Mercedes ontwerpt nieuwe dienstauto voor Geely topman

0

Mercedes heeft voor haar sublabel Maybach op de Auto China tentoonstelling in Peking de Vision Ultimate Luxury gepresenteerd: een conceptstudie voor een SUV van de elitaire afdeling van het merk.

De Duitsers hebben een originele interpretatie gegeven aan de SUV carrosserievorm: hij beschikt namelijk over een kontje. Dergelijke modellen zijn (nu nog) spaarzaam. De GLE Coupé van Mercedes zelf is eigenlijk de enige andere SUV die ook iets van een kontje heeft. Toch is de Maybach interpretatie heel anders: het is immers beslist geen coupéachtige SUV.

De Vision Ultimate Luxury is eerder een hoog op zijn poten staande, statige sedan. Al kan je er ook een opgeblazen 4-deurs A klasse in zien. Feitelijk heeft Mercedes een nieuw type cross-over ontworpen: een mix van een (klassieke) SUV en een sedan. Het design van de conceptstudie wordt gekenmerkt door de nieuwe Maybach grille, 24 inch (!) lichtmetalen velgen en uitschuifbare deurgrepen.

Het interieur van de Vision Ultimate Luxury is eveneens een mix van toeters en bellen die we reeds van diverse andere modellen van Mercedes kennen, met name die van de S-klasse. Daar overheen is een dikke Maybach saus gegoten. Omdat Chinezen daar dol op zijn, heeft Mercedes een aantal unieke kleurencombinaties ontwikkeld, zoals rosé goud, kristal wit en parel grijs. Verder hebben de Duitsers het fijnste leder, de zachtst mogelijke kunststoffen, fraaie metalen en exclusieve houtsoorten (Magic Wood, Ebony). Vanzelfsprekend is alles piekfijn afgewerkt. Zal Rolls-Royce met de Cullinan hier nog overheen kunnen?

In de Vision Ultimate Luxury is plek voor 4 personen. Zij hebben hun eigen fauteuil. Die is bekleed met zachte witte nappaleder. Het stikselwerk heeft hetzelfde kleuraccent als de carrosserie. In het interieur heerst serene rust. Dat verandert niet als je (snel) gaat rijden, want rolgeluiden van de banden zijn volgens Mercedes vakkundig geëlimineerd. Ook hoor je de wind niet suizen en de volledig elektrische aandrijflijn is al evenzo geruisloos. Er is ook een theeset aan boord, met smaken die automatisch worden afgestemd op de stemming van de passagier(s). Hoe dat precies in zijn werk gaat, is nog niet helemaal duidelijk. Wie weet gebruikt Mercedes hiervoor wel een irisscan. Techniek staat tegenwoordig voor niets. Thee past volgens Mercedes goed bij de innerlijke kalmte en vitaliteit die het interieur van de Vision Ultimate Luxury uitstraalt.

Er zijn 4 elektromotoren aan boord. Elk wiel heeft zijn eigen exemplaar. De elektromotoren hebben een gecombineerd vermogen van 750 pk. Die waarde maakt hem meer een ‘Super SUV’ dan de Lamborghini Urus, die het met een tegenwoordig tamelijk alledaagse 650 pk moet doen (al zal de volgend jaar te introduceren stekkerhybride versie goed zijn voor 680 pk). De elektromotoren van de Vision Ultimate Luxury worden gevoed door een 80 kWh sterke accu die in de wagenbodem is geplaatst. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt, terwijl het ruimteaanbod niet wordt aangetast. Als actieradius geeft Mercedes 500 kilometer op, gemeten volgens de NEDC cyclus. Is de accu leeg, dan volstaat slechts 5 minuten aan de supersnelle lader om de SUV van Maybach weer voor 100 kilometer op weg te helpen.

Wanneer de productieversie van het slagschip van Mercedes-Maybach (5.260 x 2.110 x 1.764 mm) klaar is, is nog niet bekend. Het is goed mogelijk dat het eerste exemplaar naar Li Shufu, de topman van Geely dat tegenwoordig de grootste aandeelhouder is van het Daimler concern waartoe Mercedes behoort. Die had eigenlijk graag gezien dat Volvo Cars (volledig zijn bezit) een dergelijke luxueuze ‘limousine’ had gebouwd, maar daar voelden de Zweden, die niet veel op hebben met uiterlijk vertoon, niets voor (al is de S90 Ambience Concept, die op dezelfde tentoonstelling wordt getoond, wel een stap in die richting).

Daimler heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug, met records qua omzet, winst en verkopen. Topman Dieter Zetsche liet op de onlangs gehouden jaarvergadering in Berlijn weten dat zelfs de interne verwachtingen zijn overtroffen. Op deze bijeenkomst kwamen liefst 6.000 aandeelhouders af. Zetsche kon pochen met een omzet van 164 miljard euro, waarvan aan de winststrijkstok 11 miljard euro bleef hangen. Dit betekent dat Daimler zijn aandeelhouders een recordbedrag aan dividend gaat uitbetalen.

Maar het is elk jaar afwachten hoeveel dividend de aandeelhouders krijgen. Veel belangrijker op de lange termijn is een solide, gestaag stijgende beurskoers. En daarvan is bij Daimler, net als bij andere autofabrikanten overigens, geen sprake. Dat komt doordat beleggers ongerust zijn: hoe gaat de aangekondigde splitsing van het Daimler concern in aparte bedrijven voor personenauto’s en vrachtwagens uitpakken? Is de dieselmotor definitief afgeschreven door alle negatieve publiciteit rondom (gemanipuleerde) emissiewaarden (met rijverboden in stadscentra als gevolg) of kan dit type krachtbron een comeback maken?

Wat de beleggers ’s nachts ook wakker houdt, is de vraag welke rol Shufu als nieuwe grootaandeelhouder gaat spelen. De eigenaar van Geely en Volvo Cars hult zich tot nu toe in stilzwijgen over zijn bedoelingen. Wil hij de modellen van Mercedes een sterker Chinees karakter geven, of zal hij er bij de directie van Daimler op aandringen om haar Europese fabrieken open te stellen voor auto’s met het Geely logo?

Samenwerking tussen Mercedes en Volvo ligt voor de hand. Zo heeft Zetsche al laten weten niet uit te sluiten dat er in de toekomst motoren geleverd gaan worden aan de Zweedse collega. Zelfs een fusie van Volvo Trucks, waar Shufu zich ook heeft ingekocht, met de vrachtwagendivisie van Mercedes is niet ondenkbaar. Zeker niet nu Zetsche zelf heeft aangegeven dit bedrijfsonderdeel te willen verzelfstandigen?

Een hele geruststelling is dat de Vision Ultimate Luxury over louter elektrische aandrijving beschikt. Dat bespaart het vlaggenschip alle dieselellende. Het is namelijk niet alleen het Volkswagen concern waartegen onderzoeken en rechtszaken lopen wegens gesjoemel. Ook Mercedes zit in Duitsland en de Verenigde Staten (en andere landen) in het verdachtenbankje. Niet voor niets heeft Daimler een extra reservering van 2,1 miljard euro gemaakt voor dreigende boetes en schadevergoedingen. In totaal is er nu 14 miljard euro apart gezet om deze smet op het blazoen in juridische zin weg te poetsen.

Maar als het aan Zetsche had gelegen (en China niet de primaire afzetmarkt dient te worden voor de Vision Ultimate Luxury), had de SUV van Maybach gerust een koppelrijke dieselmotor kunnen krijgen. “Het zou een economische en ecologische fout zijn om dit krachtbrontype nu af te schaffen. Mercedes zet in op innovatie in plaats van op rijverboden. hightech dieselmotoren veroorzaken geen milieuproblemen maar dragen in belangrijke mate bij aan de oplossing”.

Toch is het misschien vechten tenen de bierkaai en valt de dieselmotor niet meer te redden. Daimler houdt rekening met dit scenario en daarom laat Zetsche weten heel serieus in te zetten op elektrificatie. “Auto’s zonder (enkel) een verbrandingsmotor zijn wel goed voor de reductie van CO2-uitstoot maar bepaald niet goed voor de balans van ons bedrijf”, aldus Zetsche. Er is immers veel geld geïnvesteerd in een nieuwe generatie dieselmotoren. Dat kan over een paar jaar wel eens weggegooid geld blijken te zijn.

Naast Shufu en de dieselproblematiek zijn er meer bedreigingen voor Daimler. Bedrijven als Uber bijvoorbeeld. Die investeren ook veel in autonoom rijden en zaken als autodelen: Daimler zal er flink wat geld tegenaan moeten gooien om de leidende aanbieder op het gebied van deze mobiliteitsvormen te worden. Met het oog op de slagkracht van Uber zijn de activiteiten van autodeel dochter Car2Go recentelijk samengevoegd met die van aartsrivaal BMW (DriveNow). Zetsche zegt op deze manier te willen voorkomen dat buitenstaanders er qua toekomstige stedelijke mobiliteit met de buit vandoor gaan.

Over BMW gesproken: fusie met deze rivaal kan een strategisch slimme stap zijn om bij Shufu de voet dwars te zetten. Zijn belang in Daimler van 9,8 procent zou dan namelijk aanzienlijk verwateren. Shufu heeft eerder geprobeerd om zich in te kopen bij BMW maar werd daar resoluut de deur gewezen door de Quandt familie die bij deze autofabrikant middels bijna de helft van de aandelen aan de touwtjes trekt. Pikant: een verzelfstandiging van de personenautodivisie van Mercedes zou een fusie met BMW (dat zelf niet in vrachtwagens handelt) een stuk makkelijker. Beide premiummerken kunnen dan de enorme kosten voor elektrificatie en autonoom rijden beter opbrengen.

Vroeger vormde Rolls-Royce, tegenwoordig een dochter van BMW, één geheel met Bentley. Maar dit merk behoort nu tot de onverslaanbaar geachte (want veel grotere) Volkswagen Groep. Als Rolls-Royce gebroederlijk kon optrekken met Bentley, waarom zou zij dat in de toekomst dan ook niet met Maybach kunnen doen?

.

Comments are closed.