Mooi in balans: Renault Scénic TCe 140

0

Waarom de korte test?

Renault is druk bezig met het vernieuwen van zijn motorengamma. Na de komst van de 1.8 TCe introduceert het Franse merk nu een hoogmoderne, compacte 4 cilinder turbobenzine unit. Deze samen met Mercedes-Benz ontwikkelde krachtbron heeft de typeaanduiding 1.3 TCe (interne code: HR13) en komt beschikbaar in 3 vermogenversies: 115, 140 of 160 pk. Hij vervangt de gelijknamige 1,2 liter motor en debuteert bij Renault in de Scénic.

Later volgen de nieuwe Clio, de Captur, de Mégane en de Talisman. Mercedes-Benz gaat de 1.330 cc metende krachtbron monteren in de nieuwe A klasse. Ook alliantiepartner Nissan gaat de 1.3 TCe motor gebruiken. De unit zal zelfs door bepaalde Chinese autofabrikanten (waaronder SAIC) gebruikt gaan worden. Daarnaast kunnen wij er vergif op innemen dat de 1.3 TCe in de toekomst ook onder de motorkap van diverse Mitsubishi modellen te vinden zal zijn. De introductie van de nieuwe krachtbron komt precies op het juiste moment, in die zin dat de consument zijn buik vol heeft van diesels. Renault en haar partners kunnen nu een zuinig benzinealternatief aanbieden.

Wat voor auto is het?

Getest werd de Scénic met de 140 pk variant van de 1.3 TCe motor. Die is niet alleen 10 pk sterker dan de oude 1,2 liter unit, maar biedt met 240 Nm tevens een 35 Nm hoger maximum koppel. Deze waarde is beschikbaar in een 2 keer zo groot toerengebied (1.500 tot 3.500). De 115 pk versie is goed voor 220 Nm en de 160 pk uitvoering voor 260 Nm. De 1.3 TCe motor kan worden gecombineerd met een handbak of een EDC automaat met dubbele koppeling (het maximum koppel is bij de 160 pk uitvoering dan 270 Nm). Nissan keek tijdens de ontwikkelingsfase over de schouder mee en adviseerde om zogeheten Bore Spray Coating toe te passen: een op haar GT-R gebaseerde plasma cilinder bekleding technologie, die voor een betere motorefficiëntie zorgt door de wrijving te verminderen en de thermische geleiding te optimaliseren.

De 1.3 TCe motor beschikt daarnaast over centrale, directe brandstofinjectie waarvan de druk is verhoogd tot 250 bar en waarbij de vermenging met lucht is geoptimaliseerd door een specifiek ontwerp van de verbrandingskamer en een elektrisch bediende overdrukklep voor de turbo. Dit resulteert in een lager benzineverbruik en een gunstigere CO2-uitstoot. Voorts is de 1.3 TCe motor voorzien van ‘Dual Variable Timing Camshaft’ technologie die afhankelijk van de motorbelasting via roltuimelaars de in/uitlaatkleppen regelt. Het resultaat is een veel gunstigere koppelkarakteristiek (meer koppel, bij een lager toerental en een fraaie lineaire afgifte). Volgens Renault komt dit het rij plezier ten goede.

De nieuwe motor is vervaardigd van aluminium in plaats van gietijzer. Dat zorgt voor een 8 kilo lager gewicht. Van de oude 1,2 liter neemt hij de cilinderhart afstand over. Dat zorgt er voor dat bestaande productieapparatuur in de Spaanse fabriek in Valladolid opnieuw gebruikt kan worden. Ook het oliefilter is identiek. Dat drukt de kosten van onderhoudsbeurten. De eveneens van aluminium vervaardigde cilinderkop is driehoekig om zo minder materiaal te gebruiken en het uitlaatspruitstuk is erin geïntegreerd om het geheel sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen.

Is het wat?

De Scénic 1.3 TCe levert in 140 pk configuratie behoorlijk imposante prestaties in de 1.505 kilo wegende 5-persoons MPV. Zo accelereert hij met gemak vanaf de laagste toerentallen, ondanks de beperkte cilinderinhoud. Daarmee verschilt hij duidelijk van de 1.2 TCe motor, waarbij terugschakelen vaak noodzakelijk was om de inertie te overwinnen. Zelfs de nieuwe 1.5 TSI unit van Volkswagen (130 of 150 pk) is minder alert. De 1.3 TCe motor kenmerkt zich door een uitstekende demping van trillingen.

Het weggedrag is comfortabel, maar de standaard 20 inch grote wielen zorgen er voor dat korte oneffenheden te sterk worden doorgegeven. Ook is het jammer dat de schakelwegen van de handbak wat lang zijn. Daarnaast hadden de vergrendelingen beter gekund. Tijdens de test verbruikte de Scénic 7,9 liter per 100 km; een keurige praktijkwaarde. Er kon ook nog even worden gereden met de 160 pk uitvoering (in de Grand Scénic), maar die is minder homogeen, rumoeriger en reageert minder alert op gaspedaalcommando’s.

De Scénic met de 140 pk versie van de 1.3 TCe motor is er vanaf 29.190 euro. Je krijgt dan de Zen uitvoering. De kosten van de uitrustingniveaus Intens en Bose bedragen respectievelijk 31.490 euro en 33.190 euro. Voor een meerprijs van 2.200 euro wordt de motor gekoppeld aan de eerder genoemde automatische EDC versnellingsbak. Voor deze automaat is veel te zeggen. Niet alleen vanwege de lange schakelwegen van de handbak, maar ook omdat de EDC transmissie er voor zorgt dat de motor steeds in het optimale toerengebied draait. Alleen bij een kickdown kan de automaat zich wel eens verslikken en een versnelling te veel terugschakelen. Het is dan een kwestie van even het gaspedaal loslaten of handmatig een hogere versnelling selecteren, zodat er weer geprofiteerd kan worden van de trekkrachtpiek.

De selectiehendel van de automaat is van hard plastic vervaardigd en bij de bediening hoor je een wat krakend geluid. Dat doet afbreuk aan de voor de rest goede interieurkwaliteit. De cabine van de Scénic maakt nog steeds indruk met zijn variabiliteit. Zo kunnen de achterstoelen weg geklapt worden en zit er tussen de voorstoelen (doe overigens niet optimaal steunen) een verschuifbaar opbergvak.

 

80%
80%
Awesome

De nieuwe 1.3 TCe motor is niet alleen veelbelovend op papier, maar komt zijn beloften ook na in de praktijk. Hij bewijst dat de comeback van benzinemotoren ten nadele van diesels terecht is, en niet alleen vanwege zijn aangenamere karakter. De doelstelling voor deze viercilinder, die een sleutelrol gaat spelen in het motoraanbod van diverse merken, is een productie van meer dan 1 miljoen exemplaren per jaar. Renault heeft zijn huiswerk daarvoor uitstekend gedaan. Specifiek voor de Scénic geldt dat 1.000 euro extra investeren in de 160 pk variant niet nodig is: de gereden 140 pk versie is vlot zat. Het prijsvoordeel van de 115 pk uitvoering bedraagt slechts 800 euro zodat ook vanuit die optiek de geteste vermogensversie de beste keuze is.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (67)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.