In detail: de nieuwe Volvo S60 live

0

Volvo heeft een dubbele primeur: het Zweedse automerk opent (eindelijk) een fabriek op de belangrijke Amerikaanse afzetmarkt en toont tegelijkertijd het model dat aldaar gebouwd zal gaan worden: de nieuwe S60. Die doet het voortaan zonder dieselmotor en wordt nadrukkelijk als sportsedan gepositioneerd.

De nieuwe fabriek staat in Charleston in de Amerikaanse staat South Carolina. De Verenigde Staten is een belangrijke afzetmarkt voor Volvo, maar toe nu toe durfden de Zweden de bouw van een lokale productiefaciliteit niet aan (wel werden er tot 1998 auto’s geassembleerd in het Canadese Halifax). Nu er financiële rugdekking is van het ambitieuze nieuwe moederbedrijf Geely is de situatie anders. De nieuwe S60 is de eerste Volvo dat daar van de band zal rollen. In 2021 volgt de derde generatie XC90. Door de productie over diverse continenten te spreiden, maakt Volvo zich minder kwetsbaar voor escalerende handelsoorlogen.

Dat juist de S60 in het Amerikaanse Charleston gebouwd wordt, is logisch. In Europa staat de afzet van sedans onder druk. Zelfs als er een premiumlogo op zit, want de BMW 3-serie is duidelijk over zijn hoogtepunt heen (dat verklaart de komst van de 4-serie Gran Coupé en het feit dat Peugeot voor een liftback vorm heeft gekozen). In Noord-Amerika genieten 4-deurs modellen nog best veel populariteit, zeker als ze een sportief imago hebben. Daarom wordt de nieuwe S60 nadrukkelijk als sportsedan gepositioneerd. Vanuit de Verenigde Staten zal hij naar Europa worden geëxporteerd. China krijgt voor de nieuwe S60 een eigen productielocatie.

Dat de nieuwe S60 de eerste Volvo die zonder dieselvarianten wordt aangeboden, past in deze context. Natuurlijk, ook bij ons verliezen oliegestookte modellen sinds 2 jaar gestaag terrein, maar in de Verenigde Staten en China heeft het Zweedse merk nooit diesels aangeboden. Het zou daarom niet logisch zijn om juist daar D3/D4/D5 versies van de nieuwe S60 te gaan bouwen. In plaats van een dieselmotor zullen toekomstige modellen van Volvo allemaal geleverd worden met elektrische aandrijftechniek. Vooralsnog met een assisterende rol voor de benzinekrachtbron (hybride dus), maar in 2020 arriveert de volledig emissieloze versie van de XC40 in de showrooms, een jaar later gevolgd door een soortgelijke uitvoering van de volgende generatie XC90.

In een nieuwe generatie dieselmotoren zal geen geld meer worden geïnvesteerd. Hiermee vaart Volvo een duidelijk andere koers dan de Volkswagen Groep (inclusief Audi en Porsche), BMW en Mercedes die oliegestookte modellen nog niet hebben afgeschreven. Het klinkt nobel van Volvo om de dieselmotor er uit te gooien, maar de beslissing is niet zonder risico. Immers, veel huidige klanten van het merk rijden in een model van dit brandstoftype (het verkoopaandeel ligt boven de 50 procent). Zullen die Volvo trouw blijven als er niet meer gedieseld kan worden?

De S60 klant zal voortaan moeten kiezen uit 4 benzineversies, waarvan er 2 elektrische assistentie hebben. In de eerste plaats zijn er de klassieke T5 en T6 motoren; oftewel 2 vermogenvarianten van de 2,0 liter 4 cilinder met respectievelijk 250 en 310 pk. Daarnaast zijn er 2 stekkerhybride uitvoeringen: de T6 Twin Engine met 340 pk en de T8 Twin Engine die goed is voor 405 pk. Van de laatste is er ook een (extra) snelle Polestar Engineered uitvoering die goed is voor 415 pk. Een dergelijke vermogen past inderdaad goed bij een ‘sportsedan’, maar (dagelijks) een stroomkabel inpluggen niet echt.

Bij de T8 Twin Engine varianten bestaat de aandrijflijn uit een 2,0 liter 4 cilinder met turbo én compressor (net als bij de T6; goed voor 310 pk) en een elektromotor van 95 pk. Onder de streep levert dit dus een gecombineerd vermogen van 405 pk op. De Polestar Engineered versie schopt de T8 Twin Engine versie het tot 415 pk. Vierwielaandrijving is standaard, maar de minder sterke T5 variant van de S60 zal ook in voorwiel aangedreven uitvoering besteld kunnen worden.

De Polestar Engineered uitvoering is exclusief voor de nieuwe S60. Volvo denkt de sedan op deze manier duidelijk sportiever in de markt te kunnen zetten dan de V60 en S90/V90. Naast een motorische upgrade kenmerkt de Polestar Engineered versie zich ook door een aangepast schakelprogramma voor de automaat, een sportiever afgestelde ophanging en remmen van Brembo. Uiterlijke kenmerken zijn speciale lichtmetalen velgen waarachter zich goudkleurige remklauwen bevinden. De nieuwe uitvoering krijgt een plek boven het uitrustingniveau R-Design in het gamma en zal slechts in beperkte hoeveelheden geproduceerd worden.

Alle bovengenoemde motoren zijn reeds bekend van de jongste V60. Met deze stationwagon (en de XC60 plus de modellen van de 90-serie) deelt de nieuwe S60 het inmiddels vertrouwde SPA (Scalable Product Architecture) platform. Dit betekent dat de nieuwe Volvo leverbaar wordt met dezelfde veiligheidstechnologie. Het gaat hierbij onder andere om een uitgebreid City Safety systeem dat voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, en dat in verschillende situaties de auto zelfstandig afremt om aanrijdingen te vermijden. Nieuw is het gegeven dat het systeem ook tegemoetkomend verkeer registreert. Optioneel is de S60 leverbaar met de semi-autonome Pilot Assist dat de Volvo semi-autonoom rijdend maakt. Het werkt tot een snelheid van 130 km/u. Tegen meerprijs is ook Cross Traffic Alert verkrijgbaar. De stuurhulp Run-off Mitigation en rijbaanbewaking Oncoming Lane Mitigation zijn standaard.

In het dashboard komt het verticaal / rechtopstaande touch screen voor het Sensus Connect infomediasysteem bekend voor. Het heeft een 4G internetverbinding en is onder meer compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwe ‘ Made in the USA’ S60 kan ook worden gereden via het zogeheten Care by Volvo programma. Daarbij betaal je maandelijks voor het gebruik in plaats van de sedan op de klassieke manier te kopen. Bij ons wordt dat abonnementssysteem in een later stadium uitgerold.

De afmetingen van de nieuwe S60 houdt Volvo nog even onder de pet. Dankzij het nieuwe SPA platform nam de wielbasis van de V60 ten opzichte van zijn voorganger met 9,6 centimeter toe tot 2,87 meter. Diezelfde afstand verwacht Autointernationaal.nl ook tussen de assen van de nieuwe S60. Reken dus op meer ruimte voor de achterpassagiers én op een grotere kofferbak. Wie voor de nieuwe S60 qua design een mix verwachtte van V60 en S90 stijlelementen, zat helemaal juist. Dat was ook te voorspellen, gezien de positieve feedback op de vormgeving van die modellen. Tot aan de B stijl zijn de verschillen met de eerder voorgestelde V60 stationwagon miniem. Achteraan zijn het opvallende achterlichten in C vorm die het karakter bepalen.

Met de introductie van de nieuwe S60 zijn er afgezien van de V40 geen Volvo modellen meer die nog gebruik maken van platformtechniek van Ford, de vorige eigenaar van het merk. De Zweden verwachten in Charleston jaarlijks 60.000 exemplaren van de S60 te bouwen. Ongeveer de helft daarvan is bestemd voor export. In de herfst rollen de eerste exemplaren van de band. Begin 2019 komt de S60 in Nederland op de markt. De prijzen zullen bij 46.495 euro beginnen, zo verwacht Autointernationaal.nl . Je krijgt dan het uitrustingniveau R-Design. Volvo fans die perse een diesel uit de 60-serie willen hebben, zijn aangewezen op de V60, die tot nader bericht gewoon bestelbaar blijft als D3 en D4 (de XC60 is er ook als D5).

Reageren is niet mogelijk.