Nieuwstelex

0

+++ Jongeren lopen warm voor de AUTONOOM rijdende personenwagen. Een dergelijk model hebben zij liever dan een deelauto. 20 % van de jongeren zou het liefst zo snel mogelijk een zelfrijdende auto willen, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder 1.000 respondenten van 18 tot 30 jaar. Bijna de helft van de ondervraagden denkt dat de autonoom rijdende personenwagen binnen 10 jaar realiteit is op de Nederlandse wegen. Ook blijkt uit het onderzoek dat jongeren niet perse hun auto willen delen. Slechts 17 % van de ondervraagden geeft aan zijn auto te willen delen, en dan alleen als het geld oplevert. +++

+++ Graaft de Amerikaanse president Donald Trump het graf voor de CABRIOLET ? Dat zou kunnen als er inderdaad een importheffing van 20 % op Europese auto’s komt. Die raken in principe alle modellen, maar de cabriolet moet het vooral van de Amerikaanse markt hebben. Slinkt daar de vraag drastisch, dan verdwijnt de businesscase voor menig Europese open auto. Cabrioletmodellen hebben het sowieso zwaar de laatste jaren. Iedereen lijkt tegenwoordig een SUV te willen. In de gevarenzone bevinden zich met name de open modellen van BMW en Mercedes. In München is men überhaupt niet van plan om de 2-serie Cabriolet te vervangen en in Stuttgart kiest men voor een langzame verkoopdood van de SLC. Mocht de importheffing van Trump er komen, dan staan ook modellen als de nog te introduceren 8-serie Cabriolet en de SL op de tocht. Compensatie van het wegvallen van de Amerikaanse markt met extra verkopen in Azië zit er niet in, want daar is rijden in een open auto vanwege het klimaat ronduit onprettig. +++

+++ Het gaat CATERHAM voor de wind. De Britse sportwagenproducent verkocht in 2017 een recordaantal van 667 auto’s. Dit jaar verwacht Caterham opnieuw de grens van 600 registraties te passeren, ondanks de ingezakte automarkt in het Verenigd Koninkrijk. De Seven is zelfs zó populair dat voor dit model een wachtlijst is ontstaan. Die bedraagt ruim een jaar. Om de levertijden niet verder te laten oplopen, zal het exportgamma worden teruggesnoeid tot de Seven 275 en de Seven 485; de meest gevraagde uitvoeringen. Op de thuismarkt blijven ook de uitvoering 160, 270, 310, 360, 420, 620S en 620R leverbaar. Het bestellen van de Seven 165 en Seven 355 is niet meer mogelijk vanwege de nieuwe WLTP emissieregels. Caterham laat weten momenteel hard te werken aan het homologatieproces van de 275 en 485. +++

+++ DAIMLER zet de levering van nieuwe diesels stop. De autofabrikant draagt zijn dealers op om geen nieuwe modellen van Mercedes-Benz met een dieselmotor af te leveren in afwachting van nieuwe software. In het huidige motormanagement systeem zou dezelfde sjoemelfunctie zitten waarvoor Daimler op last van de Duitse overheid auto’s moet terugroepen. Volgens de importeur gaat het om exemplaren die onder de Euro6b norm vallen. Het is nog niet bekend wanneer de update beschikbaar is, maar het zou eerder om maanden dan weken gaan. Het gaat om tot eind mei geproduceerde exemplaren van de A, B en C klasse met de 4 cilinder OM651 dieselmotor en de G klasse met 6 cilinder diesel. De Duitse overheid heeft Daimler de opdracht gegeven om in heel Europa 774.000 Euro6b diesels terug te roepen voor een software update. Om te voorkomen dat er nóg grotere aantallen een bezoek aan de dealer moeten brengen, gaat Daimler nu nog af te leveren exemplaren eerst van deze update voorzien. Behalve dat Mercedes nieuwe software moet ontwikkelen, moet deze ook nog worden goedgekeurd door de Duitse RDW. +++

+++ GENERAL MOTORS denkt er over Cruise, het in 2016 aangekochte bedrijf voor autonoom rijden, te verzelfstandigen. Een optie is daarbij de dochter apart naar de beurs te brengen. General Motors praat al met een aantal banken over de mogelijkheden voor Cruise, zo meldt de financiële persdienst Bloomberg. Het kan echter nog wel een jaar of 2 duren voordat er daadwerkelijk stappen worden gezet. Cruise kreeg 2 weken geleden nog een ‘boost’ doordat de Japanse grootinvesteerder Softbank 2,25 miljard dollar in het bedrijf stopte. De autonoom rijden specialist voert momenteel onder meer proefprojecten met de Chevrolet Bolt (bij ons bekend als Opel Ampera-e) uit in San Francisco, Phoenix en Detroit. +++

+++ In ITALIE waait een andere wind. Dat weten we van de migrantenpolitiek, maar als het aan de nieuwe regering ligt, zal de koerswending ook in andere opzichten duidelijk worden. Zo moet Italië op mobiliteitsgebied Noorwegen van de troon stoten als grootste afzetmarkt voor volledig elektrische auto’s. In 2022 moeten er liefst 1 miljoen exemplaren rondrijden in het land met de laarsvorm. Dat is een ambitieuze doelstelling, want in 2017 werden er in Italië minder dan 2.000 elektrische auto’s verkocht, terwijl er in Noorwegen meer dan 33.000 stuks over de toonbank gingen. Maar misschien wordt er wel ingezet op een inhaalslag. Jaarlijks worden er in Italië afgerond 2 miljoen nieuwe auto’s verkocht en dat zijn er aanzienlijk meer dan in het dunbevolkte Noorwegen, waar in 2017 afgerond kentekenregistraties waren. Om de vraag naar elektrische auto’s aan te zwengelen, zal de regering van premier Gentiloni met subsidies en fiscale voordelen gaan strooien. Of die uitgaven wel of niet van een sluitende begroting betaald kunnen worden, vindt men in Italië geen relevante vraag. De regering zal in de komende jaren afgerond 8,5 miljard euro beschikbaar stellen. Een sloopregeling voor auto’s met een verbrandingsmotor maakt daar onderdeel van uit. Het plan komt uit de koker van de Vijfsterren beweging en diens partijleider Luigi Di Maio. Voor Fiat komen de subsidies als geroepen, want die zet de komende jaren fors in op elektrificatie van haar gamma. Zo komen er volledig elektrische uitvoeringen van de Panda en 500. +++

+++ Een KLASSIEKER is niet langer een goede investering. Er zijn sporadisch nog steeds mooie verhalen, maar daarbij gaat het om de zeer zeldzame exemplaren. Op een ‘gewone’ klassieker is het niet of nauwelijks meer mogelijk om een leuk rendement te behalen, zo hebben onderzoekers van Knight Frank berekend. Oorzaak is het feit dat speculanten zich hebben teruggetrokken uit de markt. Met als gevolg dat aanschaf van een klassieke Mercedes of Porsche tegenwoordig geen geld meer oplevert. Alleen aan een Ferrari kan je nog wel geld verdienen: voor klassiekers van dit merk zou het rendement 5,4 % bedragen. +++

+++ Het kabinet gaat met nieuwe maatregelen de LUCHTKWALITEIT in binnensteden dit jaar nog verbeteren. Het is de bedoeling dat elk stadscentrum in 2018 voldoet aan de Europese waarden voor luchtkwaliteit. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Samen met gemeenten kondigt ze extra maatregelen aan in Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. In Rotterdam komt er bijvoorbeeld minder verkeer door de Maastunnel corridor en in Amsterdam worden subsidies beloofd voor elektrische taxi’s. Die  maatregelen worden toegevoegd aan het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In totaal is er ruim 10 miljoen euro beschikbaar voor de plannen. “We weten steeds beter hoe essentieel luchtkwaliteit is voor onze gezondheid”, zegt Van Veldhoven. “Hier wordt al sinds 2010 aan gewerkt. En mijn werk gaat door, want het volgende doel is de waarden die de Wereldgezondheidsorganisatie hanteert”. In mei oordeelde de rechter nog dat de regering geen extra maatregelen hoeft te nemen om aan de normen te voldoen. De Vereniging Milieudefensie spande daarvoor een kort geding aan tegen de overheid. In eerste instantie werd die gewonnen, maar in het hoger beroep kreeg de overheid gelijk. Het hof stelde dat de Staat wel verplicht is ervoor te zorgen dat de grenswaarden niet worden overschreden. +++

+++ Naast bezitters van een Volkswagen mogen nu ook berijders van een MERCEDES diesel met sjoemelsoftware hun auto in Duitsland aan de dealer teruggeven tegen de aankoopprijs minus een gebruiksvergoeding. Een rechter in Berlijn heeft, net als bij eerdere zaken tegen VW, een koopovereenkomst voor een Mercedes nietig verklaard omdat er in de auto’s illegale afschakelapparatuur, oftewel sjoemelsoftware, geïnstalleerd was. De uitspraak, waarover Automobiel Management bericht, komt kort nadat minister van verkeer Andres Scheuer Daimler heeft gelast om 774.000 auto’s van Mercedes terug te roepen naar de dealer om die illegale software er uit te halen. Daimler heeft inmiddels in Duitsland zelf de eerste Mercedes klanten daarover aangeschreven. Het dieselschandaal, dat eind 2015 voor het eerst bij Volkswagen bekend werd en dat sindsdien binnen de Volkswagen stal is uitgebreid naar Audi en Porsche, heeft sinds halverwege vorig jaar ook Mercedes, en daarmee moederconcern Daimler, in haar greep. +++

+++ MERCEDES-AMG levert de licht gewijzigde E klasse en de jongste CLS klasse ook in een ’53’ variant met hybride techniek. Er zijn echter geen plannen om de betreffende aandrijflijn beschikbaar te stellen voor de C klasse. Jammer, want het prijsgat tussen de C 43 en de C63 is fors. Maar de C klasse zit te ver in zijn levenscyclus om de aanpassingskosten voor de ’53’ hybride techniek terug te kunnen verdienen. Mercedes-AMG rijders zullen dus geduld moeten hebben tot dat in 2021 de nieuwe generatie wordt gepresenteerd. De ’53’ aandrijflijn combineert een geblazen 3,0 liter 6 cilinder lijn motor met een 48 Volt elektrisch systeem. Dankzij de assistentie van de elektromotor komt het gecombineerde vermogen uit op 430 pk. Aan koppel is er 520 Nm beschikbaar. Daarmee zou de C 53 AMG bijna net zo sterk worden als de huidige BMW M3 (431 pk en 550 Nm). +++

+++ PSA gaat voor haar fabriek in Rennes 350 mensen rekruteren, dit in verband met de lancering van de C5 Aircross. In de productiefaciliteit rolt nu de Peugeot 5008 van de band, maar de output van dit model verhuist begin 2019 naar Sochaux. De Opel Grandland X, die daar nu het levenslicht ziet, zal naar Duitsland migreren. Citroën denkt in Europa op jaarbasis 110.000 exemplaren van de C5 Aircross te kunnen verkopen. +++

+++ Deze maand vindt in SAOEDI ARABIE een kleine revolutie plaats: vrouwen mogen er voortaan legaal met de auto op de openbare weg rijden. Begin deze maand waren al de eerste rijlessen gestart. Een wet uit 1957 verbood vrouwen in Saoedi-Arabië om met de auto te rijden. Ze moesten zich dus laten rijden door hun echtgenoot, een mannelijk familielid of een chauffeur. Door het koninkrijk waait echter een wind van modernisering en daarbij is de oude wet dus afgeschaft. Dat vrouwen er nu wel mogen rijden, komt overigens uit economische overwegingen. Met directe en indirecte gevolgen. Zo rekent de overheid van Saoedi-Arabië niet alleen op meer inkomsten door de groei van het wagenpark (en alle daarbij horende belastingen op uitgaven), ze hoopt ook dat de maatregel de drempel tot de arbeidsmarkt zal verlagen voor vrouwen. Voorlopig zijn er 5 centra in het land die een vergunning hebben om vrouwen rijles te geven. Sinds begin deze maand hebben een aantal cursisten daar een opleiding gevolgd én de bijhorende examenproeven afgelegd. De vergunning om te rijden hadden ze dus al en nu mogen ze die nu ook daadwerkelijk gebruiken. Het rijbewijs past in een reeks hervormingen die vrouwen in Saoedi-Arabië meer betrokken moeten maken bij het sociale leven en op de arbeidsmarkt. Zo mogen die nu bijvoorbeeld ook naar voetbalwedstrijden en concerten. Behoorlijk revolutionaire veranderingen in dit land met Wahabitische traditie, die de vrouwen te danken hebben aan hun kroonprins Mohammed bin Salman. Die wil zijn land opnieuw een meer vooraanstaande plek geven op het (economische) wereldtoneel. De genoemde versoepelingen moeten daarbij helpen. +++

+++ India is potentieel één van de grootste afzetmarkten voor personenwagens ter wereld. Dat is het Volkswagen concern niet ontgaan. Nadat eerdere pogingen om een plaats te veroveren op de Indiase automarkt (met de eigen Polo en via een samenwerking met Suzuki), is het nu aan dochter SKODA om de Indiër in een personenwagen van het Duitse concern te krijgen. Het Tsjechische merk zal specifiek voor de Indiase markt een goedkoop model ontwikkelen op basis van het compacte MQB A0 platform. Die auto moet in 2020 op de markt komen. Om de slaagkans van het Indiase avontuur te maximaliseren, zijn de plannen om de Noord Amerikaanse markt te betreden door Skoda op de lange baan geschoven. Niet ten onrechte, want in het Aziatische land wordt elke dag 22 km nieuwe snelweg aangelegd. +++

+++ TESLA wacht nog even met het opvoeren van de Model 3 productie. Dat heeft te maken met een subsidieregeling voor elektrische auto’s in de Verenigde Staten. Die is 7.000 dollar groot, maar alleen de eerste 200.000 exemplaren die een fabrikant maakt, komen voor het douceurtje in aanmerking. Begin juni werd geschat dat er inmiddels 194.000 exemplaren van de Tesla modellen zijn afgeleverd. De grens van 200.000 stuks zou dus makkelijk gepasseerd kunnen worden voor het einde van de maand, waardoor de subsidieregeling voor de fabrikant en haar klanten zou komen te vervallen. Maar door even te wachten, rolt de 200.000ste elektrische auto pas in het derde kwartaal van de band en kan Tesla 3 maanden langer van de stimulans profiteren. Dan draait de productie van de Model 3 op volle toeren draait en is het dus kassa voor het bedrijf en de klanten van Musk. +++

+++ VOLKSWAGEN past de structuur aan van zijn regionale organisatie. De moeder houdt de touwtjes in handen voor Europa, Noord & Zuid Amerika, Afrika (behalve de noordkant) en China, maar besteedt de controle over bepaalde regio’s uit aan zijn verschillende dochtermerken. Noord Afrika is voor Seat. Skoda krijgt de zware taak om meer marktaandeel te veroveren in Rusland en India. Audi ontfermt zich over Zuidoost Azië (exclusief China) en het Midden-Oosten. Volgens Volkswagen topman Herbert Diess zal deze nieuwe organisatievorm “flexibiliteit en efficiëntie” opleveren. Door meer zelfstandigheid te geven via deze herverdeling van de verantwoordelijkheden kunnen beslissingen “op een meer gedecentraliseerde manier” worden genomen, waarbij de hoofdgroep zich met de grote strategische lijnen kan bezighouden. +++

Reageren is niet mogelijk.