Alfa Romeo werkt aan Giulia Coupé

0

Het gamma van Alfa Romeo is eigenlijk niet compleet zonder een fraaie 2-deurs coupé. In 2010 werd de GT met pensioen gestuurd en de Brera bleef zonder opvolger. Maar Alfa Romeo gaat nog dit jaar de lacune in het gamma opvullen met de Giulia Coupé. Begin 2019 moet de verkoop starten.

De Giulia Coupè wordt niet zomaar een 2-deurs versie van de sedan. Naast de bekende Veloce (2.0 liter) en Quadrifoglio (2,9 liter V6) zou er ook gewerkt worden aan een versie met 650 pk. Dat is slechts 20 pk minder dan Ferrari uit de dubbel geblazen V8 motor van haar 488 weet te halen. Als Quadrifogio is de Giulia reeds een bovengemiddeld sterke auto, maar een enkel op prestaties gerichte coupé kan het imago van Alfa Romeo zonder meer versterken.

Het hoge vermogen is te danken aan de montage van een zogeheten ERS systeem (Energy Recovery System) dat veelvuldig wordt gebruikt in onder meer de Formule 1. Dat zorgt er voor dat energie die vrijkomt bij het remmen en warmte van uitlaatgassen worden gebruikt om meer kracht uit de 2,9 liter V6 motor te halen. Normaliter gaat die energie bij straatauto’s verloren, maar in de Formule 1 is de ERS geïntroduceerd om net dat beetje meer vermogen uit een krachtbron te persen. Niet alleen zorgt het systeem voor betere prestaties, ook is het gunstig voor het milieu omdat de uitlaatgassen hergebruikt worden.

Het implementeren van ERS wordt nog wel een uitdaging voor Alfa Romeo, aangezien de Giulia niet net zo breed kan worden als een Formule 1-auto. Voor de nieuwe coupé circuleren in de wandelgangen de namen Sprint en GTV. Ook van de 2,0 liter turbobenzinemotor is een ERS variant gepland. Die produceert om en nabij de 350 pk. De Giulia Coupé is tot op zekere hoogte een gevolg is van de rentree van Alfa Romeo in de Formule 1.

Op de langere termijn kunnen wij een grotere SUV van Alfa Romeo verwachten (met 7 zitplaatsen) en de terugkeer van de Alfetta. De verkopen in het sedansegment staan weliswaar onder druk, maar met relatief bescheiden investeringen kunnen de Italianen een graantje mee gaan pikken in het segment van de BMW 5-serie en Jaguar XF. Alfa Romeo heeft geen plannen voor coupéachtige SUV modellen. De Stelvio ziet er volgens de fabrikant al voldoende sportief uit.

Reageren is niet mogelijk.