Sleutelloze auto is een killer

0

Auto’s met sleutelloze toegang (en een start/stop knop) blijken een gevaarlijke sluipmoordenaar te zijn. Sinds 2006 zijn tenminste 28 mensen overleden aan koolmonoxide vergiftiging omdat de motor door bleef draaien terwijl de bestuurder dachten dat die uitgeschakeld was. In 45 gevallen stierf de eigenaar van de auto niet, maar trad er wel schade op aan vitale organen en de hersenen.

Dat gebeurde onder meer bij een 28-jarige Amerikaan. Die werd vorig jaar dood aangetroffen in zijn woning in New York nadat koolmonoxide van de draaiende motor van zijn Toyota RAV4 vanuit de garage het huis was binnengedrongen. Ook elders in de Verenigde Staten zijn een aantal mensen op deze manier overleden. Een brandweercommandant uit Florida zag zoveel sterfgevallen dat hij koolmonoxide detectoren heeft uitgedeeld aan mensen met een inpandige garage.

Sleutelloze toegang is tegenwoordig standaard in meer dan de helft van de nieuwe auto’s. Zolang de afstandsbediening in de buurt is, kan de auto met een druk op de knop worden gestart. Maar veel mensen, vooral ouderen, vergeten soms om de motor (na de automaat in parkeerstand gezet te hebben) uit te schakelen. Dat motoren steeds stiller worden, zorgt voor extra risico. Vervolgens blijft de auto stationair draaien en pompt hij het hele huis langzaam vol met koolstof monoxide. Als men er dan niet op tijd achter komt dat de motor niet uitgeschakeld is, legt men het loodje.

Een aantal autofabrikanten heeft nu in nieuwe modellen techniek geïnstalleerd die bestuurders door middel van piepjes of andersoortige alarmsignalen waarschuwen wanneer de motor blijft draaien. Maar in de praktijk is dat niet (altijd) voldoende: de geluiden vallen blijkbaar niet genoeg op. Gebeurt dit ’s avonds laat, dan is de kans groot dat de eigenaar al naar bed is en midden in de nacht bedwelmd (of zelfs helemaal niet) wakker wordt door een enorme walm aan binnengedrongen koolstof monoxide. Ford heeft als enige het probleem serieus genomen en laat de motor stilvallen als hij 30 minuten stilstaand stationair gelopen heeft.

Hoewel de Amerikaanse veiligheidsinstantie National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) al een nieuwe richtlijn heeft opgesteld, zijn vrijwel alle autofabrikanten tegen het implementeren ervan. Hoewel schattingen laten zien dat het invoeren van dergelijke systemen slechts 500.000 dollar per jaar zou kosten, voelen de autofabrikanten er weinig voor hun personenwagens op deze manier veiliger te maken. Treurig, want het bijvoorbeeld van de 28-jarige New Yorker bewijst dat het niet alleen (nagenoeg dove en vergeetachtige) oudjes zijn die op deze manier vroegtijdig aan hun einde komen.

Comments are closed.