Spectaculair: Aston Martin Vantage

0

Waarom de korte test?

Het gaat Aston Martin sinds vorig jaar weer voor de wind. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan een nieuwe generatie modellen. Na de DB11 is nu de Vantage verkoopklaar. In Portugal kon op het Portimao circuit met de nieuweling worden kennisgemaakt.

Wat voor auto is het?

Het ‘kleintje’ van Aston Martin is een stuk baldadiger geworden. Nog meer dan voorheen richten de Britten met dit model hun pijlen op de Porsche 911. De 4,47 meter lange Vantage is 27 centimeter compacter dan de DB11, maar met 1,94 meter vrijwel even breed. Dat maakt hem beweeglijker en agressiever dan zijn grote broer, die meer een Grand Tourer is. De van aluminium vervaardigde basisconstructie met een vast gemonteerd achterste subframe, zonder dempende rubbers, is identiek, maar 67 procent van de onderdelen zijn speciaal voor de Vantage ontworpen. Anders dan de DB11 ontbreekt een achterbank. Wel is er een royale kofferruimte aanwezig, bereikbaar via een grote derde deur.

Achter de vooras van de 2-zitter huist een motor van het Duitse Mercedes-AMG, een dubbel geblazen V8 van 4,0 liter en 510 pk / 685 Nm die via een 8-traps automaat van ZF, een carbon cardanas en een actief differentieel de achterwielen aandrijft. Het betreft een systeem met meerplaten koppelingen, afkomstig van specialist GKN, dat ook aan onder andere Lexus (RC F) en BMW (M3/M4) levert. De 1.530 kilo wegende Vantage kan in 3,6 seconden naar 100 km/u sprinten. Een uitvoering met handgeschakelde 6-bak volgt later, evenals een open variant en waarschijnlijk ook een V12 uitvoering. Van de DB11 weten we dat een dergelijke unit in de motorbaai past en bij de vorige generatie was de 12 cilinder versie een klinkend succes. Een goedkopere (6 cilinder) uitvoering komt er vooralsnog niet. Aston Martin denkt die niet nodig te hebben om zijn productiecapaciteit van 7.000 sportwagens per jaar volledig te benutten.

In vergelijking met de vorige Vantage is de nieuwe editie veel duurder geworden: hij moet in Nederland 211.000 euro opbrengen. Het oude model mocht weg voor 187.690 euro. Maar de nieuwe Vantage is sneller dan diens S uitvoering, waaraan een prijskaartje van 197.131 euro hing. Bovendien zijn parkeersensoren en een uitgebreid multimediasysteem met navigatie voortaan standaard. De wielophanging bestaat vóór uit dubbele driehoeken en achter beschikt de Vantage over een multi-link constructie. Adaptieve dempers zijn standaard. Er zijn 3 rijmodi: Sport, Sport+ en Track. Stalen remschijven zijn standaard, maar koolstofkeramische exemplaren staan op de optielijst. Die heb je overigens alleen nodig bij intensief circuit gebruik.

Optisch heeft de nieuwe Vantage veel weg van de DB10, de dienstwagen van James Bond in de film Spectre. Met name de achterzijde oogt spectaculair en ook van opzij beschikt de Brit over perfecte proporties. De voorzijde oogt daarentegen wat flets en onaf. Toch twijfel je geen seconde over de herkomst van deze nieuweling. De basisvorm is immers ongewijzigd gebleven, met relatief korte wielbasis, brede dijen en gespierde kont. De Vantage doet het zonder al teveel spoilers en koelluchtopeningen, al steekt uit de kont wel een flinke diffusor. Die kan desgewenst in een contrasterende kleur worden uitgevoerd.

Is het wat?

In vergelijking met zijn voorganger, die wel goed gebalanceerd was, maar souplesse miste, is de nieuwe Vantage een stuk minder weerbarstig geworden. Dat is onder andere te danken aan de actieve dempers, die het bochtgedrag een stuk soepeler maken en tegelijk meer stabiliteit bieden. De Vantage is een gemakkelijke auto om te besturen, ondanks dat de besturing minder scherp is dan bij de Porsche 911. Maar de Aston Martin reageert zoals je verwacht zodat men zich direct thuis voelt in de Brit. De installatie werkt direct en de Pirello P Zero banden bieden veel grip.

Ook op het circuit voelt de Vantage, ondanks dat hij afgerond 10 procent zwaarder is dan de Porsche 911, zich dankzij een ideale 50:50 gewichtsverdeling en zijn intelligente koppelverdeling in zijn element. Je kan bij het uitkomen van de bocht vroeg op het gas gaan om de werking te activeren: een kwestie van even de rechtervoet stabiel houden om de mechaniek zijn werk te laten doen, en dan vervolgens de V8 te laten brullen. In Track modus worden alle reacties extra aangescherpt. Dat voelt niet artificieel aan, maar maakt de Vantage gewoon razend efficiënt.

Minstens zoveel indruk maakt de V8 motor. Hoewel het basisontwerp zoals gezegd afkomstig is van Mercedes-AMG, heeft Aston Martin andere in/uitlaatkanalen gemonteerd om hem net zo te laten klinken als de atmosferische 4,7 liter unit uit de vorige generatie Vantage. Verschillen zijn er natuurlijk wel. De nieuwe motor klinkt minder fijn geslepen en een stuk rauwer. En er zit genoeg pit in. Vanaf 2.000 toeren is hij goed bij de les en de eerder genoemde Pirelli banden kunnen goed overweg met de 510 pk / 685 Nm. De 8-traps automaat van ZF weet ook in deze Aston Martin bevredigen. Hij schakelt snel en zonder haperen. Desnoods door jou aangestuurd via de flippers. Alleen bij terugschakelen op het circuit aarzelt hij wat, maar dat lijkt meer aan het motor managementsysteem te liggen dan aan de transmissie.

In het interieur zijn diverse bedieningsorganen van Mercedes terug te vinden. Ook het Comand multimediasysteem is van de Duitsers afkomstig. Er zijn ergere dingen in de wereld. Je zit erg laag, waardoor de cabine aanvoelt als een cocon. Ietwat storend is het geforceerde design met veel hoeken en driedimensionale sculpturen, Jammer, want de carrosserie is juist heel ‘clean’ met amper welvingen en knikken. Op het wensenlijstje staat ook een klassieke analoge toerenteller. Het digitale exemplaar dat nu in de Vantage zit, maakt de auto wat inwisselbaar. Verder ontbreekt een dashboardkastje. Er zijn sowieso amper opbergmogelijkheden in het interieur.

Gelukkig is er dankzij het nieuwe platform wel meer zitruimte en iedereen kan een perfecte houding achter het stuur vinden dankzij royale verstelmogelijkheden. Het veercomfort is voor een hardcore sportwagen als de Vantage verrassend goed. Alleen het motorgeluid kan op den duur vermoeiend worden. Als je een stille en vredige sportwagen zoekt, kan je beter opteren voor de DB11. Maar die is weer veel minder geschikt voor circuitgebruik, waar de Vantage laat zien dat zijn grenzen verrassend ver liggen.

 

90%
90%
Awesome

De nieuwe Vantage is met 211.000 euro stevig geprijsd, maar niet duurder dan de Turbo (en meer dan 500 pk sterke) uitvoeringen van de Porsche 911. Hij is duidelijk rauwer dan de meer op luxe gerichte DB11 en dat is alleen maar een goede zaak, want zo vullen beide sportwagens elkaar perfect aan. Ondanks zijn bravoure is de Vantage geen auto die intimideert, want zijn weggedrag is heel voorspelbaar, waardoor een kind de was kan doen. Tegelijkertijd laat hij met name op het circuit zien geen doetje te zijn. De Vantage bewijst zich daar als een lenige en daadkrachtige sportwagen, die elk moment klaar is om het asfalt als een panter te bespringen en om te brullen als een leeuw. Kortom, Aston Martin heeft een geweldige machine ontworpen. Het merk laat zien momenteel in uitstekende vorm te verkeren. Logisch dat de eigenaren nu middels een beursgang willen cashen!

  • 9
  • User Ratings (2 Votes)
    10

Comments are closed.