Nieuwstelex

0

+++ Het Japanse Panasonic werkt aan kobaltvrije BATTERIJEN . De prijs van het metaal is de afgelopen jaren enorm gestegen. In lithium/ion accu’s, die in de meeste elektrische auto’s gebruikt worden, is kobalt verwerkt en de prijzen daarvan zijn de afgelopen jaren flink gestegen. De prijs is sinds zomer 2016 meer dan verdrievoudigd. Met de verwachte groei van het elektrisch wagenpark verwachten experts verdere prijsstijgingen of zelfs een tekort aan kobalt. Panasonic werkt daarom aan de ontwikkeling van kobaltvrije accu’s. Kenji Tamura, hoofd van de batterijendivisie van Panasonic, laat weten dat het gebruik van kobalt al flink is teruggebracht en dat het concern streeft naar de productie van exemplaren waar de kostbare grondstof helemaal niet meer in wordt gebruikt. Nikkel is een mogelijk alternatief. Het kobalt is belangrijk voor de stabiliteit van moderne autobatterijen. Het maakt snel laden mogelijk en zorgt er voor dat de stroom lang wordt vastgehouden. Panasonic is één van de grootste fabrikanten van accu’s voor elektrische auto’s. De batterijen voor de nieuwe Tesla Model 3 worden exclusief door Panasonic gemaakt in de speciaal gebouwde Gigafactory in Nevada. De productie van Model 3 liep behoorlijk vertraging op, mede door een probleem bij de leverancier van de accu’s. +++

+++ Bij BMW gaat het vlaggenschip onder het mes. Daarmee wil de autofabrikant uit München de huidige generatie 7-serie uit de schaduw van de populaire Mercedes S klasse en de splinternieuwe Audi A8 halen. BMW heeft inmiddels berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat de stekkerhybride 740e uitvoering wordt vervangen door de krachtigere 745e iPerformance. Die heeft overigens dezelfde 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit. Het systeemvermogen stijgt echter van 326 pk naar 400 pk. Daarnaast neemt de elektrische actieradius toe. Uiterlijke kenmerken van de voor Duitse begrippen ingrijpende facelift zijn een grotere grille en nieren die aan elkaar vastsmelten, net zoals bij de nieuwe X7. De achterkant krijgt juist wat smallere lichtunits zoals we die kennen van de nieuwe X4 en 8-serie. Het interieur zal worden opgewaardeerd met een groter multimediascherm. De gelifte 7-serie komt in 2019 op de markt. +++

+++ Dieselauto’s zijn vanaf 2030 niet langer welkom in het gewest BRUSSEL . De lokale regering heeft ingestemd met een plan hiervoor van de minister voor Leefmilieu, Céline Fremault. In de strijd tegen luchtvervuiling gaat zij onderzoeken of er ook een ban moet komen op voertuigen die op benzine rijden. “Andere Europese steden gaan in dezelfde richting”. In de Belgische hoofdstad wordt op 1 januari een lage emissiezone van kracht. Diesels die niet voldoen aan de Euro6 emissienorm zijn vanaf 2025 niet meer welkom. Veel andere steden kennen al zo’n milieuzone waar oude dieselwagens worden geweerd. Deze plannen werden al in 2016 gepresenteerd. De luchtkwaliteit in Brussel is slecht. “Onze belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen”, verwelkomde mobiliteitsminister Pascal Smet het besluit. “Meer dan de helft van de Brusselse gezinnen heeft geen auto, maar ademt toch de slechtste lucht van België in. Dat moet anders. Een ban op diesels is een deel van de oplossing”. Fremault denkt voor de langere termijn na over een volledig verbod op auto’s met verbrandingsmotor, maar daar is (nu nog) veel politieke weerstand tegen. Studies tonen aan dat de luchtvervuiling de oorzaak is van 600 doden per jaar in het Brusselse Gewest. Het wegtransport wordt daarbij als schuldige aangewezen. 67 procent van de stikstofoxiden die Brusselaars inademen en 39 procent van het fijn stof zou van het verkeer komen. In de ogen van Fremault is het dieselpark voor een groot deel verantwoordelijk voor deze situatie. Maar zij vindt lobbygroepen en ingenieurs op haar pad die er op wijzen dat verbrandingsmotoren gestaag schoner worden. Er is bovendien kritiek op de “alles elektrisch politiek”, die niet perse gunstiger voor het milieu is indien de stroom niet ‘groen’ maar ‘bruin’ wordt opgewekt. +++

+++ De pakkans voor mensen die met een flinke borrel op achter het stuur kruipen, is de laatste jaren flink gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie. Het aantal DRANKRIJDERS met een promillage boven de 1,3 dat bij justitie moet voorkomen, is in 5 jaar tijd met bijna 30 % teruggelopen. Terwijl er in 2012 ruim 27.000 zaken waren van drankrijders die zich bij justitie moesten melden, waren dat er in 2017 nog geen 19.000. Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, schrikt van de aantallen. “Dit zijn zeer zorgwekkende cijfers”, zegt hij. “Het betekent dat er op alle terreinen te weinig gehandhaafd wordt”. Spee zou zich er niet over verbazen als het aantal drankrijders toeneemt. “Als je mensen niet corrigeert, dan gaan ze door. En vergeet niet dat zichtbare alcoholcontroles ook een afschrikwekkende functie hebben. Die kunnen juist heel preventief werken”. Belangrijke reden voor de daling van het aantal drankrijders die worden gepakt, is volgens de politievakbond NPB het verdwijnen van alcoholcontroles. Het aantal fuikcontroles is vanaf 2012 stelselmatig afgenomen. Als reden voerden de politie en toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Blok aan dat die niet meer effectief waren. Mensen zouden bijvoorbeeld door social media snel gewaarschuwd worden voor waar een alcoholfuik stond. In 2011 waren er 5.787 geregistreerde alcoholcontroles. Dit aantal was in 2016 gedaald naar 3.097. In plaats van grootschalige fuikcontroles zette de politie in op flexibele controles. Die duren korter en wisselen vaker van plek. Het probleem is alleen dat die flexibele controles vaak niet doorgaan, zegt Jan Struijs, voorzitter van politievakbond NP: dat lot treft volgens hem “meer dan de helft van die controles in de grote steden”. Dit is een grote frustratie van de agenten, blijkt uit een rondvraag van de vakbond. Struijs zegt dat het te maken heeft met een gebrek aan capaciteit. Geregeld komt de prioriteit van agenten te liggen bij incidenten als vechtpartijen of inbraken. “Dan gaat de controle voor de zoveelste keer niet door”. Het beeld dat in steden de helft van de controles niet kan doorgaan, “herkennen wij niet”, zegt een woordvoerder namens de korpsleiding. “In een noodsituatie komt het voor dat een controle moet wijken. Dan wordt prioriteit gegeven aan de noodsituatie”. Over het algemeen worden alcoholcontroles uitgevoerd door een zogeheten Team Verkeer, dat een zelfstandige taak heeft, zegt de woordvoerder. De politie erkent de afname van grote fuikcontroles en zegt gerichter te controleren op afwijkend gedrag en korte controles te houden op wisselende locaties. “Hierdoor zijn de controles voor de buitenwereld wellicht minder zichtbaar”. Zware alcoholovertreders (drankrijders met een promillage van 1,3 of meer) vormen relatief gezien een kleine groep van de overtreders. Volgens schattingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat het om 15 % van alle alcoholovertreders. Het SWOV schat dat er zo’n 90.000 tot 125.000 zware alcoholovertreders in Nederland zijn. Daarvan wordt dus een relatief klein deel betrapt. Hoewel de groep zware overtreders relatief klein is, is deze groep is wel verantwoordelijk voor twee derde van de slachtoffers. Behalve de groep zwaardere overtreders zijn er ook mensen die via het OM een geldboete opgelegd krijgen. Dit is het geval bij mensen bij wie een alcoholpromillage wordt aangetroffen tot 1,3. Net als bij de zwaardere gevallen is ook hier sprake van een daling: 13.503 in 2013 naar 8.029 in de eerste 11 maanden van 2017. Naast een afname van het aantal controles én een dalend aantal drankrijders dat gepakt wordt door de politie, blijft het aantal slachtoffers hoog. Vorig jaar vielen zeker 734 doden en gewonden in ongevallen veroorzaakt door mensen die onder invloed achter het stuur kropen. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s zijn nog in de minderheid in ons land, maar de opmars is niet meer te stuiten. In een jaar tijd is het aantal volledig elektrische modellen met 60 % toegenomen. Afgelopen januari stond de teller in Nederland op afgerond 22.000 exemplaren en eind april 25.998 stuks. Worden hier de stekkerhybride modellen bij opgeteld, dan komt het cijfer in april uit op 124.058 auto’s. Ook het aantal laadpalen in ons land groeit nog steeds. Op dit moment zijn er 35.858 locaties die openbaar toegankelijk zijn. Daarin zitten dus niet de eigen laadmogelijkheden bij mensen thuis of bij bedrijven. De afgelopen 5 maanden zijn er bijna 3.000 laadpunten bij gekomen. Het aantal snelle laadstations ligt al boven de 750. Een nieuw rapport van het Internationaal Energieagentschap (IEA) voorspelt een explosie in de vraag naar elektrische auto’s. Om aan die behoefte te kunnen voldoen, zouden er 10 gigantische batterijfabrieken (zoals die van Tesla) bij moeten komen. Het agentschap verwacht dat de expansie van de elektrische auto “snel” zal gebeuren en gaat voor 2030 uit van 200 miljoen volledig elektrische voertuigen in het verkeer. In autotermen is dat morgen dus. Het IEA zegt dat de groei nog moet beginnen en verwacht een verdriedubbeling van de vraag in 2020; een prognose die wordt versterkt door de afkeer van diesel. In april is de vraag naar oliegestookte modellen in Europa gedaald met 13,2 %. Het IEA verwacht dat de populariteit van elektrische auto’s de vraag naar aardolie tegen 2030 zal doen dalen met ongeveer 2,57 miljoen vaten per dag. Maar omgekeerd kan dat pas gebeuren als er voldoende batterijfabrieken zijn om aan de vraag te voldoen. De Gigafactory van Panasonic en Tesla in Nevada zal, als die helemaal af is, het grootste gebouw ter wereld zijn en 35 GWh aan batterijcapaciteit per jaar kunnen bouwen. Dat is ongeveer de helft van de huidige wereldvraag. Maar het IEA verwacht dus dat er 10 van dergelijke fabrieken nodig zullen zijn. Vergeet niet dat vooral China, met zijn ambitieuze plannen om zijn luchtkwaliteit te verbeteren, de grootste aanjager van de vraag naar elektrische auto’s zal blijven. Daarnaast wordt verwacht dat ook in Europa en de Verenigde Staten de vraag sterk zal toenemen. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) is aan het einde van juni schuldenvrij. Topman Sergio Marchionne zei tijdens een interview dat zowel Fiat als Chrysler tientallen jaren geleden heeft onder de schulden. Marchionne ontvouwde tevens nieuwe plannen voor de Italiaans/Amerikaanse automaker. Jeep en Maserati zullen deels inzetten op volledig elektrische voertuigen. Hiervoor zal de modelnaam Alfieri worden gepromoveerd tot apart merk. FCA volgt hiermee het voorbeeld van DS en Polestar. Maserati stopt binnen een paar jaar met de verkoop van dieselmodellen. Alfa Romeo moet haar verkopen in 2023 meer dan verdubbeld hebben. In de Verenigde Staten heeft FCA grote plannen voor zijn pick-up merk Ram. Dat moet een derde meer verkopen en zo de nummer 2 op de Noord Amerikaanse markt worden; een positie die nu nog in handen is van General Motors. +++

+++ HAMBURG stelt een dieselverbod in. Alleen exemplaren die voldoen aan de Euro6 emissienorm mogen nog in de stadskern rijden. Hamburg is de eerste Duitse stad die deze maatregel instelt nadat de hoogste rechter bij onze oosterburen in februari uitsprak dat een verbod is toegestaan. Ook andere Duitse steden willen diesels uit het centrum verbannen. Hamburg heeft nu de strengste regels van de EU, maar is zeker niet de enige Europese stad die maatregelen neemt. Veel burgemeesters willen de vervuilende wagens weren om de luchtkwaliteit te verbeteren. Parijs en Madrid willen de auto’s binnen enkele jaren verbieden binnen hun stadsgrenzen. Eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska zei onlangs nog dat diesels hun langste tijd hebben gehad in Europa. “Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn”. Sinds de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen is er heel wat veranderd: Diesels zijn steeds minder gewild omdat het tot burgers is doorgedrongen dat luchtkwaliteit belangrijk is. Toch kan het nog voordelig zijn om een oliegestookte auto te kopen. Als je heel veel kilometers rijdt, is die vaak goedkoper dan een benzinemodel. Het probleem is alleen dat je jouw dieselauto over een paar jaar misschien niet meer voor een goede prijs kan verkopen. Er worden steeds minder oliegestookte auto’s verkocht in Europa. De prijzen van tweedehands diesels zijn aan het dalen. Daar profiteert de benzineauto van. Die is niet zo slecht voor de luchtkwaliteit, al is de CO2 emissiewaarde iets hoger, wat slecht is voor het klimaat. Voor het alternatief wordt al snel gekeken naar elektrische auto’s. Die zijn schoon, maar de benodigde stroom moet wel ergens opgewekt worden en dat gebeurt vaak nog in kolencentrales. Dat speelt de hybride auto in de kaart. Elektrische modellen zijn onhandig vanwege de oplaadnoodzaak, maar hybride exemplaren zonder stekker kunnen zichzelf opladen. Maar ook de brandstofcelauto heeft potentie: een model die energie haalt uit waterstof en alleen water uitstoot. Wat het ook wordt, we moeten schoner en zuiniger gaan rijden. Als wij de klimaatdoelen willen halen, dan moeten wij wel. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) heeft in het boekjaar dat eind maart afliep een omzet gedraaid van omgerekend 29,4 miljard euro. Dat is 6 % meer dan in de voorafgaande periode. De winst voor belastingen kwam uit op ruim 1,7 miljard euro, waarbij JLR niet meedeelt hoeveel de winst een jaar eerder bedroeg. Wel wordt gemeld dat de winstmarge is gedaald van 5,9 procent naar 3,8 procent. Dat komt mede doordat de Britse autobouwer bijna 4,8 miljard euro investeerde in nieuwe modellen en technologie. “Ondanks externe tegenwind weerspiegelen deze resultaten de onderliggende kracht van Jaguar Land Rover”, zegt topman Ralf Speth. “Wij blijven bovenproportioneel investeren in nieuwe auto’s, fabrieken en technologie van de volgende generatie”. +++

+++ Het Europees Parlement geeft met grote meerderheid (577 tegen 32 stemmen) opdracht aan de Europese Commissie om binnen 1 jaar met voorstellen te komen om fraude met KILOMETERSTANDEN tegen te gaan. Het gerommel met de teller van tweedehands auto’s moet op Europees niveau hard worden aangepakt, vindt het parlement. De standen moeten bij elke garagebeurt worden geregistreerd en eenvoudig met andere EU landen zijn uit te wisselen, zoals dat in Nederland en België nu al gebeurt. Bovendien moet het gesjoemel strafbaar worden. Bij occasions die over de grens worden verkocht, is volgens schattingen bij de helft met de teller geknoeid. “Met z’n allen verliezen wij 7 tot 8 miljard euro per jaar door deze fraude”, aldus Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie). Samen met zijn D66 collega Matthijs van Miltenburg pleit hij voor het uitrollen in de EU van de Belgische CarPass of de Nederlandse Nationale Autopas, waarmee de kilometergeschiedenis van een auto wordt bijgehouden. Het parlement wijst op het succes hiervan. Door onderling beter informatie uit te wisselen in de EU maken we het sjoemelaars een stuk lastiger, aldus Van Miltenburg. Over het besluit van het Europese Parlement zegt de Cecra namens een coalitie van 7 autobranche organisaties (waaronder de RDW): “Dit is een belangrijke stap in het herstellen van het consumentenvertrouwen in de occasionmarkt”. Ook in Nederland wordt al jaren gestreden voor Europese maatregelen, omdat alleen een fellere bestrijding in België en Nederland niet opweegt tegen de import uit bijvoorbeeld Duitsland. +++

+++ NISSAN is begonnen met de levering van een nieuwe versie van haar elektrische bestelwagen e-NV200. Die heeft dankzij een nieuwe 40 kWh batterij met 300 kilometer een 60 % grotere actieradius dan de vorige editie. Nissan heeft wereldwijd al meer dan 4.600 bestellingen voor de e-NV200 binnen. Vorig jaar was dit model de best verkochte elektrische bestelwagen in Europa. De auto wordt voor alle markten al sinds 2014 gebouwd in de Nissan fabriek in Barcelona. Ook de batterijpakketten worden in een gespecialiseerde afdeling van die vestiging gefabriceerd. De Spaanse fabriek, die al sinds 1983 in bedrijf is, biedt momenteel werk aan ruim 3.000 mensen. Nissan stelt dat de grote belangstelling voor de e-NV200 die voor haar personenauto, de Leaf, weerspiegelt. “Zero emissie mobiliteit is de toekomst voor de stadslogistiek en maakt de ‘laatste kilometer’ bij het afleveren tot een schone en efficiënte transportwijze”, aldus Gareth Dunsmore, directeur elektrische voertuigen bij Nissan Europe, in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ Particulieren en kleine ondernemers hebben hun personenauto’s vorig jaar in totaal 15,7 miljoen keer naar de garage gebracht. Dat komt neer op een record en een stijging van 1 % ten opzichte van 2016. In 2017 is 3,86 miljard euro aan ONDERHOUDSBEURTEN uitgegeven, zo blijkt uit de jaarlijkse Aftersales Monitor van de Bovag en de RAI Vereniging. Dit is het hoogste bedrag sinds 2012. Van alle Nederlandse auto’s in particulier bezit ging het afgelopen jaar 83 % voor onderhoud of reparatie naar de garage. In totaal zijn ongeveer 6 miljoen personenauto’s langs de werkplaats geweest. Het gemiddelde bedrag per beurt lag met 527 euro lager dan in voorgaande jaren. In 2010 werd aan auto’s van 4 tot 6 jaar oud nog voor 728 euro aan onderhoud gepleegd. Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van de Bovag, is positief gestemd over de uitkomsten van het onderzoek. “Hoewel we nog vaak achterstallig onderhoud tegenkomen en automobilisten die slechts van APK naar APK rijden, is het bemoedigend dat meer en meer mensen het belang van regelmatig onderhoud inzien”, stelt hij. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is de onderhoudsmarkt nu stabiel, maar is het de vraag hoelang dit zo blijft. “Met de opkomende elektrificatie en groeiende connectiviteit (waardoor aanpassingen via ‘de lucht’ kunnen worden gedaan) staat de onderhoudsmarkt voor een nieuwe uitdaging”. +++

+++ Nederland is komend weekend gastland van de PORSCHE Parade Europe 2018. De Nederlandse Porsche Club (NPC) die het internationale evenement organiseert, verwacht meer dan 200 auto’s. De deelnemers krijgen een programma voorgeschoteld waarbij de diversiteit van Nederland in volle glorie wordt getoond. Het publiek kan zaterdag 2 juni meegenieten als de deelnemende Porsche auto’s bijeenkomen in Almere. De Porsche Parade wordt sinds 1990 elke 2 jaar in een ander Europees land gehouden. Dit jaar trekken de Porsche rijders tijdens het meerdaagse treffen met elkaar op in een programma met rally’s, toertochten en bezoeken aan typisch Nederlandse bezienswaardigheden, van molens en gemalen tot duinen en grachten. De Nederlandse Porsche Club heeft het estafettestokje overgenomen van Slovenië en Kroatië, die het evenement in 2016 voor hun rekening namen. De NPC is achter de schermen jaren bezig geweest om het internationale evenement naar Nederland te krijgen. Na een ronkende presentatie werd ons land door de gezamenlijke voorzitters van de Europese Porsche clubs aangewezen als gastland in 2018. De keuze viel op Nederland vanwege de diversiteit, zowel op economisch niveau als op het gebied van natuurlijke schoonheid. Hoewel het voor ons Nederlanders doodgewoon is, zijn buitenlanders verrast wanneer ze horen dat een groot deel van het vlakke Nederland zich onder zeeniveau bevindt en dat we worden beschermd door duinen en dijken. En hoewel Nederland een dichtbevolkt land is, is er nog steeds voldoende ruimte om comfortabel te wonen en is het wegennet hier voor autoliefhebbers een walhalla. Het hoogtepunt van de Porsche Parade Europe 2018 is voor zowel de deelnemers als bezoekers op zaterdag 2 juni. Na een toertocht door Flevoland arriveren de gasten in een lang lint van Porsche auto’s rond 11.30 uur op de Esplanade in Almere Centrum. Burgemeester Franc Weerwind opent rond 12.30 uur het Concours d’Elégance, waarbij een deskundige jury de auto’s beoordeelt. Ook het publiek kan zijn stem laten horen en een favoriet kiezen. Daarmee zijn exclusieve Porsche prijzen te winnen. De NPC verwacht een doorsnee van de Porsche modellen tijdens het evenement te ontvangen. Zij representeren de 70-jarige geschiedenis van de sportwagens van het merk die in juni 1948 startte en die Porsche deze maanden wereldwijd viert. Naast de bijzondere verzameling sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen en Leipzig heeft de club ervoor gezorgd dat er in de polderstad nog veel meer is te zien en te beleven. Zo staat er in Almere een uitgebreide collectie van originele Nederlandse politie Porsche auto’s en kunnen bezoekers een bandenwisselpitstop naspelen waarmee ze kans maken op Porsche prijzen. Op het Weerwater geven de flyboarders Mo Ketabi Bo Krook een show. Het hoofdkantoor van Porsche stuurt 2 grote trucks naar Nederland waarin producten van Porsche Tequipment en Porsche Selection te zien en te koop zijn. De prijsuitreiking van het Concours d’Elégance en de publiekswinnaars vindt rond 15.00 uur plaats. Na de prijsuitreiking rijden de auto’s in een parade door het centrum. De route loopt van de Esplanade, via de Diagonaal, Traverse en de Schutterstraat naar de Grote Markt. Hier staat een groot podium waar alle Porsche auto’s stuk voor stuk overheen rijden zodat het aanwezige publiek ze extra goed kan bekijken. +++

+++ De Model S van TESLA is het duurst om te verzekeren. Reden is de abnormaal hoge frequentie van schadeclaims. Tesla gaat dit probleem nu oplossen door een eigen verzekeringsmaatschappij op te richten. De primeur is voor Hong Kong en Australië. +++

+++ De Oudegracht, het Stadhuisplein en het Janskerkhof in UTRECHT worden op termijn autovrij. Stapsgewijs verdwijnen de parkeerplaatsen op deze beeldbepalende routes in hartje Domstad. Dat heeft het nieuwe college van GroenLinks, D66 en ChristenUnie na wekenlang onderhandelen besloten. “De binnenstad vraagt specifieke aandacht als het gaat om bereikbaarheid en leefbaarheid”, zo concluderen de 7 beoogde wethouders. “De komende jaren is de uitdaging om een juiste balans te vinden tussen woonkwaliteit, kwaliteit voor bezoekers en ruimte voor bedrijvigheid, evenementen en horeca”. Bovendien hebben zij een ambitie: “Wij maken van Utrecht fietsstad nummer1”. +++

Reageren is niet mogelijk.