Onthuld: de toekomstplannen van Renault

0

Op het gebied van modelintroducties heeft Renault het sinds 2015/2016, toen de Espace V, Talisman, Mégane IV en Scénic IV werden gepresenteerd, rustig aan gedaan. Dat is direct terug te zien in de verkoopresultaten: Renault is zijn marktleiderschap in eigen land kwijt en op Europees niveau staat het marktaandeel onder druk. Maar de komende tijd zetten de Fransen alle zeilen weer bij.

Binnen 2 jaar zal Renault diverse belangrijke modellen vervangen. Wij kunnen nieuwe edities verwachten van de Clio, de Kangoo, de Zoé en de Captur. Technische innovaties komen er in de vorm van (stekker)hybride techniek, een nieuw platform en moderne motoren. Daarnaast laat Renault zich ook qua facelifts niet onbetuigd.

Op de in oktober te houden autosalon van Parijs zal Renault een herziene versie van de Kadjar presenteren. De SUV krijgt opnieuw ontworpen bumpers, koplampen met ‘scrollende’ richtingaanwijzers en een gemoderniseerde infomediasysteem met horizontaal in plaats van verticaal geplaatst beeldscherm. Motorisch nieuws biedt de Kadjar in de vorm van de 1.5 en 1.7 Blue dCi dieselmotoren en de reeds van de Mégane en Scénic bekende 1.3 TCe benzine-unit.

De gelifte Twingo debuteert in december en arriveert begin 2019 bij de dealers. Hij zal dan alleen nog maar verkrijgbaar zijn in atmosferische 1.0 SCe uitvoering met 71 pk. In september start de levering van de 1.5 Blue dCi (95 of 115 pk) versie van de Mégane. In dezelfde maand gaat de Scénic 1.7 Blue dCi in productie. Hierbij kan worden gekozen uit de vermogensmaken 120 en 150 pk.

Voor Renault begint het autojaar 2019 in maart, als de autosalon van Genève haar deuren opent. Daar zal de 5de generatie Clio 5 worden gepresenteerd. In mei arriveert het nieuwe model bij de dealers. De 5de generatie Clio 5 heeft de primeur van een kersvers platform, CMF – B genaamd. Verder kunnen wij rekenen op een hoogwaardiger afgewerkt interieur en het nieuwe infomediasysteem van de Kadjar. Eind 2019 gaat een hybride versie van de Clio in productie.

In 2019 zullen de Espace en Talisman een facelift ondergaan en leverbaar worden met nieuwe motoren. Later in 2019 gaat de Mégane onder het mes. Ruim een jaar na de introductie van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter zal Renault de derde generatie Kangoo presenteren. Voor dit model is intensief samengewerkt met Mercedes-Benz. Dit zal tot uiting komen in een veel hoger kwaliteitsniveau. Eind 2019 of begin 2020 haalt Renault het doek af van de tweede generatie Zoé. Die krijg compleet nieuwe techniek en net als de Clio V een kersvers onderstel, CMF-EV genaamd. Op basis van de nieuwe Zoé zal in het Franse Flins ook een elektrische hatchback voor Mitsubishi gebouwd gaan worden. Emissietechnisch is het dan niet meer nodig om de Space Star te blijven leveren in Europa.

In de lente van 2020 komt Renault met de tweede generatie Captur. Die krijgt hetzelfde onderstel als de Clio V en de nieuwe Nissan Juke 2, die volgend jaar al debuteert en een nóg extremere vormgeving krijgt dan de huidige editie. De nieuwe Captur zal vanaf het najaar van 2020 ook leverbaar worden in stekkerhybride uitvoering. Hiermee onderscheidt deze Renault zich van zijn aartsrivaal, de Peugeot 2008, waarbij de keuze is tussen óf een verbrandingsmotor óf een volledig elektrische aandrijflijn. In 2020 zal ook de RS versie van de nieuwe Clio worden voorgesteld. Die krijgt een 225 pk sterke 1.8 TCe onder de kap. Het gerucht gaat dat Renault ook werkt aan een sportieve hybride versie van de Clio.

De Kadjar zal dus op korte termijn een facelift ondergaan, maar in 2021 moet de compleet nieuwe generatie klaar zijn. Die deelt zijn technische basis met de Nissan Qashqai III die een jaar eerder op de markt komt. De nieuwe Kadjar zal ook worden aangeboden in (stekker)hybride uitvoering. In 2022 kunnen wij de volgende generatie Mégane verwachten. Technisch wordt dit een evolutie van het huidige model, met als aanvulling een hybride variant.

In 2023 valt het doek voor de Espace. Er komt dus geen 6de generatie van deze beroemde Renault. In plaats hiervan zal het Franse merk een 7-persoons uitvoering van de nieuwe Koleos aan haar gamma toevoegen. Die wordt ook weer leverbaar in 5-zits configuratie. De Koleos III zal anders dan het huidige model ook in Frankrijk gebouwd gaan worden en niet uitsluitend in Zuid Korea bij dochter Renault Samsung. De afnemende populariteit van de MPV zal ook gevolgen hebben voor de Scénic familie. De volgende generatie zal nog maar in één carrosserieformaat worden aangeboden.

Comments are closed.