Groter dan de Arona: Skoda Vision X

0

Het Volkswagen concern heeft de afgelopen 2 jaar in het SUV segment een flinke inhaalslag gemaakt. Het moedermerk breidde haar gamma uit met de T-Roc en Tiguan Allspace, Seat de Arona en Ateca terwijl Skoda de Karoq en de Kodiaq introduceerde. Daarmee is de koek nog niet op, want in de pijplijn zitten een B segment model Volkswagen (de T-Cross), een 7-persoons SUV voor Seat (de Tarraco) en een instapper voor Skoda. Dit laatste model is op de autosalon van Genève in conceptvorm te zien, de Vision X.

Andere automedia spreken van ‘een variatie op het Arona thema’. Niets is minder waar: de Vision X is een halve klasse groter dat de Seat. Hij heeft een 8 centimeter langere wielbasis, een 12 centimeter grotere carrosserie (4,26 meter) en is tegelijkertijd relatief laag en breed (1,87 meter), hetgeen voor heel andere carrosserieproporties zorgt. Met de forsere maatvoering is de Vision X een echte Skoda, want de Tsjechische Volkswagen dochter kiest bewust voor een positionering bovenaan het B segment. Dit succesrecept heeft het merk met de Octavia ook geen windeieren gelegd.

De productieversie van de Vision X gaat dus niet concurreren met de Seat Arona, maar met SUV modellen die op de grens tussen het B en C segment opereren, zoals de Honda HR-V, de Opel Mokka X en de Suzuki Vitara/S-Cross. De prijzen zullen bij 21 mille beginnen, waarmee de Skoda goedkoper wordt dan alle genoemde rivalen. Voor dit bedrag krijg je de 1.0 TSI versie met 95 pk in Active tenue. Er zijn tal van aankleedmogelijkheden. Een bewuste keuze van Skoda, want kies je voor het derde uitrustingniveau in combinatie met de 1.5 TSI motor en de DSG automaat, dan schiet het factuurbedrag omhoog naar 29 mille.

Op de autosalon van Genève is de Vision X met een ander type aandrijflijn te zien: een hybride waarbij de verbrandingsmotor op benzine en CNG (aardgas) draait. Skoda belooft een CO2-uitstoot van 89 gram/km. De zogeheten 1.5 G-Tec unit is 130 pk / 250 Nm sterk. De achterin geplaatste, tweede elektromotor produceert 28,5 pk / 70 Nm (het exemplaar vóór is een Integrated Starter Generator; ISG ) en geeft de Vision X vierwielaandrijving en helpt om de sprinttijd naar 100 km/u te verkorten tot 9,3 seconden.

De stroom is afkomstig van een 48 Volt accu (voorste elektromotor) respectievelijk een 15 kWh lithium/ion batterij (exemplaar achter). De topsnelheid bedraagt 200 km/u en als actieradius wordt 650 kilometer opgegeven. De Vision X rijdt 100 procent elektrisch op afstanden korter dan 2 kilometer. Ter vergelijking: de Toyota C-HR (wielbasis: 2,64 meter) heeft als Hybrid een CO2-uitstoot van 86 à 87 gram, maar moet het zonder vierwielaandrijving doen en laat je 11 seconden wachten tot de 100 km/u is bereikt. De topsnelheid ligt 30 km/u lager.

De productieversie van de Vision X neemt waarschijnlijk de indrukwekkende grille en de dubbele rij lichtunits van het studiemodel over. Ook de achterlichten zijn op een dubbel niveau geplaatst. Aan boord hebben de ontwerpers van Skoda kunstlederen en rubber oppervlakken voor extra stevigheid toegepast. Het dashboard is voorzien van een 12,3 inch groot touch screen. De Vision X heeft een 380 liter grote kofferbak, maar de productie-uitvoeringen zonder elektromotor & lithium/ion batterij achterin kunnen meer dan 400 liter bagage slikken.

Skoda kondigde eerder al aan dat vanaf 2025 één op vier modellen van het merk hybride of elektrisch zal zijn, dus het startschot voor elektrificatie mag niet te lang meer op zich wachten. De conventioneel aangedreven versies van de Vision X gaan volgend jaar in productie. Succes lijkt gegarandeerd, of het moet zijn dat de SUV fan de Skoda net even te laag vindt …

Comments are closed.