Nieuwstelex II

0

+++ De drukke A15 tussen Papendrecht en Gorinchem gaat op de schop. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt in totaal 300 miljoen euro uit om er de files tegen te gaan. Zonder ingrijpen zouden de dagelijkse opstoppingen daar alleen maar langer worden, zo vreest de bewindsvrouw. Van Nieuwenhuizen gaat eerst onderzoeken hoe de verkeersdrukte het best kan worden verlicht. Misschien komt er in beide richtingen een rijstrook bij, maar ook nieuwe vondsten om de doorstroming te bevorderen, zijn een optie. Het echte werk begint naar verwachting in 2025. De snelweg tussen de haven van Rotterdam en het binnen & buitenlandse achterland is cruciaal voor het vrachtverkeer, zegt Van Nieuwenhuizen. Dat staat er nu echter vaak stil. “Het traject tussen Papendrecht en Gorinchem heeft de twijfelachtige eer dat er dagelijks één van de duurste files van Nederland staat”, aldus de minister. Daar wil ze een eind aan maken. De A15 moet ook veiliger worden. Om het project van de grond te krijgen, legt Van Nieuwenhuizen 100 miljoen euro bij een al eerder apart gelegd bedrag van 200 miljoen voor de infrastructuur in de regio. De provincie Zuid-Holland legt er 30 miljoen bovenop. Dat is samen genoeg om met het project te beginnen, ook al is het noodzakelijk geachte totaalbedrag van 400 miljoen nog niet bij elkaar. Omdat het nog jaren duurt voor het op de snelweg vlotter rijdt, nemen rijk en provincie ook wat maatregelen die in de tussentijd verlichting moeten bieden. Zo willen ze onder meer forenzen verleiden buiten de spits te reizen en enkele invoegstroken verlengen. +++

+++ In België is de vraag naar tweedehands personenwagens met een BENZINE motor sinds 2016 met 70 % toegenomen. Net zoals op de markt voor nieuwe auto’s is dat een gevolg van de strengere emissiewetten en de sjoemeldiesel affaire. De sterk gestegen vraag naar tweedehands benzinemodellen zorgt voor veel problemen wie een diesel probeert in te ruilen, want die zijn veel minder waard geworden. Tegelijkertijd doet er zich op de markt voor nieuwe auto’s een ander probleem voor: levertijden die oplopen tot 9 à 10 maanden. Omdat benzinemodellen en diesels min of meer communicerende vaten zijn, is het niet verwonderlijk dat sinds september 2015 het Belgische verkoopaandeel van tweedehands oliegestookte modellen is gedaald van 71 naar 41 %. +++

+++ BMW zal de fabrieken van Mini en Rolls-Royce in Groot-Brittannië moeten sluiten als de levering van onderdelen door de Brexit in gevaar komt. Dat laat Stephan Friesmuth, klantmanager bij de Duitse autofabrikant in een interview weten. “Wij zullen onze uiterste best doen om in het Verenigd Koninkrijk te blijven, maar als onderdelen bij de grens worden tegengehouden, kunnen wij daar niet langer produceren”. De mededeling lijkt vooral bedoeld om voor druk op de ketel bij premier Theresa May te zorgen, die hoofdverantwoordelijk is voor de Brexit, en vooral voor het soepele verloop daarvan. Blaffende honden bijten niet, al is het alleen maar omdat BMW haar personeel in de Britse Mini fabrieken vorig jaar beloofde dat ook de elektrische Mini Hatch in Oxford zal worden gebouwd. De Duitsers hebben in het Verenigd Koninkrijk afgerond 6.300 man productiepersoneel, verdeeld over de hoofdfabriek in Oxford, de faciliteiten voor motorenproductie in Hams Hall en de plaatwerkfabriek in Swindon. De kans is groter dat BMW deze ‘infrastructuur’ in de toekomst ook gaat gebruiken voor de assemblage van BMW modellen, en dan met name de voorwiel aangedreven types die technische overeenkomsten met het repertoire van Mini hebben. De X1 is daar één van. Met lokale Britse productie kunnen invoerheffingen worden omzeild. Kind van de rekening is dan de NedCar fabriek, die nu bijspringt om aan de vraag naar de compacte SUV te kunnen voldoen. +++

+++ Ook DAIMLER wacht dieselclaims. In Duitsland is namelijk de eerste advocaat opgestaan die namens Mercedes rijders schadevergoeding eist wegens het verstrekken van valse informatie. Na bekendmaking van de gedwongen terugroepactie van honderdduizenden sjoemeldiesels, staat de weg open voor gedupeerden om claims in te dienen bij autofabrikanten. In Duitsland heeft Daimler de eerste vordering van een advocaat nu aan zijn broek: bureau Rotter uit München eist schadevergoeding van het autoconcern wegens het voortdurend verstrekken van valse informatie aan consumenten. Ook bij Volkswagen, waar het fraudeschandaal in september 2015 begon, lopen en liepen vele schadeclaims, onder meer van de Nederlandse stichting Volkswagen Car Claim. Er lopen al jaren onderzoeken naar Daimler. Het bedrijf heeft altijd beweerd geen sjoemelsoftware in haar dieselmotoren te bouwen die de uitlaatgassen alleen in een testlaboratorium aan de wettelijke eisen laten voldoen. Het KBA (de Duitse equivalent van de RDW) stelde eerder deze maand dat zulke systemen juist wél in 770.000 auto’s van Mercedes zit. Daimler ontkent de aanklacht van het KBA en heeft aangekondigd zich met alle juridische middelen te verzetten. Het bedrijf is ook in beroep gegaan tegen de verplichting om dieselauto’s terug te roepen. In de winstverwachting over 2018 heeft Daimler overigens al wel rekening gehouden met de kosten van de terugroepactie. +++

+++ HYUNDAI en KIA starten het hergebruik van batterijen van elektrische auto’s. Die kunnen een tweede leven krijgen voor de opslag van onder meer zonnestroom in lokale energienetwerken. Autofabrikanten laten daarmee zien de energiemarkt te ontdekken, want na Nissan spannen nu dus ook Hyundai en Kia zich in voor hergebruik van batterijen. Het Koreaanse merkenduo heeft hiervoor het Finse Wärtsilä in de arm genomen. Beide partijen zeggen hiermee in te spelen op de stijgende vraag naar lokale netwerken met eigen energieopslagsystemen voor bijvoorbeeld zonnestroom. Dankzij de stijgende verkoop van elektrisch aangedreven auto’s komen er in de toekomst steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van voertuigen, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan. De samenwerking richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van technologiebedrijf Wärtsilä in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het businessmodel is gericht op het vestigen van een continue, wereldwijde leveringsketen, gebaseerd op de sterke relatie van het Hyundai concern met de fabrikant van de batterijen. De partijen beogen een integrale aanpak voor fabricage, de toepassing in elektrisch aangedreven auto’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook van hergebruik van materialen. “Energieopslag is de logische volgende stap als het gaat om hergebruik van “, zo laat een woordvoerder van Hyundai weten. “Door het hergebruik van de batterijen, die immers een groot beslag leggen op kostbare grondstoffen, besparen we op de kosten van de afvoer en de verwerking daarvan en hebben we extra rendement van de kosten van onderzoek en ontwikkeling. We versterken daarmee onze leidende positie op het gebied van schone technologie en duurzaamheid door deelname aan deze nieuwe energiemarkt”. In 2025 is circa 29 gWh aan batterijen van elektrische auto’s beschikbaar. Die capaciteit is veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslag markt, die slechts 10 gWh bedraagt. De samenwerking tussen het Hyundai concern en Wärtsila biedt derhalve grote kansen. Het Koreaanse merkenduo start nu eerst een proefproject, bestemd voor gebruikte batterijen van de Ioniq en de Soul EV. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij het Hyundai concern. Het Koreaanse merkenduo wil tot 2025 nog eens 18 nieuwe modellen met elektrische aandrijving lanceren, waaronder de nieuwe Kona Electric later dit jaar en de waterstofauto Nexo. +++

+++ LAND ROVER komt volgend jaar met een compleet nieuwe Range Rover Evoque. Toch is er veel geld geïnvesteerd in aanpassing van de compacte premium SUV aan de aanstaande Euro 6d Temp emissienorm. Op zich logisch, want de Evoque is te belangrijk om vanaf september uit het Europese verkoopgamma te halen. De rekening wordt echter doorgeschoven naar de klant, want die moet voortaan 56.730 euro in plaats van 46.900 euro betalen voor de voordeligste versie, de voorwiel aangedreven 2.0 eD4 met 150 pk in Pure tenue. Dat is een prijsstijging van 21 %. Andere motorversies worden relatief iets minder duurder, maar de nieuwe tarieven liggen steevast minimaal 16 % hoger. Toch hebben niet alle aandrijfvarianten de WLTP cyclus hobbel weten te nemen. Zo is de SD4 diesel met 240 pk gesaneerd, evenals de sterkste Si4 benzinemotor met 290 pk. Dat de 3-deurs Evoque Coupé uit productie zou worden genomen, wisten we al. De Convertible blijft, maar is voortaan alleen leverbaar met de 180 pk sterke TD4 dieselmotor. +++

+++ MCLAREN zal binnenkort, namelijk tijdens het op 12 juli te houden Goodwood Festival of Speed, de 600LT lanceren, een krachtigere versie van de 570S met een langere staart. De typeaanduiding geeft aan dat de nieuweling 600 pk sterk wordt. Daarmee wordt de 600LT de krachtigste versie binnen de Sport Series modellijn van McLaren. Het genoemde vermogen is afkomstig van de bekende, dubbel geblazen 3,8 liter V8. Het gamma van McLaren bestaat momenteel uit de 540C, de 570S en 570GT (allemaal behorend tot de Sport Series) en de 720S (Super Series). Van die laatste verschijnt in de toekomst ook een open versie. De nieuwe 600LT zal worden ingezet tijdens de Goodwood Hill Climb. +++

+++ NISSAN , dat momenteel bijzonder slecht draait in zowel Europa als de Verenigde Staten, gaat het meer zoeken in nieuwe markten. Op het lijstje staan Turkije, Pakistan, Egypte, Nigeria en andere landen in sub Sahara Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten alsmede India en Zuid-Afrika. Nissan wil in die landen zo veel mogelijk samenwerken met lokale partners en ook ‘lokaal talent’ inzetten, zo bericht Automobiel Management. Het Japanse merk was afgelopen maand in Europa het slechtste jongentje van de klas met 15,7 % lagere verkopen in vergelijking met vorig jaar. Over de eerste 5 maanden gemeten, staat Nissan nu op een min van 9,1 %. De Japanners gaan nu vooral op delen van Azië, Afrika en het Midden-Oosten mikken waar de autoverkopen de komende 5 jaar naar verwachting met zo’n 40 % zullen toenemen. Daarvoor wordt niet alleen Nissan zelf, maar ook het budgetmerk Datsun ingezet. In Turkije, India en ook Saoedi-Arabië wil Nissan een sterke aanwezigheid opbouwen terwijl in “nieuwe grenzen markten” als Pakistan en Nigeria, waar tot nu toe nauwelijks buitenlandse automerken aanwezig zijn, ook wordt geïnvesteerd in productiecapaciteit. Voor een aantal van die landen zullen specifieke goedkopere modellen worden ontwikkeld. Op al die markten hoopt Nissan bovendien een rol te spelen bij elektrische auto’s en bij nieuwe mobiliteitsdiensten. +++

+++ PSA neemt haar nieuwe dochter Opel zeer serieus. Niet alleen mogen de Duitsers een nieuwe generatie 4 cilinder benzinemotoren ontwikkelen, evenals bijvoorbeeld stoelen, de financieel directeur van het merk met het bliksemlogo, Philippe de Rovira (45), heeft nu promotie gemaakt en zal dezelfde rol gaan vervullen bij het moederbedrijf. Hij volgt daar Jean-Baptiste de Chatillon op, die de onderneming om persoonlijke redenen gaat verlaten en financieel topman wordt van het farmaceutische concern Sanofi. De Rovira was pas 1 jaar financieel directeur bij Opel. De Chatillon was sinds 2012 in dienst bij PSA en speelde een cruciale rol bij het behoeden van het autoconcern voor een faillissement. Hij krijgt ook complimenten van de Ondernemingsraad voor het overleg dat hij daar de afgelopen tijd heeft gevoerd. Carlos Tavares prijst zijn opvolger De Rovira vooral aan “voor de rol die hij tot nu toe heeft gespeeld bij het reorganisatieplan voor Opel”. De CEO voegt er aan toe: “Zijn benoeming toont aan dat we een hoog potentieel binnen de financiële functie van onze onderneming voortbrengen en jonge, getalenteerde mensen op sleutelposities benoemen”. Wie De Rovira bij Opel zal opvolgen, is nog niet bekend gemaakt. +++

+++ RENAULT gaat 1,4 miljoen aandelen die de Franse staat eerder heeft ‘teruggegeven’ verdelen onder haar personeel. In aanmerking komen alle werknemers die bij de inschrijving minstens 3 maanden voor het bedrijf werken in Frankrijk zelf of in enkele buitenlandse dochterbedrijven waar Renault een meerderheid in heeft, zo bericht Automobiel Management. Ook gepensioneerde medewerkers en ex-werknemers die 5 jaar voor Renault hebben gewerkt en meededen aan een bedrijfsspaarplan kunnen aanspraak maken op aandelen. Alles bij elkaar komen Renault werknemers in 10 landen voor dit ‘Share the Future’ in aanmerking. De aankoopprijs voor de aandelen wordt bepaald op 7 september door CEO Carlos Ghosn van Renault zelf. Uitgangspunt is de beurskoers van Renault op de 20 voorafgaande handelsdagen waarop vervolgens een korting van 20 % wordt toegepast. +++

+++ Een groot consortium van autofabrikanten (Daimler, Ford, Toyota, Volvo), specialisten op het gebied van ZELFRIJDENDE voertuigen (waaronder Waymo en Uber) en andere bedrijven zoals FedEx, gaat een onderzoek uitvoeren naar de ‘human impact’ ofwel menselijke gevolgen van de komst van zelfrijdende auto’s. Eerste prioriteit van dit zogeheten ‘Partnership for Transportation Innovation and Opportunity’ (PTIO) is de veiligheid, maar ook baanzekerheid van zowel het publiek als ook iedereen die momenteel bij de bouw en het gebruik van auto’s betrokken is. “Zorgen dat autonoom rijdende auto’s veilig opereren is van fundamenteel belang om betere banenkansen voor die mensen te scheppen. Daarom willen we zoveel mogelijk partijen bij ons onderzoek betrekken”, zegt directeur Maureen Westphal van PTIO. Volgens Amerikaanse statistieken zijn alleen al in de VS momenteel zeker 3,8 miljoen mensen werkzaam als bestuurder van een voertuig, of het nu een bus of taxichauffeur of een vrachtrijder is. Ruim de helft van hen zijn vrachtauto chauffeurs wier toekomst wordt bedreigd door de komst van zelfrijdende trucks. Daarnaast telt de auto-industrie zelf ook miljoenen banen die in ieder geval drastisch veranderen door de zelfrij technologie. +++

Reageren is niet mogelijk.