Nieuwe Volvo S60 krijgt Polestar behandeling

0

Volvo komt met een nieuw label, bestemd voor een serie modellen die het gat tussen haar eigen ‘klassieke’ repertoire en dat van het merk Polestar moet opvullen: Polestar Engineered. Het gaat daarbij om sportieve stekkerhybride auto’s. De primeur is voor de nieuwe S60 die nog deze maand gepresenteerd wordt, bij de ingebruikname van de nieuwe Volvo fabriek in het Amerikaanse South Carolina.

Het is allemaal enigszins complex. Polestar kenden wij in het verleden als een tuner die diverse Volvo modellen onderhanden nam en ze opvoerde, met als resultaat een sportiever uiterlijk en superieure prestaties. Een soort Zweeds equivalent van BMW M en Mercedes AMG dus. Maar vorig jaar werd Polestar gepromoveerd tot een zelfstandig automerk. Het debuutmodel is een 2-deurs coupé met stekkerhybride aandrijflijn (goed voor een gecombineerd vermogen van 600 pk) en een prijskaartje dat een Aston Martin niet zou misstaan: circa 196.500 euro.

Maar een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken: Polestar keert terug als sportieve variant van Volvo modellen. Weliswaar met de extra aanduiding ‘Engineered’, maar toch: het is nogal verwarrend. Aan de andere kant heeft Polestar een uitstekend sportief imago dus het is logisch dat Volvo daarvan wil profiteren. Alleen de letter ‘R’ op de kont (850 R, S60 R, V70 R) is wat nietszeggend (of inwisselbaar met andere merken die deze typeaanduiding ook gebruiken). Polestar is écht uniek. Eigenlijk worden onder ‘Polestar Engineered’ dus de voormalige activiteiten van de huistuner voortgezet.

De primeur van de ‘Polestar Engineered’ modellen is zoals gezegd voor de nieuwe S60. Later volgen de V60 en de XC60. Volvo zal het ‘Polestar Engineered’ label in tegenstelling tot vroeger niet gebruiken voor modellen met enkel een dikke benzinemotor onder de kap: alleen de geëlektrificeerde versies hebben recht op de sportieve behandeling. Bij de nieuwe S60 is dat de T8 Twin Engine uitvoering. De betreffende hybride aandrijflijn (bestaande uit een 2,0 liter 4 cilinder benzinekrachtbron en een elektromotor) is normaliter goed voor 400 pk, maar Polestar maakt daar 415 pk van. Het maximum koppel stijgt van 640 naar 670 Nm (in Amerikaanse configuratie, zo benadrukken de Zweden). Volvo claimt dat de ingreep geen effect heeft op het brandstofverbruik aangezien ook de automaat verder is geoptimaliseerd. Software zorgt ervoor dat het brandstofverbruik niet uit de klauwen loopt en dat de CO2 uitstoot hetzelfde blijft. De schakelmomenten worden verfijnd.


Omdat het oog ook wat wil, komt er ook een bodykit en zwartchromen uitlaten. Daarnaast worden de velgen (nieuw ontworpen lichtmetalen exemplaren), de banden, de remmen (goudkleurige remklauwen van Brembo met gegroefde remschijven voor een hogere stijfheid en betere warmteafvoer), de ophanging (Öhlins race schokdempers en dezelfde stabilisatorstangen als de Polestar 1 heeft), het motormanagement allemaal aangepakt door de voormalige tuner specialisten, zo meldt Volvo. Het interieur is opgewaardeerd met goudkleurige veiligheidsgordels en speciale Polestar logo’s.

De autofabrikant laat weten dat de modellen uit de 60-serie in een beperkte Polestar Engineered oplage gemaakt gaan worden. Ze zijn dus vooral als imagobouwers bedoeld. En omdat de primeur voor de S60 is, kan de ‘Polestar Engineered’ behandeling helpen om dit model als sportsedan te positioneren. Dat is met name belangrijk voor de Amerikaanse markt. Volvo gaat de nieuwe S60 aldaar ook bouwen. Zweedse (of Belgische) productie van de sedan is niet voorzien. Wel gaat Volvo de nieuwe S60 in China voor de lokale markt bouwen.

Wanneer Volvo de ‘Polestar Engineered’ modellen exact op de markt brengt, geeft de fabrikant niet aan. Wel is duidelijk dat het performancemodel in het gamma boven de bestaande sportieve R-Design uitvoering (en de T6 aandrijflijn) wordt gepositioneerd. De ‘Polestar Engineered’ versies kunnen straks gewoon bij de Volvo dealers worden besteld (tegen nog onbekende prijzen).

De nieuwe S60 is de eerste Volvo die niet leverbaar wordt met een dieselmotor. Het oliegestookte hoofdstuk zijn de Zweden namelijk resoluut aan het afsluiten. De S60 wordt wel leverbaar met diverse vermogenvarianten van de 2,0 liter 4 cilinder Drive-E benzinemotor en in een tweetal stekkerhybride uitvoeringen. Versies met een milde hybride aandrijflijn volgen in 2019. De Nederlandse importeur van Volvo laat weten dat de XC40, de V60, de XC60, de S90, de V90 en de XC90 wel gewoon met een dieselmotor leverbaar blijven.

Comments are closed.