Nieuwstelex

0

+++ ALCANTARA wordt in de auto-industrie steeds populairder. De Italiaanse fabrikant kan de vraag naar het synthetische materiaal inmiddels niet meer aan. Alcantara wordt gemaakt van polyurethaan, polyester en microvezels. Het is enigszins vergelijkbaar met suède. Alcantara is zo’n 50 procent lichter dan leer, duurzaam en ook nog eens brandvertragend. Het materiaal werd begin zeventig ontwikkeld door het Japanse chemiebedrijf Toray Industries, dat in 1972 samen met het Italiaanse ENI de joint venture Alcantara S.p.A. oprichtte. Naar nu laat directeur Andrea Boragno weten dat zijn bedrijf ongeveer 20 procent van alle nieuwe orders moet weigeren. De vraag is in de laatste jaren enorm toegenomen, zei de Italiaan, niet alleen vanuit de autobranche, maar ook steeds meer vanuit de technologiesector en de plezierjachtindustrie. Boragno kondigt aan dat zijn bedrijf bijna 300 miljoen euro gaat investeren in verdubbeling van de productie. Momenteel kan Alcantara ‘slechts’ 8 miljoen meter per jaar maken. Zo’n 60 procent van de productie is bestemd voor klanten in Europa. Azië en Noord-Amerika zijn goed voor respectievelijk 30 en 10 procent. +++

+++ BMW zal de i3 op korte termijn (lees: 2020) vervangen door een uitstootvrije liftback van het formaat 4-serie. Die is dus een slag groter, reden waarom het merk uit München ook zit te broeden op een kleiner instapmodel van de i familie. Die krijgt de naam i1 en zal heel wat technische elementen delen met de elektrische Mini. Het gaat dus om een auto die gebaseerd wordt op het UKL platform. Hij wordt een stuk groter dan de i3, maar niet duurder, integendeel. Vandaar dat de typeaanduiding i1 wordt overwogen. +++

+++ Voor het eerst in 10 jaar is de gemiddelde CO2 uitstoot van nieuwe auto’s in Europa weer gestegen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Jato steeg de gemiddelde emissiewaarde in 2017 naar 118,1 gram/km. In 2007 bedroeg de uitstoot nog 159,1 gram en in 2016 was dat gedaald naar 117,8 gram. Maar nu is er dus weer sprake van een stijging. In 2016 liet Peugeot van de 20 meest verkochte merken in Europa nog het laagste CO2-cijfer optekenen. Het succes van de 3008, die vooral in benzine-uitvoering wordt besteld en minder een CO2-efficiëntere dieselvariant, deed dat gemiddelde stijgen van 101,8 gram/km naar 104,5 gram. Daardoor heeft Peugeot de eerste plek af moeten staan aan Toyota, dat in 2017 uitkwam op 101,2 gram. Dat is te danken aan de diverse hybride modellen in het gamma. De derde podiumplek is voor Citroën, met een gemiddelde van 105,5 g/km. Daarna volgen Renault (106,6), Suzuki (114,9), Fiat (115,6), Nissan (115,9), Skoda (115,9 g), Dacia (116,9) en Seat (118,1). Volkswagen staat op plaats 11, met 119,6 gram/km). Het merk wordt gevolgd door Kia (120,0). BMW staat als eerste premiummerk op plaats 14, met een gemiddelde van 121,8 gram/km. +++

+++ Driekwart van de Duitse DIESEL rijders is niet bereid de kosten voor aanpassing van hun auto aan de strengere emissie-eisen zelf op te hoesten. Als de fabrikant dat niet doet, dan wil ruim de helft van deze groep automobilisten desnoods naar de rechter stappen om die fabrikant te dwingen de auto terug te nemen en het volledige aankoopbedrag ook terug te betalen. Dat blijkt uit een representatieve enquête van onderzoeker YouGov naar aanleiding van de dreigende rijverboden voor dieselauto’s in veel Duitse steden. Net één op de tien ondervraagden wil wel zelf betalen voor het aanpassen van hun dieselwagen als dat al technisch mogelijk zou zijn. Veel automobilisten stellen op een andere vraag dat ze nauwelijks meer weten wat er met alle dieselverboden gebeurt, zo bericht Automobiel Management. Wel zegt een opmerkelijke 70 procent dat ze er voorshands geen reden in zien om hun auto van de hand te doen. Tegelijk lijken dieselrijders bij de Duitse rechter langzamerhand hun zin te krijgen. Vorige week heeft een districtsrechter in Hamburg voor het eerst bepaald dat Volkswagen inderdaad een dieselwagen moest terugkopen en de koper zijn geld moet terugbetalen. De rechter vindt dat de waarde van die auto door het gesjoemel met de emissies niet meer z’n geld waard is. Volkswagen heeft direct al aangekondigd in beroep te gaan. Bij Duitse rechtbanken lopen tientallen van dit soort zaken die de autofabrikanten vele miljarden kunnen gaan kosten. +++

+++ Fabrikanten vertragen de opmars van de ELEKTRISCHE auto. Zij zouden liever diesels en SUV modellen verkopen omdat daarop meer winst te behalen is. Dat stelt het in Brussel gevestigde milieu-instituut Transport & Environment (T&E) op basis van eigen onderzoek. Er is gekeken naar hoeveel modellen uit de top50 van bestverkopende auto’s er gemiddeld per jaar een grote update krijgen. Zo’n facelift gaat volgens het milieu-instituut vaak gepaard met de introductie van een stekkerhybride of elektrische uitvoering. T&E constateert dat in het verleden gemiddeld 7 modellen per jaar een update kregen. In 2017 ging het om 6 modellen, dit jaar slechts om 4 auto’s. Kijkend naar de aankondigingen van autofabrikanten komen er volgend jaar 14 nieuwe modellen op de markt, gevolgd door 7 stuks in 2020. T&E trekt daaruit de conclusie dat de autofabrikanten, die vanaf 2021 aan strengere normen voor de CO2-uitstoot moeten voldoen, hun oude vervuilende modellen zo lang mogelijk blijven verkopen, omdat daar meer winst op te behalen is. Greg Archer, directeur Schone Voertuigen bij T&E, stelt dat fabrikanten puur voor korte termijn winst gaan. “Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze roepen moord en brand en beweren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen wegens de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte SUV modellen pushen om hun winst te maximaliseren. Als gevolg daarvan stijgt de CO2-uitstoot en de consument geeft meer uit aan brandstof. Maar de realiteit is, dat bijna alle autofabrikanten die Europese normen gaan halen, om boetes te voorkomen”. Die laatste uitspraak baseert Archer op het rapport waarin voorgerekend wordt dat enkel Fiat-Chrysler, Honda en Hyundai-Kia serieus risico lopen om de normen van 2021 niet te halen. Onderzoeksbureau Jato kwam eind vorig jaar tot heel andere conclusies. Vrijwel alle fabrikanten trekken miljarden uit voor de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarbij niet zelden geheel nieuwe autofabrieken en accufabrieken gebouwd moeten worden. Ook de laadinfrastructuur in de meeste landen is nog niet geschikt voor een massale overstap naar elektrisch rijden. Het milieu-instituut slaat bovendien de plank mis door te stellen dat fabrikanten ‘oude’ SUV modellen hebben. Het tegendeel is waar: vaak gaat het om kersverse ontwerpen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER gaat in Engeland duizend banen schrappen. Volgens de fabrikant staan de verkopen onder druk door een nieuwe dieselbelasting van de Britse overheid en onzekerheid bij het publiek over Brexit. De ontslagen vallen in de Jaguar Land Rover fabriek in Solihull. Het contract van 1.000 medewerkers met een tijdelijk contract wordt niet verlengd. Jaguar Land Rover zou daartoe hebben besloten omdat de Britse verkopen van de autobouwer in het eerste kwartaal van 2018 met 26 procent zijn ingezakt. Dit zou vooral het gevolg zijn van nieuwe maatregelen van de Britse overheid. Vanaf deze maand heeft die de belasting op nieuwe dieselauto’s verhoogd. En daar heeft Jaguar Land Rover extreem veel last van. Van alle Jaguars, Land Rovers en Range Rovers die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht, heeft 90 procent een dieselmotor onder de kap. +++

+++ De binnenkort te onthullen elektrische versie van de KIA Niro komt in verschillende uitvoeringen. Het merk gaat 2 accuversies aanbieden: 39 en 64 kWh. Met het laatste batterijenpakket kan de Niro 300 kilometer rijden; de 64 kWh versie is goed voor een actieradius van 467 kilometer. Deze waarden zijn gemeten volgens de nieuwe, strengere WLTP methode en zijn dus realistischer dan de ‘oude’ cijfers die nu nog door veel andere fabrikanten worden opgegeven. Beide versies zijn geschikt voor snel laden, waarmee de accu’s in 55 minuten voor 80 procent worden opgeladen. De elektrische versie van de Niro zal worden uitgerust met diverse nieuwe technologieën, zoals een fileassistent waarmee semi-autonoom rijden mogelijk is. Nog interessanter is het slimme gaspedaal, waarmee het rempedaal (bijna) overbodig wordt. De auto remt automatisch af als je het gaspedaal loslaat. Bij het afremmen wordt energie opgewekt, waarmee de actieradius kan worden verlengd. De mate van afremmen en dus regenereren wordt onder andere bepaald door de afstand die de auto heeft tot de voorganger en de hellingsgraad van weg. Heuvel op zal de auto bijvoorbeeld minder remmen dan heuvel af. De elektrische versie van de Niro wordt later dit jaar onthuld. Over wat de auto gaat kosten kunnen we nog weinig zeggen, behalve dan dat Kia “geen Tesla prijzen” gaat vragen.

+++ MERCEDES zal eind april op de Beijing Motor Show een opulente SUV onder het Maybach sublabel presenteren. Ondanks de forse afmetingen krijgt het model niet meer dan 4 zitplaatsen. Mercedes belooft dat de SUV zeer milieuvriendelijk wordt, want hij krijgt een elektrische aandrijflijn. Reken op circa 750 pk. Mercedes zal op de Beijing Motor Show ook een lange wielbasis uitvoering van de GLC presenteren. Die is alleen bestemd voor Chinese consumptie. Deze SUV gaat concurreren met de eveneens nieuwe Audi Q5L . +++

+++ De FIA heeft de aanvraag van PORSCHE om als fabrikant te worden toegelaten tot het Formule E kampioenschap, geaccepteerd. Dat betekent dat het fabrieksteam uit Weissach de ontwikkeling van een eigen elektrische aandrijflijn kan voortzetten. Deze wordt in 2019 gehomologeerd. Porsche heeft in juli 2017 aangekondigd dat het van plan was om per eind 2019 deel te nemen aan het 6de seizoen van het wereldkampioenschap voor elektrisch aangedreven formuleauto’s. Fritz Enzinger, bij Porsche verantwoordelijk voor het Formule E programma: “De afgelopen jaren hebben FIA en Alejandro Agaga fantastisch werk verricht. Dankzij deze ontwikkeling zijn we in staat om het op het circuit op te nemen tegen gerenommeerde automerken”. Andreas Seidel is bij Porsche verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en de uitvoering van het Formule E-programma. Onder zijn leiding werd het 919 Hybrid project ook zeer succesvol. Seidl: “De mogelijkheden en prestaties van elektrische auto’s staan bij Porsche al enige tijd centraal. Hoe dieper onze ingenieurs in dit onderwerp duiken, des te fascinerender de oplossingen worden. We kunnen dan ook niet wachten om het eerste chassis begin 2019 in ontvangst te nemen en er onze eigen aandrijflijn in te testen. De tweede generatie Formule E-racer, die begin maart in Genève werd onthuld, is zeer geslaagd”.De Formule E stelt het chassis en de batterij ter beschikking. Alle aandrijfcomponenten worden door de teams zelf ontwikkeld. Daarmee is het voor Porsche mogelijk om met maatwerkoplossingen te komen voor belangrijke technologieën als de elektromotoren, de omvormer, het brake-by-wire systeem, de transmissie, het differentieel, de aandrijfassen, de dragende structuur en onderstelcomponenten aan de achteras en het koelsysteem en de ECU (Electronic Control Unit). De energie-efficiency van de aandrijflijn speelt niet alleen op het circuit een belangrijke rol, maar is ook zeer relevant voor de ontwikkeling van elektrisch aangedreven productiemodellen. Porsche’s entree in de Formule E valt samen met de marktintroductie van de productieversie van de Mission E concept. Deze eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche wordt de meest sportieve en geavanceerde auto in zijn klasse. Porsche investeert tot en met 2022 meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit. +++

Comments are closed.