Nieuwstelex

0

+++ Verspilling van tijd, ruimte en grondstoffen kan fors worden teruggedrongen als consumenten minder spullen kopen en vaker gebruik maken van diensten die neerkomen op betalen van een vergoeding voor het gebruik ervan. Dat schrijft het economisch bureau van ABN Amro in het rapport ‘City-as-a-service’, waarin het diverse vormen van ‘Product As A Service’ bespreekt. AUTODELEN is daar een voorbeeld van. Door geen auto meer te kopen, maar zich tegen betaling te laten vervoeren zouden er minder exemplaren nodig zijn, waardoor parkeerplaatsen kunnen worden veranderd in groene ruimte. Het huidige openbaar vervoerssysteem alleen daar volgens Franka Rolvink Couzy, één van de samenstellers van het rapport, niet voor zorgen: “Wat je nodig hebt is een app waarin alle vormen van vervoer samenkomen. Zodat je alleen hoeft door te geven dat je morgen op een bepaald tijdstip ergens moet zijn, dan zorgt de mobiliteitsdienst ervoor dat er op het juiste moment een vorm van vervoer klaar staat die daar het best mee past. De ene keer kan dat een Uber zijn, maar een andere keer bijvoorbeeld een ruime gezinsauto om mee op vakantie te gaan. Bezit van een auto is dan niet nodig”. Onder jongeren is de bereidheid om te kiezen voor ‘Product As A Service’ al groter, zegt Rolvink Couzy. “Je tegenwoordig best veel studenten die gebruik maken van een dienst als Swapfiets, waarvoor je 15 euro per maand betaalt, waarbij je verder ook geen omkijken naar reparaties. Zij hebben ook al abonnementen op Netflix en Spotify. Dat vinden ze al een stuk normaler dan oudere generaties”. +++

+++ De BMW Groep heeft (inclusief Mini en Rolls-Royce) dit jaar al meer dan 1 miljoen voertuigen verkocht. Vooral de SUV modellen van BMW deden het goed. Die hebben inmiddels een verkoopaandeel van 35,3 % in de wereldwijde verkoop. Tot en met mei zijn er 303.202 exemplaren van het X subgamma geregistreerd. In totaal leverde BMW in de eerste 5 maanden van dit jaar 858.675 voertuigen af. Andere belangrijke pijlers onder het positieve resultaat waren de 5-serie (156.105 registraties) en de relatief oude (uit 2011 stammende) 1-serie (82.828). Deze aantallen liggen respectievelijk 12,5 en 11,6 % hoger ten opzichte van het verkoopresultaat in de eerste 5 maanden van 2017. Ook de (deels)elektrische modellen van de BMW Groep liepen goed. In totaal gingen er wereldwijd 46.849 exemplaren over de toonbank; een toename van 41 %. Mini noteerde met 143.472 registraties een verkoopplus van 1,2 %. In mei was het mooie verkoopweer voor de BMW Groep echter voorbij. Vorige maand verkocht het concern wereldwijd namelijk ‘slechts’ 204.041 voertuigen, oftewel 2,1 % minder dan in hetzelfde tijdvak van 2017. In Duitsland en China daalde de afzet met respectievelijk 13,6 en 10,1 %. Bij ons was sprake van een afzetdaling van 3,3 %. In Noord & Zuid Amerika nam de verkoop daarentegen toe.

+++ Super Cruise, de techniek van CADILLAC waarmee de CT6 zelfstandig kan rijden, zal vanaf 2020 beschikbaar komen voor alle modellen van het overkoepelende General Motors concern, waaronder de auto’s van Chevrolet. Dat heeft vice-president Mark Reuss laten weten in een interview. Super Cruise is een semi-automatisch rij hulpsysteem dat werkt met OnStar, de internet (veiligheid)assistent van General Motors. De techniek verzamelt informatie met behulp van Lidar, GPS, camera’s en radars. Het houdt tevens in de gaten of de bestuurder wel oplet. Momenteel is Super Cruise geschikt voor gebruik op snelwegen, in eerste instantie die in Noord-Amerika. Reuss laat weten dat Cadillac vanaf 2023 ook V2X communicatie zal aanbieden. Vorig jaar introduceerde het Amerikaanse merk al V2V (Vehicle-to-Vehicle), maar dat gaat zodanig uitgebreid worden dat de auto kan communiceren met ‘slimme’ weginfrastructuur en andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Met V2X communicatie wordt alles in een straal van 300 meter rond de Cadillac in de gaten gehouden. De primeur is voor een cross-over. +++

+++ Wijkopenautos.nl heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen op de automarkt voor hybride en volledig ELEKTRISCHE auto’s tussen 2014 en 2017. Vanwege hun beperkte actieradius hebben de laatste soort modellen nog een lange weg te gaan. Het merendeel van de auto’s op de weg beschikt momenteel nog over een traditionele verbrandingsmotor. Toch nemen de verkopen van zowel hybride als elektrische voertuigen de laatste jaren gestaag toe. Tussen 2014 en 2017 was 6,7 % van alle nieuw geregistreerde auto’s een hybride en 1,9 % volledig elektrisch. Op de occasionmarkt gaat het om slechts 0,32 % respectievelijk 0,11 % procent van de verkopen. Voor wat betreft de markt voor nieuwe auto’s heeft Nederland een veel hoger percentage (deels)elektrische modellen dan andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Een verklaring is het beperkte aantal laadstations elders. Hoewel het ‘stekkergedoe’ een reden is voor veel Nederlanders om nog niet te kiezen voor elektrisch rijden, lopen wij op het gebied van laadstations voorop. Per 100.000 inwoners heeft Nederland namelijk 191,3 locaties. Oostenrijk volgt op de 2de plek, maar heeft een duidelijk lager aantal laadstations per 100.000 inwoners, namelijk 47. Hoewel de meningen zijn verdeeld over het kopen van een elektrische occasion, zijn er ook genoeg redenen om al wel te kiezen voor een tweedehands hybride of elektrische auto. Zo zijn de batterijen van de afgelopen jaren steeds beter geworden en behouden deze auto’s toch veel van hun waarde. Ga je voor een tweedehands elektrische auto? Volgens het onderzoek van Wijkopenautos.nl is de Renault Zoé de populairste occasion, gevolgd door de Nissan Leaf. De rest van de top5 bestaat uit de Opel Ampera, de BMW i3 en de Smart Fortwo. Onder de gebruikte hybride auto’s is de Toyota Prius veruit het populairst. Daarna volgen de Honda Insight, de Lexus CT 200h, de Lexus RX 450h en de Porsche Cayenne (S) E-Hybrid. +++

+++ MERCEDES gaat haar gamma aan compacte modellen compleet vernieuwen. Dit betekent dat ook de dagen van de GLA geteld zijn. Mercedes vindt het niet meer de moeite om alle motoruitvoeringen aan te passen aan de WLTP cyclus. Dit betekent dat bepaalde motorversies zijn geschrapt. De GLA is voortaan alleen nog leverbaar als 122 pk sterke 180, als 200 met 156 pk en als 211 pk sterke 250. Daarbij is de 7G-DCT automaat steevast standaard. Dieselen kan voortaan alleen nog maar in de 177 pk sterke 220d (de enige motorvariant van de GLA waarbij 4Matic vierwielaandrijving een optie is). Alle genoemde motoren voldoen aan de Euro 6d Temp emissienorm en zijn van nieuwe, hogere prijskaartjes voorzien. De GLA 180 kost nu 42.685 euro. Voor de 200 en 250 zijn de tarieven respectievelijk 45.792 en 51.021 euro. Bij deze benzinemodellen bedraagt de prijsverhoging afgerond 5 procent. De 220d is daarentegen 15 procent duurder geworden en kost nu 58.839 euro. Voor de 4Matic versie moet 63.213 euro afgerekend worden. +++

+++ Een eendagsvlieg. Zo kan je de net geïntroduceerde GSi versie van de OPEL Insignia bestempelen. De sportieve topuitvoering is nog niet eens behoorlijk uit de startblokken gekomen en nu al niet meer leverbaar met benzinemotor. Boosdoener is de WLTP cyclus. Volgens de betreffende meetnorm komt de 260 pk sterke 2,0 liter turbo motor niet in aanmerking voor het ‘Euro 6d Temp’ predikaat. Dat betekent einde oefening voor deze Insignia GSi. Fans van de dikke Opel zijn aangewezen op de dubbel geblazen 2.0 dieseluitvoering met 210 pk. Uit het gamma van de gewone Insignia is de 2,0 liter turbomotor ook geschrapt, waardoor benzineklanten überhaupt zijn aangewezen op de 1.5 Turbo (met 140 of 165 pk). Voor de terreinlook Country Tourer uitvoering verdwijnt ook deze aandrijfoptie, waardoor de ruig ogende stationwagon alleen nog leverbaar is met een 2,0 liter turbodieselmotor (170 of 210 pk). +++

+++ De autofabrikanten RENAULT , Nissan en Mitsubishi hebben vorig jaar door hun samenwerking meer geld weten te besparen: 5,7 miljard euro tegen 5 miljard euro in 2016. Het doel van de autoconcerns is evenwel een besparing van 10 miljard euro in 2022. Directeur Carlos Ghosn zegt dat ze alledrie goed op weg zijn dit doel te behalen. De autofabrikanten besparen geld door bijvoorbeeld onderzoekskosten te delen. Uit de fabrieken van Renault, Nissan en Mitsubishi kwamen in 2017 in totaal 10,6 miljoen voertuigen. Het samenwerkingsverband claimt daarmee ’s werelds grootste verkoper van personenauto’s en kleine bedrijfsvoertuigen te zijn. Mitsubishi draaide in 2017 voor het eerst een volledig jaar mee in het samenwerkingsverband. +++

+++ De president van de VERENIGDE STATEN , Donald Trump, bevestigt dat hij in te voeren auto’s zwaar wil gaan belasten om de nationale economie te beschermen. Maar op die manier dreigt hij vooral in zijn eigen staart te bijten. Volgens het handelsdepartement van de Verenigde Staten heeft het land in 2017 in totaal 8,27 miljoen voertuigen ingevoerd en er 1,98 miljoen geëxporteerd. Om dat meer in balans te krijgen, maar ook om de nationale auto-industrie te bevoordelen, heeft Trump zijn dreigement herhaald om een invoerbelasting van 25 % te heffen op geïmporteerde auto’s. Maar volgens heel wat experts, zowel politici als topmanagers van autofabrikanten, zou deze beslissing zeer contraproductief kunnen uitwerken. Dat komt vooral omdat juist de Amerikaanse merken heel wat fabrieken in Mexico en Canada hebben en dus zelf de grootste importeurs van auto’s zijn. Tegelijkertijd zijn heel wat van de buitenlandse merken die Trump wil treffen met zijn maatregel juist grote werkverschaffers op Amerikaans grondgebied. Zo heeft Toyota 140.000 mensen voor zich werken in de VS (verdeeld over 10 fabrieken en 1.500 dealers). Volgens onderzoeksbureau Trade Partnership Worldwide zou de importheffing van 25 % goed zijn voor 92.000 nieuwe banen in de Amerikaanse auto-industrie, maar er zouden tegelijkertijd 250.000 arbeidsplaatsen in de rest van de economie verdwijnen. De enige speler die zou profiteren van de importbelasting is Tesla. Eigenlijk heel ironisch als je weet hoe Trump denkt over het milieu, maar wel begrijpelijk aangezien hij dikke maatjes is met Elon Musk. En die ziet juist nu de concurrentie voor zijn elektrische gamma door Jaguar (I-Pace), Porsche (Taycan), Audi (e-Tron), Mercedes (EQ C) en BMW (ix3) toenemen. De Tesla topman kan dus wel wat hulp van de Amerikaanse president gebruiken en lijkt op zijn wenken bediend te worden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in haar fabriek in Wolfsburg inmiddels (sinds de opening in december 1945) 45 miljoen auto’s geproduceerd. Dit volume is door geen enkele andere fabriek van het concern tot op heden gehaald. Daarmee bevestigt Wolfsburg nogmaals de belangrijkste productiefaciliteit van Volkswagen wereldwijd te zijn. De 45 miljoenste auto was, hoe kan het ook anders, een Golf. Van deze modelreeks verlieten inmiddels 19 miljoen exemplaren de fabriek in Wolfsburg (ook wel Golfsburg genoemd). De Kever staat met 12 miljoen stuks op de tweede plaats, gevolgd door de Polo (meer dan 3 miljoen exemplaren), de Tiguan (2,6 miljoen) en de 1500/1600 (2,5 miljoen). Momenteel bouwt Volkswagen in Wolfsburg de Golf, de Golf Sportsvan, de Touran en de Tiguan. +++

Comments are closed.