Nieuwstelex

0

+++ In Frankrijk wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie ACCU technologie voor de elektrische auto. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van uit carbon/nano tubes vervaardigde ultracondensatoren die veel sneller kunnen op/ontladen dan conventionele lithium/ion batterijen. Die kunnen veel meer energie vasthouden dan klassieke ultracondensatoren. Door ze naast het standaard, of een verkleind, lithium/ion batterijenpakket te plaatsen, hoeft de laatste alleen gebruikt te worden wanneer het echt nodig is, gaat deze langer mee en wordt het bereik van de elektrische auto groter. De Fransen hebben de technologie al getest op een Formule E racewagen. Het resultaat was een 30 procent lager gewicht van de auto terwijl het prestatieniveau identiek was. Men verwacht dat de technologie in 2022 productierijp kan zijn. De 3 grote Duitse premiummerken en Jaguar Land Rover hebben reeds interesse getoond. Lamborghini liet bij de Terzo Millenio Concept al zien hoe zij de nieuwe generatie accutechnologie denkt toe te passen. +++

+++ De autotentoonstelling van Detroit, die jaarlijks in januari gehouden wordt, was ooit dé hoogmis voor de auto-industrie. Maar de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig zien automerken zichzelf minder en minder als een fabrikant van een machine, maar meer als een ‘mobility solutions provider’. Omdat daarbij een sleutelrol is weggelegd voor de mobiele telefoon, heeft deelname aan een technologiebeurs veel meer zin. Door die trend hebben traditionele autotentoonstellingen het moeilijk. Er haken steeds meer merken af. BMW en Mercedes hadden zich al afgemeld voor de 2019 editie van de autotentoonstelling van Detroit en nu moet de show het ook zonder AUDI stellen. De organisatoren van de show zien het niet met lede ogen aan. Er wordt gebroed op maatregelen om de beurs interessanter te maken. Het opvallendste idee is: verplaatsing van januari naar oktober. Het zachtere klimaat in die maand zou het voor bezoekers aantrekkelijker maken om dan een kijkje te gaan nemen. Bovendien is er dan geen concurrentie met de technologiebeurs CES in Las Vegas die in januari wordt gehouden. +++

+++ BENTLEY gaat de volgende generatie Flying Spur ook in een stekkerhybride uitvoering leveren. Die krijgt de aandrijflijn van de Porsche Panamera E-Hybrid. Dat betekent 462 pk gecombineerd vermogen, 700 Nm aan koppel en een elektrische actieradius van 50 kilometer. Basisunit is een dubbel geblazen 2,9 liter V6. De nieuwe Flying Spur wordt volgend jaar gepresenteerd en zal in stekkerhybride uitvoering in minder dan 5 seconden naar 100 km/u moeten kunnen accelereren. Door de lage CO2 uitstoot, wat in Nederland automatisch minder BPM betekent, zou de prijs van deze Bentley wel eens verrassend laag kunnen uitpakken. Reken op 160 mille. De nieuwe Flying Spur wordt ook weer leverbaar met een V8 en een W12 benzinemotor. Daarnaast is er milde hybride techniek gepland waarbij een slimme starter/generator als elektromotor dient om het brandstofverbruik te reduceren en om de acceleratie soepeler te laten verlopen. Ook kan er dan ‘gezeild’ worden. +++

+++ Meer dan 30 grote fabrikanten en toeleveranciers uit de auto-industrie hebben met IT specialisten het Mobility Open Blockchain Initiative MOBI opgericht om BLOCKCHAIN verder te ontwikkelen voor toepassingen in de auto & mobiliteitswereld. Tot de oprichters behoren BMW, Ford, General Motors, Renault en Bosch. MOBI gaat zich in eerste instantie richten op de toepassing van de nieuwe technologie, waarbij data binnen een keten op een verzekerde manier worden uitgewisseld, voor zaken als de distributie van onderdelen, autofinancieringen en verschillende onderlinge betalingen maar daarnaast wordt ook gedacht aan autonoom rijden en systemen voor ritdelen, zo meldt Automobiel Management. Los van deze groep zijn ook Toyota en Daimler op eigen houtje al de mogelijkheden van blockchain aan het bestuderen. +++

+++ BMW kan niets doen tegen het stelen van haar auto’s die zonder sleutel kunnen worden geopend en gestart. “Wij staan machteloos om te voorkomen dat criminelen onze auto’s hacken”, schrijft de Britse importeur van in een mail aan haar klanten. Tegelijk wijst BMW elke verantwoordelijkheid voor de diefstallen af. Een schadeclaim indienen heeft dan ook geen nut, zo waarschuwt de importeur. Er worden, ook in Nederland, de laatste tijd steeds vaker auto’s gestolen met ‘sleutelloze toegang’. Criminelen maken daarbij gebruik van afleesapparatuur die op internet makkelijk verkrijgbaar is. Daarmee kan de sleutelcode (’s nachts bij de voordeur) worden achterhaald, waarna het betreffende voertuig geopend kan worden en men er mee weg kan rijden. De politie adviseert bezitters van een auto met zogeheten keyless entry om de sleutels in een blik te bewaren. Daarmee kan aflezen worden voorkomen. Ook wordt aangeraden om een ouderwets stuurslot aan te schaffen. BMW zegt wel op zoek te zijn naar een oplossing voor het probleem. +++

+++ CADILLAC stopt met de sedanversie van de ATS. De D segment premiumsedan verscheen in 2013 op de markt. Met dit model wilde Cadillac de BMW 3-serie, de Lexus IS en de Mercedes C klasse gaan beconcurreren. Maar (ook) in de Verenigde Staten verliezen sedans snel aan populariteit. Daarom zal er dit jaar worden gestopt met de productie van de 4-deurs ATS. De in 2015 op de Nederlandse markt geïntroduceerde Coupé versie hoeft zijn hoofd nog niet op het hakblok te leggen. Dat komt omdat deze carrosserievariant geen interne concurrentie heeft. De Lansing fabriek in de Noord Amerikaanse staat Michigan zal worden aangepast voor de productie van 2 nieuwe sedans. Die komen onder de CT6 in het gamma van Cadillac. Het kleinste type krijgt een dwars voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving à la de Audi A3 Limousine en de Mercedes CLA. In Nederland zijn sinds de lancering van de ATS slechts 2 exemplaren verkocht. Oorzaken zijn de hoge prijsstelling van de 276 pk sterke 2.0T benzineversie in combinatie met de slechte waardevastheid en het ontbreken van een dieseluitvoering in het gamma. Jammer, want sturen deed de ATS als de beste. +++

+++ Noorwegen is niet langer het Europese land waar de meeste (deels) ELEKTRISCHE auto’s verkocht worden. Gemeten over de eerste 3 maanden van 2018 gaat Duitsland nu aan kop. Er werden bij onze oosterburen er 17.574 (deels)elektrische auto’s verkocht, oftewel 70 % meer dan in het eerste kwartaal van 2017. In Noorwegen bleef de afzet steken op 16.182 exemplaren. Echter, laten we de deelselektrische auto’s buiten beschouwing oftewel de hybride modellen, en kijken we alleen naar de modellen zonder verbrandingsmotor, dan blijft Noorwegen wel marktleider met 9.694 registraties. Duitsland moet dan genoegen nemen met de tweede plek (9.127 registraties). +++

+++ FIAT verliest binnen het FCA (Fiat Chrysler Automobiles) concern de status van volumemerk. Dat zal op 1 juni tijdens de aandeelhoudersvergadering officieel bekend worden gemaakt als de Italiaans/Amerikaanse autobouwer haar plannen voor de komende 5 jaar bekend maakt. De rol van de naamgever van het concern raakt steeds meer gemarginaliseerd. Dat komt omdat FCA meer geld te kunnen verdienen met merken als Alfa Romeo, Maserati en Jeep. Fiat is in eigen land met afstand nog steeds marktleider, maar elders neemt de invloed gestaag af. FCA topman Sergio Marchionne gebruikt het ontwikkelingsbudget vooral voor verdere expansie van Alfa Romeo, Maserati en Jeep. Fiat, zo zal op 1 juni duidelijk worden, moet genoegen nemen met de kruimels. Marchionne zal daar geen traan om laten. Volgens hem kan Fiat niet teren op roem uit het verleden en het is volgens hem een feit dat andere merken uit de portfolio van FCA krachtiger zijn. De introductie van de 500, 500L en 500X op de Noord Amerikaanse markt heeft niet het gehoopte succes gebracht. Daarom zal Fiat zich in de toekomst gaan concentreren op Latijn Amerika, waar het merk bijvoorbeeld in Brazilië (samen met General Motors en Volkswagen) nog wel in staat is om een podiumplaats te bemachtigen. In Europa gaat die goed oude tijd niet meer terugkomen, zo erkent Marchionne. Daarom zal Fiat zich bij ons gaan concentreren op de relatief margerijke modellen van de 500-familie. Autointernationaal.nl onthulde al eerder dat de toekomst van de Tipo ongewis is. Zelfs de opvolger van de Panda staat ter discussie. Marchionne benadrukt dat het geen zin heeft om miljarden euro’s te steken in modellen met kleine winstmarges. En op de nog steeds toenemende populariteit van de SUV kan Jeep veel beter inspelen. Dat is volgens hem een veel krachtiger merk met een unieke status. Of Fiat in de toekomst wel modellen van andere fabrikanten blijft verkopen (zoals de op de Mitsubishi L200 gebaseerde Fullback pick-up en de van de Mazda MX-5 afgeleide Fiat 124 Spider) is onduidelijk. Fiat bracht vorig jaar in Brazilië wel de compleet nieuwe Argo op de markt. Dit model zit aan de bovenkant van het B segment en verkoopt aldaar inmiddels prima. +++

+++ In april werden 16.211 nieuwe LEASE wagens geregistreerd. Vorig jaar waren dat er in dezelfde maand nog slechts 11.828 stuks. Dit betekent een toename van 37,1 %. Op jaarbasis staat de leaseteller na 4 maanden nu op 78.379 exemplaren; een toename van 37,7 %. Marktleider Volkswagen groeit dit jaar zelfs nog harder dan gemiddeld: dit merk noteerde een verkoopstijging in het leasesegment van 48,0 %. De nummers 2 en 3, Opel en Renault, lopen met verkooptoenames van respectievelijk 26 en 19 % achterstand op. Bij de daaropvolgende merken (Skoda, Peugeot, Kia en BMW) zien hun registratiecijfers met hogere percentages klimmen dan het gemiddelde. Citroën (-1,2 %) en Fiat (-48 %) zagen ondanks de uitstekende marktcondities hun lease registratiecijfer juist dalen. Vooral Kia doet het goed: de Zuid Koreaanse fabrikant heeft haar positie op de leasemarkt dit jaar ruimschoots verdubbeld. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de Picanto. Dit A segment model doet het vooral goed als private lease auto. Dat geldt ook voor de andere leasetoppers, waarbij de Volkswagen Polo in april veruit favoriet was. De top10 bestond in de maand april achtereenvolgens uit de Volkswagen Polo (782 leaseregistraties), de Volkswagen Up (461), de Opel Karl (435), de Kia Picanto (424), de Toyota Aygo (369), de Ford Focus Wagon (350), de Renault Mégane Estate (344), de Volkswagen Golf (334), de Volkswagen
Tiguan (313) en de Ford Fiesta (295). +++

+++ MERCEDES-AMG komt met een stekkerhybride versie van haar GT 4-deurs Coupé. Die wordt liefst 805 pk sterk. Als basisunit fungeert de bekende, dubbel geblazen 4,0 liter V8. Die krijgt hulp van een elektromotor op de achteras. Onder de streep levert dit een systeemvermogen van 805 pk op. Daarmee worden de 680 stuks die Porsche weet te bieden in haar Panamera Turbo S E-Hybrid duidelijk afgetroefd. Het is nog niet bekend wanneer de stekkerhybride versie van haar GT 4-deurs Coupé in de showroom verschijnt, maar het zal niet voor de tweede helft van 2019 zijn, zo denkt Autointernationaal.nl . Porsche hoeft dus voorlopig nog geen slapeloze nachten te hebben. +++

+++ Er is afgelopen kwartaal een recordaantal OCCASIONS geïmporteerd. Autokopers krijgen hierdoor steeds meer behoefte om het grensoverschrijdende verleden van een voertuig te kennen. Dat blijkt ook uit de ruim 1,6 miljoen gratis voertuig historierapporten van Carfax die vanaf de lancering vorig jaar via AutoTrack werden opgevraagd. Als enige autoplatform geeft AutoTrack met deze gratis service consumenten ook inzicht in internationale data. Nooit eerder was de import van occasions zo hoog. Waar normaal gesproken niet meer dan 50.000 auto’s geïmporteerd werden, zijn dat er in dit eerste kwartaal ruim 61.000. Een recordaantal dus. AutoTrack speelt hierop in door de samenwerking met Carfax, wereldwijd marktleider in voertuig historierapporten, ook in 2018 voort te zetten. Uit een klantenonderzoek onder 5.600 consumenten blijkt verder dat consumenten de rapporten met een gemiddeld tevredenheidcijfer van 8,2 als waardevolle toevoeging zien. Carfax is continue bezig met het verzamelen van meer data en het verrijken van haar rapporten. Zo is er sinds deze maand ook een deel van de onderhoudsdata in te vinden. De bedoeling is om dat deel de komende tijd te verhogen. Met het rapport krijgen autokopers onder andere informatie over onderhoud, APK-keuringen, kilometerstanden, voorgaande eigenaren en eventuele WOK status (bij schade van een auto). Ook blijkt uit het rapport of de auto ooit als taxi of huurauto is gebruikt. Belangrijke informatie voor de koper, aangezien meer dan een derde van alle geïmporteerde auto’s uit de VS een negatief verleden heeft. De data helpt autokopers een betrouwbare aankoop te doen. +++

+++ OPEL laat te veel jongeren met een afvloeiingsregeling vertrekken. De door eigenaar PSA gewenste vermindering van het aantal werknemers moet veel meer gericht zijn op vervroegd pensioen en deeltijd voor ouderen, vindt de ondernemingsraad. Die personeelsvertegenwoordiging heeft daarom al enkele tientallen voorstellen voor een regeling voor jongere werknemers afgewezen. “Die medewerkers blijven daarmee voorlopig gewoon bij Opel in dienst”, aldus de OR in een vraaggesprek met Automobiel Management. Veel jongeren happen gretig toe op de gunstige regelingen die PSA na de overname van Opel aanbiedt. In sommige gevallen kan daar een totaal bedrag van 275.000 euro mee gemoeid zijn, terwijl PSA ook nog eens 20.000 euro uitbetaald voor wie zo snel mogelijk vertrekt. Die regelingen zijn vooral interessant nu het door de toenemende krapte op de Duitse arbeidsmarkt weinig moeite kost om een nieuwe baan te vinden. “Al die mooie beloften leiden echter tot veel onrust op de werkvloer”, zegt een woordvoerder van de OR. +++

+++ De Amerikaanse president Donald TRUMP draagt de nationale auto-industrie sowieso een warm hart toe, maar Fiat Chrysler topman Sergio Marchionne is zijn baas is zijn lieveling. Die kan minder fout doen bij de hoogste baas van de Verenigde Staten dan Mary Barra van General Motors en Jim Hackett van Ford. Dat komt omdat Marchionne onlangs besloot om de productie van de grote Ram pick-up te verplaatsen van Mexico naar de Amerikaanse staat Michigan. Daarvoor zal de betreffende fabriek in de Verenigde Staten voor 1 miljard dollar worden gemoderniseerd. De verplaatsing van de productie levert in eigen land 2.500 banen op, precies wat Trump graag wil. De fabriek in Mexico zal niet worden gesloten, maar gebruikt gaan worden voor export van auto’s naar de rest van de wereld. Zo omzeilt Fiat Chrysler de woede van Trump. De president doet op zijn beurt wat terug door de strenge uitstootregels en idem verbruiksnormen die vanaf 2022 in zouden gaan naar de prullenbak te verwijzen. Daar profiteert met name een de grote Ram pick-up van. +++

+++ Met het oog op de aanstaande facelift van de VOLKSWAGEN Passat is het gamma ingekrompen. Er zijn een aantal motoren geschrapt die na de update niet terug zullen keren. Het gaat hierbij om de 1.6 TDI (120 pk), de 2.0 Bi-TDI met 240 pk, de 125 pk sterke 1.4 TSI en de stekkerhybride Passat GTE. +++

+++ Het dodelijke ongeluk uit maart met een VOLVO XC90 waar de zelfrijdende technologie van Uber in zat, en waarbij een vrouw om het leven kwam in Arizona, heeft geen gevolgen voor de samenwerking tussen beide bedrijven. Dat zegt Lex Kerssemakers, de Europese baas van Volvo: “We zijn de samenwerking aangegaan onder bepaalde voorwaarden. Voor beide partijen levert het veel data op en we zijn daar heel tevreden over”. Volvo wil in 2020 bereikt hebben dat er niemand in een model van haar merk meer overlijdt door een ongeluk. “Autonoom rijden is een essentieel onderdeel van die doelstelling want we weten dat 90 procent van alle ongelukken veroorzaakt worden door menselijk falen. We moeten dat element eruit halen. Daarom is autonoom rijden zo belangrijk voor ons”. +++

Comments are closed.