Audi start modellenoffensief

0

De Duitse autofabrikant Audi gaat de komende 5 jaar 40 miljard euro investeren in nieuwe modellen en elektrisch aangedreven auto’s. Dat moet de verkopen van het premiummerk, die de laatste achterblijven bij de resultaten van met name Mercedes, weer in een stroomversnelling brengen.

Audi wil dit jaar meer dan 20 nieuwe modellen uitbrengen, waaronder een eerste volledig elektrische auto, de e-tron. Dit cross-over model gaat in Nederland circa 82.500 euro kosten. Op een aantal markten kan de auto al besteld worden. In Noorwegen alleen al kreeg Audi 3.700 bestellingen voor de e-tron, zegt Audi topman Rupert Stadler. De e-tron zal in een CO2-neutrale fabriek in België gebouwd worden. Volgens Stadler is dit een bewuste keuze, want hij stelt dat duurzaamheid een strategische pijler is voor Audi.

Volgens het bedrijf is dat de grootste lancering van nieuwe producten in zijn geschiedenis. In 2025 wil Audi meer dan 20 (deels)elektrische modellen in de showroom hebben staat die goed zijn voor een derde van de verkoop, zo laat de onderneming weten tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor in Ingolstadt. “Wij willen een leidende rol spelen bij de enorme veranderingen in de auto-industrie. We maken Audi fit voor deze missie met ons actie & transformatieplan”, aldus topman Rupert Stadler.

Van de genoemde 20 modellen zullen er meer dan de helft volledig elektrisch zijn. In 2019 volgt de e-Tron Sportback die in dezelfde Belgische fabriek gebouwd gaat worden. De elektrische motoren voor beide modellen zullen gefabriceerd worden in de Audi fabriek in het Hongaarse Györ. Stadler kondigt aan dat er ook een e-tron GT komt: “een volledig elektrische Gran Turismo”. Die zal vanaf 2020 in de Böllinger Höfe fabriek nabij Neckarsulm gebouwd worden. “Deze auto zal bewijzen dat elektrische wagens ook zeer sportief kunnen zijn”, aldus de topman.

De E-tron GT, een laag en langgerekt 5-deurs liftback model, oogt in conceptvorm behoorlijk spectaculair uit, met grote wielkasten en brede spatborden. Hij zal worden fijn geslepen door de Audi Sport divisie, voorheen Quattro GmbH. “Dit is hoe we Audi Sport klaarmaken voor de toekomst”, aldus Stadler. De productie moet kort na het begin van het volgende decennium van start gaan, oftewel in 2020.

Vorig jaar verkocht Audi wereldwijd het recordaantal van ruim 1,87 miljoen auto’s. De omzet steeg voor het eerst tot 60,13 miljard euro; een verdubbeling van het resultaat van 8 jaar geleden. In 2016 was de omzet 59,317 miljard euro, dus het groeitempo is wel aan het afvlakken. Vandaar het modellenoffensief. Audi bracht vorig jaar 1,878 miljoen auto’s aan de man, een toename van slechts 0,6 procent ten opzichte van 2016. Er werd een operationele winst behaald van krap 4,7 miljard euro, hetgeen 4,4 procent meer was dan in 2016.

Voor dit jaar verwacht Audi recordverkoopcijfers te realiseren. Het merk met de vier ringen wil dit jaar zoals gezegd meer nieuwe modellen dan ooit lanceren en “het tijdperk van elektrische mobiliteit” binnentreden. De introducties moeten vanaf 2019 een duurzame positieve impact hebben op de verkoop. Stadler zegt dat de afzetproblemen in China als gevolg van de strategische heroriëntering aldaar voorbij zijn. Verder kan Audi nu beter profiteren van de sterke stijging van de wereldwijde vraag naar SUV modellen. Dit jaar zal de Q3 worden vernieuwd, van de Q2 komt een SQ uitvoering en in 2019 kunnen wij de Q4 en Q8 verwachten.

Comments are closed.