Dit is écht premium: Volkswagen Touareg

0

De Touareg maakt al sinds 2002 onderdeel uit van het Volkswagen gamma. Bij zijn introductie was het de eerste SUV van het merk. Ook maakte de Touareg onderdeel uit van het offensief van Volkswagen om in het hogere segment aan de grond te krijgen. Daarvoor werden dat jaar ook de Phaeton om stelling gebracht en de W8 uitvoering van de Passat.

Met de dure sedans had Volkswagen niet veel succes, maar de eerste generatie Touareg was een hit, ook in Nederland. De populariteit van de SUV begon rond de decenniumwisseling in Europa serieuze vormen aan te nemen. Volkswagen wist daar met de Touareg een leuk graantje van mee te pikken. In 2004, het eerste volle verkoopjaar in Nederland, werden 708 exemplaren van de SUV op kenteken gezet in Nederland. Daarmee wist hij bijna 9 procent van het afzetniveau van de Passat te halen. Daarna werd het gestaag minder. Niet omdat de Touareg een auto vol verborgen kwalen zou zijn maar omdat nieuwe concurrenten meer aantrekkingskracht bleken te hebben. Zo gaat dat in autoland: voor veel autoconsumenten is er een onweerstaanbare aantrekkingskracht om in een kersvers model rond te rijden. De tweede generatie Touareg uit 2010 wist het tij niet te keren: die was weliswaar 200 kilo lichter dan zijn voorganger, maar aan deze ‘Light’ versie zat eerlijk gezegd kraak noch smaak. Met als gevolg dat vorig jaar slechts 10 exemplaren van de SUV op kenteken werden gezet in Nederland. Daarmee wist nog geen 0,3 procent van het afzetniveau van de Passat te halen.

Eigenlijk mag de tweede generatie Volkswagen Touareg hiermee niet ontbreken in het boek ‘Grootste auto flops aller tijden’ (waarin de Ford Edsel natuurlijk de hoofdrol heeft), maar laten we niet verder achterom kijken, maar vooruit. Vanaf komende zomer start in Nederland de levering van de derde generatie Touareg. Die is compleet nieuw. Als jij vaste bezoeker van Autointernationaal.nl bent, dan weet je dat regelmatig prototypes of spionagefoto’s van nieuwe modellen worden besproken. In mei 2017 werd de nieuwe Touareg onder de loep genomen. ‘Geheimtip’ stond er in de kop van het artikel. Want de derde generatie van de grote SUV van Volkswagen maakt gebruik van het zogeheten MLB Evo platform van de Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne. Tegelijkertijd zijn de prijzen relatief ‘volks’: je kan al wegrijden met de Touareg voor 79.750 euro. Terwijl het actieve geluid eliminatie systeem identiek is aan dat van de minimaal 225.700 euro kostende Bentayga en de vierwielaandrijving techniek gedeeld wordt met de Lamborghini Urus, waaraan een prijskaartje van 278.844 euro hangt.

De nieuwe Touareg verdient het dus om veel beter in de smaak te vallen bij het publiek dan zijn voorganger. Om hem aantrekkelijker te maken, heeft Volkswagen de carrosserie proporties gewijzigd. De nieuwe Touareg is 77 mm langer, 44 mm breder en 7 mm lager. Dat geeft hem een sportievere uitstraling; zoals dat per definitie hoort bij een SUV. Bij de visuele impact heeft Volkswagen niets aan het toeval overgelaten door de nieuwe Touareg te voorzien van een enorme grille met horizontale spijlen. Voor de doorsnee merkklant had het misschien wel een tikkeltje soberder gemogen, maar vooruit, deze SUV moet ook in China kopers trekken. Aldaar is er (bij wijze van spreken) een verband tussen de status van een auto en de dikte van de chroom strips in de grille.

Toch verbleekt die grille bij het dashboard van de nieuwe Touareg. Daar weet Volkswagen als volumemerk in een segment dat wordt gedomineerd door premium spelers voor een nieuwe standaard te zorgen. Digitale dashboards zijn op zich niks nieuws, maar aan de optionele, zogeheten Innovision Cockpit kan niemand tippen. Het bestaat uit een 12,3 inch groot display achter het stuur (Active Info Display) dat naadloos overloopt in een 15 inch groot touch screen aan de rechterkant voor het Discover Premium infomediasysteem. Daardoor wordt nog meer dan bij de jongste modellen van Mercedes de illusie gewekt dat er sprake is van één enorm, kristalhelder glazen paneel. Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar werkt ook formidabel met een grote mate van configureerbaarheid aan jouw persoonlijke wensen qua indeling. Qua functionaliteit laat Volkswagen zien niks toe te geven aan de premium merken met actuele informatie voor het navigatiesysteem en Apple Car Play plus Android Auto. Ook de afwerking van het interieur is superb. Volkswagen is niet zuinig geweest met het gebruik van leer, metaal en hoge kwaliteit glanzend plastic. Alles wat je aanraakt, lijkt voor de eeuwigheid gebouwd te zijn.

Volkswagen heeft er bewust voor gekozen om de Touareg alleen te leveren in 5-zits configuratie en niet met een (optionele) derde rij stoelen. Uit eigen onderzoek zou gebleken zijn dat SUV eigenaren die zelden gebruiken. Er kon op deze manier extra veel plek worden gecreëerd voor de achterpassagiers. Zelfs lange volwassenen hebben daar royaal de ruimte. Boven gaan de achterportieren ver open zodat in/uitstappen erg makkelijk is. De kofferruimte is 810 liter groot. Daarmee weet hij zijn familielid Audi Q7 met 40 liter te overtreffen. De oude Touareg kon 697 liter verstouwen. En met neergeklapte achterbank doet de laadcapaciteit amper onder voor de veel hoekiger vormgegeven Volvo XC90. Een elektrisch bedienbare in/uitrolbare afdekking is standaard. De testauto was voorzien van optionele luchtvering. Daarmee kan je de grondspeling verkleinen als er zware voorwerpen moeten worden ingeladen (of vergroten als je ruw terrein in duikt).

De nieuwe Touareg is leverbaar in 4 verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering beschikt standaard over LED verlichting voor & achter, 18 inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise controle, Front Assist, parkeersensoren voor & achter, een elektrisch bedienbare achterklep, Lane Assist, het Discover Pro radio/navigatie/multimediasysteem en diverse mobiele internet diensten (Car-Net). De Touareg Elegance en Atmosphere bieden daarboven onder meer lederen Vienna bekleding, meervoudig elektrisch verstelbare comfortstoelen, chromen sierlijsten rond de ramen, met chroom afgewerkte bumpers en ambiente verlichting. Deze uitvoeringen onderscheiden zich van elkaar met een specifiek interieur. De Elegance heeft interieuraccenten van geborsteld aluminium en de Atmosphere van eikenhout met open poriën. De Touareg R-Line is de meest dynamisch ogende variant. Hij combineert de luxe van de Elegance en Atmosphere met sportieve designelementen. Voorbeelden zijn de 19 inch lichtmetalen velgen, sportieve R-Line bumpers, wielkastverbreding in carrosseriekleur, een verwarmbaar R-Line stuurwiel, een zwarte dakhemel en zwarte lederen bekleding in R-line design. Tegen meerprijs is deze uitvoering ook leverbaar als Black Style met zwart gelakte sierlijsten rondom de ramen, een zwart gelakte grille en zwarte gelakte buitenspiegels.

De nieuwe Touareg is voorzien van een groot aantal assistentiesystemen. Zo is er Night Vision, dat mensen en dieren waarschuwt voor een mogelijk ongeval door middel van een lichtsignaal. Nieuw is ook Road Work Lane Assist met Traffic Jam Assist (dat tot 60 km/u semi-autonoom stuurt, versnelt en remt, óók bij wegwerkzaamheden met alternatieve wegbelijning) en Cross Traffic Assist (dat reageert op kruisend verkeer op bijvoorbeeld snelwegafritten, kruispunten en bij parkeersituaties). Deze nieuwe SUV is bovendien leverbaar met intelligente IQ Matrix LED koplampen (met 128 LED’s per koplamp) die de meest optimale lichtbundel samenstellen op basis van stuuruitslag, snelheid, GPS data en de signalen van de camera aan de voorzijde.

Op de optielijst staat onder andere het Innovation pakket. Naast het virtuele, interactieve Innovision Cockpit instrumentenpaneel met 12 inch scherm en het Premium navigatiesysteem met 15 inch display bestaat dit pakket onder meer uit de Dynaudio geluidsinstallatie, voorruitprojectie, DAB+ radio, LED Matrix koplampen & 3D LED achterlichten, draadloos opladen van de mobiele telefoon, een verwarmbare voorruit en dode hoek sensor (Blind Spot Assist). De prijs voor dit pakket bedraagt 7.510 euro. De Innovision Cockpit is ook als losse optie te bestellen, en wel voor 3.395 euro.

De Touareg wordt leverbaar met 3 verschillende 3,0 liter V6 turbomotoren: 2 diesels (231 pk en 286 pk) en een benzinekrachtbron (340 pk). In 2019 volgt ook een 4,0 liter V8 turbodiesel met 421 pk en een stekkerhybride Touareg met 367 pk. Die laatste debuteert op de Chinese markt, maar komt in de nabije toekomst wellicht ook naar Europa. De Touareg mag ongeacht de motorisering 3.500 kilogram trekken. Hij is standaard uitgerust met een 8-traps automaat en 4Motion vierwielaandrijving. Een centraal geplaatst differentieel stuurt maximaal 70 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en tot wel 80 procent naar de achterwielen. Er zijn verschillende rij modi: Eco (voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik), Comfort (voor een zo optimaal mogelijk comfort), Normal, Sport (voor een sportiever weggedrag en minder overhellen), Snow (voor meer grip op gladde wegen) en Individual (waarbij de parameters afzonderlijk zijn in te stellen). Het optionele Offroad pakket voegt nog 4 modi toe:: Off-road Auto, Sand, Gravel en Off-road Expert. De bediening vindt plaats middels een draaiknop op de middentunnel.

Er kon worden gereden met de sterkste 6 cilinder dieselversie. Zijn 3,0 liter motor is stil en soepel en is moeiteloos in staat om de Touareg te laten versnellen. Ook heeft de V6 TDI voldoende spierkracht (600 Nm) om zijn tanden te laten zien als het er op aan komt, al is de gaspedaalrespons soms wat traag. Verder heeft de automaat niet altijd direct zin om van verzet te wisselen. Maar feit is dat je voor het genoemde instapbedrag van afgerond 80 mille bij de concurrentie (BMW, Land Rover, Mercedes, Volvo) een 4-pits diesel krijgt en niet de zijdezachtheid van een 6 cilinder. De optionele vierwiel sturing is een aanrader omdat de Touareg daarmee in de stad een stuk handzamer wordt. De draaicirkel van de grote SUV is met deze techniek vergelijkbaar met die van de Golf. Dat is handig als je een U bocht moet maken of tijdens ‘kruip door, sluip door’ exercities. Het parkeren wordt extra makkelijk gemaakt met de optionele parkeercamera.

De nieuwe generatie Touareg is zoals gezegd langer (4.878 mm) en breder (1.984 mm) dan zijn voorganger. Maar ondanks het grotere formaat (de carrosserie is voor 48 procent opgetrokken uit aluminium) is hij mede daardoor tot 106 kilogram lichter dan het oude model. Dat merk je aan het weggedrag. De handelbaarheid van de Touareg is er duidelijk op vooruit gegaan, al zijn de rijeigenschappen duidelijk inferieur aan die van de lichtvoetige Cayenne. De eerder genoemde, optionele vierwiel sturing vergroot zoals gezegd de wendbaarheid in de stad, maar dit is geen auto die grossiert in rij plezier. Dat komt vooral door de gevoelloze besturing die bovendien niet altijd voorspelbaar is. De installatie geeft amper feedback en hoewel je in Sport modus meer weerstand voelt, verbetert de artificiële stuurgedrag daar per saldo niet veel mee. Doordat de directheid van de installatie groter wordt bij meer dan een kwart stuuruitslag, is het lastig om de Touareg op een vloeiende manier te rijden.

Je doet jezelf, de passagiers (en de Touareg) het meeste plezier als je opteert voor een relaxte rijstijl. En als je de Sport modus laat voor wat die is. Dat is ook het veercomfort in orde. Kies je wél voor de Sport modus, dan zal je merken dat de Touareg gevoelig is voor dwars naden en spoorvorming, althans bij de testauto die voorzien was van extra grote wielen. Dat kan voor flink wat onrust zorgen aan boord. Gewoon de Normal of Comfort modus selecteren dus. Omdat de Touareg toch nooit zo sportief zal rijden als de Cayenne, heeft het weinig zin om de actieve stabilisatorstang aan te vinken op de optielijst. Voor de vierwiel sturing en de luchtvering is daarentegen wel wat te zeggen.

 

90%
90%
Awesome

Volkswagen vormt de ruggengraat binnen het gelijknamige concern. Er zijn zowel goedkopere als duurdere zustermerken. Dat maakt de interne concurrentiepositie soms lastig (zo zou je kunnen zeggen dat de Seat Ibiza meer waar voor zijn geld biedt dan de technisch identieke, maar wat duurdere Polo en hetzelfde geldt voor de Skoda Octavia versus de Golf), maar in het geval van de Touareg is het Volkswagen die een relatief lage prijs als troef kan uitspelen. De grote SUV is in dit opzicht tamelijk pretentieloos, terwijl het segment juist gekenmerkt wordt door premiummodellen met veel ambitieuzere tarieven.

Qua kwaliteit is 'goedkoop' geen 'duurkoop', integendeel: Volkswagen weet voor een nieuwe, hemelhoge standaard te zorgen op het gebied van interieurafwerking en hightech uitrusting. Het dashboard is een meesterstuk en belooft veel goeds voor de volgend jaar te introduceren, nieuwe Golf. Het is jammer dat de Touareg nogal afstandelijk rijdt, maar als het gaat om in een luxueuze ambiance en op een hoog comfortniveau van A naar B reizen, dan is deze Volkswagen bij de genoemde prijzen (de geteste 286 pk uitvoering moet 89.750 euro opbrengen. De meerprijzen van de Elegance / Atmosphere en R-Line bedragen respectievelijk 6.820 euro en 8.800 euro en in juli zal de prijs van de 340 pk sterke 3.0 V6 TFSI benzinevariant bekend worden gemaakt) onverslaanbaar.

  • 9
  • User Ratings (21 Votes)
    4.7

Comments are closed.