Tegenslag voor Alpine

0

De Nederlander Michael van der Sande kan als merkchef van Alpine terugkijken op een succesvolle lancering van de A110. De première editie was binnen een mum van tijd uitverkocht. Daarmee kan de comeback van het Franse sportwagenmerk als geslaagd worden beschouwd, al kan je daar eerlijkheidshalve pas definitief een oordeel over vellen als de consument over een paar jaar terugkomt voor een tweede exemplaar. Het zijn de herhalingsaankopen die bepalen of een product écht succesvol is.

Van der Sande (52) gaat daar niet op wachten. Niet omdat hij een bui ziet hangen of zo, maar omdat hij bij Jaguar Land Rover promotie kan maken: daar mag hij per 1 juni aanstaande leiding gaan geven aan de Special Operations divisie. Veel managers zijn om de zoveel tijd toe aan een nieuwe uitdaging en voor Van der Sande is dat blijkbaar niet anders. Het levert in ieder geval een grotere auto van de zaak op.

Van der Sande neemt bij Jaguar Land Rover het stuur over van John Edwards (59), die na een dienstverband van 27 jaar met pensioen gaat. De Special Operations divisie is binnen de Britse onderneming verantwoordelijk voor bijzondere modellen zoals de F-Type SVR en de Range Rover SV Coupé. Ook de Classic afdeling die zogeheten Continuation auto’s bouwt, (zoals de Jaguar XKSS) krijgt Van der Sande als baas.

In het verleden had Van der Sande leidinggevende functies bij Aston Martin, Tesla en Harley Davidson. Edwards gaat niet achter de geraniums zitten maar wil “andere dingen in zijn leven doen”. Voor Alpine is het vertrek van Van der Sande een tegenslag, omdat de Nederlander de afgelopen 2 jaar gewerkt heeft aan een foutloze marktintroductie van de A110. Maar ook in de autowereld geldt: één zwaluw maakt nog geen zomer. Iedereen zal het er over eens zijn dat Jaguar Land Rover ‘here to stay’ is. Dat is bij Alpine, met alle respect, nog maar afwachten.

Comments are closed.