Daimler in verdachtenbankje vanwege diesels

0

Daimler heeft via een verklaring laten weten dat de eerder aangekondigde terugroepactie van dieselauto’s van dochter Mercedes-Benz tot het eerder genoemde aantal van 774.000 exemplaren beperkt blijft.

Het autoconcern reageert hiermee op berichtgeving in Duitse media, die claimen dat “miljoenen” auto’s van Mercedes-Benz terug naar de werkplaats moeten vanwege de mogelijke aanwezigheid van sjoemelsoftware. Het zou daarbij niet alleen om Euro6 diesels van de C klasse, de GLC en de Vito gaan, maar ook om de E klasse Coupé, de S klasse, de G klasse en de GLE. Al met al zouden er circa 3 miljoen voertuigen verdacht zijn, maar moederbedrijf Daimler spreekt dus tegen dat het om zo’n hoog aantal gaat.

“Niets van dat alles”, zo bericht Daimler in een statement. Het concern zegt dat er inderdaad een terugroepactie gaat komen, maar dan alleen voor de eerder genoemde 774.000 auto’s. Alleen al in Duitsland worden straks 238.000 auto’s teruggeroepen. Daimler heeft erkend dat de voertuigen beschikken over speciale software, maar volgens de autofabrikant is deze techniek niet in strijd met de huidige regelgeving en dus niet illegaal. Ok zou er niet gesjoemeld zijn met de uitlaatgassen van de dieselauto’s. Helaas nemen ze daar bij het Kraftfahrt Bundes Amt (KBA; de Duitse Rijksdienst voor het wegverkeer) geen genoegen mee. Analisten verwachten dat de terugroepactie Daimler 100 miljoen euro gaat kosten.

De software valt qua werking te vergelijken met de frauduleuze techniek van Volkswagen. Daimler is zich er zeer wel van bewust dat deze collega inmiddels 26 miljard euro aan boetes heeft moeten betalen en dat er diverse hooggeplaatste managers het veld hebben moeten ruimen. Door net te doen of hun neus bloed en mee te werken met de KBA hoopt de directie van Daimler de dans te ontspringen. Geluk bij een ongeluk is dat de betreffende dieselauto’s niet in de Verenigde Staten werden verkocht. Daar is justitie veel fanatieker. Volkswagen heeft dat aan den lijve ondervonden, want diverse managers van het autoconcern zijn in de cel beland, ondanks dat het bedrijf diep door het stof is gegaan.

Daimler topman Dieter Zetsche heeft inmiddels tekst en uitleg gegeven bij de Duitse verkeersminister Andreas Scheurer. Die eist dat de op de thuismarkt verkochte dieselauto’s hersteld worden. Het KBA zegt 5 soorten sjoemelsoftware gevonden te hebben. Die zouden invloed hebben op de werking van het AdBlue systeem, dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) vermindert. De illegale ‘switch-off devices’ zitten volgens het KBA in een groot aantal Euro 6 diesels van Mercedes-Benz.

De software kan de toevoer van AdBlue verhogen of verlagen en zo de NOx uitstoot beïnvloeden. Software herkent situaties waarin de auto wordt getest. Daarna treden bepaalde systemen in werking of worden ze juist uitgeschakeld. In bepaalde omstandigheden zou ongemerkt toch te veel schadelijke uitstoot worden geproduceerd. AdBlue bestaat uit gedemineraliseerd water en zuiver ereum en wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem om NOx af te breken tot water en stikstof. Bij de motoren van Mercedes-Benz zou door het KBA geconstateerd zijn dat nadat 17,6 gram NOx was uitgestoten, de emissie van stikstofoxiden plotseling zonder aantoonbare reden omhoog ging. Dit zou kunnen duiden op een gelimiteerde emissie voor zo lang als een testcyclus duurt. Bij de NEDC meetmethode was dit 1.200 seconden, maar bij de WLTP norm wordt 2.000 seconden de tijd genomen. Daardoor zijn de dieselmotoren van Mercedes tegen de lamp gelopen.

Daimler zegt in alle openheid te willen meewerken aan de onderzoeken van het KBA en het Duitse ministerie van transport. Dieselauto’s zitten in het verdachtenbankje sinds september 2015, toen Volkswagen toegaf dat zij illegale software gemonteerd had. De programmatuur kon detecteren wanneer een auto werd getest en liet de motor vervolgens overschakelen op een ‘schone’ modus. Sindsdien is de sjoemeldiesel affaire alleen maar groter geworden, met als gevolg dat het vertrouwen in de Duitse autobouwers is gekelderd. Er lopen momenteel onderzoeken naar Audi, BMW, Daimler / Mercedes-Benz, Porsche en (nog steeds) Volkswagen. De hele affaire heeft de autofabrikanten al miljarden euro’s gekost.

In februari waren er ook al geruchten dat er aan de dieselmotoren van het Daimler concern een luchtje zat. In 2017 riep het autoconcern in Europa al miljoenen auto’s terug naar de dealer. Dat was volgens Daimler echter enkel om “bestuurders gerust te stellen en het vertrouwen in de dieseltechnologie te versterken”. Met betrekking tot de 774.000 dieselauto’s die nu terug naar de dealer moeten, laat Daimler weten ”in het hoogste tempo” aan de slag te gaan om de voertuigen te repareren.

Comments are closed.