Nieuwstelex

0

+++ Porsche heeft misschien nu al een rivaal die het machtige record van haar 919 Hybrid Evo wil verbreken: de teammanager van de F1 renstal Red Bull, dat samen met ASTON MARTIN de Valkyrie heeft ontwikkeld, hint in die richting. 5 minuten en 1,546 seconde voor een rondje Nordschleife. Dat is het record dat Porsche heeft gevestigd met de 919 Hybrid Evo. Zou dit record even lang overeind kunnen blijven als het vorige 35 jaar? Dat is moeilijk te voorspellen, maar er werpt zich al een kandidaat-rivaal op: de Aston Martin Valkyrie in AMR Pro uitvoering. Dat is althans wat Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, heeft laten weten. Red Bull werkte namelijk via zijn dochterbedrijf Red Bull Technologies en via Red Bull Racing ingenieur Adrian Newey mee aan de ontwikkeling van de hypersportwagen uit Gaydon. Die hybride auto zou als enige in staat zijn om Porsche te kloppen op de Groene Hel. +++

+++ Volgens de Bovag is grofweg 90 % van de Nederlandse automobilisten niet op de hoogte is van de minimale profieldiepte van hun BANDEN . Dat blijkt uit onderzoek van bureau Multiscope onder 1.021 Nederlandse automobilisten. Slechts 12,2 % van de respondenten weet dat een band met minder dan 2,5 millimeter profiel reden is voor een wettelijk advies voor het vervangen van de band tijdens de APK. Volgens de wet moet een band ten minste 1,6 millimeter profiel hebben. Dat is echter niet aan te raden, bij een hoosbui met veel water op de weg zit je niet lekker in de auto met 1,6 mm profieldiepte. Van de ondervraagden denkt 84 % dat er ook met banden tot een profieldiepte van 2 millimeter kan worden doorgereden zonder verhoogd veiligheidsrisico. Ruim een kwart van de respondenten denkt dat 1,2 millimeter de ondergrens is in plaats van 1,6 millimeter, maar. 10 % denkt dat zelfs de helft daarvan, oftewel 0,6 millimeter, de minimale profieldiepte is. In 15,7 % van de gevallen is te weinig bandenprofiel reden voor een APK afkeuring. Het advies om de banden te vervangen (bij een profieldiepte van tussen de 1,6 en 2,5 millimeter) is goed voor 33,9 % van alle APK adviespunten. De reden dat onvoldoende bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement is bij een APK keuring heeft volgens de Bovag te maken met laksheid van de automobilist. Bij de aanschaf van een nieuwe auto hoeft er pas na 4 jaar een APK keuring plaats te vinden. In die eerste 4 jaar wordt er in veel gevallen amper gekeken naar de toestand van de auto en dus ook niet naar de staat van de banden. +++

+++ BMW breidt het gamma van de X2 naar boven uit met de M35i versie. Deze extra pittige variant is goed voor 300 pk (afkomstig van de bestaande 2,0 liter motor) en kenmerkt zich door nieuwe, grotere velgen en een andere grille. De X2 M35i beschikt standaard over xDrive vierwielaandrijving en een 8-traps automaat. Het publieksdebuut vindt waarschijnlijk in het vierde kwartaal plaats op de autotentoonstelling van Los Angeles (30 november t/m 9 december). +++

+++ LeasePlan en aanbieder van laadoplossingen Allego kondigen een nieuwe samenwerking aan om klanten van de wagenparkbeheerder die in ELEKTRISCHE voertuigen rijden zowel thuis als op het werk toegang te geven tot eigen laadpunten. Hierdoor moet de transitie naar emissievrije mobiliteit worden versneld. De laadpunten zijn geschikt voor alle elektrische auto’s en de stroomkosten worden automatisch verrekend. Als onderdeel van de overeenkomst krijgen klanten van LeasePlan tevens een laadpas die bij ruim 65.000 laadpunten in heel Europa te gebruiken is. Dit zal helpen om de rijders van een elektrische auto af te helpen van hun ‘actieradius angst’, oftewel stress over een lege accu angst. LeasePlan denkt dat dit momenteel één van de belangrijkste obstakels voor de emissievrije mobiliteitsrevolutie is. De service zal aanvankelijk worden uitgerold in België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal en Zweden. Allego installeert laadpunten bij de rijder thuis en op het werk, en zorgt eveneens voor het beheer en onderhoud ervan. Klanten van LeasePlan krijgen tevens toegang tot het platform van Allego, waarop facturering en analytische diensten worden aangeboden. +++

+++ JAGUAR gaat de productie van de volledig elektrische I-Pace voor Nederland verhogen. Het Britse merk voorkomt daarmee dat de emissieloze cross-ver voor zijn marktintroductie al uitverkocht zou zijn. Door de productieverhoging kunnen nu nog meer klanten bij zakelijk gebruik genieten van slechts 4 % bijtelling (gedurende maximaal 5 jaar). De instapprijs van de I-Pace bedraagt 80.330 euro. Vanaf deze week staat de Jaguar bij de dealer. +++

+++ De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) maakt zich opnieuw zorgen. Dit keer waarschuwt de belangenvereniging voor een tekort aan LAADPALEN in Europa. Vorige week sprak de ACEA zich in negatieve zin uit over de prijsstelling van volledig elektrische auto’s. De branchevereniging deed dat in het kader van een aanstaande stemronde in het Europees Parlement over de CO2-doelstellingen voor de periode na 2020. De Europese Commissie heeft voorgesteld om vaste verkoopquota voor elektrische auto’s voor te schrijven. Zo zou in 2025 in 15 % van alle verkochte personenwagens emissievrij moeten zijn. Voor 2030 ligt de lat op 30 %. Leuk, maar de ACEA denkt dat er dan een tekort aan laadpalen in Europa zal ontstaan. Momenteel zijn er afgerond 100.000 exemplaren. De ACEA heeft berekend dat er met het oog op de plannen van de Europese Commissie echter 2 miljoen laadpalen nodig zijn in 2025. De belangenvereniging is bovendien van mening dat de beschikbare exemplaren onevenredig verdeeld zijn. 76 % van de laadpalen in de Europese Unie is te vinden in slechts 4 landen. Nederland heeft met 28 % van het totaal veruit de meeste exemplaren, gevolgd door Duitsland (22 %), Frankrijk (14 %) en het Verenigd Koninkrijk (12 %). Noorwegen is geen lidstaat van de Europese Unie en is derhalve niet in het overzicht opgenomen. De 6 landen met het kleinste aantal laadpalen zijn Cyprus (36 stuks), Griekenland (38), Letland (73), Bulgarije (94), Malta (97) en Roemenië (114). +++

+++ Het aantal LEASE registraties is in eerste halfjaar van 2018 omhoog geschoten. Dat komt vooral door de toegenomen populariteit van private lease. Er werden in het eerste semester van 2018 liefst 114.162 leasewagens geregistreerd, hetgeen 30,1 % meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Volkswagen leverde de 3 populairste leasemodellen. In juni zijn er 22.086 leasewagens geregistreerd; een stijging van 28 % ten opzichte van dezelfde maand van 2017. Daarmee neemt het marktaandeel toe. Inmiddels bedraagt dit 45 %, waar dat over heel 2017 nog 41 % was. De verklaring is zoals gezegd de stijgende populariteit van private lease. De 10 populairste automerken in het leasesegment in het eerste semester waren achtereenvolgens Volkswagen (15.785 registraties), Renault (10.328), Opel (9.519), Skoda (7.920), Kia (7.901), Peugeot (7.543), Toyota (6.353), Ford (5.951), BMW (5.476) en Audi (4.926). De 5 populairste leasemodellen in het eerste semester waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (4.779 registraties), de Volkswagen Golf (3.652), de Volkswagen Up (3.235), de Kia Picanto (3.182) en de Opel Karl (3.152). +++

+++ PEUGEOT heeft bij de 508 het roer omgegooid. Dat was noodzakelijk, want met het oude model, een klassiek gelijnde sedan, zat het Franse merk op dood spoor. De gemiddelde leeftijd van de klant was 61 jaar, hetgeen aanzienlijk hoger was dan de doorsnee koper van een D segment model. Met de nieuwe 508 wil Peugeot een veel jonger koperspubliek aanspreken. Daarom heeft de middenklasser een veel dynamischere uitstraling gekregen. Zowel bij de opvallend gedurfde vormgeving van de carrosserie en het interieur met zijn i-Cockpit dashboard tapt Peugeot uit een heel ander vaatje. Hiermee hoopt het Franse automerk leaserijders te verleiden die zelf hun auto mogen uitkiezen, bijvoorbeeld omdat zij zelfstandig ondernemer zijn en dus geen baas hebben die dat bepaalt. Volgens Peugeot gaat het daarbij om een kwart van de markt. De nieuwe 508 moet zich ook in de kijker gaan spelen met zijn aantrekkelijke prijs:uitrusting verhouding, lage variabele kosten en een restwaarde die gunstiger is dan die van de belangrijkste concurrenten zoals de Volkswagen modellen Passat en Arteon. Peugeot heeft alvast een voorschot genomen op de gemiddelde CO2-uitstootnorm die autofabrikanten van de Europese Unie per 2020 opgelegd hebben gekregen: gemiddeld 95 gram/km voor het hele gamma. De Fransen hebben dit gedaan door de nieuwe 508 te baseren op het relatief lichte EMP2 platform. Daarmee is de middenklasser gemiddeld 70 kilo afgeslankt. Dat moet zorgen voor een 10 % lager verbruik in vergelijking met een SUV model in dezelfde klasse. Peugeot voert weliswaar ook dergelijke modellen (de 3008 en de 5008), maar de nieuwe 508 helpt om de gemiddelde uitstoot te verlagen. En daar zit wat in, want de klant die de nieuwe liftback in Allure 1.5 BlueHDi uitvoering (43.740 euro) kiest, zit met zijn auto op een emissiewaarde van slechts 98 gram/km. Dichtbij de norm die in 2020 gaat gelden dus. Ter vergelijking: koest de Peugeot klant voor de vrijwel even dure 5008 Allure 1.5 BlueHDi (42.930 euro), dan levert dit 6 gram meer CO2 uitstoot per km op. Ook voor wagenparkbeheerders wordt dit aspect steeds belangrijker. Daarom zal volgend jaar een stekkerhybride versie van de 508 in stelling worden gebracht met een elektrische actieradius van 50 kilometer en een CO2-uitstoot onder de 50 gram/km. Die moet de 2,0 liter dieselversie overbodig gaan maken. Peugeot denkt deze motoruitvoering eind 2019 te kunnen saneren. +++

+++ Land Rover heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl uit de Newsflash bevestigd dat de volgende generatie van de RANGE ROVER het hogerop zal gaan zoeken en dus ook actief zal worden in de prijsklasse van de Bentley Bentayga. Als je het huidige model al te duur vindt, dan zal de opvolger, die voor 2021 op de rol staat, je helemaal nerveus maken. De Bentayga is in dieseluitvoering namelijk tweederde duurder dan de ‘basisversie’ van de Range Rover (225.700 euro versus 135.475 euro). De volgende generatie Range Rover krijgt een nieuw platform waarmee hij fors lichter moet worden dan het huidige model. Deze aluminium basis heet Modular Longitudinal Architecture (MLA) en zal in het volgende decennium worden gebruikt voor alle toekomstige modellen van Jaguar Land Rover, van de Jaguar XE tot de grote Range Rover. Het onderstel wordt dus net zo modulair als de Giorgio bodemplaat van Alfa Romeo en het CLAR platform van BMW. De gewichtsreductie waarvoor MLA moet gaan zorgen is essentieel aangezien de toekomst (deels)elektrisch is en dat betekent zware batterijen. De nieuwe Range Rover gaat in 2 koetswerkvarianten aangeboden worden: een ‘korte’ versie van 5 meter (even lang als het huidige model) en een lange uitvoering, die enkel voor de Aziatische markten is bestemd. Land Rover is vastbesloten om ook met een volledig elektrische Range Rover te komen en wil het model ook zelfrijdend maken. Dat maakt de uitdaging er alleen maar groter op, want het lijkt weinig waarschijnlijk dat een auto over slechts 3 jaar zuiver zelfstandig zal kunnen rijden. Naast de klassieke versies met verbrandingsmotor en de elektrische variant komt er dus ook een stekkerhybride uitvoering, maar die zal een veel grotere emissievrije actieradius hebben dan de huidige Range Rover P400e. De V6 en V8 motoren, die nog steeds van Ford afkomstig zijn, zullen worden vervangen door Ingenium 6 cilinder lijn units. Daarvan is ook een dieselversie gepland. Doordat het MLA platform voor alle modellen van Jaguar Land Rover de basis gaat worden, zullen ook de E-Pace, de Discovery en de Evoque op termijn de switch gaan maken naar in lengte geplaatste aandrijflijnen. Bij deze modellen is de motor nu nog dwars geplaatst. Ook voor de volgende generatie Evoque, die in 2019 verschijnt, zal worden vastgehouden aan deze opzet, maar die krijgt waarschijnlijk een relatief korte verkoopcarrière. Al in 2024 moet de derde editie klaar zijn. Met als basis dus het MLA platform. +++

+++ TESLA heeft de berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat op het Festival of Speed in Goodwood in het Verenigd Koninkrijk, dat plaatsvindt van 12 tot 15 juli, de Model 3 officieel zijn Europese première zal beleven. De elektrische sedan komt begin 2019 bij ons op de markt. Tesla heeft lang te kampen gehad met productieproblemen bij de Model 3, maar inmiddels haalt het merk, overigens ten koste van de productie van de Model S, zijn output doelstelling van 5.000 stuks per week. De Model 3 komt beschikbaar in 2 accupakket versies: 50 of 75 kWh. Dat laatste pakket is voorbehouden aan de Long Range uitvoering die op een volle lading 500 kilometer kan komen. De reguliere Model 3 heeft een bereik van 350 kilometer. Ook komt er een vierwiel aangedreven Performance versie. Die heeft het 85 kWh accupakket. +++

+++ VAKANTIEGANGERS die de komende tijd in de auto naar het Zuiden springen, doen er goed aan een kleine omweg in te plannen. Tanken is dit jaar in de 12 populairste vakantielanden gemiddeld bijna 14 % duurder, waardoor tanken  in de relatief goedkope landen Luxemburg of Oostenrijk extra de moeite waard is, zo meldt consumentencollectief United Consumers. Vanaf komend weekend beginnen de schoolvakanties en komt de vakantie-uittocht op gang. Het goede nieuws is dat tanken over de grens gemiddeld altijd nog goedkoper is dan in eigen land: nergens zijn de brandstofprijzen zo hoog als in Nederland. De nummers 2 t/m 4 zijn de populaire bestemmingen Italië, Portugal en Frankrijk met literprijzen voor benzine van 1,54 tot 1,68 euro. In Nederland is dat gemiddeld 1,75 euro. In de goedkope landen stegen de prijzen ook, maar minder hard. Met een tankbeurt in Oostenrijk op weg naar Italië kun je bijvoorbeeld tientallen euro’s besparen. In Luxemburg is benzine met een prijs van 1,26 euro per liter bijna even goedkoop. +++

+++ VOLKSWAGEN verlaagt het vermogen van de Golf R van 310 pk naar 300 pk. Aanleiding is de WLTP cyclus, waardoor de 2,0 liter in zijn huidige vorm niet kan voldoen. Maar met 300 pk (en een ander uitlaatsysteem) valt de hobbel wel te nemen. Volkswagen neemt contact op met gedupeerden die de 310 pk versie besteld hebben, maar nu door het leven zullen moeten met 10 pk minder. +++

+++ Diegenen die gebruik maken van de nieuwe abonnementsdienst van VOLVO en op die manier een XC40 besteld hebben, zijn voor 90 % nieuw voor het merk. Dat heeft topman Håkan Samuelsson laten weten. De betreffende klanten zijn gemiddeld ook 10 jaar jonger dan de mensen die op reguliere wijze een Volvo kopen. +++

+++ Voorraadauto’s bij dealers die niet voldoen aan de WLTP norm maar volgens de oude NEDC wijze zijn gecertificeerd, moeten voor 1 september dit jaar verkocht worden. Als dat niet lukt, dan moet de dealer ze zelf op kenteken zetten. Het gevolg is dat veel merken op dit moment hun voorraadauto’s met grote kortingen verkopen. Volgens de strengere WLTP norm blijken de meeste modellen meer te verbruiken. Dat komt door de nauwkeurigere meetmethode. Maar dat betekent ook meer CO2 en daar is de BPM op gebaseerd. Het gevolg: hogere prijzen. De enige oplossing is het introduceren van schonere motoren, zoals bijvoorbeeld Kia en Toyota hebben gedaan. Die zorgen er voor dat er geen sprake is van een hogere CO2-uitstoot als er volgens de WLTP norm wordt gemeten. Lukt het niet om de motor schoner te maken, dan leidt dit na 1 september gegarandeerd tot hogere prijzen. +++

+++ Er zijn momenteel heel wat vragen over de juridische aspecten van een ZELFRIJDENDE auto. Zo moet de computer bij een onvermijdelijk ongeval bijvoorbeeld beslissen wie er wordt opgeofferd: de inzittende(n) of de andere verkeersdeelnemer(s). Daarnaast is er een ander dilemma: hoe zorg je er voor dat men achter het stuur nog plezier heeft als je zelf niet meer hoeft te sturen? Dit is bijvoorbeeld voor BMW (‘Freude am Fahren’) een heikele kwestie. En wie is er verantwoordelijk bij een fout van het systeem of als er doden vallen? Omdat er meer vragen dan antwoorden zijn omtrent het autonoom rijden, zal de 100 % zelfrijdende personenwagen er nooit komen. Dat is althans de mening van Ian Robertson, lid van de Raad van Bestuur van BMW en eindverantwoordelijk voor de verkoop. Hij denkt dat overheden hun vingers niet gaan branden aan volledige autonomie voor de auto en die dus ook geen vrijbrief zullen geven (lees: zij zullen nooit een typegoedkeuring krijgen). Alleen modellen waarbij de bestuurder de handen aan het stuur moet houden zullen toegelaten worden, zodat duidelijk is wie de zwarte piet kan krijgen als het mis gaat. Anders wordt het te complex. Voor Robertson zijn er te veel morele implicaties. “Zelfs al kan de auto door zijn algoritmes een keuze maken, dan nog denk ik dat zij nooit de afweging tussen leven of dood kunnen maken”. Hij voegt er aan toe: “De technologie is nog niet rijp. Eerst moet alles perfect werken, maar zo ver zijn we nog lang niet”. Het is logisch dat zelfrijdende voertuigen foutloos moeten werken voor ze door het publiek kunnen worden aanvaard. En dat zal nog veel tijd vergen, met een volledige herziening van onze transportinfrastructuur (denk aan overal goed onderhouden wegbelijning) en de overkoepelende regels. Kortom, de zelfrijdende auto is een mooi concept, maar hij is nog lang niet klaar om te worden ingezet. +++

Reageren is niet mogelijk.