Nieuwe Volkswagen T-Cross debuteert in oktober

0

Volkswagen zal in oktober op de autosalon van Parijs de T-Cross presenteren. Het is een première in het hol van de leeuw, want het segment voor compacte SUV modellen wordt momenteel gedomineerd door de Franse Renault Captur en de Peugeot 2008. De T-Cross is niet alleen een versterking van het SUV gamma voor de Europese markt, maar Volkswagen lanceert het model ook in China en Zuid-Amerika. .

De T-Cross zal worden gebaseerd op de Polo en wordt met 4,11 meter carrosserielengte afgerond 1,5 decimeter korter dan de T-Roc. De laatste staat op het MQB A1 onderstel terwijl voor de B segment modellen van de Volkswagen Groep (waaronder de Seat Ibiza en Arona) het MQB A0 platform gebruikt wordt.

Bij deze bodemgroep variant behoort vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden. Dit betekent dat de T-Cross niet leverbaar wordt in 4Motion uitvoering. Wel zal de klant kunnen kiezen uit een drietal TSI motoren (een 1.0 TSI met 95 of 115 pk en een 1.5 TSI met 150 pk) en de 1.6 TDI (95 of 116 pk). Voor de nieuwe 2,0 liter dieselmotor met milde hybride techniek komt het debuut van de T-Cross te vroeg. De primeur van deze krachtbron wordt bewaard voor de volgende generatie Golf, die eind 2019 verschijnt.

De T-Cross is een belangrijk model voor Volkswagen omdat de Duitsers nu nog niet actief zijn in het gestaag groeiende segment voor compacte SUV modellen à la de Renault Captur. Toch zullen de verkopen niet uitkomen op het niveau van de Tiguan, zo is de verwachting. Dat komt omdat de T-Cross voor de autoconsument op de thuismarkt aan de kleine kant is. Het is een leuke auto om je vrouw boodschappen mee te laten doen, maar geen volwaardige gezinswagen. Een perceptie die niet helemaal klopt, want met het ruimteaanbod van de compacte SUV is helemaal niks mis.

Binnen de Volkswagen Groep familie gaat de T-Cross concurreren met de Arona, net zoals de Polo en Ibiza rivalen zijn. Zustermerk Skoda komt volgend jaar met een compacte SUV, maar die zal een halve klasse groter zijn. Een slimme zet van de Tsjechen, want daarmee kan dit model gepositioneerd worden als de ruimste in hun klasse, net zoals de Octavia en Superb dat in hun autoklasse ook zijn.

Volkswagen gaat niet voor het beenruimterecord in het B SUV segment, maar zal wel als enige een volledig digitaal instrumentarium aanbieden. Weliswaar tegen meerprijs, maar toch. Hetzelfde geldt voor assistentiesystemen die we alleen kennen uit de hogere klasse. Volkswagen kan de T-Cross op deze manier profileren als premium product. Daar is alle ruimte voor, want Audi heeft geen plannen voor een Q1. Deze luxe dochter heeft geen behoefte om kleiner te gaan dan de Q2. Hooguit zou er van de A1 een Allroad versie kunnen komen.

Reageren is niet mogelijk.