Premiummerken zijn dol op facelifts die in de categorie ’twee keer kijken’ vallen. Bij de update van de uit 2015 stammende, vijfde generatie Audi A4 is dat niet anders. Je moet goed kijken om de verschillen te zien.
Er kunnen gegronde redenen zijn om niet veel aan het uiterlijk van een auto te veranderen. Bijvoorbeeld als die succesvol is. Maar die vlieger gaat voor de A4 niet op: met name op de thuismarkt vallen de verkopen van de Audi tegen. Als oorzaak wordt het, in vergelijking met de Mercedes C klasse, te ingetogen design genoemd. Dat zou dus pleiten voor een grondige cosmetische correctie, maar het gevaar is dat de prefacelift modellen dan ineens sterk verouderd ogen (niet alleen de A4, maar ook de A5), met een sterke waardevermindering tot gevolg. Dat risico wilde Audi niet lopen. Wel komt premiummerk relatief vroeg met een update van de A4, want het model is nog maar 3 jaar op de markt.
Daarom moet je een autokenner zijn om de wijzigingen te kunnen spotten. Wie foto’s van de prefacelift editie er bij pakt, zal zien dat de bumpers nieuw zijn: zij hebben voortaan een hoekigere vorm. Dat zie je vooral bij de luchtinlaten in het voorste exemplaar. De bumpers zijn ook wat groter. Zet je de vernieuwde A4 naast het oude model, dan valt op dat het front breder en langer lijkt.
Bij de Design en Sport uitvoeringen van de Audi A4 omlijsten vijfhoekige contouren de luchtinlaten, die inwendig een aluminiumlook hebben gekregen. Het S-line exterieurpakket omvat speciale bumpers met extra sportieve stylingelementen. Dankzij hun nadrukkelijke wig vorm springen ze extra in het oog. Aanvullende openingen in de luchtinlaten geleiden een extra portie lucht naar de wielkasten, waar de wind langs de wielen wordt gevoerd. Een honingraat design voor de grille zorgt voor de finishing touch aan de voorzijde.
De nieuwe achterbumper biedt voortaan ruimte voor 2 brede, platte trapeziumvormige uitlaatpijpen in plaats van ronde exemplaren bij de prefacelift editie. De diffusor zone er tussen is smaller geworden. De velgen, uiteenlopend van 16 tot en met 20 inch, zijn eveneens van een nieuw ontwerp.
De S-line Competition aankleding is geheel nieuw voor de A4. Het pakket bestaat uit een keur aan exclusieve features, zo meldt Audi. Voorbeelden zijn de in zilver uitgevoerde horizontale lamel en onderste beschermrand in de voorbumper, een RS achterspoiler voor de A4 Avant en de nieuwe Turbo Blue koetswerktint. Het Audi embleem met de 4 ringen is (ook) op de onderzijde van de achterportieren te zien, in zilver of zwart, afhankelijk van de carrosseriekleur. Verder bestaat het S-line Competition pakket uit ‘Audi Sport’ 19 inch velgen, rode remklauwen, een sportonderstel en LED techniek voor de koplampen.
Van binnen vult de S-line Competition aankleding het zwarte interieurpakket van de gewone S-line aan met RS carbon sierlijsten, een 3-spaaks multifunctioneel stuur en zwarte, gedeeltelijk met leder beklede sportstoelen. Optioneel kunnen kopers ook kiezen voor S-line sportstoelen in onder andere de kleur magmarood. Het is jammer dat Audi in het kader van de facelift niet het dashboard van de A4 heeft gemoderniseerd, want het losse beeldscherm bovenop de boordplank doet in vergelijking met de A6, A7, A8 en Q8 verouderd aan.
Komend najaar start Audi met de levering van de vernieuwde A4. Van technische aanpassingen is overigens geen sprake. Prijzen volgen uiteraard later.