Audi presenteert e-Tron op 18 september

0

Audi heeft bekendgemaakt dat zij op 18 september in de Verenigde Staten het doek van de e-Tron haalt. Daarmee debuteert de elektrische cross-over een kleine 3 weken later dan eerder was aangekondigd. Ook de locatie van de onthulling is gewijzigd.

Audi is al maanden druk bezig met het opvoeren van de spanning rondom de e-Tron, de eerste volledig elektrische cross-over van het merk. Aanvankelijk zou het model tijdens de Audi Summit in Brussel op 30 augustus zijn werelddebuut beleven, maar dat evenement is afgelast. Nu is bekend geworden dat de e-Tron een kleine 3 week later zal worden onthuld.

Audi zal haar tegenhanger voor de Jaguar I-Pace nu op 18 september presenteren. De onthulling vindt plaats in de Verenigde Staten (San Francisco), waar het door het tijdsverschil dan nog een dag eerder is. De gewijzigde locatie is enerzijds onlogisch omdat de e-Tron in de Brusselse randgemeente Vorst gebouwd gaat worden, maar anderzijds vindt de presentatie nu in de achtertuin van Tesla plaats. Daar gaat een intimiderende werking van uit.

De e-Tron zal, gemeten volgens de WLTP cyclus, op een volle acculading 500 kilometer ver kunnen komen. Audi heeft voor Nederlandse autoconsumenten de orderboeken reeds geopend en nu kunnen ook Amerikaanse klanten intekenen op een exemplaar. Bij ons gaat de instapprijs circa 82.500 euro bedragen. Eind dit jaar arriveert de e-Tron bij de Nederlandse dealers in de showroom. De levering komt in de eerste helft van 2019 op gang. Er kan dus niet meer (volop) geprofiteerd worden van een tot 4 procent verlaagde bijtelling.

De elektromotoren voor de e-Tron zijn inmiddels in productie. Dat gebeurt in de Audi fabriek in Győr, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen daar 400 exemplaren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. In Győr wordt gebruik gemaakt van autonome robots die de elektromotoren vervoeren. Tot op heden zijn er 100 mensen bij het productieproces betrokken. Eind 2018 moeten dat er meer dan 130 zijn. De e-Tron zelf zal in België gebouwd gaan worden.

De e-Tron wordt optioneel leverbaar met zijcamera’s in plaats van traditionele buitenspiegels. Daarmee kan de luchtweerstand worden verlaagd, en dus de actieradius worden gemaximaliseerd. Verder stopt Audi de e-Tron vol met de nieuwste technologie op het gebied van autonoom rijden en infomedia. Hij kan bovendien via een snellader worden opgeladen.

Met een nieuwe app van Audi kan een bestuurder evalueren of het interessant is om voor een elektrische auto te kiezen, bijvoorbeeld de e-Tron. Het Duitse premiummerk wil hiermee het publiek vertrouwd maken met de voordelen van een auto met een batterijenpakket in plaats van een verbrandingsmotor. De Audi app e-xperience maakt inzichtelijk welke impact elektrisch rijden kan hebben op de mobiliteit van de gebruiker én natuurlijk hoeveel CO2 je niet meer in onze atmosfeer katapulteert.

Op basis van effectief afgelegde trajecten met hun huidige auto die op fossiele brandstof rijdt, registreert de app e-xperience allerlei gegevens (zoals snelheid, acceleratie en afstand) en vergelijkt die met de specificaties van de e-Tron. Er wordt dan gemeld hoeveel batterijcapaciteit er over is na de gebruikelijke ritten. De autoconsument kan zo een concrete evaluatie maken van de vraag of de keuze voor een elektrische auto interessant is op basis van zijn of haar specifieke rij gewoontes.

De app toont ook de eventuele kostenbesparing bij een eventuele overstap naar een elektrische auto. De e-xperience is gratis en werkt zowel met Android als iOS (zie Google Play of de App Store).

Reageren is niet mogelijk.