 procent), Utrecht (35 procent) en Den Haag (34 procent) voelt meer dan een derde zich niet veilig in het verkeer op de tweewieler. Steden als Zwolle, Lelystad en Almere scoren het best: daar voelt ruim 80 procent zich veilig op de fiets. De ANWB roept de kandidaat-gemeenteraadsleden van 28 grote gemeenten in Nederland op aandacht te besteden aan de veiligheid van de fietsers. “Wij willen graag met de gemeente in gesprek over mogelijke oplossingen van de knelpunten”, aldus Van Bruggen. Gemeenten mogen daarbij volgens de ANWB directeur omstreden maatregelen niet uit de weg gaan. “We moeten per stad en dorp bekijken of er 30-kilometerzones bij moeten komen”. Van Bruggen is niet bang is daarmee automobilisten, waarvoor de ANWB ook de belangenbehartiger is, tegen zich in het harnas te jagen: “Het gaat niet om autootje pesten of fietsen pesten, het gaat om de veiligheid”. +++

+++ HYUNDAI heeft vorig jaar in Nederland 652 exemplaren van de i30 verkocht. Daarmee overtreft de huidige editie krap de afzetresultaten van de vorige generatie, die in zijn laatste levensjaar (2016) 646 kopers wist te trekken. Een jaar eerder eindigde de teller op 990 stuks. Het ietwat tegenvallende verkoopresultaat van de huidige editie kan worden verklaard doordat de Wagon uitvoering pas in de loop van het jaar leverbaar werd. Deze carrosserievariant is inmiddels goed voor ongeveer een derde van de i30 verkopen. De importeur laat weten slechts “gematigd tevreden” te zijn over de huidige verkoopresultaten”. Mogelijk kan de afzet naar een hoger plan worden getild met de nieuwe Fastback uitvoering (Hyundai verwacht van deze carrosserievariant in ons land dit jaar 100 à 200 exemplaren te verkopen) en als showroomlokker de sportieve N versie. Volgens de importeur is de helft van de i30 kopers nieuw voor het merk. 90 procent van de klanten kiest voor een benzine-uitvoering en 95 procent schakelt liever zelf. De 1.0 T-GDI Comfort uitvoering was vorig jaar de populairste versie. +++

+++ In diverse categorieën heeft KIA de ‘iF Design’ prijs gewonnen. Het gaat om de Stinger, de Stonic en de Picanto. Het is voor de tweede keer dat Kia maar liefst 3 ‘bekers’ mee naar huis neemt en het 9de achtereenvolgende jaar dat het merk sowieso in de prijzen valt. De iF Design Awards behoren tot de belangrijkste ontwerpprijzen in de wereld. Dit jaar waren er maar liefst 6.400 inzendingen uit 54 landen. De prijs werd in 1953 voor het eerst uitgereikt. De jury bestaat uit 63 onafhankelijke experts. Prijzen worden verdeeld over de categorieën Product, Packaging, Communication, Service Design, Architecture, Interior Design en Professional Concept. De auto’s werden uiteraard in de categorie Product beoordeeld. +++

+++ OPEL bevestigt eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat er een GSi versie van de Corsa op komst is. Die arriveert eind 2018 in de showrooms en heeft de 150 pk sterke 1,4 liter motor van de Adam Turbo S onder de kap. De GSi versie vervangt min of meer de Corsa OPC die vanwege zijn hoge CO2-uitstoot onverkoopbaar is geworden. Opel introduceerde vorig jaar al een soortgelijke uitvoering van de Insignia. Die is evenmin bijzonder krachtig, maar oogt wel sportief. Met de GSi versie zwaait Opel de 5de generatie van de Corsa uit. Zijn opvolger komt in 2019. +++

+++ De 1.5 BlueHDi wordt de laatste dieselmotor van PSA . Dat heeft Patrice Marez, directeur voor de ontwikkeling van aandrijflijnen bij het Franse autoconcern, in een interview laten weten. Dit betekent dat toekomstige diesels ‘slechts’ evoluties zullen zijn van de huidige motorblokken. Marez geeft hiermee ook aan dat PSA haar prioriteiten voortaan bij benzine-units en hybride aandrijflijnen legt. Volvo kondigde al eerder aan te zullen stoppen met de ontwikkeling van dieselmotoren. +++

+++ SEAT heeft wereldwijd in januari 38.900 auto’s verkocht. Dat komt neer op een toename van 20,4 procent ten opzichte van de eerste maand van 2017. Het zijn vooral de nieuwe Ibiza en Arona die verantwoordelijk zijn voor de grotere belangstelling. Dat geldt ook voor Nederland, waar dankzij deze 2 modellen een groei van liefst 31 procent werd gerealiseerd. Seat verkocht in januari in Spanje de meeste auto’s, namelijk afgerond 8.000 stuks (+20,3 procent). Daarna volgen Duitsland en Groot-Brittannië met respectievelijk 6.500 en 4.200 eenheden. In ons land gingen er afgelopen maand tijd bijna 1.500 exemplaren over de toonbank, waarmee de jaardoelstelling van 11.400 eenheden haalbaar lijkt. In Algerije, waar Seat een fabriek heeft, werden in januari 2.200 auto’s afgeleverd. Daarmee is dit land meteen de vierde grootste afzetmarkt voor de Spaanse Volkswagen dochter. Met de opening van de eerste dealer in Nieuw Zeeland (Auckland) is Seat nu op alle continenten verkrijgbaar. +++

+++ SKODA wist in januari afgerond 103.800 auto’s te verkopen. Dat is 10,7 procent meer dan het resultaat van de startmaand van 2017, toen de teller op 93.800 exemplaren eindigde. Niet eerder verkocht Skoda in januari zoveel auto’s. In Europa verkocht het Tsjechische merk 13,7 procent meer. Op de Indiase en Russische markt werd respectievelijk 13,8 procent en 26,0 procent geplust. Volgens Skoda is de groei vooral te danken aan de Kodiaq (13.600 orders) en de Karoq (3.900). De groeicijfers in ons land zijn (ook) enorm: Skoda wist hier 45,4 procent meer auto’s te verkopen dan in januari vorig jaar: 2,518 exemplaren versus 1.732 stuks in de eerste maand van 2017. Skoda heeft hoerdoor haar marktaandeel kunnen uitbreiden van 3,36 procent naar 4,24 procent. Ook in Duitsland, de grootste Europese afzetmarkt voor het merk, waren de Tsjechen afgelopen maand erg populair, met 14,4 procent meer bestellingen (12.800 auto’s). Eenzelfde tendens is waarneembaar in Oostenrijk, Italië, Frankrijk, België en in de Scandinavische landen. Op mondiaal niveau ging de Octavia 35.700 keer over de toonbank (-4,5 procent), terwijl de Rapid met 16.400 stuks 7,6 procent minder vaak werd verkocht. Ook de Superb bleek met 12.400 overhandigde sleutels minder in trek dan in januari vorig jaar (8,3 procent). De Fabia (16.800) en de Citigo plusten (3.000) respectievelijk 7,2 en 19,1 procent. +++

+++ SUZUKI werkt aan een facelift voor de Vitara. De compacte cross-over is sinds begin 2015 te koop en begint daarmee rijp te worden voor een opfrisbeurt. Toch zal de bijgepunte editie niet volgende maand al, op de autosalon van Genève, worden gepresenteerd. Suzuki zal de bijgewerkte Vitara pas eind september in Parijs aan het publiek voorstellen. Naast het gebruikelijke faceliftwerk (bijgepunte bumpers, een andere grille en een update voor de lichtunits) kunnen we rekenen op het debuut van de 112 pk sterke 1.0 Boosterjet 3 cilinder motor onder de motorkap. Daarnaast werkt Suzuki aan een milde hybride variant. +++

+++ TESLA voert momenteel gesprekken met het Chileense SQM over de levering van lithium. Daarmee wil de Californische autobouwer haar afhankelijkheid van de vrije markt (en de wetten van vraag en aanbod) verkleinen. SQM is de grootse lithiumproducent ter wereld. Tesla wil graag de levering van het voor accu’s belangrijke materiaal via een contract veilig stellen. In 2025 zal de wereldwijde vraag naar lithium zijn gestegen tot meer dan 500.000 ton per jaar, terwijl in 2017 slechts 43.000 ton is geproduceerd. Dit had tot gevolg dat de prijzen flink zijn gestegen: kostte een ton lithium vorig jaar gemiddeld 14.500 dollar, in januari was dat al opgelopen tot 25.000 dollar. Tesla zegt dat de productieproblemen met de Model 3 vooral worden veroorzaakt door de gebrekkige aanvoer van voldoende accu’s. Tot nu toe heeft geen enkele grote autofabrikant een significant belang genomen in een lithium producent. Overigens is Tesla niet de enige fabrikant die last heeft van te weinig batterijen. Ook andere fabrikanten staan te springen om meer accu’s voor hun stekkerauto’s. +++

+++ Er is meer informatie bekend over de nieuwe TOYOTA Supra. De moderne interpretatie van de beroemde sportwagen wordt 4,38 meter lang en 1,86 meter breed. De carrosseriehoogte komt uit op 1,29 meter en de wielbasis bedraagt 2,47 meter. In vergelijking met de vorige editie van de Supra, die van 1993 tot 2002 werd gebouwd, is het nieuwe model bijna 15 cm korter, 5 cm breder en 8 cm lager. Hoewel hij marginaal lichter wordt, is het nog altijd een stevige jongen: de nieuwe Supra weegt 1.496 kg. Voor de aandrijving zorgt de 3,0 liter 6 cilinder lijn motor van ontwikkelingspartner BMW. Het blok is goed voor 340 pk en 450 Nm. De Supra kan daarmee in 3,8 seconden naar 100 km/u sprinten; een tijd die van supersportwagen niveau (Aston Martin Vantage V12, Ferrari F50, Lexus LFA, Porsche 959) is. +++

+++ Bijna 60 procent van de Europese autobestuurders ziet een toekomst voor de VERBRANDINGSMOTOR , zo blijkt uit een groot onderzoek van Mazda. Dat moet de Japanners geruststellen, want als een van de weinigen in autoland biedt zij nog geen elektrische of hybride modellen aan. Het Mazda Driver Project onderzoek, dat werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Ipsos Mori, ondervroeg 11.008 mensen in de belangrijkste Europese markten en gemiddeld 58 procent is van mening dat er “nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine en dieselmotoren”. Nederland zit hierbij iets onder het gemiddelde (55 procent), terwijl Polen een ‘positieve’ uitschieter is (65 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat 31 procent van de respondenten hoopt dat dieselauto’s zullen blijven bestaan. Opnieuw is Polen hier de gangmaker met 58 procent. In Italië zegt 54 procent de voorkeur te blijven geven aan een model met verbrandingsmotor als de gebruikskosten hetzelfde zijn als die van een elektrische auto. Ondanks de publiciteit rondom autonoom rijden, verwelkomt slechts 33 procent van de respondenten de komst van zelfrijdende voertuigen, met een laagste score (25 procent) in het eigenwijze Nederland en Frankrijk. Verrassend is ook dat jongeren in Europa niet koud of warm lijken te worden van autonoom rijden. +++

+++ VOLVO heeft over 2017 een winst geboekt van 14,1 miljard Zweedse kroon, omgerekend 1,42 miljard euro. Het merkt dankt het resultaat aan een recordverkoop van 571.577 voertuigen. De behaalde winst ligt 27,7 procent hoger dan in 2016. De marge steeg van 6,1 procent naar 6,7 procent. In 2017 werd een omzet gerealiseerd van 21,3 miljard euro, hetgeen een stijging van 16,6 procent is ten opzichte van een jaar eerder. China is inmiddels de grootste afzetmarkt voor Volvo. In 2017 werd daar een verkoopstijging van 25,8 procent gerealiseerd. Keerzijde van de toegenomen vraag naar auto’s van Volvo is de hoge werkdruk voor het fabriekspersoneel. De Chinese eigenaar van het merk, Geely, zou druk uitoefenen om de productie zo ver mogelijk op te voeren. Het fabriekspersoneel heeft al eerder geklaagd over de hoge werkdruk, maar dat lijkt bij de directie tegen dovemansoren gericht. Werknemers klagen inmiddels over een onveilige werksituatie. Toch staan zij met de rug tegen de muur, want Geely dreigt productie uit Gent weg te halen als het personeel (te veel) problemen blijft geven. +++

Comments are closed.