Prijsindicatie Hyundai Santa Fe

0

Hyundai heeft op haar Zuid Koreaanse thuismarkt de nieuwe Sante Fe gepresenteerd. Op de autosalon van Genève zal de Europese versie van de middelgrote SUV worden voorgesteld.

De designtaal van de nieuwe Sante Fe spreekt hetzelfde jargon als dat van de Hyundai Kona, met slanke lichtunits boven en forse kijkers onderin de flink uit de kluiten gewassen neuspartij. De opzichtige grille is voorzien van een honingraatmotief. Ook de Tucson adopteert na de facelift een vergelijkbaar lijnenspel. Hyundai wil haar gamma uitbreiden naar 5 SUV modellen. In de pijplijn zit een compact type dat onder de Kona in het gamma moet komen en een vlaggenschip van het formaat Audi Q7.

Binnenin oogt de nieuwe Sante Fe minder spannend, maar het heeft wel een stijlvol, haast chique interieur. Het instrumentarium is voortaan digitaal. In de middenconsole prijkt het nieuwste Hyundai multimediasysteem, waaraan je jouw telefoon kunt koppelen via Apple Carplay en MirrorLink. De SUV zit propvol zogeheten SmartSense technologie; de noemer waaronder Hyundai haar actieve veiligheidssystemen bundelt. Het gaat hierbij onder andere om Rear Cross-Traffic Collision Warning dat tevens is uitgerust met een automatisch remfunctie. Aan boord is ook Safe Exist Assist: een systeem dat een waarschuwingssignaal afgeeft als een portier wordt geopend naast een andere of een naderende auto. Dreigt er gevaar, dan vergrendelt de functie de portieren automatisch.

Ook komt Hyundai met een Rear Occupent Alert dat “passagiers op de achterbank detecteert en de bestuurder attendeert bij het uitstappen”. In mensentaal: de Santa Fe waarschuwt de bestuurder dat er nog mensen, of kinderen, op de achterbank zitten nadat hij is uitgestapt. Zo kan je nooit meer je baby vergeten in de wagen of kan een huurmoordenaar zich niet meer verstoppen op de achterbank. Voor ons misschien wat ver gezocht, maar Hyundai wil met de Santa Fe moet vooral gaan scoren op de door paranoia gekenmerkte Amerikaanse automarkt.

Meer nieuws ontbreekt vooralsnog. Het is wel bekend dat er nog een verlengde Grand Sante Fe zit aan te komen met een derde rij stoelen en dat Hyundai vooralsnog voor de bekende motoropties gaat: de 2.0 T-GDi benzineversie en de 2.0/2.2 CRDi diesel. Beiden zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat. Meer informatie over de nieuwe Santa Fe krijgen we volgende maand, als de SUV wordt gepresenteerd op de autosalon van Genève. Dan zal ook bekend worden of de Nederlandse importeur het ‘aandurft’ om de kloeke SUV onze kant op te halen. De huidige editie trok namelijk amper kopers. Een 1.6 T-GDi versie had de instapdrempel aanzienlijk kunnen verlagen, maar met een 2,0 liter benzinemotor gaat de Santa Fe in combinatie met de automaat en vierwielaandrijving minimaal 81.795 euro kosten. Heb jij dat voor een Hyundai over?

Comments are closed.