Comfortabele trukendoos: test Citroën Berlingo

0

Waarom de korte test?

Meer dan 2 decennia (in oktober 1996) en 1,7 miljoen verkochte exemplaren geleden vond Citroën in de vorm van de Berlingo een nieuw type auto uit. Het was een model dat nergens op leek, maar direct een succes werd. Het carrosserietype laat zich niet enkel omschrijven als “een handzame bestelwagen in personenauto uitvoering”. Die had je immers al veel langer; de besteleend van Citroën was daar slechts één voorbeeld van. Maar de Berlingo was meer. De Fransen gaven hem een vrolijke uitstraling met MPV eigenschappen en extra aandacht voor comfort. Deze ingrediëntenmix, waarbij royaal gebruik werd gemaakt van bestaande componenten, leverde een zeer aantrekkelijke prijs:ruimte verhouding op. Ook het feit dat de Berlingo voorzien was van een variabel in te delen interieur bezorgde het model veel fans: dit was de betaalbare en praktische vrijetijdsauto bij uitstek!

Renault reageerde een jaar later met de zo mogelijk nog beter aaibare Kangoo en voegde schuifdeuren achter aan het concept toe. Omdat Peugeot tegelijkertijd met Citroën de nagenoeg identieke Partner introduceerde, mochten de Fransen dit autotype ook een naam geven: Ludospace; een afgeleide van het Engelse woord ‘ludricrous’ (koddig). Later begonnen ook merken als Fiat (Doblò), Ford (Courier), Mercedes (Citan), Opel (Combo) en Volkswagen (Caddy) te vissen in de vijver. Inmiddels is het marktsegment 800.000 auto’s groot.

PSA is in de zogeheten Ludospace klasse met afstand marktleider. Vorig jaar gingen meer dan 300.000 exemplaren van de zeer gemakkelijk belaadbare Citroën en Peugeot over de toonbank. Dat is goed van een indrukwekkend hoog marktaandeel van afgerond 30 procent. Daarna volgen Volkswagen (194.000 verkopen), Renault (105.098; alleen in Europa), Fiat (86.486) en Dacia (57.000 stuks van de Docker). De rode draad bij de modellen van deze fabrikanten: minimaal 5 zitplaatsen, 2 schuifdeuren en een joekel van een achterklep die toegang biedt tot een enorme bagageruimte.

Wat voor auto is het?

De Berlingo was (en is) zó succesvol dat wij nu pas, na 22 jaar, toe zijn aan de derde generatie. Die wordt leverbaar in 2 formaten: een gezinsversie van 4,4 meter met 5 zitplaatsen en een nieuwe 7-persoons uitvoering die 35 centimeter langer is en die een wielbasis van liefst 2,97 meter heeft. Ze hebben allebei hetzelfde, vriendelijke en opgewekte smoelwerk. Dat is ook onderdeel van het succesrecept: van deze moet je direct vrolijk worden, ook als je hem niet in je vrije tijd gebruikt.

De verschillen tussen de Citroën en Peugeot versie van de Ludospace zijn veel groter dan bij de vorige generatie. Een bewuste keuze, want de grote baas van het overkoepelende PSA concern wil interne concurrentie zoveel mogelijk vermijden. Daarom kreeg de Peugeot (voorheen Partner, maar nu omgedoopt tot Rifter) stylingelementen van de 3008 en adopteerde Citroën voor de nieuwe Berlingo het van de C3, C3 Aircross en C4 Cactus bekende familiegezicht.

Voor de Berlingo is een dergelijk design nieuw, maar voor Citroën niet. De C4 Cactus beet in 2014 de spits af met de hippe, onderscheidende vormgeving en sindsdien hebben we ook kennis kunnen maken met een C3 en C3 Aircross die allesbehalve saai ogen. In oktober beleeft de C5 Aircross zijn Europese showdebuut die volgens dezelfde designtaal is ontworpen. Dankzij de smalle LED dagverlichting, het gebruik van zwart plastic, Airbumps en een welgemikte spat contrasterende kleur oogt de nieuwe Berlingo als een échte Citroën.

Maar het gaat niet alleen om uiterlijke aanpassingen. Citrën claimt dat de nieuwe Berlingo comfortabeler, stiller en luxueuzer is dan de vorige generatie. Er kan over de gehele lengte van het interieur een vlakke laadvloer worden gecreëerd en de kofferruimte van de standaardversie is 775 liter groot (oftewel 100 liter meer dan de oude Berlingo). De laadvloer is dan maximaal 2,70 meter lang. In de XL uitvoering kan, als je de achterste zitplaatsen niet gebruikt, 1.050 liter aan bagage worden meegenomen. De laadvloer is maximaal 3,05 meter lang.

Citroën spreekt daarnaast van 28 verschillende opbergvakjes, in totaal goed voor een inhoud tot 186 liter. Een Top Box aan de binnenzijde van het dak is één van die opbergplaatsen. Wie grote spullen moet vervoeren, kan de achterstoelen eenvoudig verwijderen, zodat er een enorme laadvloer ontstaat. Daarnaast komen er neerklapbare zetels beschikbaar, die hetzelfde resultaat moeten opleveren. De laadvloer is naar goed Berlingo gebruik zeer laag.

In vergelijking met de tweede generatie is de overhang zowel voor als achter minder geworden. Daarnaast spreekt Citroën van een kleinere draaicirkel. De schuifdeuren zijn behouden gebleven, maar klimmen wel een paar treden op de luxeladder. De klapraampjes hebben namelijk plaatsgemaakt voor elektrisch bedienbare ruiten die gewoon in de deur verdwijnen. De achterste rij stoelen zijn in de XL versie verschuifbaar.

Het dashboard zou in een conventionele personenauto niet misstaan. Alleen het hoog in de middenconsole ingebouwde pookje verraadt dat om een bedrijfswagen annex MPV gaat. Voor de rest kan je Berlingo worden volgehangen met opties die wij van de modernste middenklassers kennen: een 8,0 inch infomedia touch screen (dat compatibel is met Android Auto, Apple Carplay en Mirrorlink), voorruitprojectie in kleur, adaptieve cruisecontrole, een elektronische handrem, een achteruit rij camera met Top Rear Vision, dode hoek detectie, een panoramische camera, een stabiliteitscontrole systeem dat ook een aanhanger in de gaten houdt, een afdaalhulp voor op hellingen (inclusief Grip Control) en een de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden.

De productie van de nieuwe Berlingo is inmiddels in volle gang en na de zomer arriveert hij bij de dealers in de showroom. Het motorenpalet kennen we van andere modellen van het PSA concern: De 1,2 liter PureTech turbobenzine motor is verkrijgbaar met 110 of 130 pk. Daarnaast is er een 1.5 BlueHDi met 75, 100 of 130 pk. Een handbak is standaard, maar optioneel is er voor sommige motorvarianten een 8-traps automaat beschikbaar; een primeur voor het segment.

De nieuwe Berlingo is gebaseerd op het EMP2 platform van de PSA Groep. Dit fundament wordt ook voor de onlangs voorgestelde C5 Aircross, de Peugeot modellen 308, 3008/5008 plus 508, de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback gebruikt. Dat illustreert misschien nog wel het best dat de nieuwe Berlingo geen veredelde bestelwagen is. Opel krijgt als opvolger van de op de Fiat Doblò gebaseerde Combo trouwens een eigen versie van de Berlingo / Rifter.

Is het wat?

De geteste Shine uitvoering beschikt standaard over zaken als het eerder genoemde 8,0 inch touch screen, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, voorruitprojectie, een 360 graden camera (handig bij parkeren), interactieve navigatie, internet connectiviteit en het zogeheten Modutop systeem dat een panoramadak omvat plus allerlei bergvakken en een uitgebreide verlichting in het plafond.

Optioneel is een XTR styling pakket leverbaar op de Shine uitvoering. Daarmee kan je de Berlingo in de vorm van grotere wielen, bodem beschermplaten, dakrails en oranje carrosserie accenten een extra avontuurlijke uitstraling geven. De dakrails zijn afkomstig van de C4 Cactus en kunnen voor een breed scala aan vervoersklussen gebruikt worden. De montage van fietsen is mogelijk, maar de Berlingo is groot genoeg om die ook in de auto mee te kunnen nemen. Wie de achterklep onhandelbaar groot vindt, kan de achterruit separaat openen.

Stap je via de voorportieren met hun bekende, halfrond uitgesneden ruiten in de Berlingo, dan is het ruimteaanbod nóg groter dan je op basis van de exterieurvormgeving zou verwachten. Je zit hoog, maar desondanks kom je aan hoofdruimte niks tekort. Je hoeft de stoel anders dan bij menige SUV niet te ‘beklimmen’ want een brede en hoge drempel ontbreekt. Bestuurder en voorpassagier hebben een stoere rechtop zitpositie. Ook achterin is er volop plek. Passagiers zitten rechtop waardoor zij optimaal van het panoramische uitzicht kunnen genieten; kom daar bij een hatchback maar eens om. De kofferruimte is groot genoeg voor het vervoer van een leunstoel of, als je de achterstoelen weg klapt, keukenblok. Er zijn achterin 3 individuele zetels en de rugleuning van de bijrijderstoel kan worden platgelegd. Dat stelt je in staat om voorwerpen tot een lengte van 3 meter te vervoeren. In de extra lange uitvoering van de Berlingo kunnen volwassenen ook op de derde rij goed zitten. Er is dan zelfs nog royaal plek voor bagage.

Rijden doet de nieuwe Berlingo niet verkeerd. Hij is stil en heeft een comfortabele vering. Tegelijkertijd wordt de carrosserie goed onder controle gehouden. De vergevingsgezinde dempers weten oneffenheden in het wegdek goed op te vangen, waardoor er veel rust is aan boord. Dankzij de nauwkeurige besturing is de manoeuvreerbaarheid van de Berlingo goed, al zou de installatie wat directer mogen werken. De speciale parkeerstand, waarin de bekrachtiging extra sterk is, heb je eigenlijk niet nodig. Bij hoog tempo is de Citroën niet helemaal vrij van onderstuur, maar de carrosserie helt in bochten amper over. Ook de grip is goed.

Er kon worden gereden met de 110 pk sterke 3 cilinder PureTech turbobenzine versie. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Die gaat in meest luxueuze Shine uitvoering in Nederland circa 27.750 euro kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl (voor de 130 pk versie met 8-traps automaat is de prijsindicatie 31 mille en indien je deze transmissie met de even sterke dieselmotor wilt, dan moet je rekenen op afgerond 37.000 euro.

De PureTech motor is briljant: soepel en gecultiveerd als je vanaf lage toerentallen accelereert en verrassend levendig bij 3.000 tot 4.000 omwentelingen. Maar 11,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u is niet bijzonder (maar wie verwacht machoprestaties van de Berlingo?) en het heeft weinig zin om de enthousiaste, krachtige turbomotor meer dan 5.500 toeren te laten maken. Wel is de CO2-uitstoot van slechts 125 gram/km erg netjes. Het is alleen jammer dat de 3 cilinder geen al te beste betrouwbaarheidsreputatie heeft: dealers klagen er over dan het motorblok al na 100.000 kilometer versleten is.

80%
80%
Awesome

In het autolandschap is de Berlingo een opvallende en excentrieke verschijning. Er zijn niet of nauwelijks andere modellen die voor minder dan 30 mille meer variabiliteit en ruimte bieden. De Berlingo kan daardoor ingezet worden voor tal van vervoersklussen, maar of je daarvoor zaken als Grip Control, een afdaalhulp voor op hellingen en voorruitprojectie nodig hebt, is twijfelachtig. Anders gezegd: er zijn bij de geteste Shine uitvoering veel toeters en bellen die als 'overbodig' bestempeld kunnen worden. Er is daarom veel voor te zeggen om voor een eenvoudigere uitvoering (Live of Feel) te kiezen. Dan is de Berlingo het meest zichzelf.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.