Prijsvergelijking Fiat 500 Young

0

Fiat verkeert verkooptechnisch in zwaar weer. In Europa is het marktaandeel van 5,4 procent begin 2017 gedaald naar 4,8 procent afgelopen maand. Dat is fors. En in Nederland gaat het nog slechter: in een krachtig groeiende markt verloor Fiat een derde van zijn verkopen. Alle modellen hebben het moeilijk, maar de 500 vangt als hoogste boom de meeste wind: in het eerste kwartaal daalde de afzet van 1.878 naar 1.195 exemplaren.

Tijd voor actie dus, en dat doet Fiat door een nieuwe Young uitvoering van de 500 te introduceren. Daarmee daalt de instapprijs, terwijl de uitrusting juist wordt uitgebreid. De Young maakt de Pop en Popstar uitvoeringen overbodig. Die verdwijnen dan ook uit de prijslijst. Al is dat op de website van Fiat nog niet terug te vinden. Beste importeur, hoezo denk je dat de autoconsument jou ziet staan als jijzelf niet eerst je huiswerk doet? Dit soort laksheid kennen we eigenlijk alleen van SsangYong en die ligt verkooptechnisch in Nederland (ook) op apegapen.

Terug naar de 500 Young. Fiat gebruikte deze typeaanduiding al eerder voor de Panda. De 500 beschikt als Young over zaken als centrale deurvergrendeling, handbediende airconditioning, cruisecontrole, het Uconnect systeem met 5 inch touch screen, een in hoogte verstelbaar met leder bekleed stuurwiel en een DAB+ radio met Bluetooth. Wie 15 inch lichtmetalen velgen wenst, hoeft slechts 250 euro bij te betalen.

De prijzen van de 500 Young beginnen bij 14.495 euro. Voor dit bedrag krijg je de 69 pk sterke 1,2 liter 4 cilinder uitvoering zonder turbo. Niet spannend, maar in de omgang prettiger dan de 2 cilinder TwinAir turbomotor, ondanks dat deze versie 80 pk sterk is. Deze 500 Young kost met handbak 15.095 euro en met Dualogic gerobotiseerde transmissie 16.095 euro.

FiatCitroënToyota
500C1Aygo
Young 69
Shine 68X-First 72
14.495 euro14.320 euro14.945 euro

Voorheen moest de 500 minimaal 15.535 euro opbrengen. Voor dat bedrag kreeg je dan de minder complete Pop versie. Theoretisch zou Fiat nu dus beter zaken moeten kunnen doen. Ook de 500C, de uitvoering met roldak en cabrioletbeleving, is trouwens als Young verkrijgbaar. De prijzen daarvan liggen 3.000 hoger dan die van de vergelijkbaar gemotoriseerde, dichte 500. Fiat biedt tijdelijk een Mobile Drive inruilbonus van 750 euro aan. Daarmee daalt het instaptarief van de 500 Young nog verder, namelijk naar 13.745 euro.

Comments are closed.