Fiat gaat 60 jaar terug in de tijd met 500C Spiaggina 58

0

De uit 1958 stammende, iconische Fiat 500 Jolly wordt 60 en daarom komen de Italianen nu met een wel heel bijzondere versie van de retro roldak auto: de 500C Spiaggina 58. Tegelijkertijd wordt een ‘studiemodel’ gepresenteerd, oftewel een moderne interpretatie van het origineel. Die doet het zonder dak én voorruit.

Fiat heeft het studiemodel, 500 Jolly Spiaggina genaamd, in samenwerking met Garage Italia Customs (de tuning firma van de controversiële Fiat erfgenaam Lapo Elkann) en carrosseriebouwer Pininfarina ontworpen. De auto is zoals gezegd geïnspireerd op de 500 Jolly uit 1958 (dit zomerse, opengewerkte ding was een soort minimalistisch boulevardspeeltje voor de rijken met rieten tuinstoelen en een stoffen dakje) die nu 60 kaarsjes uitblaast.

Om het zomerse gevoel te vergroten heeft de 500 Jolly Spiaggina geen dak en geen voorruit. De portieren moesten ditmaal echter blijven, zeer waarschijnlijk wegens de hedendaagse homologatie-eisen. Met het oog op de veiligheid beschikt het model ook over een rolbeugel. Rieten tuinstoeltjes ontbreken dit keer, maar je krijgt wel een volwaardige ‘love seat’. Achterin heb je precies genoeg ruimte voor een picknickmand.

De speciale azuurblauwe kleur Volare Blue (in combinatie met gebroken wit en fijne gitzwarte strepen), vintage logo’s, idem velgen en de vloer van kurk (dat op hout moet lijken) maakt het geheel af. De lederen stoelbekleding in de auto is waterafstotend. Als je een dak wil, moet je simpelweg niet zo zeuren. Die krijg je niet. Al met al is Fiat er met vlag en wimpel in geslaagd om het origineel 60 jaar later te laten herleven.

Omdat een auto zonder volwaardige voorruit wel erg extreem is, heeft Fiat ook een 500 Jolly Spiaggina met een normale voorruit en de jolige 500C Spiaggina 58 laten ontwerpen. De laatste is een gewone 500C met canvas roldak en dezelfde uiterlijke kenmerken als de geheel dakloze 500 Jolly Spiaggina (‘spiaggia’ betekent ‘strand’ in het Italiaans).

De 500C Spiaggina 58 uitvoering zal in een oplage van 1.958 exemplaren gebouwd worden en is uitgerust met een digitaal instrumentarium, een navigatiesysteem met 7 inch beeldscherm, parkeersensoren en verwarmbare stoelen. De kekke 500 Jolly Spiaggina zonder dak wordt op bestelling gebouwd, met of zonder voorruit. Reken wel op een gepeperd prijskaartje.

De huidige 500 hoeft niets meer te bewijzen. Ook deze generatie is een grandioos succes gebleken voor Fiat. Zonder enige twijfel een klassieker in wording. Maar de dagen van de ‘nuova 500’ zijn wel geteld. Er wordt hard gewerkt aan een opvolger die volgend jaar klaar moet zijn. Maar voordat we definitief afscheid zullen moeten nemen, zullen wij door de Italianen getrakteerd worden op een serie guitige actiemodellen. Deze 500C Spiaggina 58 is daar de eerste van.

Comments are closed.