Braaf: Volkswagen T-Cross

0

In Europa zit het marktaandeel van Volkswagen al een tijdje in de lift. Momenteel staat het merk op 12,1 procent, terwijl dit begin vorig jaar nog 10,6 procent was. Een indrukwekkende verbetering. Is de Europese autoconsument de sjoemeldiesel affaire vergeten? Nee, al kan je wel stellen dat het imago van Volkswagen tegen een stootje kan. Maar de marktaandeelwinst is vooral te danken aan nieuwe SUV modellen. De tweede generatie Tiguan is uitstekend aangeslagen in Europa, de 7-persoons Allspace versie is een welkome aanvulling op het gamma en ook de introductie van de T-Roc heeft de positie van Volkswagen versterkt. Deze cross-over is een regelrechte hit.

Maar het SUV offensief van Volkswagen is nog niet afgerond. Immers, het merk uit Wolfsburg is nog niet actief in het segment dat wordt aangevoerd door de Renault Captur en waar vrijwel iedereen (enige uitzondering: Ford), inclusief dochter Seat met de Arona, goede zaken doet. Een SUV op basis van de Polo moet daar verandering in brengen. Die gaat T-Cross heten. Hier zie je de meest recente spionagefoto’s.

Autointernationaal.nl wordt niet direct enthousiast van de gecamoufleerde T-Cross. Zo rebels als de T-Roc oogt (voor een Volkswagen), zo braaf en conventioneel ziet de T-Cross er uit. Jammer, want Volkswagen weet nu uit ervaring (met de T-Roc) dat onconventionele designelementen door de autoconsument wel degelijk beloond worden. Daarom sloeg Toyota met de C-HR ook een homerun.

De T-Cross eerder een gekrompen Golf Sportsvan dan een frivole SUV met fiks uitgeklopte wielkasten. De duffe uitstraling van de T-Cross komt waarschijnlijk doordat het ontwerp minimaal even hoog is als de T-Roc (1,57 meter), maar een stuk korter. Dan levert nooit sexy carrosserieproporties op. Maar goed, het nog dit jaar te onthullen eindresultaat kan nu alleen maar meevallen. Wie weet knapt de T-Cross wel enorm op van een dak in een contrasterende kleur en hele dikke wielen. En kunnen we opgelucht ademhalen als wij de complete (chromen?) grille zien.

Niet vergeten moet worden dat de Polo in prototypevorm evenmin een erg aantrekkelijke indruk maakte, terwijl de uiteindelijke productieversie heel goed te pruimen is. Dit neemt niet weg dat een andere dochter van Volkswagen, Skoda, het slimmer aanpakt voor wat betreft haar B segment cross-over. Die kiest bij de productieversie van de Vision X voor een maatvoering die een halve klasse groter is (circa 4,25 meter versus 4,13 meter voor de T-Cross), en met dat meer gestrekte design oogt de Tsjech een stuk dynamischer.

In het motorengamma verwacht Autointernationaal.nl in elk geval de 95 pk en 115 pk varianten van de 1.0 TSI turbobenzinemotor plus de 150 pk sterke 1.5 TSI met zeilfunctie. Het is twijfelachtig of de T-Cross leverbaar wordt in 95 pk sterke 1,6 liter dieseluitvoering. Immers, de T-Roc doet het ook zonder TDI varianten en daar lijden de verkopen geen minuut onder. Het ligt meer voor de hand dat de T-Cross in een later stadium leverbaar wordt met milde hybride (48 Volt systeem) techniek.

Qua transmissie kan er gekozen worden uit een handbak met 5 of 6 versnellingen, of de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Er zijn geen uitvoeringen met 4Motion vierwielaandrijving gepland. Het gebruik van het MQB ((Modularer Quer Baukasten) A0 platform betekent een grote interieurbreedte, zeer volwassen rijeigenschappen, een eerste klas multimediasysteem, een digitaal instrumentarium en adaptieve cruisecontrole. Basismodel wordt de Trendline. Die gaat waarschijnlijk afgerond 23 mille kosten.

Volkswagen wil over 2 jaar 19 verschillende SUV modellen in haar mondiale gamma hebben. Die zullen samen 40 procent van de verkopen genereren. Voor wat betreft het Europese subgamma is een sleutelrol weggelegd voor de T-Cross. In de eerste 4 maanden van dit jaar bedroeg het verkoopaandeel van de bestaande SUV modellen van Volkswagen namelijk ‘slechts’ afgerond 20 procent. Werk aan de winkel dus voor de T-Cross, maar dat zal niet makkelijk worden als het design net zo sober is als bij het hier betrapte prototype.

Reageren is niet mogelijk.