S laat zich groeten: test Mercedes-Benz C klasse

0

Waarom de korte test?

De C klasse heeft een bad genomen in het onderdelenvat van zijn grootste broer, de S klasse. Dat heeft geleid tot de meest ingrijpende facelift ooit voor Mercedes’ middenklasser. Niet dat de verkopen tegenvielen, want de als sedan, Estate, Coupé en Cabriolet verkrijgbare C klasse verkocht hervorragend. Het is nog altijd Mercedes’ bestseller. Maar om voorop te blijven lopen, kan je niet stil blijven zitten. Al is het alleen maar omdat BMW in oktober de compleet nieuwe 3-serie zal voorstellen. En dus was het tijd voor de operatietafel en het scalpel.

Wat voor auto is het?

Hoewel er uiterlijk weinig aan de facelift valt te zien (maar zit echte schoonheid niet van binnen?), heeft Mercedes zich er allerminst met een Jantje van Leiden van afgemaakt. De PR afdeling in Stuttgart meldt trots dat er 6.500 onderdelen zijn vernieuwd. Zo is er een gemoderniseerd dashboard met optioneel een digitaal instrumentarium (met 3 personalisatie mogelijkheden zoals in de S klasse). De informatievoorziening lijkt onuitputtelijk. De standaard klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn wat traditioneler, maar zij hebben gezelschap gekregen van een 5,5 inch 5,5 inch display. Tegen meerprijs is er een groter (10,25 inch) centraal geplaatst touch screen voor het infomediasysteem. Beiden zijn klasse. De grafische voorstelling van sommige icoontjes oogt soms wat vettig, maar de resolutie van beide schermen en de vingergevoeligheid van het aanraakscherm zijn van de bovenste plank. Alleen de rekentijd die het systeem nodig heeft, is niet helemaal in lijn met de hightech ambities van Mercedes.

Ook van de S klasse afkomstig is de bedieningsmogelijkheid via het touch pad op het stuur. Dat oogt modern, maar is niet altijd even handig. Ik blijf het onwennig vinden dat liedjes overslaan een noord/zuid veegbeweging vraagt. En met de hendel links aan de stuurkolom om de cruiscontrole te bedienen was eigenlijk niks mis. Daarnaast werkt de touch pad bediening van het rechterscherm nogal wat aandacht die je beter aan het rijden kunt besteden. Gelukkig is er een tweede optie: de draaiknop op de middentunnel.

Standaard is voortaan de mogelijkheid om de Mercedes sleutelvrij te openen, tenminste, als je de nieuw ontworpen sleutel in je broekzak hebt zitten. Tegen meerprijs kan de C klasse worde voorzien van Energizing Comfort Control; een samenspel van massage, parfum verspreiding en ventilatie waarmee Mercedes jou een wellness ervaring wil bezorgen. Inderdaad, ook dit snufje is afkomstig uit de S klasse.

De elektrische circuit werd van de groter Mercedes modellen overgenomen zodat de C klasse ook op dit punt een grondige update heeft ondergaan. Er zijn tal van nieuwe geavanceerde rij hulpsystemen beschikbaar, waardoor de Duitser nu semi-autonoom kan rijden. Met ingeschakelde adaptieve cruisecontrole houdt de Mercedes niet alleen automatisch afstand, maar blijft hij ook in het midden van de rijbaan. Tenminste, als de wegbelijning goed is. Voorwaarde is wel dat je de handen aan het stuur houdt. Doe je dat niet, dan waarschuwt de C klasse met het symbool ‘handjes aan het stuur’ en klinkt er een signaal als dat niet wordt opgevolgd. Met de zogeheten Lane Change Assist kan de Mercedes automatisch van rijstrook wisselen; het aanzetten van de richtingaanwijzer volstaat. Het zijn stuk voor stuk stappen naar autonoom rijden.

Motorisch nieuws is er in de vorm van een 2,0 liter dieselunit van 245 pk. Deze krachtbron zit in de 300d uitvoering. Mercedes’ 2,0 liter leverde tot dusver niet meer dan 190 pk, maar nu komt er een trede op de vermogensladder bij. Naast 245 pk betekent de badge ‘300d’ een maximum koppel van 500 Nm (vanaf 1.600 toeren per minuut). De katalysator is vlak naast het cilinderblok ingebouwd. Dat verhoogt volgens Mercedes de thermische efficiëntie en zorgt er zo voor dat de nabehandeling van NOx via AdBlue over een breder bereik functioneert.

Ook is er voor de C 200 een compleet nieuwe 184 pk / 280 Nm sterke 1,5 liter benzinekrachtbron (eveneens een 4 cilinder) met variabele kleptiming die assistentie van een elektromotor krijgt via een 48 volt boordnet (zogeheten milde hybride techniek). De starterdynamo maakt de conventionele startmotor overbodig (en kan de motor eerder uitzetten, bijvoorbeeld wanneer de C 200 nog met een gangetje van 15 à 20 km/u uitrolt) en het systeem laadt op wanneer de bestuurder remt. De zogeheten EQ Boost elektromotor zorgt voor 14 pk / 160 Nm extra. Dat extra koppel komt vooral bij het wegrijden van pas. Ook de elektrische turbo wordt van stroom door het 48 volt boordnet voorzien, maar het hoofddoel is om het gemiddelde verbruik te drukken. Volgens Mercedes zou dat niet meer dan 6,0 liter per 100 km moeten bedragen (1:16,7) omdat de benzinemotor minder hard hoeft te werken. Niet slecht, maar het is niet helemaal duidelijk wat de Duitsers met deze volkomen nieuw ontwikkelde krachtbron nog meer willen. Voor de E klasse (en de GLC) lijkt hij te licht, terwijl Mercedes bij de voorwiel aangedreven modellen zoals de nieuwe A klasse juist gekozen is voor de weinig kleinere (1,33 liter), samen met Renault ontwikkelde 4 cilinder.

De C 43 AMG uitvoering kreeg er 23 paarden bij en haalt er nu 390 van stal. In een later tijdstip komt er van de 2,0 liter dieseluitvoering ook een stekkerhybride versie. Die is voorzien van een lithium/ion batterij van 13,5 kWh die je in optimale omstandigheden (lees: via een wallbox) in 2 uur kan opladen (er is 7 uur nodig via een ‘huis, tuin en keuken’ stekker). De stekkerhybride techniek zorgt er voor dat het gemiddelde verbruik daalt naar 2,1 liter diesel. Dat betekent een CO2-uitstoot van slechts 49 gram/km. In Nederland wordt zoiets evenwel niet meer fiscaal beloond. Een geheel elektrische C klasse wel, maar die zit er voorlopig niet in. Daarvoor is de Mercedes fan aangewezen op de EQ modellijn die vanaf volgend jaar aan zijn opmars begint.

Zijn er ondanks de bescheiden uiterlijke wijzigingen dan echt geen zaken waaraan je de vernieuwde C klasse kan herkennen? Jawel, aan de gewijzigde bumpers en de hertekende dorpels bijvoorbeeld. Verder hebben de lichtblokken hun zwarte mascara verloren. In plaats hiervan hebben zij meer LEDS gekregen. Vink je het AMG Line pakket aan op de optielijst, dan krijg je een speciale grille. Ook zijn er natuurlijk andere ontwerpen voor de lichtmetalen velgen.

Is het wat?

De 300d gaat vlot vooruit. Theoretisch tikt de C klasse in deze vorm in 6,0 seconden de 100 km/u aan. Maar wat de 300d uitvoering vooral aantrekkelijk maakt, is zijn romige koppel dat de Mercedes vleugels geeft op de snelweg. Zelfs boven de 200 km/u (ik kon de C klasse aan de tand voelen op de in de Duitse Moezel) heeft de 2,0 liter nog genoeg adem om zonder aarzelen verder in tempo te klimmen, al mist hij de rondborstigheid van een 6 cilinder. Ook betrapte ik de 9-traps automaat (standaard op elke uitvoering) meerdere keren op een lichte trilling bij het plotseling loslaten van het gaspedaal. Daarnaast vond ik de bijdrage van de bewust gecreëerde schakelschokjes in de Sport modus eerder vervelend dan een meerwaarde.

In de C 200 rij je snel harder dan je denkt. Dat komt door de snelle vermogensopbouw van de dubbele turbo en de elektromotor die voor een extra boost zorgt bij het wegrijden. Verder is de 1,5 liter soepel en trillingsvrij. In deze motorversie van de C klasse schakelt de 9-traps automaat overigens wel schokvrij, en bovendien op een manier die jij wilt. De testrit met de 200 uitvoering maakte evenwel duidelijk dat de 1,5 liter turbomotor tegenvallend veel lawaai maakt als hij aan de bak moet, zoals in het heuvelachtige Duitsland. Dit probleem zal in Nederland minder spelen, maar het sterkt Autointernationaal.nl in de mening dat deze aandrijflijn te ondermaats is voor de GLC of E klasse.

Meer te spreken was ik over de semi-autonome upgrade. De C klasse neemt met veel finesse en soepelheid het heft uit handen. Daarbij wordt weliswaar nadrukkelijk een ruime veiligheidsmarge aangehouden, maar het inschattingsvermogen van de artificiële intelligentie is er duidelijk op vooruitgegaan in vergelijking met de prefacelift editie. Opnieuw bewijs dat Mercedes in deze materie een voortrekkersol heeft. Na Tesla is Mercedes het verst gevorderd op dit gebied. Om nóg een voorbeeld te geven van zijn artificiële intelligentie: als jouw geparkeerde C klasse schade oploopt door een onverlaat, dan registreert de auto dat zelf en seint hij dit door naar jouw telefoon. Slim.

Heb je geen zin om gebruik te maken van de semi-autonome systemen, dan is er genoeg te genieten van de C klasse want deze Mercedes stuurt prettig. De besturing is zwaar, maar is en variabel in combinatie met het adaptieve rij programma. De setting waaruit daarbij via de Dynamic Select knop gekozen kan worden, beïnvloeden niet alleen de besturing, maar ook de gaspedaalrespons, de werking van de dempers en het schakelkarakter van de automaat. Welke modus je ook kiest, de Mercedes voelt altijd wendbaar en gaat gretig de bocht door. Toch rijdt de C klasse niet zo lichtvoetig als de BMW 3- en 4-serie, onder andere omdat je in het stuur niet goed voelt wat de voorwielen doen. Maar goed, dat wordt door rustige rijders juist weer gewaardeerd. Wel onderscheidt hij zich duidelijk van de Audi A4 en A5 die met hun ver naar voren geplaatste motor minder rij beleving bieden.

Net als voor de facelift heeft de vernieuwde C klasse fijne stoelen die een goede ondersteuning bieden en die ruim verstelbaar zijn. Ook achterin zit je prima, al koop je deze Mercedes natuurlijk niet vanwege zijn enorme ruimteaanbod. De kofferbak is met een inhoud van 480 liter segmentconform.

80%
80%
Awesome

Dit is geen 'dertien in een dozijn' facelift. Je ziet het er amper aan af, maar de C klasse is door Mercedes ingrijpend te grazen genomen. Enerzijds door de noodzaak om de verbrandingsmotoren met 48 volt techniek milieuvriendelijker te maken en anderzijds door de exponentiële evolutie van het digitale wereldje, waardoor hij geavanceerde rij hulpsystemen biedt. Daardoor blijft deze Mercedes een ijzersterke mix van een limousine met het formaat van een vertegenwoordigerauto.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.