Nu wel realistisch: 400.000 klanten voor Alfa Romeo

0

Sergio Marchionne, de topman van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), heeft voor dochter Alfa Romeo wederom grootse plannen gepresenteerd. Het Italiaanse merk komt met een supersportwagen, blaast het GTV label nieuw leven in, vernieuwt zijn complete gamma in de komende 4 jaar volledig en introduceert hybride uitvoeringen van al zijn modellen. En wederom stelt Alfa Romeo zich een verkoopvolume van 400.000 auto’s per jaar ten doel. Ter vergelijking: het merk denkt dit jaar op een afzetniveau van 180.000 voertuigen uit te komen.

De Italianen denken dus dat de markt voor Alfa Romeo wereldwijd onveranderd 400.000 auto’s groot is; meer dan een verdubbeling van het huidige resultaat dus. Het is een streefcijfer dat de fabrikant in het verleden meerdere malen heeft afgegeven, maar nooit heeft weten te realiseren. In de plannen voor de komende 4 jaar komt de afzetdoelstelling van 400.000 auto’s (met een winstmarge van 10 procent) weer terug. Uiterlijk in 2022 wil Alfa Romeo dit verkoopniveau bereikt hebben. En theoretisch is dat haalbaar, want in 2015 werden er slechts 62.000 auto’s verkocht. Dit jaar zal er sprake zijn van een verdriedubbeling. Dus voor 2022 ligt het groeitempo onder de factor 2,5. Dat klinkt als ‘haalbaar’.

Zoals gezegd zal Alfa Romeo haar volledige modellengamma herzien. In de nieuwe plannen is geen plaats meer voor de uit 2008 stammende MiTo. De Giulietta krijgt wel een opvolger en zal in het C segment gezelschap krijgen van een SUV, die onder de Stelvio wordt gepositioneerd. Beiden zullen worden gepositioneerd op het zogeheten Giorgio platform van de Giulia (en Stelvio). Dit betekent dat de nieuwe Giulietta in de basis een achterwiel aangedreven auto wordt, waarschijnlijk een sedan. Daarmee wordt het een rechtstreekse concurrent van de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé.

Een klasse hoger ondergaat de Giulia een facelift. De Italiaanse autobouwer zal dan direct een variant met langere wielbasis introduceren. De Stelvio volgt dit voorbeeld en wordt straks, als hij een opfrisbeurt ondergaat, ook leverbaar in 2 maatvoeringen. De lange wielbasisversies van beide modellen zijn primair bestemd voor de Chinese markt. Daarboven ziet Alfa Romeo ruimte voor een nóg grotere SUV; een zustermodel van de Maserati Levante. Het plan om een sedan boven de Giulia uit te brengen (als spirituele opvolger van de 166), is echter definitief afgeschoten.

De 4C komt te vervallen (de productie is reeds beëindigd), maar de Italiaanse autobouwer zal er voor zorgen dat zij niet zonder nichemodellen komt te zitten. Onder de namen GTV en 8C verschijnen 2 sportwagens, respectievelijk een 4-persoons model en een 2-zitter. De nieuwe 8C (de vorige editie werd in 2009 gesaneerd) krijgt een koolstofvezel chassis en een midscheeps achter geplaatste V6 met 2 turbo’s. Op de vooras wordt een elektromotor geplaatst. Het gecombineerde vermogen bedraagt meer dan 700 pk. Daarmee kan deze supersportwagen, die de strijd zal aangaan met bolides als de Ferrari 488 Pista en de McLaren 720S, in minder dan 3 seconden naar 100 km/u sprinten. Het te verwachten prijskaartje kun je zelf al wel inschatten. De vorige 8C werd niet overal even goed ontvangen omdat hij minder sportief reed dan zijn uiterlijk deed vermoeden, maar hij was wel iconisch. Het hart van de auto was een grommende 4,7 liter V8 uit de stallen van Maserati. Dat motorgeluid zal de nieuwe 8C evenwel niet kunnen evenaren …

De nieuwe GTV (feitelijk een een Giulia Coupé) kenmerkt zich door een optimale gewichtsverdeling (50:50) en een hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van meer dan 600 pk. Ook vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling en Formule1 techniek staan voor deze Alfa Romeo op het programma. Zijn basisunit is de 510 pk sterke 2,9 liter grote, dubbel geblazen V6 motor van de Giulia Quadrifoglio. De nieuwe GTV moet de BMW M4 en de Mercedes-AMG C 63 S Coupé doen huiveren. De lettercombinatie staat voor ‘Gran Turismo Veloce’ en werd voor het laatst in 1994 op een Alfa Romeo model geplakt. Die ging in 2006 met pensioen.

Alle modellen die nu worden geïntroduceerd, krijgen een elektromotor aan boord. De fabrikant kiest voor hybride techniek met en zonder stekkeraansluiting. Bij het laatste type hybride aandrijflijn zal de actieradius op de accuset boven de 50 km liggen, terwijl er in afgerond 4 tellen naar 100 km/u gesprint kan worden. De traditionele turbo wordt vervangen door een E-boost elektrische luchtversneller die sneller reageert op gaspedaalcommando’s. Ook komt het merk met modellen die autonoom (niveau 2 en 3) van A naar B kunnen rijden.

Alle hybride techniek wordt gecombineerd met een benzinemotor. Met diesels gaat Alfa Romeo stoppen. Die hebben geen toekomst meer bij het Italiaanse merk en worden, net als bij de rest van de merken van FCA, uitgefaseerd. Omstreeks 2021 moet de dieselmotor niet meer in de prijslijsten van nieuwe personenauto’s van het Italiaans/Amerikaanse concern te vinden zijn. Alfa Romeo besteedt de ontwikkeling van de hybride aandrijflijnen vermoedelijk uit aan Ferrari, waar momenteel aan elektrificatie wordt gewerkt. Dit zustermerk maakt al motoren voor Alfa Romeo, waarvoor het tevens de ontwikkelingswerkzaamheden heeft gedaan.

Met het nieuwe modellengamma verwacht Alfa Romeo beter in te kunnen spelen op de marktvraag. De fabrikant geeft aan momenteel voor 46 procent in te kunnen spelen op het totale potentieel. In 2022 zal dat naar verwachting 71 procent zijn. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de nieuwe SUV modellen. Daarmee kan Alfa Romeo gaan opereren in een markt die 11,4 miljoen auto’s groot is. Uit de analyse van FCA blijkt dat het segment van de Giulia de komende 4 jaar met 18 procent zal groeien. Opvallend, want steeds meer collega’s zien geen toekomst meer voor de sedan. De omvang van de klasse waarin de Stelvio actief is, zal met 33 procent toenemen, zo stelt de Italiaanse autobouwer. De vraag naar een compacte (C segment) en grote (E segment) SUV modellen zal in de komende 4 jaar tijd met respectievelijk 52 en 13 procent toenemen. De lancering van die SUV modellen is dus van groot belang voor Alfa Romeo. De 2 producten vallen in een klasse met een gezamenlijk verkoopvolume van 3 miljoen exemplaren.

Reageren is niet mogelijk.