Nieuwstelex V

0

+++ De merkchef van ALFA ROMEO heeft een andere baan. Het stuur van de Italiaanse autofabrikant was in handen van de Amerikaan Reid Bigland, maar hij blijkt niet echt een wereldmanager te zijn. Zijn rol is daarom teruggeschroefd tot verkoopdirecteur van de Noord Amerikaanse divisie van Fiat Chrysler. De leiding van Alfa Romeo is nu in handen van Tim Kuniskis, de voormalige merkchef van Dodge. Of een Amerikaan de aangewezen persoon is om namens de Italiaanse autofabrikant de gevoelige snaar bij de consument te raken, zal de tijd leren. Alfa Romeo verkocht vorig jaar 118.000 auto’s. Dat is resultaat is ver verwijderd van de omzetdoelstelling voor 2018 van 400.000 stuks. In Nederland zijn de verkopen van Alfa Romeo ondanks de introductie van de Giulia en Stelvio overigens alweer op zijn retour: in een sterk groeiende markt raakte het merk in januari een kwart van zijn afzet kwijt. +++

+++ ANTWERPEN heeft nu 1 jaar een lage emissiezone. Op 1 februari 2017 werd die ingevoerd en sindsdien zijn voertuigen met de oudste euronorm niet meer welkom. Eigenaren van een oldtimer kunnen 8 keer per jaar een dagpas kopen à 35 euro per keer. Er is in héél Antwerpen overigens maar één dagpas automaat en die vind je niet zomaar. Klassieker die ouder zijn dan 40 jaar kunnen een ontheffing krijgen, maar dat kost 180 euro. Omgerekend naar de omvang van het gebied waar de lage emissiezone voor geldt, is er sprake van een erg hoog bedrag per vierkante km. Maar goed, als het milieu er baat bij heeft, dan doe je niet moeilijk over die dagpas of vrijstelling toch? Helaas is uit onderzoek gebleken dat de fijnstof drempel in Antwerpen afgelopen jaar vaker is overschreden dan in 2016, toen er nog geen sprake was van een lage emissiezone. De metingen maken brandhout van de bewering dat de aanpak van verkeer (dat weliswaar fijne partikels produceert, maar slechts één van vele oorzaken is) een significante invloed heeft op feitelijke concentraties. Eén gevolg is wél duidelijk: de lage emissiezone in Antwerpen spijst de stadskas. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud stelde bij de invoering dat die “vooral niet bedoeld was om geld te verdienen”, maar tijdens de eerste 6 maanden na de invoering had de maatregel de stad niettemin al 7 miljoen aan boetes opgeleverd. +++

+++ Autobezitters wil niet beginnen aan de DEELAUTO . Jammer voor politici, want het idee is dat er daarmee minder auto’s nodig zijn om iedereen toch nog te kunnen vervoeren. Onderzoekers van de Rotterdam School of Management op de Erasmus Universiteit zijn tot de conclusie gekomen dat een automobilist maar moeilijk kan wennen aan het idee dat hij geen eigenaar van een auto is. Voor veel mensen is hun auto onderdeel van hun identiteit. Dus ook als de deelauto voor lagere maandelijkse vervoerkosten zorgt, zal hij er niet snel gebruik van maken. De onderzoeksresultaten zijn een tegenvallen voor 7 gemeenten: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn hadden het plan om met private partijen deelauto’s in nieuw te bouwen wijken neer te zetten. Dat moet leiden tot minder uitstoot, maar als we de wetenschappers van de Rotterdamse universiteit moeten geloven gaat niemand zijn eigen auto wegdoen voor een deelexemplaar, dus het lijkt er voorlopig op dat er op die manier alleen maar meer auto’s op de weg komen. +++

+++ In 2030 emissievrij rijden? Zet dan naast elektrische auto’s ook in op HYBRIDE auto’s. Dat adviseert Anco Hoen, onderzoeker aan CE Delft, aan het kabinet. Uit onderzoek van het onafhankelijk milieuadviesbureau CE Delft blijkt dat hybride Toyota’s alle volledige elektrische auto’s achter zich laten op het gebied van emissiereductie. Deze modellen hebben in Nederland ruim 1,2 miljard emissie kilometers meer op de teller staan dan de andere elektrische voertuigen bij elkaar. Van de 1,1 megaton die al bespaard is door de inzet van elektrische en hybride voertuigen, heeft Toyota 25 procent gerealiseerd. Bovendien blijkt uit onderzoek van TNO dat 35 procent van de gereden kilometers van de controversiële stekkerhybride auto’s toch emissievrij is. Hoewel deze resultaten hoopvol zijn, blijven volledig elektrische voertuigen volgens Hoen de beste manier om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen. Deze auto’s zijn alleen nog beperkt verkrijgbaar op de markt. Totdat ze volledig verkrijgbaar zijn, is het belangrijk om in te zetten op extra zuinige voertuigen met een verbrandingsmotor, stelt hij. Het kabinet heeft de ambitieuze doelstelling om in 2030 alle auto’s emissie vrij te laten zijn. Deze ambitie en doelstelling zijn belangrijk, vindt Hoen. Mocht het niet lukken om deze te behalen? “Zet in op (stekker)hybride modellen om de resterende CO2 uitstoot zo ver mogelijk te reduceren”, is zijn advies. +++

+++ MITSUBISHI gaat voortaan financieringsdiensten aanbieden via RCI Financial Services van de Renault Groep. Het is de bedoeling dat tegen 2020 zeker 20 procent van alle nieuw geregistreerde Mitsubishi’s op die manier gefinancierd gaat worden. RCI Financial Services richt zich zowel op particuliere als zakelijke klanten. Zij kunnen hier naast autofinancieringen ook leasecontracten en aanvullende diensten, zoals verzekeringen en onderhoudscontracten, afsluiten. +++

+++ NISSAN wil een podiumplaats op de Chinese markt. Nu zijn Volkswagen en General Motors met afstand te grote jongens, terwijl het Japanse merk samen met veel andere collega’s tot de 2de garnituur behoort als het om de verkoopaantallen gaat, net als Ford, Honda en Toyota. Om die podiumplaats te bemachtigen, zal Nissan 9,1 miljard euro uittrekken om meer marktaandeel te veroveren. Het geld wordt grotendeels gestoken in een enorm modellenoffensief. Dat moet resulteren in 1,1 miljoen extra verkopen, oftewel 2,6 miljoen stuks in 2022. Nissan denkt met haar eigen label een half miljoen extra voertuigen te kunnen verkopen om zo te groeien naar 1,6 miljoen eenheden. De afzet van premiumdochter Infiniti moet van 100.000 naar 150.000 stuks toenemen. Relatief de grootste groei moet met het lokale budgetmerk Venucia gerealiseerd worden. Dat trok vorig jaar 143.000 klanten, maar moet in 2022 op een verkoopniveau van 400.000 eenheden zitten. Onderdeel van het modellenoffensief van Nissan is de lancering van 20 elektrische auto’s. Die zullen ook onder Infiniti en Venucia vlag verkocht gaan worden. De Japanners brachten in 2017 via de joint venture met Dongfeng 22.000 elektrische auto’s aan de man. Dat moeten over 5 jaar 700.000 stuks zijn. +++

+++ Jonge occasions van OPEL krijgen het zogeheten Carfax rapport. Daarmee wil het merk kopers meer zekerheid geven over het verleden van de auto. Het Carfax rapport geeft inzicht in zaken als schadeverleden, APK keuringen, aantal eigenaren en een eventueel internationaal verleden. Die importgegevens zijn belangrijk, omdat juist daar regelmatig geknoeid wordt met tellerstanden. Het Amerikaanse Carfax ging eind 2016 een alliantie aan met Autotrack. Sindsdien zijn steeds meer Nederlandse occasions voorzien van het rapport. Opel heeft nu besloten om haar jonge occasions daar standaard mee uit te rusten. Het wordt aan de dealer overgelaten welke auto’s onder het label worden verkocht. Een woordvoerder van de importeur laat weten: “Wij willen de koper volledige transparantie bieden in het autoverleden. Een rapport door een onafhankelijke partij hoort daarbij”. +++

+++ PSA stelt dat berichten in de Duitse media dat de verliezen bij haar jongste ‘aanwinst’, Opel nergens op gebaseerd zijn. Er zou sprake zijn van een tekort van meer dan 1 miljard euro in 2017. “Het genoemde getal bestaat niet, aangezien het niet beschikbaar is”, zo luidt het commentaar van een woordvoerder. In 2016, toen Opel samen met Vauxhall nog bij van de Europese divisie van General Motors hoorde, verloor de divisie 257 miljoen euro. Het merkenduo verkocht vorig jaar 936.753 nieuwe auto’s, hetgeen er ongeveer 5 procent minder waren dan in 2016. Op 1 maart maakt Opel zijn échte jaarcijfers bekend. +++

+++ SEAT verlengt de beschikbaarheid van de Arona Launch Editions die het Spaanse merk eind vorig jaar als introductieversies uitbracht. Als reden wordt genoemd de grote vraag naar deze extra complete uitvoeringen. Toch is het de vraag of het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod is: de Arona is niet laaiend enthousiast gerecenseerd en het kan goed zijn dat Seat nog met een grote partij Launch Editions zit, waardoor zij deze versies voorlopig in het programma houdt. Hoe dan ook, er is zoals gezegd sprake van extra complete uitvoeringen. De Arona Style Launch Edition beschikt onder meer over 16 inch lichtmetalen velgen, het Media systeem Colour met 5 inch kleurenscherm, cruise controle, vermoeidheidsherkenning, LED dagverlichting. idem achterlichten, een armsteun tussen de voorstoelen en parkeersensoren achter. De Xcellence Launch Edition vult die uitrusting aan met zaken als sleutelloze toegang, parkeersensoren voor, Park Assist (automatische inparkeerhulp), een achteruit rij camera, het Media systeem Navi met 8 inch touch screen, volautomatische airconditioning en een regen/lichtsensor. De sportieve Arona FR Launch Edition heeft een verregaand identiek uitrustingsniveau, maar biedt daarnaast ook onder meer Seat Drive Profile, sportstoelen, 17 inch lichtmetalen velgen, een diffusor met chromen sierstukken en donker getinte ramen achter. Om de partij auto’s alsnog weg te krijgen, geeft Seat nu extra inruil. Dankzij een premie van 1.000 euro zijn de Arona Launch Editions nu te koop vanaf 22.690 euro. +++

+++ Het Verenigd Koninkrijk werkt aan een wet die SJOEMELENDE autobouwers wil straffen. Dat moet de verkoop van modellen die zijn uitgerust met systemen die de homologatietests omzeilen, ontmoedigen. Aanleiding was de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen. Dat is voor de Britse regering het startschot geweest om een wet te maken die de verkoop wil verbieden van auto’s met “systemen die tot doel hebben om doelbewust de homologatieregels te omzeilen”. Het Transport ministerie wil modellen die een specifiek programma activeren tijdens uitstoottests zwaar bestraffen met torenhoge boetes. +++

+++ TESLA mag graag de publiciteit zoeken. Zal dat tot extra verkopen leiden? Misschien. In januari werkte dergelijke PR in ieder niet, want toen daalde de Nederlandse verkopen van Tesla met afgerond 40 procent. Deskundigen zijn daarom van mening dat publiciteitsstunts van het bedrijf van Elon Musk puur afleidingsmanoeuvres zijn. Met name om de productieproblemen met de Model 3 te maskeren. Tesla was aanvankelijk van plan om in het vierde kwartaal 5.000 exemplaren van de nieuwe instapper te bouwen, maar uiteindelijk werden het er 1.500. Dat zal zich vertalen in nóg grotere verliezen. Er wordt verwacht dat alleen al de productievertraging bij de Model 3 voor een verlies van meer dan 1,5 miljard dollar zal zorgen. +++

+++ Automobilisten hebben vorig jaar op de A2 en A12 meer dan 1 miljoen keer te hard langs de TRAJECTCONTROLES gereden. Daarmee zijn de metingen op die 2 wegen verreweg het effectiefst, zo blijkt uit een overzicht van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Op de A2 werd tussen Utrecht en Amsterdam 650.000 keer een automobilist ‘geflitst’ voor te hard rijden; op de A12 bij Utrecht was dat ruim 413.000 keer. Op de A4 bij Leidschendam reden automobilisten 250.000 keer te hard langs de metingen. Ook in 2016 stonden de A2 en de A4 boven in het lijstje. Het totale aantal boetes van trajectcontroles liep in 2017 wel iets terug. In totaal werden naar aanleiding van trajectcontroles vorig jaar 2,1 miljoen boetes verzonden. Een jaar eerder was dat nog 77.000 meer. Het gemiddelde boetebedrag dat mensen moesten betalen in heel Nederland voor snelheidsovertredingen was zo’n 58 euro. Als dat gemiddelde ook opgaat voor trajectcontroles zou het betekenen dat de Staat op snelwegen zo’n 121 miljoen euro ophaalde met de trajectcontroles. Over de hele linie zijn iets minder verkeersboetes uitgedeeld dan een jaar eerder. In 2017 werden er ruim 9,2 miljoen verkeersovertredingen bestraft, voor onder meer te hard rijden, door rood rijden, fout parkeren en bellen in de auto. Een jaar eerder waren dat er nog zo’n 200.000 meer. Mensen zijn iets vaker betrapt op het bellen in de auto. Ook maakte justitie bekend dat iets meer automobilisten staande zijn gehouden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft grootse ambities voor de heuvelklim wedstrijd van Pikes Peak op 24 juni. De fabrikant schrijft daar een elektrische auto in en wil winnen met de coureur Romain Dumas achter het stuur. Deze 40-jarige Fransman won eerder al de 24-uurs race van Le Mans en werd ook al 3 keer bekroond op de Amerikaanse bergtop (2014, 2016 en 2017). Hij wil dit jaar niet enkel proberen te winnen, maar ook een nieuw record halen voor een elektrische auto (dat vandaag op 8:57,118 staat). Volkswagen zal deelnemen aan de wedstrijd met een speciaal ontwikkeld elektrisch prototype. De ‘Race naar de wolken’ vertrekt op een hoogte van 2.862 meter en klimt tot 4.302 meter over een afstand van 19,93 kilometer en 156 bochten. Door deel te nemen aan het evenement in Colorado met een elektrische auto hoopt Volkswagen zijn elektrische gamma onder de aandacht te brengen, dat tegen 2025 liefst 20 modellen moet tellen. +++

+++ Cijfers omtrent de Nederlandse VROUW zijn niet bekend, maar bijna 4 op de 10 Belgische dames zijn bang om hun auto kwijt te raken in grote parkeergarages, zo wijst onderzoek uit. Het onderzoeksbureau iVOX ondervroeg eind vorig jaar 1.000 Belgen naar een aantal aspecten rondom het rijden van een auto. Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat liefst 38,6 procent van de Belgische vrouwen bang is dat ze hun auto niet kunnen terugvinden in een grote parkeergarage. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Mercedes. Dit merk lanceerde vorige week de nieuwe A klasse en die vierde generatie zit vol met vooruitstrevende connectiviteit diensten. Een relatief simpele toepassing die de auto biedt, is locatiebepaling. Via een app kun je precies zien waar jouw voertuig zich bevindt. De angst om te vergeten waar de auto ook al weer geparkeerd stond, moet zo voorgoed verleden tijd zijn. +++

Comments are closed.