Volkswagen presenteert nieuwe Touareg op 23 maart

0

Volkswagen onthult op 23 maart in Peking de gloednieuwe Touareg. De derde generatie van de grote SUV krijgt een expressiever design en innovatieve technologie. Daarnaast belooft Volkswagen dynamischere rijeigenschappen. Middels deze schets worden wij gevraagd 23 maart alvast aan te kruisen in onze agenda.

De nieuwe Touareg wordt niet voor niets in China onthuld: nergens anders ter wereld groeit de vraag naar SUV modellen zo sterk als in dit land én de grootste afzetmarkt voor Volkswagen. In Nederland is de verkooprol van de Touareg bescheiden: Sinds de Touareg in 2002 werd gelanceerd, heeft Volkswagen bijna 1 miljoen exemplaren van het model geproduceerd. Het meest succesvolle verkoopjaar van de Touareg in Nederland was 2004, toen er 707 exemplaren op kenteken gezet werden. In 2007 kreeg de SUV een facelift, om in 2010 opgevolgd te worden door de tweede generatie. Dit model werd in 2014 voor het laatst onder handen genomen. Het afgelopen jaar leverde Volkswagen slechts 10 exemplaren van de Touareg in Nederland af.

Hightech moet het tij gaan keren. Eén van de hoogtepunt van de nieuwe Touareg is het grootste digitale instrumentarium in deze klasse. Deze zogeheten Innovision Cockpit biedt volgens Volkswagen een geheel nieuw niveau aan infotainment. Daardoor zal de nieuwe Touareg een ‘rijdend internetknooppunt’ zijn. Daarnaast pakt de derde generatie uit met luchtvering, achterwiel besturing en actieve rolstabilisatie. Die componenten moeten voor een ongekende rijervaring zorgen.

De nieuwe Touareg deelt zijn platform met dat van de andere grote SUV modellen van de Volkswagen Groep, te weten de Audi Q7, de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus en de Porsche Cayenne. Ook de aanstaande Audi Q8 zal op dit platform worden gebouwd. Dit betekent dat de koper van de nieuwe Touareg premiumtechniek van de bovenste plank gaat krijgen voor relatief bescheiden prijzen. Een betere succesformule is er niet.

De vraag naar grote (E segment) SUV modellen is vorig jaar wereldwijd met 15,3 procent toegenomen. Daarmee was de groei sterker dan in het B en C segment (respectievelijk 12,6 en 6,2 procent). Alleen de vraag naar D segment SUV modellen (Q5, GLC, XC60) steeg nog harder (+ 18,9 procent). Naar verwachting zal het verkoopvolume in het E SUV segment in China rond 2023 zijn verdubbeld.

Reageren is niet mogelijk.