Ford focust op SUV

0

Ford geeft zijn SUV gamma een shot adrenaline. De nog te introduceren Bronco, waarmee men de Jeep Wrangler wil gaan beconcurreren, zal gezelschap krijgen van een kleiner model (bovenste afbeelding). Daarnaast komt er van de Explorer een sportieve ST uitvoering.

De Bronco noch de nieuwe, kleinere SUV wordt een rechtstreekse kopie van de Wrangler. Ford belooft een veel hoger comfortniveau, waardoor het duo beter geschikt is voor snelweggebruik. Ook het design wordt minder utilitair en militaristisch. De Bronco (tweede afbeelding) zal volgend jaar aan het publiek worden voorgesteld en wordt leverbaar met 2 of 4 portieren. Er is ook een hybride variant gepland. Achterop prijkt een reservewiel; een typisch kenmerken van de vroegere Bronco.

De Mustang, misschien wel de beroemdste Ford ooit, wordt niet vergeten want daarvan zit een Shelby GT500 versie in de pijplijn. Met name Amerikaanse muscle car fans kijken daar halsreikend naar uit. Ford belooft dat de Shelby GT500 (derde afbeelding) meer dan 700 pk krijgt, afkomstig van een 5,2 liter V8 compressormotor gekoppeld aan een 10-traps automaat. Daarmee wordt het de krachtigste Mustang ooit.

De in de inleiding genoemde Explorer ST komt niet naar Europa, maar wel een soortgelijke uitvoering van de Edge (vierde afbeelding). Die is momenteel op de autosalon van Genève te zien. Ford wil haar Performance subgamma de komende 2 jaar uitbreiden met 12 modellen. Dat offensief moet leiden tot 71 procent hogere verkopen. Doelstelling van de ST / Performance modellen is om het hart van de consument op de een of andere manier sneller te laten kloppen. Ford zal naast auto’s die met het hart gekocht worden ook personenwagens introduceren waarbij het ‘hoofd’ tijdens de aanschafproces de doorslag geeft. Het gaat hierbij vooral om hybride modellen.

Tegelijkertijd zal de bezem door het bestaande gamma worden gehaald. Amerikaanse productie van de Focus is voor Ford niet lonend meer. De consument in de Verenigde Staten die nog zo’n margearm model wil, kan voortaan een exemplaar uit China krijgen. Voor de Fusion (bij ons verkocht als Mondeo) is geen opvolger gepland. Ook de luxesedan Continental van dochter Lincoln verdwijnt van het toneel.

Ford herschikt zijn gamma onder druk van Wall Street. Daar stagneert de beurskoers al een eeuwigheid. Wat ook steekt, is dat Ford momenteel minder winstgevend is dan General Motors. Ook is er twijfel of het bedrijf wel opgewassen is tegen Tesla. Ford werkt ook aan elektrische modellen, maar lijkt vooral op het (stekker)hybride paard te wedden. Ook van de F-150 pick-up, de Mustang de Escape (bij ons verkocht als Kuga) en de Explorer is een dergelijke uitvoering gepland.

De genoemde volledig elektrische modellen (in totaal gaat het om 6 stuks) zijn relatief compact van formaat. Hybride aandrijftechniek vindt Ford beter geschikt voor haar forse, krachtige auto’s, inclusief de pick-ups. Want ondanks dat de autobranche in een rap tempo aan het veranderen is, geldt nog steeds het aloude adagium ‘big cars mean big profits’.

Reageren is niet mogelijk.