Hoop in bange dieseldagen: test Hyundai Tucson 2.0 CRDi Mild Hybrid

0

Waarom de korte test?

Hyundai heeft de uit 2015 stammende Tucson een grondige opfrisbeurt gegeven. Een motorische schoonmaak is er ook, want de middelgrote Koreaanse SUV wordt nu ook leverbaar in dieseluitvoering met 48 volt accu; een aandrijflijn die ook gebruikt gaat worden voor de nieuwe Santa Fe. Dit paradepaardje uit het gamma kon worden getest.

Wat voor auto is het?

De Tucson is nog altijd het bestverkochte model van Hyundai in Europa (sinds de introductie van de huidige generatie gingen er 390.000 exemplaren over de toonbank), ondanks de gestaag toenemende concurrentie in het SUV segment. In Nederland zijn wij er minder tuk op, getuige het feit dat in het eerste semester 4 andere modellen beter verkochten: de i10 (3.777 registraties), de i20 (1.289), de Kona (1.160) en de Ioniq (1.141). De Tucson trok 914 klanten en dat waren er meer dan een kwart minder dan in hetzelfde tijdvak van 2017, toen er 1.299 bestellingen waren. De facelift lijkt dus geen moment te vroeg te komen.

Hyundai heeft met name de voor en achterkant van de Tucson opgefrist. De SUV is voortaan leverbaar met volledige LED techniek voor de fraai gevormde koplampen. Daar tussenin zit de nieuwe, merkkarakteristieke Cascading grille. De Tucson zit er met die cosmetische ingreep wat eleganter en vooral chiquer uit. Ook de achterlichten zijn nieuw, net als de bumpers, de dubbele uitlaatpijpen en de velgen (naar keuze 16, 17, 18 of 19 inch).

Onder de motorkap kan een nieuwe 1,6 liter dieselunit worden gemonteerd (van naar keuze 115 en 136 pk; de eerste versie is er alleen met voorwielaandrijving, de krachtigere variant optioneel ook met HTRAC vierwielaandrijving; in beide gevallen is er keuze uit de handgeschakelde 6-bak en een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling; in de laatste transmissievorm is de Tucson net wat zuiniger). Hyundai gaat de vernieuwde Tucson ook weer leveren met benzinemotoren. Er kan om te beginnen worden gekozen uit de bekende atmosferische 1.6 GDi met 132 pk. Die is er alleen in voorwiel aangedreven en handgeschakelde vorm. De 1.6 T-GDI (tegen meerprijs ook met HTRAC vierwielaandrijving en de 7-traps automaat met dubbele koppeling) is 177 pk sterk.

Hoger op de ladder staat een milde hybride diesel (2.0 CRDi) met 48 volt boordsysteem en lithium/ion batterij die zijn stroom uit regeneratie van remenergie haalt. De Tuscon heeft hiermee de primeur bij Hyundai, want de nieuwe Santa Fe, die deze aandrijflijn ook krijgt, wordt pas later leverbaar. In 2019 zal de nieuwe 1.6 CRDi dieselmotor geschikt worden gemaakt voor milde hybride techniek. De 2.0 CRDi kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een nieuwe 8-traps automaat met koppelomvormer, die het oude exemplaar met 6 versnellingen vervangt. De HTRAC vierwielaandrijving met variabele en dus slimme koppelverdeling over de voor & achter wielen is op deze uitvoering standaard. Alle motoren voldoen vanzelfsprekend aan de Euro 6d-Temp emissienorm. De diesels hebben hiervoor een SCR katalysator gekregen terwijl de direct ingespoten benzinemotoren voortaan over een partikelfilter beschikken.

In het interieur monteert Hyundai een nieuw dashboard met meer internetmogelijkheden voor het multimedia systeem. Het bijbehorende beeldscherm kan worden gebruikt voor de Surround View Monitor. Het pakket aan assistentiesystemen is uitgebreid met Smart Cruise Controle met Stop & Go functie (werkt tussen 0 en 180 km/u; hiermee zet de Tucson een klein stapje richting semi-autonoom rijden). De veiligheidstechniek is gebundeld in het SmartSense pakket en omvat zaken als Forward Collision Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, High Beam Assist.

Is het wat?

Het 48 volt boordsysteem omvat een elektrisch motortje, MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) genaamd. Die is afgerond 16 pk sterk en bezorgt de Tucson een vlottere acceleratie. Tegelijkertijd wordt (of eigenlijk: vooral) het verbruik en dus de CO2 uitstoot van de SUV hiermee gereduceerd. Hyundai spreekt van een besparing van 7 procent. Tijdens de test in Spanje kwam ik evenwel tot een gemiddelde dieselconsumptie van dik 8 liter per 100 kilometer. Dat is voor een dieselmodel veel, maar misschien was het kennismakingsparcours niet representatief voor wat in Nederland haalbaar is. Hyundai geeft trouwens zelf in de folder een waarde van 5,8 liter diesel per 100 km op (CO2-uitstoot 153 gram/km).

Meer indruk maakt de Tucson 2.0 CRDi met het koppelrijke en soepele karakter van zijn motor. Mede dankzij 185 pk vermogen en 400 Nm aan koppel (beschikbaar tussen de 1.750 en 2.750 toeren) kan er in 9,5 seconden naar 100 km/u worden gesprint. Dat is geen spectaculaire waarde, maar wel royaal voldoende. We hebben het tenslotte over een auto die 1.718 kilo weegt (laadvermogen 532 kilo). Als topsnelheid wordt 201 km/u opgegeven. Het is opvallend hoe sterk Hyundai in tegenstelling tot diverse andere Aziatische autofabrikanten op diesel blijft inzetten. Zo worden de nieuwe Honda CR-V en de Subaru Forester, beiden concurrenten van de Tucson, niet meer leverbaar in oliegestookte vorm. Maar dat komt doordat Zuid Korea wel een ‘dieselland’ is en Japan niet.

Het weggedrag van de Tucson is rustig en relaxt, zelfs met de ‘verplichte’ 19 inch wielen van de 2.0 CRDi topversie. De besturing zou daarentegen wat preciezer mogen zijn en de automaat is niet altijd even goed bij de les, maar dat zijn geen gegronde redenen om de Hyundai te laten staan. Hetzelfde geldt voor het wat grommende motorgeluid boven de 2.000 toeren. Op zich is de 2.0 CRDi unit redelijk gecultiveerd. Van een duidelijk 48 Volt effect is bij het wegrijden niet veel te merken; alleen op het display in het instrumentarium zie je wat de milde hybride techniek doet. Om eerlijk te zijn: het klinkt allemaal progressiever dan het werkelijk is. Wie op zoek is naar een écht milieuvriendelijke Hyundai, kan beter de Ioniq, Kona Electric of Nexo nemen.

Hyundai monteert in de Tucson een bijna compleet nieuw dashboard. Het meest opvallende element is het ‘zwevende’ infomedia scherm van 7 inch. Het touch screen is dus niet langer geïntegreerd in de middenconsole, maar staat daar als een soort tablet op, boven de luchtroosters. Dat komt de afleesbaarheid ten goede, en dus ook de veiligheid tijdens het rijden. Extra bedieningsgemak is er in de vorm van 2 praktische draaiknoppen. Of het in esthetisch opzicht ook een verbetering is, is een kwestie van smaak. Ondanks zacht aanvoelende materialen aan de bovenzijde van het dashboard, is er in het interieur van de Tucson nog veel hard plastic te vinden. Ook voor de chroomkleurige panelen geldt: het is allemaal kunststof wat er blinkt. Positief is de goede ergonomie en de opgeruimde indruk die het dashboard maakt, waardoor de bediening eenvoudig is.

In dit kader is het vermeldenswaard dat ook de handgeschakelde versies van de Tucson voortaan over een elektronische handrem beschikken. Ook automatische airconditioning met 2 klimaatzones is standaard. De telefoon kan draadloos worden opgeladen. Wie bijbetaalt, kan trouwens een 8 inch versie van het scherm krijgen. Die hoort bij het navigatiesysteem met 3D-mappen en een ‘gratis’ abonnement van 7 jaar op Live Services waarbij men kan rekenen op een regelmatige update.

De voorstoelen kunnen tegen meerprijs worden voorzien van een ventilatiemogelijkheid. De zetels zijn bovendien bekleed met dikker schuimplastic. Voor de achterpassagiers is er voortaan standaard een USB poort. Zij hebben net als de bestuurder en bijrijder voldoende bewegingsvrijheid. De kofferruimte van de Tucson (lengte x breedte x hoogte = 4.48 x 1.85 x 1.64 meter) is onverminderd 513 liter groot, maar met het 48 voltsysteem wordt dat volume gereduceerd tot 459 liter. Met neergeklapte achterbank kan er voor 1.503 liter aan spullen in de Hyundai worden meegenomen.

70%
70%
Awesome

De vernieuwde Tucson arriveert in september bij de dealers. Tegen die tijd zullen door de Hyundai importeur de prijzen bekend worden gemaakt. Volgens een woordvoerder moet er rekening worden gehouden met een prijsverhoging van maximaal 500 euro. Dat betekent een instaptarief van minder dan 30 mille voor de simpelste benzineversie. Kijkend naar alle verbeteringen en completere uitrusting is dat een schappelijke prijsverhoging.

Maar de geteste 2.0 CRDi versie wordt er ondanks de CO2 (en dus BPM) besparende milde hybride techniek niet wezenlijk goedkoper van. Die versie zal zeker richting de 58 mille gaan kosten, oftewel slechts weinig minder dan de nieuwe Santa Fe met dezelfde aandrijflijn. Tegelijkertijd zal de nieuwe Tucson 1.6 CRDi concurrentie gaan ondervinden van de vlotter ogende Kona met dezelfde krachtbron. Die is er trouwens nu ook in volledig elektrische vorm en dan hoef jij je nooit meer zorgen te maken over het dreigende, bovenproportionele waardeverlies van dieselauto's.

Autointernationaal.nl ziet de Tucson bij ons, anders dan elders in Europa, dan ook niet uitgroeien tot het best verkochte model van Hyundai. Pas als de veel goedkopere 1,6 liter motoren gecombineerd kunnen worden met milde hybride techniek, zal de populariteit toenemen.

  • 7
  • User Ratings (7 Votes)
    6.8

Comments are closed.