Goedkoper en functioneler dan een SUV: test Peugeot Rifter

0

Waarom de korte test?

De MPV, met in zijn kielzog de zogeheten Ludospace, heeft het niet makkelijk in autoland. Hij wordt overvleugeld door de SUV annex cross-over. Diverse MPV modellen hebben daarom al het loodje moeten leggen en de marktontwikkelingen hebben Dacia doen besluiten om de Lodgy medio 2020 te vervangen door een 7-persoons SUV. Peugeot zegt samen met zijn zustermerken Citroën (Berlingo) en Opel (Combo Tour) de Ludospace nog niet vaarwel, maar geeft de opvolger van de praktische Partner wel een andere naam: Rifter. Daarmee wil de fabrikant illustreren dat het model niet langer een kruising tussen een MPV en een bestelwagen is, maar ‘gewoon een functionele auto met elementen van de 3008’; een SUV dus. Klinkt dat overtuigend?

Wat voor auto is het?

In de ogen van Autointernationaal.nl is deze Peugeot gewoon nog een Ludospace, of hij nou Partner of Rifter heet. Toch kan je zien dat de Fransen hun best gedaan hebben om te maskeren dat dit autotype een doos op wielen is. Zo ziet hij er dankzij stylingelementen van de 3008 uit als een echte Peugeot. De kortere overhang voor geeft de Rifter een vleugje dynamiek. De flanken maken een bonte indruk; niet alleen vanwege de rails voor de schuifdeuren achter, maar ook door het carrosserie beschermmateriaal onderaan. Dakrails complementeren de ruige uitstraling van de Rifter. De ruiten in die portieren kunnen overigens voortaan elektrisch bediend worden.

De Rifter is al met al nog steeds geen echte SUV. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, want dan zou hij de 3008 (en 5008) te veel voor de voeten lopen in het Peugeot gamma. Maar stoer en robuust oogt hij wel. Met name de laatste eigenschap kan voor kinderrijke gezinnen niet onbelangrijk zijn, want die weten dat een auto door alle transportklusjes het zwaar voor zijn kiezen kan krijgen. Dat de Rifter vooralsnog niet leverbaar is met vierwielaandrijving, is voor hen geen bezwaar. Deze Peugeot ziet er net zo uit als het Lego en Playmobil speelgoed van hun kinderen en daar zijn ouders volledig mee vertrouwd.

Peugeot levert de Rifter met gewone en verlengde wielbasis. Daarnaast kan er gekozen worden uit 5 en 7-zits modellen, waarbij de achterste zetels verwijderbaar zijn. In korte / standaarduitvoering biedt de Rifter met 2 rijen stoelen 775 liter bagageruimte, of 3.000 liter als je alles omklapt. De grotere variant (35 centimeter langer) biedt respectievelijk 1.050 en 4.000 liter kofferbakcapaciteit. Toegang tot de bagageruimte heb je via een kolossale achterklep. Dat is een hele hijspartij om die open te krijgen (elektrische bediening is niet mogelijk), maar de duurdere versies van de Rifter zijn leverbaar met een separaat te openen achterruit à la de Touring modellen van BMW.

Onder de motorkap biedt de Rifter geen verrassingen. Dit betekent dat de Peugeot leverbaar is met de bekende 1,2 liter PureTech 3 cilinder turbobenzinemotor en de nieuwe 1.5 BlueHDi 4-pits dieselunit. De eerste is goed voor 110 pk en gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Volgend jaar komt er een 130 pk uitvoering met standaard 8-traps automaat. De genoemde dieselmotor is er in de vermogensmaken 75 pk, 100 pk en 130 pk. De eerste 2 beschikken over een handgeschakelde 5-bak. De sterkste variant heeft een versnelling extra en kan tegen meerprijs gecombineerd worden met de genoemde automaat. Zijn CO2-uitstoot bedraagt slechts 114 gram/km.

Om het chique karakter van de Rifter te benadrukken, is de Peugeot ook leverbaar in de hier geteste, extraluxueuze GT-line uitvoering. Die beschikt standaard over lichtmetalen 17 inch velgen (in plaats van 15 inch stalen exemplaren met plastic kappen) en een specifieke afwerking van de grille, spiegelkappen, dakrails en de inzetstukken in de flanken. De uitrustingslijst is helemaal up-to-date dankzij adaptieve cruise controle, parkeersensoren, dode hoek waarschuwing en sleutelloze toegang. Voor wie dit allemaal niet hoeft, zijn er de Active en Allure uitvoeringen.

Is het wat?

Niet enkel de schuifdeuren maken de Rifter tot een praktische auto, maar ook zijn interieurontwerp. Al met al is er 180 liter aan opbergvakjes aan boord. Dat is 12 liter meer dan het formaat van de bagageruimte van de Peugeot 108. Veel van die opbergvakken zijn erg handig. Zoals het exemplaar bovenop het dashboard. Die is ruim genoeg voor een laptop en kan optioneel gekoeld worden. Verder kan de Rifter worden voorzien van vliegtuigachtige opbergvakken in het plafond boven de bagageruimte. Die zijn ook vanaf de achterbank bereikbaar. De bergvakken in de portieren doen aan de grotten van Han denken. In elk exemplaar kan je namelijk minimaal 3 grote waterflessen kwijt.

Aan het dashboard is duidelijk te zien dat de Rifter geen Berlingo/Combo kloon is, maar een echte Peugeot. De boordplank oogt namelijk zeer modern en de vormgeving is in lijn met de personenwagen modellen van het merk omdat de zogeheten ‘i-Cockpit’ uit een optisch zwevend (niet-digitaal) instrumentarium en een centraal geplaatst 8,0 inch multimediatablet bestaat. De kunststoffen die voor het bovenste deel van het dashboard worden gebruikt, zijn niet echt premium van kwaliteit, maar de algehele presentatie is evenmin utilitair. De geteste GT-line uitvoering beschikt anders dan de mindere goden uit het gamma over automatische airconditioning in plaats van de handbediende variant.

Het i-Cockpit ontwerp levert in andere Peugeot modellen een matig tot slechte afleesbaarheid van het instrumentarium op, maar dankzij de hoge zitpositie speelt dit probleem in de Rifter totaal niet. Je kan daardoor perfect over het kleine stuurwiel naar de meters kijken. Door de hoge bouw van het dashboard is er bovendien plek voor aparte, fysieke knoppen voor de temperatuurregeling en ventilatie. Je hoeft dus niet (zoals bij de 508 bijvoorbeeld) het menu van het touch screen in te duiken als je de blower lager/hoger wilt zetten. Daarmee onderscheidt dit werkpaard zich positief van het luxepaard van Peugeot, maar helaas zijn de gebruikte interieurmaterialen in de Rifter in tegenstelling tot die van de 508 niet van premium kwaliteit. Hard, krasgevoelig plastic overheerst. Alleen op de portierrand kon er een stofje van af. De algehele aankleding past weliswaar bij het karakter van een auto die bovenal robuust is en tegen een stootje moet kunnen, maar Peugeot zal hiermee ook SUV fans er van weerhouden om de Rifter serieus als alternatief te overwegen. Jammer, want als het Franse merk een paar euro extra had uitgegeven aan plezierig ogende materialen, dan had zij een veel bredere doelgroep met deze auto kunnen bedienen.

Het zal geen verrassing zijn dat de Rifter niet voor een nieuwe standaard op het gebied van rij dynamiek of prestaties zorgt, maar met de 130 pk sterke BlueHDi dieselmotor onder de kap heeft de Peugeot meer dan voldoende pit (je zit al in 10,4 seconden op 100 km/u). Ook vertoont hij een gretig bochtgedrag en functioneert de besturing lekker direct. Die goede eigenschappen heeft de Rifter te danken aan het EMP2 platform waarop hij is gebaseerd. Peugeot gebruikt dit onderstel voor al haar middenklassers, inclusief de fonkelnieuwe 508. Maar door de hoge bouw van de Rifter helt hij behoorlijk over, gevolgd door een aanzienlijke portie onderstuur. De Peugeot is dus op zijn best al cruisend op de snelweg. Het geluid van de dieselmotor is dan amper hoorbaar, al komt dat ook door de constante aanwezigheid van windgeruis; dat is nou eenmaal inherent aan deze carrosserievorm. De stad hoef je trouwens ook niet te schuwen met de Rifter. De comfortabele vering absorbeert oneffenheden in het wegdek perfect en de optionele 8-traps automaat doet zijn werk soepel en op een intelligente manier. In combinatie met de hoge zitpositie en korte overhangen zorgt dit voor een verrassend goede handelbaarheid. De verlengde uitvoering (die niet werd getest) zal vermoedelijk veel minder geschikt zijn voor kruip door, sluip door routes in de stad.

Er kon ook worden gereden met de PureTech benzineversie. Die is niet minder verfijnd, maar met ‘slechts’ 205 Nm in plaats van de 300 Nm van de BlueHDi heeft deze motorvariant duidelijk meer moeite met de massa van de Rifter. Zelfs als er slechts 2 personen aan boord zijn zonder vakantiebagage. Kan je nagaan hoeveel de 110 pk benzine unit voor zijn kiezen krijgt in de verlengde Rifter met volle bepakking. Het blijkt dat het extra gewicht van de dieselmotor trouwens een positieve uitwerking heeft op de rijeigenschappen. Met de 3-pitter is de neuspartij nogal licht, hetgeen tot een onrustiger weggedrag op slecht wegdek leidt. Ook in bochten gedraagt de Rifter in benzine-uitvoering zich minder vertrouwenwekkend. Een extra reden om voor de dieselvariant te kiezen is het feit dat je dan niet verplicht wordt opgescheept met een handbak die zich naar goed (lees: slecht) PSA gebruik vaag laat bedienen.

80%
80%
Awesome

De doelstelling van de Rifter is om een zo praktisch mogelijk vervoermiddel te zijn. Daarin slaagt hij met vlag en wimpel. Aan het overhellen en het onderstuur merk je dat deze Peugeot geen sportieve aspiraties heeft, maar qua wendbaarheid scoort hij prima. Met het i-Cockpit dashboard onderscheidt de Rifter zich van bestelwagenachtige concurrenten. De Peugeot verrast bovendien met schier oneindig veel bergvakken.

Cruciaal wordt (natuurlijk) de prijsstelling, die nu nog niet bekend is. Maar zustermodel Berlingo gaat in 130 pk 1.5 BlueHDi Shine uitvoering (het meest luxe uitrustingniveau) met de 8-traps automaat 37 mille omgerekend kosten. De Rifter GT-line wordt met dezelfde aandrijflijn zeker niet goedkoper. Menig huishouden zal een tarief van 37 mille als stevig beoordelen, maar zij moeten zich bedenken dat de Peugeot 3008 met dezelfde aandrijflijn aanzienlijk duurder is. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Skoda Karoq (die kost in 1.6 TDI Style DSG uitvoering 38.590 euro).

Indien er bedenkingen zijn dieselaandrijving, dan zal er voor circa 27.750 euro geopteerd kunnen worden voor de PureTech versie (omgerekend de prijsstelling van de Berlingo Shine met deze aandrijflijn). Maar benzinefans doen er verstandig aan om te wachten tot begin 2019 als de automaatversie met 20 pk extra leverbaar wordt. Die zal naar verwachting 3.300 euro duurder zijn, oftewel afgerond 31 mille. Ook in dit geval is de 3008 en menig andere SUV aanzienlijk duurder.

Dit betekent dat er voor de Rifter niet alleen een businesscase is vanuit het perspectief van Peugeot, maar ook voor veel gezinnen. Voorwaarde is dan wel dat de redenen waarom zij niet wensen te opteren voor een MPV, niet gelden voor deze 'Ludospace met SUV stylingelementen'. Indien die huishoudens hun bezwaren terzijde kunnen schuiven, dan kopen zij in de vorm van deze Rifter een zeer functionele, stoere en capabele gezinswagen.

  • 8
  • User Ratings (21 Votes)
    5.9

Comments are closed.