Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal op 25 juli de nieuwe Q3 presenteren. Die wordt dankzij het MQB platform lichter én ruimer. Alle dieseluitvoeringen zullen voorzien zijn van milde hybride techniek met 12 Volt boordnetwerk. De verkoop start in november. In 2019 volgt een coupéversie van de Q3, de Q4. Die krijgt een design à la de Q8 inclusief de frameloze portierramen. Beide SUV modellen krijgen een volledig digitaal instrumentarium standaard. +++

+++ Binnen de Europese Unie hebben ELEKTRISCHE auto’s nog geen 2 % marktaandeel. Als oorzaak wordt vooral het gebrek aan laadstations genoemd. Noorwegen is geen lid van de Europese Unie, maar zou als meest ‘geëlektrificeerde’ land op het oude continent wel het marktaandeel voor emissieloze modellen opkrikken. Naast een gebrek aan laadstations worden ook de beperkte actieradius als rem op de verkopen genoemd, evenals de hoge aanschafprijs. Bij deze laatste factor is de batterij de boosdoener. Die vertegenwoordigt 30 à 40 % van de prijs. Er zijn nu 100.000 laadstations op het Europese grondgebied, terwijl er eigenlijk 2 miljoen nodig zijn. Bovendien zijn de locaties niet evenredig verdeeld over de diverse landen, maar vooral geconcentreerd in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De elektrische auto wint wel terrein, maar volgens fabrikanten (die er flink in geïnvesteerd hebben) verloopt het proces te traag. Enerzijds is dat met het oog op het klimaatakkoord vervelend, maar anderzijds is het voor de minister van Financiën een opluchting: er kan immers nu nog veel belasting worden verdiend aan modellen met een verbrandingsmotor. Op Europees niveau worden de mis te lopen inkomsten voor de staatskas geraamd op 413 miljard euro per jaar indien het wagenpark in de Europese Unie helemaal elektrisch wordt. Maar op dat vlak zullen de overheden ongetwijfeld inventief genoeg zijn om nieuwe belastingen te bedenken die dit verlies compenseren. +++

+++ FASTNED , dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt, heeft een subsidie toegekend gekregen van maximaal 1.464.000 euro voor de bouw van 40 snellaadstations. Die komen in Nederland en België (Vlaanderen en gewest Brussel). Op dit moment heeft Fastned ruim 75 stations operationeel in Nederland en Duitsland. In de 40 nieuwe stations moet tot 175 kW snel geladen kunnen worden. Alle locaties zullen 24 uur per dag en 7 dagen per week publiek toegankelijk zijn. Zij zijn geschikt voor alle elektrische auto’s, aldus een woordvoerder van Fastned. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) is gestart met de afsplitsing van onderdelenfabrikant Magneti Marelli. Het plan is van de hand van topman Sergio Marchionne, die door ziekte overigens gedwongen is om zijn functie neer te leggen. Het doel van de verkoop: geld binnenhalen. Door Magneti Marelli als zelfstandig bedrijf naar de beurs te brengen, hoopt FCA nog eens even lekker de kassa te kunnen passeren. Net zoals eerder het geval was bij de afsplitsing van Ferrari. Marchionne heeft zich voorgenomen om FCA schuldenvrij achter te laten. De waarde van Magneti Marelli, waartoe ook Robotics specialist Comau en metaal gietbedrijf Teksid horen, wordt volgens analisten geschat op 3,6 à 5,0 miljard euro. De nieuwe entiteit zal ook 14 andere holdings omvatten, met bedrijven op bijna alle continenten. Via een grensoverschrijdende fusie wil FCA Magneti Marelli, dat gespecialiseerd is in elektronica voor auto’s, onderbrengen in een holding die om belastingredenen in Nederland zal worden gevestigd. De beursgang is voorzien in Milaan, maar daarvoor heeft het bedrijf nog geen specifieke timing gecommuniceerd. Wel is duidelijk dat dit begin 2019 zal plaatsvinden. +++

+++ FORD roept in Europa verschillende modellen terug wegens technische problemen met de koppeling. Ook in Nederland moeten auto’s van het merk terug naar de garage, namelijk 29.000 stuks. In Duitsland zou het om 190.000 exemplaren gaan. De koppeling bij bepaalde exemplaren van de C-Max, Focus, Kuga, Mondeo, S-Max en Galaxy kan gaan slippen, zo meldt de Nederlandse wegverkeersdienst RDW. In extreme gevallen kunnen delen van de koppeling loslaten en in de motorruimte een eigen leven gaan leiden. Het gaat om exemplaren van de bouwjaren 2009-2016 en dan specifiek om de benzinevarianten met een 1.0, 1.5 of 1.6 liter motor plus handbak met 6 versnellingen. De koppelingsplaten kunnen ook gaan barsten. In dat geval treedt er slip op, waardoor de rijsnelheid wordt gereduceerd en de prestaties worden beperkt. Ook verspreidt de koppeling dan een nare geur. Ook is er brandgevaar, al is die kans volgens een woordvoerder van Ford wel heel erg klein. Alle 29.000 getroffen auto’s worden gefaseerd teruggeroepen. Bij exemplaren met een start/stopfunctie wordt ook de software aangepast. Eerder meldde Ford al dat 550.000 auto’s in de VS terug naar de garage moeten wegens een ander defect. Door een probleem met de transmissie kunnen die personenwagens in een andere versnelling staan dan het lijkt. Zo kan de versnellingsbak van de auto Drive geselecteerd hebben, terwijl de pook nog in de parkeerstand staat. Dit euvel doet zich onder andere voor bij de Kuga, Mondeo en Edge. Eerder dit jaar kreeg Ford in Australië een miljoenenboete wegens problemen met de Powershift automaat, of beter: het niet tijdig melden daarvan en de lakse afhandeling van een grote hoeveelheid klachten van eigenaren van een Fiësta, Focus of Ecosport met deze transmissie. +++

+++ Het kabinet werkt voor het einde van het jaar een 4-tal oplossingen uit om negatieve effecten rondom de toename van de IMPORT van gebruikte auto’s uit het buitenland zoveel mogelijk tegen te gaan. In de afgelopen jaren is deze parallelimport fors gestegen, wat leidt tot uitvoeringsproblemen voor de Belastingdienst en marktverstoring. Dat meldt de RAI Vereniging. Bovenstaande staat geschreven in een brief van staatssecretaris Menno Snel van Financiën die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Snel: “Veel Nederlanders kopen een gebruikte auto uit het buitenland, met name uit Duitsland. Daar is op zichzelf niet veel mis mee. Maar wat mij stoort, is dat een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs de regels doelbewust manipuleert om minder belasting te betalen. Dat proberen we aan te pakken, al is dit door Europese regelgeving geen simpele opgave”. De BPM zorgde in 2017 voor 2,1 miljard euro aan inkomsten, waarvan 386 miljoen euro door parallelimport. Hoeveel belasting over de import van een gebruikte auto moet worden betaald is afhankelijk van Europese regelgeving. De waardebepaling van de auto speelt daarbij een cruciale rol. Dit zorgt voor problemen, omdat er altijd discussie mogelijk is over hoeveel een auto waard is. Hierdoor is het systeem manipuleerbaar en moeilijk uitvoerbaar. Bij het bepalen van de waarde van een auto wordt gebruik gemaakt van een tabel, koerslijsten of een taxatierapport. In de laatste 2 gevallen kan het misgaan: koerslijsten worden gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto’s op om extra korting op de BPM te krijgen. De Belastingdienst heeft onvoldoende capaciteit om dit goed te kunnen controleren. Een ander probleem is dat er belastingadviseurs op basis van ‘no cure, no pay’ massaal rechtsprocedures voeren om de waarde van de auto aan te vechten, soms zelfs zonder dat de eigenaar dit weet. Wanneer een belastingplichtige door de rechter (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijgt deze van de rechter een proceskostenvergoeding. Hierdoor is een merkwaardig soort verdienmodel ontstaan, omdat deze vergoeding vaak flink hoger is dan het betwiste belastingbedrag waarvoor naar de rechter wordt gestapt. Het is ingewikkeld om deze problemen tegen te gaan zonder daarbij in strijd met het Europees recht te handelen, omdat hiermee een fundamenteel beginsel van de vrije markt wordt geraakt. Toch kan er gedacht worden aan een 4-tal oplossingen: 1) Verbeteren van het taxatieproces, bijvoorbeeld door regulering of via een onafhankelijk taxatie-instituut. 2) Afremmen van de praktijk waarin massaal bezwaar & beroepsprocedures worden gevoerd. Hierover wordt overleg gevoerd met de minister van Justitie en Veiligheid. 3) Betere informatie voor eigenaren van gebruikte auto’s, die niet altijd weten dat namens hen een bezwaar & beroepsschrift procedure wordt gevoerd. 4) Inzichtelijk maken welke fiscale afschrijving bij een auto is toegepast, zodat de koper vooraf weet of er sprake is van een auto met schade. Hier wordt de markt opener en transparanter van. Daarnaast komt er een platform van koerslijstaanbieders, autobranche en Belastingdienst waar ongewenste en onbedoelde toepassingen van de koerslijst worden besproken. Het doel van de maatregelen is om zoveel mogelijk een gelijk speelveld op de automarkt te creëren. +++

+++ NISSAN voorziet de modeljaar 2019 uitvoering van de Micra van een verbeterd infomediasysteem. De uitgebreide versie daarvan krijgt niet alleen een nieuwe indeling van het centrale scherm, maar ook een subtiel gewijzigd display tussen de meters. Nissan Connect biedt in de Micra navigatie van TomTom aan, maar ook Android Auto en Apple Carplay. Bij alledrie de voorzieningen is het mogelijk om voor vertrek middels de telefoon een bestemming in te stellen en die vervolgens door de auto te laten overnemen. Ook is het nu mogelijk om het systeem middels spraak te besturen. Nissan Connect is standaard op de uitvoeringen Acenta, N-Connecta en Tekna, maar alleen bij die laatste 2 versies is het systeem voorzien van geïntegreerde TomTom navigatie. In het kader van de modeljaar 2019 wijzigingen kan de Micra voortaan worden uitgerust met een zelfdimmende binnenspiegel en elektrisch bedienbare achterramen. Voorheen moest de Nissan het steevast doen met raamslingers. De elektrisch bedienbare achterruiten zijn standaard op de uitvoeringen N-Connecta en Tekna. +++

+++ Jonathan Goodman, de merkchef van POLESTAR , gelooft niet in elektrische submerken à EQ en I.D. Hij denkt dat zijn collega autofabrikanten hiermee een grote fout maken. De afzetmarkt voor elektrische auto’s gaat volgens Goodman de komende jaren exploderen.: “In 2017 werden er 4 miljoen elektrische auto’s verkocht. De aanname volgens velen is dat het in 2025 over 29 miljoen exemplaren zal gaan. Volgens Goodman is het verkeerd om op zo’n groot afzetpotentieel te reageren met aparte submerken of specifieke modellijnen (de ‘i’ types van BMW). Zijn mening is dat 29 miljoen auto’s geen niche is, maar volume. “Dus dan wil je gewoon een goed uitziende auto, niet eentje met gekke blauwe details aan de zijkant”. +++

+++ PORSCHE viert dit jaar haar 70ste verjaardag, want op 8 juni 1948 registreerde Ferdinand Porsche zijn allereerste auto: de 356 ‘No. 1’ Roadster. Dit legendarische model behoort inmiddels tot de klassiekers en heeft plaatsgemaakt voor de bekendste Porsche uit de geschiedenis: de 911. AutoScout24 dook in de top10 van meest gewilde tweedehands sportwagens en constateerde dat dit model het populairst is. Na de Porsche 911 (die gemiddeld 82.550 euro kost op de occasion website) volgen de Mercedes-Benz SL (prijs gemiddeld 30.128 euro) en de Jaguar XK (27.102 euro). Momenteel staan er bijna 2.500 tweedehands sportwagens van Porsche te koop op AutoScout24 voor een gemiddelde prijs van 65.558 euro; een stijging van 5,3 % ten opzichte van vorig jaar. In 2018 zijn tot nu toe al ruim 5 miljoen keer auto’s van dit merk bekeken via internet in Nederland. Wie op zoek is naar de goedkoopste tweedehands Porsche, kan een felrode 924 Targa op de kop tikken voor 1.950 euro. Het duurste exemplaar is de 918 Spyder. Daarvoor wordt 1.349.900 euro gevraagd. De rest van de top10 van meest gewilde tweedehands sportwagens bestaat achtereenvolgens uit 4) de Porsche Boxter (gemiddelde vraagprijs 44.510 euro), 5) de Ford Mustang (42.327 euro), 6) de Jaguar F-Type (87.760 euro), 7) de Porsche Cayman (64.225 euro), 8) de Audi TT/TTS (28.274 euro), 9) de Chevrolet Corvette (35.001 euro) en 10) de Mercedes-Benz AMG GT (122.766 euro). +++

+++ TOYOTA biedt net als andere autobedrijven nu ook een eigen abonnement op autodelen onder de naam Hui. Je moet er echter wel een stuk voor reizen, want Hui is voorlopig alleen beschikbaar op Hawaii. Daar heeft Toyota in de hoofdstad Honolulu 25 pick-up en drop-off punten geïnstalleerd waar, in nauwe samenwerking met de plaatselijke dealer, in totaal 70 auto’s van Toyota en Lexus beschikbaar zijn, waaronder enkele exemplaren van de Prius. De auto’s kunnen worden geopend met de app Keu Box. Abonnees betalen 14,95 dollar per maand voor een zogenaamd Elite pakket. Een model met relatief lage gebruikskosten, bijvoorbeeld de Prius, wordt vervolgens aangeboden voor 9,95 dollar per uur. Ook is er een gratis dienst waarbij de uurtarieven wel wat hoger liggen, zo bericht Automobiel Management. Toyota investeerde eerder dit jaar één miljard dollar in Grab, de marktleider voor autodelen in Azië. De autofabrikant is ook deelnemer in Japan Taxi, de concurrent van Uber in dat land. Of Hui binnenkort ook in andere steden en landen wordt gelanceerd wil Toyota op dit moment nog niet zeggen. +++

+++ VOLKSWAGEN stopt met de verkoop van de Golf GTI. Reden is de WLTP cyclus. De Golf GTI is slachtoffer geworden omdat de motorprestaties vanwege de benodigde aanpassingen te veel zouden dalen. Alleen modellen met een dikke V8 doorstaan de strengere keuring relatief goed. Dat komt omdat er meer dan bij de oude NEDC methode op snelwegen het verbruik wordt gemeten. Daar zijn grote motoren wegens een relatief lage belasting in het voordeel. Volkswagen vindt het niet meer de moeite waard om de Golf GTI, die volgend jaar met pensioen gaat, aan te passen. De Performance editie blijft overigens wel gewoon te koop. Die is duurder en maakt gebruik van een 2.0 TFSI blok dat ook door Skoda (voor de Octavia RS) gebruikt wordt. De (gewone) Volkswagen Golf GTI is niet de eerste die uit de verkoop gehaald wordt vanwege de WLTP cyclus. BMW kondigde al eerder aan dat de M3 zal worden gesaneerd. De reden is identiek: de motoraanpassingen lonen niet meer omdat de nieuwe generatie voor de deur staat. De 4-serie zal pas in 2020 worden vervangen. Dit betekent dan motorische aanpassingen aan de M4 nog wel de moeite waard zijn. +++

+++ VOLVO verplaatst een deel van zijn productie van China naar Europa. Met die maatregel wil het Zweedse automerk Amerikaanse heffingen op Chinese goederen omzeilen. Volgens topman Håkan Samuelsson gaat het concreet om de XC60. Deze SUV is erg populair op de Amerikaanse markt. De exemplaren die bestemd zijn voor de Verenigde Staten rollen nu nog uit de Chinese fabriek, maar Volvo is inmiddels bezig om de productie naar Europa te verplaatsen. Exemplaren die al op de boot stonden, worden volgens Samuelsson teruggestuurd naar Europa voor verkoop alhier. Het Zweedse automerk opende onlangs zijn eerste fabriek in de Verenigde Staten, maar daar zal de S60 geproduceerd gaan worden en vanaf 2021 de derde generatie XC90. Tot nu toe heeft Volvo nog weinig gevoeld van het handelsconflict. De autofabrikant, sinds 2010 in handen van het Chinese Geely, zag de afzet van zijn modellen op jaarbasis met ruim 14 % stijgen tot 170.232 stuks. In de Verenigde Staten verkocht het merk een derde meer auto’s ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017. De opbrengsten van Volvo stegen met bijna 27 % tot 66 miljard Zweedse kroon (6,4 miljard euro). Onder de streep resteerde een nettowinst van een kleine 3 miljard kroon, tegen 2,1 miljard kroon in dezelfde periode vorig jaar. +++

Reageren is niet mogelijk.