Nieuwstelex

0

+++ Hoe ziet Europa er in 2050 uit? De Europese Unie verwacht dat er dan de helft minder auto’s op de weg zullen rijden. Ook het aantal mensen met een rijbewijs zal dan zijn afgenomen. Dat staat in een in opdracht van de Commissaris voor Verkeer van de Europese Unie, Violeta Bulc, geschreven rapport. Oorzaak van bovengenoemde ontwikkelingen zijn de autonome auto. Die kunnen efficiënt worden ingezet voor het vervoer van mensen, waardoor de ritprijs lager zal zijn dan rijden in je eigen auto. Hierdoor zal er minder waarde gehecht gaan worden aan het zelf bezitten van een personenwagen, of zelfs het halen van het rijbewijs. Als je zelf niet hoeft de rijden maar je laat vervoeren door een autonome auto, kan je de ondertussen actief blijven op sociale media. Dat vinden veel mensen volgens de Eurocommissaris belangrijk. +++

+++ Één van de grondleggers van het plan om APPEN achter het stuur strenger aan te pakken uit stevige kritiek op de uitvoering ervan. Met 11 slimme camera’s moeten overtreders in de toekomst opgespoord gaan worden. Volgens hoogleraar Marc Groenhuijsen zijn dit er veel te weinig. “Gelet op het volume van het verkeer in Nederland is 11 camera’s slechts een symbolische maatregel”, zo laat hij in een interview weten. Minister Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) stelde onlangs “helemaal klaar” te zijn met appende automobilisten. Hij wil een maximum gevangenisstraf van 2 jaar voor dit roekeloze rijgedrag, als het niet tot een ongeluk leidt. Als dat namelijk wel het geval is dan gaat het maximum naar 6 jaar celstraf. Met de plannen wil Grapperhaus de verkeersveiligheid verbeteren. De minister baseerde zijn plannen op 2 onderzoeken naar de strafmaat bij verkeersdelicten, van de universiteit Groningen, en van het instituut van Marc Groenhuijsen, Intervict. Groenhuijsen: “Waar wij over praten, dat zijn echte wegpiraten, mensen die het leven van andere burgers systematisch, dagelijks in de waagschaal stellen. En daar stellen wij een concrete en doeltreffende oplossing voor in het vooruitzicht. Ik ben heel blij dat de minister een stap in de richting zet om aan die aanbeveling gevolg te geven”. Maar volgens Groenhuijsen is strenger straffen alleen niet voldoende om de verkeersveiligheid te verbeteren. “Dan moet je niet alleen de wet wijzigen maar dan moet je ook flankerende beleidsmaatregelen treffen, en dan zijn 11 mobiele camera’s een bijna pathetische eerste stap”. Als strenger straffen niet samengaat met maatregelen waardoor mensen ook daadwerkelijk gepakt worden, “dan verandert er niks”, aldus Groenhuijsen. De mobiele camera bevindt zich bovendien nog in de testfase. Pas als die met succes wordt afgerond zullen alle politie-eenheden een camera tot hun beschikking krijgen. Bovendien zitten er nog juridische haken en ogen aan. Zo is nog onduidelijk of het bewijs dat met de camera verkregen wordt, juridisch standhoudt. Zwaarder straffen alleen helpt niet om de verkeersveiligheid te verbeteren, stelt ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Die zette tal van studies op een rij naar het effect van de strafmaat op ons gedrag in het verkeer. Conclusie: voor straffen die al relatief zwaar zijn, zoals voor rijden onder invloed of opgelegd door een rechter, “is er weinig bewijs dat een verzwaring van die straf positieve gedragseffecten heeft”. Wat wel werkt, aldus het SWOV, is handhaving. Terwijl de camera nog niet in bedrijf is, krijgt de politie er geen extra mankracht bij om op te treden tegen appende automobilisten. Dat stelt Egbert-Jan van Hasselt, die als landelijk projectmanager infrastructuur bij de politie verantwoordelijk is voor de handhaving in het verkeer. Van Hasselt hoopt daarom dat de proef met de camera’s een succes wordt. En daarbij gaat het volgens hem niet zozeer om de feitelijke kans dat mensen gepakt worden met hun telefoon in de hand, maar om de zogenoemde subjectieve pakkans, ofwel de kans die mensen dénken te hebben om gepakt te worden. En die kans zal volgens hem aanzienlijk toenemen met de komst van de mobiele camera. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen werkt dit niet zo. Volgens hem moet de feitelijke of ‘objectieve’ pakkans ook hoog zijn willen mensen hun gedrag aanpassen omdat ze denken gepakt te kunnen worden. “Je moet van vrienden horen van: ‘Joh, ik heb alweer een bekeuring in de bus’. Dan wordt het een ander verhaal”. +++

+++ ASTON MARTIN werkt aan een opvolger voor de uit 2012 stammende Vanquish. Die gaat DBS Superleggera heten; een erg Italiaans klinkende, maar historisch verantwoorde modelnaam. Er zijn 2 carrosserievarianten gepland: een coupé en een open versie, de Volante. Onder de kap zit een extrakrachtige variant van de 5,2 liter V12 van de DB11 AMR. Reken op circa 660 pk. De DBS Superleggera zal nog voor de zomervakantie officieel worden gepresenteerd. +++

+++ AUDI gaat de nieuwe generatie A6 gezelschap geven in de vorm van een verse editie van de S6. Die zal herkend kunnen worden aan dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden van de bumper. De 420 pk sterke V8 van de oude S6 maakt plaats voor de dubbel geblazen 2,9 liter V6 die we reeds kennen van de RS4 Avant en de nieuwe RS5 modellen. Dit betekent een vermogen van 450 pk. In combinatie met een lager gewicht zal dat voor een duidelijk hoger prestatieniveau zorgen. De S6 zal waarschijnlijk in het 4de kwartaal worden onthuld. +++

+++ BMW werkt aan een facelift voor de huidige generatie 7-serie. Deze sedan is nog maar 3 jaar oud, maar wordt momenteel overschaduwd door zowel de Audi A8 als de bijgepunte Mercedes S klasse. Reken op een debuut van de vernieuwde 7-serie in het 4de kwartaal. De facelift kan letterlijk worden genomen want de BMW krijgt een strak getrokken front waardoor hij een stuk gemener uit zijn koplampen gaat kijken. Daarnaast kunnen we rekenen op een grotere grille à la de op stapel staande X7. De ’40i’ uitvoering krijgt er 14 pk bij en zal voortaan 340 pk sterk zijn. Om voldoende afstand met de ’50i’ te houden, stijgt het vermogen van deze V8 versie met 12 pk naar 462 pk. Daarnaast kunnen we rekenen op een grotere elektrische actieradius voor de iPerformance stekkerhybride uitvoering. Een volledig digitaal instrumentarium wordt standaard en daarnaast monteert BMW een modernere versie van haar infomediasysteem. +++

+++ Alfen, gespecialiseerd in energieoplossingen, gaat een geïntegreerd opslagsysteem leveren voor de testlocatie voor ELEKTRISCHE voertuigen van ElaadNL in Arnhem. Het systeem wordt gecombineerd met laadpalen voor elektrische auto’s, een laadplein oplossing en een transformatorstation voor de netaansluiting aan ElaadNL die eerder al door Alfen zijn geleverd. Deze combinatie biedt uitgebreide testmogelijkheden rondom het slim laden van elektrische auto’s. ElaadNL is een kennis & innovatiecentrum op het gebied van slimme oplaadinfrastructuur. Nederlandse netbeheerders doen via hun betrokkenheid bij ElaadNL ervaring op met de impact van het laden van elektrische auto’s op het elektriciteitsnet. Het bedrijf heeft onlangs een testlocatie opgezet bij haar hoofdkantoor in Arnhem, waar alle soorten publiek toegankelijke AC laadpalen in Nederland beschikbaar zijn. Op deze testlocatie kunnen producenten van elektrische auto’s, netbeheerders en ElaadNL de functionaliteit testen van elektrische auto’s in combinatie met verschillende laadpalen, inclusief slimme laadmogelijkheden en de impact op de stroomkwaliteit. De testlocatie werd op 18 april 2018 officieel geopend door Stientje van Veldhoven, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Alfen is geselecteerd om een geïntegreerd energieopslagsysteem te leveren aan de testlocatie. Het opslagsysteem heeft een vermogen van 138 kWh en ondersteunt onderzoek naar de uitdagingen op het gebied van stroomkwaliteit en het gebruik van opslag voor het afstemmen van (duurzame) energieopwekking & vraag op de energiemarkten. Bovendien zal het systeem worden gebruikt om het opladen van elektrische auto’s optimaal af te stemmen op de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet. Het opslagsysteem kan ook de extra stroom leveren die nodig is voor het uitvoeren van bepaalde testprotocollen. Onoph Caron, directeur van ElaadNL, legt uit: “Met het toenemende aantal elektrische voertuigen verwachten we een meer geconcentreerde piekvraag naar elektriciteit, bijvoorbeeld in een woonwijk, waar aan het einde van de werkdag meerdere mensen hun auto’s tegelijkertijd beginnen te laden. Maar ook op parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld hotels of stadions kunnen we dergelijke situaties verwachten, wat in toenemende mate een impact zal gaan hebben op het elektriciteitsnet. Deze impact kan worden verminderd door het inzetten van zogenaamd ‘smart charging’ en energieopslagsystemen. Met het opslagsysteem kunnen we deze mogelijkheden nu nabootsen en ermee experimenteren op onze eigen testlocatie voor het laden van elektrische auto’s in Arnhem”. Richard Jongsma, commercieel directeur bij Alfen, voegt daar in een vraaggesprek met Automobiel Management aan toe: “Dit is een mooi voorbeeld hoe Alfen compleet geïntegreerde oplossingen aan haar klanten aanbiedt. We hebben onze laadpalen, onze laadplein oplossing, de netaansluiting en nu ook ons energieopslagsysteem aan ElaadNL geleverd. Als partners in het ‘Living Lab Smart Charging’ bereiden ElaadNL en Alfen het net voor op een toekomst met meer decentrale duurzame energie en elektrische auto’s. Nederland behoort tot de koplopers in Europa op het gebied van elektrische auto’s en laadpalen en daarmee doen we waardevolle ervaringen op waar we in het hele land, maar ook in het buitenland ons voordeel mee kunnen doen”. +++

+++ FIAT heeft details bekend gemaakt over haar nieuwe generatie benzinemotoren. Zoals eerder al door Autointernationaal.nl werd bericht, gaat het om een 3-pitter van 1,0 liter (999 cc) en een 4 cilinder met een inhoud van 1,3 liter (1.322 cc). Beiden zijn lid van de zogeheten Global Small Engine motorenfamilie. Sinds begin vorig jaar worden ze in turboloze vorm al in Braziliaanse modellen van Fiat (Uno, Mobi en Argo) gemonteerd. Fiat gebruikt daarvoor de typeaanduiding ‘Firefly’. De N3 is de 999 cc grote 3-pitter met 2 kleppen per cilinder en een vermogen van 72 of 77 pk (afhankelijk van de gekozen brandstof, benzine of ethanol). Het N4 blok is de 1.322 cc grote 4 cilinder en heeft eveneens 2 kleppen per cilinder. Zijn vermogen bedraagt 101 pk. Voor de Europese en Noord Amerikaanse markt heeft Fiat nu turboversies van beide units ontwikkeld: de T3 en de T4. Die zijn goed voor respectievelijk 120 pk / 190 Nm en 180 pk / 270 Nm. Zij zullen de plaats gaan innemen van de uit de vorige eeuw stammende Fire (Fully Integrated Robotised Engine) 4 cilinder motoren. Daarvan is de loopcultuur nog steeds okay, maar het ontbreekt aan spierkracht. Zo komt de 1.242 cc variant (uit de Panda en 500) niet verder dan 69 pk en houdt de 1.368 cc versie (uit de Tipo) het bij 95 pk voor gezien. De T3 en T4 motoren zullen waarschijnlijk ook de 1.4 T-Jet (MultiAir) en de 1.6 Duratorq overbodig maken. Niet alleen bij Fiat zelf, maar ook bij dochter Jeep. +++

+++ HONDA vierde in 2017 de 25ste verjaardag van haar ‘Type R’ modellen. Dat het label nog steeds springlevend is, zullen de Japanners binnenkort bewijzen met de NSX Type R. Die heeft dezelfde 3,5 liter V6 met hybride ondersteuning als de reguliere uitvoering, maar het totale vermogen wordt van 581 pk opgevoerd naar 650 pk. Of de NSX Type R ook naar Europa komt, is weer een ander verhaal. De supersportwagen is primair voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkeld en wordt ook aldaar gebouwd. Van de ‘gewone’ NSX stuurde Honda slechts 500 exemplaren richting ons continent. +++

+++ De N401 in de provincie Utrecht zal binnenkort stroom op kunnen wekken. Het wegdek wordt namelijk voorzien van zonnepanelen waar gewoon overheen gereden kan worden. Vorig jaar kondigde de provincie Utrecht al aan dat ze bij wijze van proef een stuk asfalt van de N401 zouden opofferen aan een zonnemat. Er komt een strook van 30 meter vol met zonnepanelen in te liggen. Het gaat om een stuk provinciale weg bij Kockengen. Dit is specifiek gekozen omdat er daar geen mensen in de buurt wonen die er last van kunnen hebben. Volgens de makers produceert de weg namelijk meer geluid dan een standaard asfaltweg, maar minder herrie dan een klinkerstraatje. De proef heeft als doel om te zien hoeveel rendement de panelen opleveren en of mensen zich anders gaan gedragen als ze over het andere wegdek rijden. Als de proef positief uitvalt, wil de provincie de technologie op meerdere plaatsen gaan toepassen. De matten komen bij het Franse bedrijf Wattway vandaan, dat in eigen land op veel meer plekken aan het testen is. In Kockengen worden speciaal ontworpen matten ingezet die het gewicht van auto’s kunnen weerstaan. Over de levensduur is nog niks bekend. +++

+++ Is ‘ rijden in een SUV ‘ het nieuwe roken? Dit autotype wordt namelijk in verband gebracht met zowel de stijging van het aantal verkeersdoden en de hogere CO2-uitstoot. De Belgische equivalent van de RAI Vereniging, Febiac, wilde de feiten van de fabels scheiden en deed onderzoek. Bij onze zuiderburen zijn SUV modellen vandaag de dag goed voor 30 % van de autoverkopen. Febiace heeft berekent dat als dit carrosserietype slechts een marktaandeel van 15 % zou halen (zoals in 2012 het geval was), de gemiddelde (en theoretische) CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in België niet meer dan 2 gram/km lager zou liggen: 113,8 gram versus 115,8 gram. Dat is weliswaar niet verwaarloosbaar, maar geen reden om van een catastrofe te spreken. In de stijging naar 115,8 gram zit overigens het effect van de toenemende populariteit van benzinemodellen. Die stoten sowieso meer CO2 uit dan diesels. Het lijkt er trouwens op dat de populariteit van de SUV ook te maken heeft met de vergrijzing van de bevolking. Dit omdat dergelijke modellen een gemakkelijkere in/uitstap bieden. Uit Nederlands onderzoek is gebleken dat 70 procent van de SUV kopers meer dan 55 jaar oud is. +++

+++ TESLA wordt er van verdacht te krenterig te zijn geweest bij de ontwikkeling van het Autopilot systeem. Om écht goed te functioneren, zouden er meer sensoren in moeten zitten, maar topman Elon Musk liet de kosten de doorslag geven. Autofabrikant hebben wel vaker de neiging om veiligheid op te offeren aan de winstmarge. Berucht is de achterwielophanging van de Chevrolet Corvair (te simpel) en de benzinetank van de Ford Pinto (op een te kwetsbare plek). In een reactie laat Musk weten dat het beperkte aantal sensoren niet louter een kostenkwestie was, maar dat ook gebrek aan effectiviteit (van extra camera’s) een rol speelde. Maar zou de veiligheid van het Autopilot systeem niet boven elke discussie verheven moeten zijn? +++

+++ Mazda en Toyota hebben de meest TROUWE klanten. Eigenaren van een model van deze merken kiezen bij aanschaf van een nieuwe auto het vaakst voor hetzelfde merk. Renault heeft de meeste aantrekkingskracht op autoconsumenten die van merk wisselen. Gemiddeld is de merkentrouw bij occasion bezitters 54 %, terwijl dat bij eigenaren van een nieuwe auto 65 % is. Hier scoren Mazda (77 %) en Toyota (77 %) zoals gezegd bovengemiddeld. Als het gaat om loyaliteit gaat, scoren Citroën (49 %) en Seat (45 %) traditiegetrouw heel laag. Voor de overige merken zijn de klantentrouw scores in aflopende volgorde: BMW 74 %, Renault 74 %, Dacia 71 %, Volvo 60 %, Hyundai 59 % en Skoda 58 %. Dat Renault onbetwist de grootste verleider is voor autoconsumenten die van merk willen switchen, komt door de innige band met Dacia: er stappen nogal wat Dacia rijders over naar het moedermerk als zij meer te makken krijgen. Bijvoorbeeld omdat de dealerrelatie goed is (beide merken worden vanuit dezelfde showroomlocatie verkocht). Dat merken als Ford, Opel en Volkswagen in het overzicht ontbreken, komt door het hoge percentage zakelijk rijders en private lease klanten. Die worden niet geregistreerd als eigenaar (want de bezitter van de auto is vaak de leasemaatschappij). +++

+++ Gaat VOLKSWAGEN geld terugvorderen van voormalig topman Martin Winterkorn? Tot zijn gedwongen vertrek in 2015 toucheerde hij een kleine 20 miljoen euro per jaar. Sindsdien hoeft hij niet op een houtje te bijten, want zijn pensioen van Volkswagen bedraagt afgerond 1,6 miljoen euro per jaar (en onbeperkt gebruik van een dienstauto). Maar nu Winterkorn is aangeklaagd door de Amerikaanse justitie, kan men in Wolfsburg munitie in handen krijgen om een schadeclaim tegen de voormalige CEO in te dienen. Het Duitse recht maakt het namelijk mogelijk voor bedrijven om geld terug te eisen van voormalig topmanagers die de kluit bedrogen hebben. Dit zou dus een zorgwekkende ontwikkeling kunnen zijn voor Winterkorn. Of toch niet? Indien Winterkorn wordt aangeklaagd, dan zal de voormalige topman zich zeker verweren en met de beschuldigende vinger naar anderen gaan wijzen of op een andere manier vuile was buiten hangen. Daar zit het nog steeds door een doofpotcultuur gekenmerkte Volkswagen helemaal niet op te wachten. De Amerikaanse justitie zegt bewijzen te hebben dat de sjoemeldiesel affaire tijdens de directievergadering in juli 2015 op de agenda stond. Toen dreigde de kwestie al in de openbaarheid te komen (uiteindelijk gebeurde dit 2 maanden later). Bij deze directievergadering waren ook de kersverse nieuwe CEO Herbert Diess, alsmede de voorzitter van de Raad van Bestuur, Hans Dieter Pötsch, aanwezig. Die hebben dus ook minimaal 2 maanden de vermoorde onschuld gespeeld. Omdat Duitsland geen uitleveringsverdrag heeft met de Verenigde Staten hoeft Winterkorn nergens bang voor te zijn. Enige onzekere variabele als er in eigen land een proces komt. Dan zal hij met de billen bloot moeten. Maar dan zeker naar Diess en Pötsch wijzen. Grote kans dus dat Volkswagen de hele kwestie onder het tapijt veegt om gezichtsverlies voor de huidige directie te voorkomen. +++

+++ Driekwart van de Amerikanen ziet de aanschaf van een ZELFRIJDENDE auto niet zitten. Ruim de helft van hen geeft aan dat ze er nooit gebruik van willen maken. Dat meldt de Amerikaanse opiniepeiler Gallup. Het onderzoeksbureau ondervroeg volwassenen vorige maand of zij bij het beschikbaar komen van autonome voertuigen de aanschaf of lease ervan zouden overwegen. 75 % van de ondervraagden geeft aan dit niet te zien zitten. Nog eens 52 % zegt nooit een zelfrijdend voertuig te zullen gebruiken. Voor de groep die niet van autorijden houdt, is het driemaal waarschijnlijker dat zij op een zeker moment een zelfrijdende auto zullen bezitten dan voor de groep die graag zelf achter het stuur klimt. Mensen met alleen een lagere school opleiding staan ook meer afwijzend tegenover het bezit van een zelfrijdend voertuig, zo schrijft het onderzoeksbureau. Dat geldt eveneens voor de ondervraagden op het platteland. Wanneer er alleen naar het gebruik van een zelfrijdende auto wordt gekeken, blijkt volgens Gallup dat van de groep die heeft doorgestudeerd zo’n 58 % dit gebruik overweegt. Bij de groep met alleen een afgeronde lagere school opleiding is dat 41 %. Meer mannen (53 %) dan vrouwen (40 %) zien het gebruik van een zelfrijdende auto op termijn wel zitten. Tot slot schrijft Gallup dat het overgrote deel van de ondervraagden in meerdere of mindere mate van autorijden houdt. Slechts 21 % geeft aan niet graag achter het stuur te zitten. De opiniepeiler geeft dan ook aan dat het voor autofabrikanten en ontwikkelaars van zelfrijdende mobiliteitsoplossingen lastig zal zijn de Amerikaanse automobilist ervan te overtuigen het stuur letterlijk uit handen te geven. +++

Comments are closed.