Lexus heeft de UX klaar

0

Lexus presenteert op de autosalon van Genève de UX. Deze compacte SUV komt onder de NX en RX in het gamma. Hij is bestemd voor het C segment. Lexus was daar tot nu toe nog niet actief met een SUV, maar enkel met de CT. Die zal over een kleine 2 jaar geruisloos van het toneel verdwijnen als de UX verkooptechnisch goed op de rails staat.

De UX gaat concurreren met andere compacte premium SUV modellen zoals de Audi Q3, de BMW X1/X2, de DS 7 Crossback en de Volvo XC40. De Lexus is net geen 4,5 meter lang en 1,84 meter breed. De UX is 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,64 meter. Hij ziet er uit als een échte Lexus en dit betekent een design dat misschien niet ieders kopje thee is, maar wel opvalt. De enorme grille zorgt er voor dat de UX over een imposant front beschikt.

De horizontaal doorlopende achterlichten is een branchebrede mode ontwikkeling. Deze zogeheten Aero Stabilizing Blade Lights bestaan uit liefst 120 LED lampen en loopt naar het midden van de achterklep taps toe. Op zijn smalst is deze lichtstreep slechts 3 millimeter dik. Dit ornament, dat ook een aërodynamische functie heeft, gaan we in de toekomst op nog meer modellen van Lexus terugvinden.

Lexus heeft voor de UX het TGNA platform van moederbedrijf Toyota geleend. Dit betekent dat de SUV ondersteltechnisch gelijk is aan de C-HR, de Prius en de nieuwe Auris. Lexus belooft dat de UX veel rij plezier biedt. Toch ligt de focus op een premiumpositionering, met bijbehorende uitstraling en afwerking. De UX is voorzien van de nieuwste versie van het Safety System+, waarbij onder andere Pre-Collision techniek (dat onder meer voetgangers en fietsers herkent, ook in het donker), Co-Drive (inclusief Lane Tracing Assist en adaptieve cruisecontrole), Automatic High Beam / Adaptive High-beam systeem en Road Sign Assist zijn inbegrepen. Tijdens het achteruitrijden helpt Parking Support Brake aanrijdingen met auto’s achter de UX te voorkomen.

De UX wordt bij de verkoopstart (begin 2019) leverbaar met de nieuwe hybride aandrijflijn die Toyota voor de jongste Auris heeft ontwikkeld. Daarbij fungeert een kersverse 2,0 liter atmosferische benzinemotor als basisunit. Het gecombineerde vermogen komt uit op 178 pk. Later volgt een 2,0 liter turbobenzine uitvoering zonder hybride ondersteuning maar met een zeer hoge thermische efficiëntie van 40 procent. Die is primair bestemd voor markten waar ‘milieu’ een minder groot issue is.

De hybride versie heeft de typeaanduiding ‘250h’ en kan tegen meerprijs worden voorzien van E-Four vierwielaandrijving. In dat geval bevindt zich op de achteras een extra elektromotor. De 2,0 liter benzinemotor is in beide configuraties gekoppeld aan een zogeheten Direct Shift CVT , die het schakelen dankzij een directere overbrenging soepeler en comfortabeler maakt. Manuele aansturing is mogelijk via flippers aan het stuur. De UX is daarnaast voorzien van het nieuwe Predictive State of Charge systeem, waarmee de Lexus de navigatiegegevens in de gaten houdt en de auto alvast oplaadt als doel van de bestemming een stadscentrum is, of als er verderop een verkeersopstopping is. Bijvoorbeeld bij het afrijden van een heuvel wordt de oplaadtechniek dan geactiveerd.

Het dashboard is voor Lexus begrippen relatief rustig vormgegeven en kenmerkt zich door een middenconsole die naar de bestuurder is toegedraaid. Daarmee wil het Japanse premiummerk illustreren dat de bestuurder centraal staat en dat het in de UX qua rij plezier wel snor zit. Fier bovenop het dashboard prijkt een groot infomedia scherm en ook het instrumentarium is volledig digitaal.

Het leder van de zetels is vervaardigd aan de hand van de traditioneel Japanse quilttechniek ‘sashiko’, een decoratievorm die ook wordt toegepast bij het maken van vechtsportpakken van judoka’s en kendo’s. Daarnaast kan de UX als eerste Lexus worden geleverd met een interieurafwerking die is geïnspireerd op het Japanse washi papier. Dat moet zorgen voor een warme uitstraling. Lexus levert de UX ook in F-Sport uitvoering. Die ziet er iets stoerder uit en kenmerkt zich door een andere grille, gewijzigde bumpers en speciale 18-inch lichtmetalen velgen. Aangepaste schokdempers en dikkere stabilisatorstangen zorgen er voor dat het bij de F-Sport uitvoering niet louter om uiterlijk vertoon gaat.

Comments are closed.