Vanaf zaterdag 14 juli staat de nieuwe X4 bij de BMW dealer in de showroom. Direct bij de lancering zijn er 5 motorvarianten leverbaar, waarvan 3 diesels en 2 benzine-uitvoeringen. In de zomer worden de M40i en xDrive30d toegevoegd aan het gamma van de nieuwe X4. Van de eerste generatie zijn ruim 200.000 exemplaren verkocht.
Instapversie is de X4 xDrive20i. Deze kost 62.995 euro en heeft een 2,0 liter benzinemotor onder de kap van 184 pk en 290 Nm. Een 8-traps Steptronic automaat is standaard. Voor de acceleratie naar 100 km/u geeft BMW een tijd van 8,3 seconden op. De topsnelheid bedraagt 215 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen de 7,1 en 7,3 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 163 à 168 gram/km betekent.
Een trede hoger staat de xDrive30i uitvoering. Die kost 75.595 euro en heeft een 252 pk / 350 Nm variant van dezelfde 2,0 liter benzinemotor onder de kap. De sprinttijd naar 100 km/u wordt daarmee verkort tot 6,3 seconden, terwijl de topsnelheid stijgt naar 240 km/u. Noemenswaardige consequenties voor het gemiddelde brandstofverbruik heeft dit niet: dat bedraagt 7,2 à 7,3 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 164 à 168 gram/km betekent.
Diesel in de X4 kan op 3 manieren. Om te beginnen in de xDrive20d uitvoering, die 71.995 euro kost. Zijn 2,0 liter motor is goed voor 190 pk en 400 Nm. De X4 accelereert daarmee in 8,0 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 213 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt tussen de 5,4 en 5,6 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 142 à 149 gram/km betekent.
Dezelfde motor is ook onder de kap van de 78.995 euro kostende xDrive25d uitvoering te vinden, maar dan met 231 pk en 500 Nm. De acceleratietijd naar 100 km/u wordt hiermee verkort tot 6,8 seconden en de topsnelheid stijgt naar 230 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt marginaal hoger: 5,5 à 5,7 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 145 à 149 gram/km betekent.
Last but not least de M40d dieseluitvoering. Die kost het meeste geld (97.695 euro), maar dan krijg je ook wat. Zoals een 6 cilinder 3,0 liter motor van 326 pk en 680 Nm. De X4 accelereert daarmee in 4,9 seconden naar 100 km/u; de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt volgens BMW 6,4 à 6,6 liter/100 km, hetgeen een CO2-emissie van 170 à 173 gram/km betekent.
BMW | Alfa Romeo | Mercedes |
X4 | Stelvio | GLC |
xDrive20i | 2.0T 280 AWD | 350e 4Matic |
62.995 euro | 62.445 euro | 62.623 euro |
BMW | Jaguar | Porsche |
X4 | F-Pace | Macan |
xDrive30i | 30t AWD | – |
75.595 euro | 75.720 euro | 75.300 eurp |
BMW | Kia | Mercedes |
X4 | Sorento | GLC Coupé |
xDrive20d | 2.2 CRDi 4WD GT-Line | 250d 4Matic |
71.995 euro | 70.970 euro | 70.802 euro |
BMW | Land Rover | Volvo |
X4 | Range Rover Evoque C | XC60 |
xDrive25d | SD4 SE | D5 AWD R-Design+ |
78.995 euro | 78.070 euro | 76.780 euro |
BMW | Jeep | Land Rover |
X4 | Grand Cherokee | Range Rover Velar |
xDriveM40d | 3.0 CRD Trailhawk | D300 R-Dynamic |
97.695 euro | 97.155 euro | 96.700 euro |
De nieuwe X4 is ten opzichte van het uitgaande model in de lengte (+81 mm), de breedte (+37 mm) en qua wielbasis (+54 mm) gegroeid. De hoogte is met 3 mm verminderd. In de vorm van de Model xLine, Model M Sport X en Model M Sport uitvoeringen biedt de nieuwe X4 volgens BMW veel personalisatiemogelijkheden. Voor het eerst zijn ook exclusieve opties uit de Individual portfolio leverbaar.
BMW stelt dat de nieuwe X4 een duidelijk betere dynamiek biedt dankzij de uitgebreid verbeterde en lichtere ondersteltechnologie. De onderstelsystemen Variable Sport Steering, Performance Control, Adaptive M wielophanging, M Sport differentieel en M Sport remmen zijn standaard op de X4 óf optioneel leverbaar. Het gewicht is tot 50 kilo verminderd. De nieuwe X4 heeft de beste aërodynamica in dit segment met een luchtweerstand coëfficiënt van 0,30.
De nieuwste versie van het bedieningssysteem BMW iDrive en intelligente stembediening is standaard. Control Display met touch screen functie en Gesture Control zijn optioneel. Dat geldt ook voor Driving Assistant Plus met Steering Assistant en Lane Control Assistant, evenals Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. De persoonlijke Connected mobiliteitsassistent biedt volgens BMW naadloze connectiviteit tussen de auto en het digitale leven van de bestuurder.
.